Overzicht Lawine Airbags 2013

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 november 2012 · 16:57
    Ik zie net dat Snowpulse al geen RAS 45 Tourtas meer maakt, alleen Mammut heeft nu nog een RAS tourpack, die er iets minder groot uitziet dan de oude snowpulse (ook al claimen ze beieden 45L, de snowpulse was een echte toploader met flinke compressiestraps, terwijl de mammut meer een grote dagrugzak is)...

Ik hoop van harte dat er nog wel een fabrikant komt die zoiets gaat bouwen, omdat ik ander gegokt en verloren heb...
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 5 december 2012 · 18:57
    Ter info: ook ik ben op zoek naar een airbag die aan mijn wensen voldoet:
    - groot genoeg voor 3-eenheid, ehbo, extra fleece/ dons bodywarmer, thermos thee, lunch, stijgvellen, harscheisen, allerlei paraphernalia, etc ... waarschijnlijk iets rond de 30L (effectief)
    - goed comprimeerbaar voor als ik niet allerlei meuk mee heb
    - strak ski-draag-systeem
    - graag met strak profiel op de rug (zo'n uitstekende pukkel op je rug is niet handig met stoeltjesliften en skiet ook niet ideaal)
    - mag er sjiek uitzien, hoeft niet per se
    - wat extra zakjes en vakjes voor skibril, etc is prettig.

Ik denk sterk aan de Snowpulse Guide 30, ook omdat ik wel gecharmeerd ben van het idee dat er een bag rondom het hoofd zit: mocht je niet bovenop liggen dan creeert dat ding misschien net die airpocket die je wat meer kans geeft. Ik betwijfel of het veel doet voor nekbescherming...

Moet binnenkort maar eens gaan shoppen bij MK ofzo.

(@Emmer: tnx voor je reactie in de airbag 'blog')

Tips?
    White room,Pillow lines,I rule
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 5 december 2012 · 23:27
    Ik heb snowpulse RAS Pro 35. Daar maken ze dit jaar ook een lifebag-variant van; opzoch geen gek idee als je bedenkt dat het aantal RAS-compatible tassen angstaanjagend laag blijft...

Vanaf 18dec mag je hem passen, maar anders kan ik je vast vertellen dat ie aan veel van je eisen voldoet. Compressiebandjes, dus hij is precies zo bulky in de lift als de dingen die je erin stopt...
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 13 december 2012 · 11:17
    Weet iemand toevallig of de triggerhandle van de TNF PATROL nog is aangepast? Ik heb hem bij Pieperfest vast gehad en Menno (MK) wees mij erop dat de handle er een beetje los/slordig op zit. Zeker als je dit vergelijkt met een abs systeem. Ik zit in een noodsituatie niet echt te wachten op een raar gedraaide handle, net zoals ik er niet op zit te wachten dat mijn airbag per ongeluk afgaat omdat de handle ergens achter blijft hangen.

Maar Robinn had hem tijdens know boundaries tour gezien en vertelde mij dat de handle nu anders leek als op Pieperfest. Kan iemand dit bevestigen?
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 13 december 2012 · 12:23
    Weet iemand toevallig of de triggerhandle van de TNF PATROL nog is aangepast? Ik heb hem bij Pieperfest vast gehad en Menno (MK) wees mij erop dat de handle er een beetje los/slordig op zit. Zeker als je dit vergelijkt met een abs systeem. Ik zit in een noodsituatie niet echt te wachten op een raar gedraaide handle, net zoals ik er niet op zit te wachten dat mijn airbag per ongeluk afgaat omdat de handle ergens achter blijft hangen.
    Maar Robinn had hem tijdens know boundaries tour gezien en vertelde mij dat de handle nu anders leek als op Pieperfest. Kan iemand dit bevestigen? ThijsG op 13 dec. 2012 11:17

Ja, deze is aangepast naar het ASB systeem.
    www.telemarkshop.nl ook voor ABS http://iturl.nl/snsA1
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 13 december 2012 · 20:10
    Maar Robinn had hem tijdens know boundaries tour gezien en vertelde mij dat de handle nu anders leek als op Pieperfest. Kan iemand dit bevestigen? ThijsG op 13 dec. 2012 11:17

Ja, deze is aangepast naar het ASB systeem.
    www.telemarkshop.nl ook voor ABS http://iturl.nl/snsA1 Teledaddy op 13 dec. 2012 12:23

Dus met een soort achterplaatje en een klittenband strapje eroverheen?
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 13 december 2012 · 20:14
    Iemand bekend met dit merk? http://shop.thewary.com/
  • coen
    Advanced
    coen op 13 december 2012 · 21:40
    Toepasselijke naam iig!
    Earn your turns...
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 14 december 2012 · 10:12
    Ik krijg mijn foto niet geupload dus een foto van de TNF Patrol 24 ABS via een link http://www.telemarkshop.nl/contents/nl/d15_telemark-protectie-abs.html...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 14 december 2012 · 11:02
    http://blistergearreview.com/gear-reviews/mystery-ranch-blackjack-airb...

wary system zit ook in deze zoals al eerder opgemerkt.

heb eens gekeken, maar da's wel een interessant ding.

de review haalt exact aan wat mij dwars zit met airbag packs. Het is een airbag waar je wat bij in kan stoppen (wordt al veel beter) in plaats van een tas zoals je die wilt hebben met een airbag

ik riep altijd dat ik wel een airbag in mijn Berghaus tas wilde en deze lijkt zowaar een paar van de onhandigheden van mijn tas op te lossen.

Dat losse maar dichte compartiment voor je avi spul is fijn ( + evt pointy bits, b.v. crampons zijn echt ondingen om te packen), die zij rits( mits die heel blijft) is briliant , vooral omdat je nog steeds een propgat van boven hebt (als het tering koud is en het waait..en je wil echt GTFOH) Lekker clean dus minder on aan vast te blijven hangen. Comprimeert mooi ook.
    prijs is wel erg stevig ( en dan moet hij nog hierheen), en hij is nogal zwaar. maar als de vorm goed is zou het nog wel kunnen
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 14 december 2012 · 11:36
    Iemand bekend met dit merk? http://shop.thewary.com/ luuk999 op 13 dec. 2012 20:14

Ik had er ook al naar zitten kijken. Zij hebben ook een soort impact vest / rugzak voor LVS / airbag combinatie. http://www.thewary.com/vest/index.php

Apart concept vraag me af of lekker zit.
    And snow it is.....
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 14 december 2012 · 12:16
    Ik krijg mijn foto niet geupload dus een foto van de TNF Patrol 24 ABS via een link http://www.telemarkshop.nl/contents/nl/d15_telemark-protectie-abs.html... Teledaddy op 14 dec. 2012 10:12

Ok, nou zie ik het, thanks! Of eigenlijk niet, want nou blijft de keuze moeilijk.
    TNF Patrol 24 of ABS Vario+Dakine Altitude 25 L.

Ik vind de TNF de mooiste tas, maar wat als ik nou ooit wil gaan toeren/splitboarden en ik moet meer gear mee, dan ben ik met de vario flexibeler, keuzes, zucht.......
  • coen
    Advanced
    coen op 14 december 2012 · 12:21
    Die Patrol ABS is idd een hele mooie tas. Voor het Vario systeem heb je wel echt heel veel keuze en dat zal vast niet minder worden😉
    Earn your turns...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 december 2012 · 13:25
    en dat zal vast niet minder worden😉 coen op 14 dec. 2012 12:21
    Tenzij er toch nog wat merken het licht zien en een RAS-tas gaan maken? Nee? Ja? Please? hm....
  • coen
    Advanced
    coen op 14 december 2012 · 15:37
    RAS is nu Mammut en Scott toch? Of zijn er nog meer merken? Ik geloof niet dat de strijd al 100% gestreden is...
    Earn your turns...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 december 2012 · 15:57
    RAS = Mammut (=owned by snowpulse), 1 model van Scott, en een onbekend 15L tas van een Italiaans (?) merk..

Dit jaar geen nieuwe modellen met RAS; ik blijf rustig wachten op de grote toploader...
  • djmj
    Advanced
    djmj op 14 december 2012 · 20:13

TNF Patrol 24 of ABS Vario+Dakine Altitude 25 L.
    Ik vind de TNF de mooiste tas, maar wat als ik nou ooit wil gaan toeren/splitboarden en ik moet meer gear mee, dan ben ik met de vario flexibeler, keuzes, zucht....... ThijsG op 14 dec. 2012 12:16

Stond voor hetzelfde dilemma. Vandaag de Vario+Dakine gekocht. Betere build quality, betere trigger en meer flexibiliteit.

Overigens is de Dakine niet leverbaar in NL vanwege problemen met de importeur.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 14 december 2012 · 21:11

Dat losse maar dichte compartiment voor je avi spul is fijn ( + evt pointy bits, b.v. crampons zijn echt ondingen om te packen), die zij rits( mits die heel blijft) is briliant , vooral omdat je nog steeds een propgat van boven hebt (als het tering koud is en het waait..en je wil echt GTFOH) jriph op 14 dec. 2012 11:02

Dit zijn ook features bij de nieuwe Snowpulse Lite 35 en die weegt een stuk minder. Een vrij simpele zak. Wel met wat meer bandjes dan de Blackjack.

Als ze hier leverbaar waren dan was ik waarschijnlijk voor de Wary Avipack 33L gegaan. Slick zakje.
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 14 december 2012 · 22:08
    Ik zit te twijfelen over welke abs zip on het beste bij me past. Wil een tas van rond de 25 liter maar was beniewd of er mensen ervaring hebben met een zip on die goed overweg kan met telescopische stokken? Passen deze bijvoorbeld bij een abs 25 liter in de tas of is er de mogelijkheid deze stevig aan de buitenkant te bevestigen?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 januari 2013 · 10:28
    In The Avalanche Review nr. 30 /4 staat een goed artikel over de statistieken "met vs. zonder" airbag :
    "Enhanced avalanche survival from airbag packs:
    Why Can We Learn from the Data?"

Je kan het hele tijdschrift hier downloaden, er staan nog een aantal interessante artikelen in de laatste issue:

http://www.americanavalancheassociation.org/publications.php...
    splitfest.nl
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 30 oktober 2013 · 22:06
    Weet iemand toevallig waar ze op dit moment een aanbieding hebben? Ben op zoek naar 2 rugzakken.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 30 oktober 2013 · 22:18
    Base-camp heeft 2 BCA float tassen in de aanbieding.
    http://base-camp.nl/filter/_verkoop/_activiteit/winter...
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 2 januari 2014 · 19:31
    Ik had al de eerste ABS rugzak die op de markt kwam; de Escape 30 liter. Deze was toen nog helemaal niet te koop in Nederland en die had ik toen besteld bij een Oostenrijkse eigenaar van een "heli- ski basis" in USA (vele jaren gelden). Het systeem was prima maar de hele rugzak met patroon was wel erg zwaar. Ik heb nu ook weer een ABS model, de base unit met als opritszak de Vario 15 l en de Vario 25 l. met het gewichtbesparende carbonpatroon. Ik moet zeggen het is echt een ideale rugzak ( base unit). sluit heel goed aan aan je rug en afhankelijk van dagtoeren of meerdaagse toeren even een andere zak er op zippen (ideaal). Ik ben gegaan voor ABS, omdat dit systeem het meest getetst is en het meest betrouwbaar/ handelbaar uit de tests kwam (goed te trekken etc). Voordeel is ook dat het 2 airbags heeft waardoor er een back up is van 1 airbag als de andere scheurt tijdens een lawine. En het gewicht zit niet bovenin maar aan de zijkanten waardoor dit m.i. toch veel minder pendelen geeft (bij het pakken van een rugzak moet je immers ook het zwaarste onderin doen). (ps: Je zwaartepunt zit m.i. rond je middel). En ik kan de zak ook prima omhouden in de stoeltjeslift. MK skiservice in Bilthoven is een goede zaak waar je meerdere modellen kan passen.
  • rinsepinse
    Advanced
    rinsepinse op 3 januari 2014 · 16:17
    Hi Folks,

Ben eens in de plofzakken gedoken en mijn onderzoek doet een vraag reizen: De ABS-vario base lijkt mij een prima zet, alleen is er ook een base verkrijgbaar zonder ABS, zodat je de zip-on(vario 15, 25 en 40 van Dakine bv.) ook bij een pistedag kan gebruiken zonder met je ABS base op pad te zijn? Ik kan zelf niks vinden, maar lijkt me vreemd.

Het wil ook wel eens voorkomen dat ik een dagje met de lunch, camera etc op pad ben. Weet iemand hier meer over?
  • djmj
    Advanced
    djmj op 3 januari 2014 · 16:49
    alleen is er ook een base verkrijgbaar zonder ABS, zodat je de zip-on(vario 15, 25 en 40 van Dakine bv.) ook bij een pistedag kan gebruiken zonder met je ABS base op pad te zijn? Ik kan zelf niks vinden, maar lijkt me vreemd. rinsepinse op 3 jan. 2014 16:17

Dakine had dit vorig jaar in het assortiment: Dakine Altitude (25 en 40L); zit een aparte afritsbare base bij, maar de tas zelf past ook als zip-on op een ABS Vario base. De Dakine Vario zip-ons van dit seizoen hebben die "eigen" base niet, maar zijn wel een stuk goedkoper.

Misschien kan je online nog ergens een Altitude vinden.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 januari 2015 · 08:01
    Nog wat leesvoer over 12 verschillende modellen

http://www.outdoorgearlab.com/Avalanche-Airbag-Reviews...
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 10 januari 2015 · 08:23
    Hi Folks,
    Ben eens in de plofzakken gedoken en mijn onderzoek doet een vraag reizen: De ABS-vario base lijkt mij een prima zet, alleen is er ook een base verkrijgbaar zonder ABS, zodat je de zip-on(vario 15, 25 en 40 van Dakine bv.) ook bij een pistedag kan gebruiken zonder met je ABS base op pad te zijn? Ik kan zelf niks vinden, maar lijkt me vreemd.
    Het wil ook wel eens voorkomen dat ik een dagje met de lunch, camera etc op pad ben. Weet iemand hier meer over? rinsepinse op 3 jan. 2014 16:17
    De ABS summer base unit is wat je zoekt.
    http://www.prosnow.nl/shop/abs-lawine-rugzak/accessoires/product/view/...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 januari 2015 · 09:01
    Hi Folks,
    Het wil ook wel eens voorkomen dat ik een dagje met de lunch, camera etc op pad ben. Weet iemand hier meer over? rinsepinse op 3 jan. 2014 16:17

Dynastar had / heeft ze ook. Op het pieperfest waren ze in de opruiming. Moet je even bij MK ski service vragen of ze ze nog leveren.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro