Volg winter 12-13

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 10 augustus 2012 · 14:47
    Aj, slecht nieuws voor de VS. Alle modellen gaan nu uit van een El Nino winter. Dit zou kunnen betekenen dat we een  warme winter in de noordwest gaan beleven.

May the powder be with you.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 10 augustus 2012 · 21:40
    Heeft el Niño nog effect op de winter in de alpen?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 augustus 2012 · 23:49
    http://www.knmi.nl/cms/content/64790/el_nio_en_het_weer_in_nederland...

... laat (als ik het goed lees) zien dat verbanden niet onmogelijk zijn, maar dat het er allemaal niet 'heul dik' op ligt. (zie bijvoorbeeld het stukje bij fig. 3)

Maar de conclusie is (voor Nederland): Het standaard antwoord van het KNMI op de veelgestelde vraag ,,Heeft El Niño nu ook nog invloed op het weer hier in Nederland?'' is dus tegenwoordig ,,Ja: na een El Niño is er meer kans op een nat voorjaar, na een La Niña iets meer kans op droogte''. 
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 11 augustus 2012 · 13:22
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 augustus 2012 · 10:31

.. laat (als ik het goed lees) zien dat verbanden niet onmogelijk zijn, maar dat het er allemaal niet 'heul dik' op ligt. (zie bijvoorbeeld het stukje bij fig. 3)

Er is geen correlatie gevonden tussen El Nino/La Nina en het weer in de Alpen.
    Daarnaast gelden de correlaties voor Noord Amerika ook niet voor alle delen van Noord-Amerika.
    Enkel voor de gemarkeerde gebieden:

El Nino

Conclusie:
    warmer in Japan en het noordwesten van de US en Canada. Lees grote kans dat de resorts in BC, Washington en Oregon te maken krijgen met nattere sneeuw en een hogere sneeuwgrens. Grote kans dat Whistler regelmatig in Drizzler verandert en we te maken krijgen met concrete powder.. 😉
    Dit alles omdat de gemiddelde temperatuur 1 tot 3 graden hoger ligt en de sneeuwgrens dus ook. Oorzaak is een veelal zuidwestelijke wind in tegenstelling tot een noordwestelijke wind in La Nina periodes. De zogenaamde dessert resorts en de gebieden in California doen het juist weer beter omdat het natter is en veelal (relatief) koeler.

Ook in Japan wordt het warmer dan normaal.

La Nina hebben we de afgelopen 2 seizoenen beleeft met veel sneeuw in Japan en het noordwesten van de VS en Canada
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 augustus 2012 · 18:28
    Wat extra "food for thought"...

Er zijn duidelijke correlaties gevonden tussen de winters in Noordwest Amerika en El Nino.
    Je hoeft niet diep te graven. De Olympische Spelen van 2010 in Vancouver hadden een nat en subtropisch karakter, veroorzaakt door El Nino.

Maar er zijn geen correlaties gevonden tussen de winters in Europa en El Nino.
    Toch ben ik even in mijn archief gedoken. Eerst ben ik http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/ensostuff/en... gedoken. De rode cijfers staan voor El Nino maanden, waarbij geldt des te hoger het cijfer, des te sterker El Nino. De laatste El Nino winters beleefden we in 2006-2007 en 2009-2010.

Toen ben ik terug gaan kijken. Ik schrijf sinds 2005 onregelmatig sneeuwberichten voor de Alpen. De eerste jaren daarvan zijn niet bewaard. Maar ik denk dat iedereen zich wel de dramatische winter van 2006-2007 kan heugen (het jaar waarin http://nl.wikipedia.org/wiki/An_Inconvenient_Truth uitkwam.... Overigens, ondanks die droge warme winter reed ik die winter 30 dagen poeder...

Van http://www.wepowder.nl/magazine/artikel/de-terugblik-winter-2009-2010... kon ik wel een terugblik vinden. Ook geen bijzondere winter, waarbij het er op aan kwam op het juiste moment op de juiste plek te zijn.

Wat leren we hier van? Niet zo heel veel meer dan dat poederrijden een kwestie is van op het juiste moment op de juiste plek te zijn. En hartje zomer zijn wij hard bezig dat verder te optimaliseren... Wordt vervolgd!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 18 augustus 2012 · 21:59
    Damnit.

Zit ik eindelijk een seizoen in Amerika (Bozeman, Montana), krijgen we dit. Meeeh! Naja, volgend jaar maar weer.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 augustus 2012 · 22:55

En hartje zomer zijn wij hard bezig dat verder te optimaliseren... Wordt vervolgd!

pfffff teveel stoke zo midden in de zomer! Overal om me heen dikke bergen tot op zeeniveau, wanneer gaat het nou gvd sneeuwen?! Beter begint dit seizoen in het Noorden, voordat jullie in oktober met allemaal kiekjes uit de Alpen aankomen...
  • Steven
    Tourist
    Steven op 19 augustus 2012 · 20:21
    Ik ga toch zeker mijn best doen  ;D Laat onverlet dat ik jou ook je sneeuw gun natuurlijk! 😀
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • RP
    Advanced
    RP op 22 augustus 2012 · 12:39
    Heeft heet ook invloed op Kashmir?

Dacht daar in jan te gaan kijken...

Groet RP
    Explore the Outdoor!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 augustus 2012 · 12:56

Heeft heet ook invloed op Kashmir?

Dacht daar in jan te gaan kijken...

Groet RP

Ja, het is er warmer dan normaal.
  • RP
    Advanced
    RP op 23 augustus 2012 · 12:33
    Ok, thanks!
    Explore the Outdoor!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 26 augustus 2012 · 18:24
    De eerste vlokken van deze winter in Oostenrijk...
    #winteriscoming  😋

• Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 26 augustus 2012 · 18:33
    Ik kan de Hintertux webcam alweer bijna als startpagina instellen 😃
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 augustus 2012 · 19:12
    M'n zeven weken vakantie zitten er helaas weer op, maar hier wordt ik dan toch wel weer vrolijk van 😃
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 26 augustus 2012 · 21:06
    Mischien een leuk jaar voor Colorado? Boomgrens op 3700m is ook wel grappig.
    Is de voorspelling idd dat een el-Nino jaar hier meer kou en neerslag brengt? blijft een vreemd fenomeen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 augustus 2012 · 12:35
    Komend weekend de eerste serieuze dump voor de hoger gelegen gebieden in de Alpen?
    Het lijkt er wel op! Van 30 augustus tot 2 september gaan de gletsjers hun basislaag krijgen voor komende winter..
    #winteriscoming

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 augustus 2012 · 08:50
    Hier een kiekje vanuit mijn achtertuin in Tromsø. Twee dingen: Het begint donker te worden, en in de verte kleurt het wit!

Dit laagje zal de winter wel niet halen, maar het geeft wel een mooi idee van de mogelijkheden hierzo...
  • coen
    Advanced
    coen op 28 augustus 2012 · 10:54
    😀
    Earn your turns...
  • Jaap_W
    Beginner
    Jaap_W op 28 augustus 2012 · 12:00
    *komt langzaam uit zomerslaap*  8)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 augustus 2012 · 13:53
    Daar is tie dan.. de eerste significante dump voor de Alpen.
    Het laag Christine gaat voor sneeuw zorgen tussen 30 augustus en 1 september.
    De sneeuwgrens gaat tijdelijk onderuit richting de 2000-2400 meter. Lokaal zelfs even lager.

Reken op zo'n 50-80 cm boven de 2700 meter in de Alpenhoofd- en Alpennoordkam van Oostenrijk en Zwitserland.
    In de lage delen gaat het flink regenen. 50-100 mm is mogelijk wat voor snel stijgende riviertjes kan zorgen.

Omdat het begin volgende week snel warmer wordt zal deze sneeuw enkel op de gletsjers en de steile hooggelegen noordwanden blijven liggen. Hoe dan ook... #winteriscoming..

• josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 29 augustus 2012 · 18:25
    Ja! We staan al op scherp! Voor komend weekend toch nog wat zomeractiviteiten en quality time in de planning. Zolang het nog kan! 😉

Meteo Morris: Is die meteo training nog doorgegaan? Of zijn er onverhoopt toch afvallers? Een stoel extra?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 augustus 2012 · 19:02
    meteotraining staat in de steigers...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 augustus 2012 · 09:12
    Okay... daar gaan we.. De eerste echte dump.
    In Zwitserland en Oostenrijk geldt al een weeralarm.
    In de dalen wordt rond de hoofdkam veel regen verwacht 50-80mm, maar belangrijker voor ons is de eerste sneeuw.

Uit het bergweer van Oostenrijk
    Wettersturz mit Schneefall zeitweise unter 2000m herab, in den Dolomiten Schnee ab 2500m. Es schneit verbreitet mit nur kurzen Unterbrechungen. Nachmittags bis in die Nacht zum Samstag anhaltender Schneefall im Gebirge. Im Hochgebirge von Silvretta bis zu den Hohen Tauern kann es zu ergiebigem Neuschnee kommen. Temperatur in 2000m: 1 Grad. Temperatur in 3000m: -4 Grad. Höhenwind: Mäßiger Nord- bis Nordostwind, am östlichen Hauptkamm sowie von den Hohen Tauern bis zu den Dolomiten starker Südwind.

Vanaf morgen wordt het cams kijken..
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 30 augustus 2012 · 09:20
    😀
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 30 augustus 2012 · 11:16

meteotraining staat in de steigers...

Please keep us posted!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 augustus 2012 · 18:33
    Het wordt nu serieus... http://www.wepowder.nl/magazine/artikel/1e-lawinebericht-van-winter-12....

Citaat: By midday on Saturday, 1 September, the following amounts of new fallen snow are expected above 3000 m: northern flank of the Alps, 60 to 100 cm; Valais, Ticino and Grisons, 30 to 60 cm.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 augustus 2012 · 09:03
    En het is begonnen.. Titlis Ebgelberg

• QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 31 augustus 2012 · 11:21
    ;D ;D ;D
    powpowwowjippiajippieee
  • RP
    Advanced
    RP op 31 augustus 2012 · 11:58
    Hahaaaaaa!

Already stoked...  8)
    Explore the Outdoor!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro