Fugen en omgeving

• WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 21 september 2012 · 09:45
    Helaas nog ver weg, maar in februari ga ik met de family naar Fugen. nu ben ik benieuwd of daar in de buurt nog mooie off piste trails liggen die via de gewone liften te bereiken zijn. Of dat er misschien mogelijkheden zijn om met een gids rond te trekken.<br /><br />Zit met 2 kleine kids die nog niet kunnen skiën en een vrouw die nog les moet hebben dus heb niet hele dagen de tijd om lekker los te gaan dus ben op zoek naar de wat kortere stukken die ik in een halve dag kan pakken
    Live your Life the Fullest
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 september 2012 · 12:10

Helaas nog ver weg, maar in februari ga ik met de family naar Fugen. nu ben ik benieuwd of daar in de buurt nog mooie off piste trails liggen die via de gewone liften te bereiken zijn. Of dat er misschien mogelijkheden zijn om met een gids rond te trekken.

Zit met 2 kleine kids die nog niet kunnen skiën en een vrouw die nog les moet hebben dus heb niet hele dagen de tijd om lekker los te gaan dus ben op zoek naar de wat kortere stukken die ik in een halve dag kan pakken

@Willem, we zijn druk bezig aan de achterkant en met een beetje mazzel word je voor je vertrek op je wenken bediend.  😉
    May the powder be with you.
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 21 september 2012 · 12:12
    Dat zou mooi zijn!! Blijf jullie weer volgen!
  • Echo
    Advanced
    Echo op 21 september 2012 · 15:29
    Even voor de goede orde.... kinderen skiën niet en vrouw op les...dat betekent toch niet dat je van plan bent om die stukken in je eentje te gaan rijden...😮
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 21 september 2012 · 16:38
    Dacht dat er in Hochfugen wel het een ander is. Volgens mij staat in het boek "Die schönsten Freerides in den Österreichischen Alpen" (Freeride maps) wel wat.
  • JosHendriks
    Advanced
    JosHendriks op 21 september 2012 · 18:20
    Er zijn meerdere opties in de omgeving van Fügen. Nu alvast informeren bij de plaatselijke bedrijven, zeker ook mogelijk om met een gids op pad te gaan.
    Alleen is natuurlijk geen optie!
    Wel een mooie skiroute (nr17) tot onderin het dal bij Aschau, dan sta je wel zonder lift en redelijk ver van Fügen. Maar afgelopen jaar was deze zeer de moeite waard na een mooie sneeuwval.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 21 september 2012 · 19:20
    Hoch-Fügen en Kaltenbach bieden meer opties. Daar staan zelfs op de pistekaart de skiroutes (nicht gesicherte tiefschnee- varianten) en freeride area aangegeven http://www.hochzillertal.com/de/das-skigebiet/panorama/... Maar als je maar een half dagje hebt is dat niet echt een optie natuurlijk....
    Je kan ook een Freeridemap aanschaffen http://www.freeridemap.nl/shop/oostenrijk/freeride-map-zillertal-nord/..., daar staan alle interessante areas op...
    Benski en ikzelf zitten trouwens van 22 feb-2 mrt in Kaltenbach/Hoch-Fügen.... 😉
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 21 september 2012 · 20:02
    In de 'Powderguide: Die besten Freeride-Gebiete der Alpen' staan iig drie niet al te lastige routes die er zeker wel interessant uit zien: Hochfügen 'Outta Banks' en 'Superbowl' en in Kaltenbach de 'Goldwald route'.
    Die 'Superbowl' en 'Outta Banks' liggen in een kom/dal waar waarschijnlijk veel leuke varianten mogelijk zijn.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 21 september 2012 · 21:06

In de 'Powderguide: Die besten Freeride-Gebiete der Alpen' staan iig drie niet al te lastige routes die er zeker wel interessant uit zien: Hochfügen 'Outta Banks' en 'Superbowl' en in Kaltenbach de 'Goldwald route'.
    Die 'Superbowl' en 'Outta Banks' liggen in een kom/dal waar waarschijnlijk veel leuke varianten mogelijk zijn.

En nu dus een poedrmaatje vinden anders heb je er nog niets aan, buiten het feit dat als je van Fugen naar Kaltenbach moet (en terug) in een halve dag dat eigenlijk geen optie is....
  • mitely
    Expert
    mitely op 21 september 2012 · 21:31
    @willem,
    goed te doen met lift is, de Gilfert, of meer lopen, Viertelalm Nieder-/hochleger en daar naar Seewand (lawine gevaarlijk..)
    check..http://hochfuegenski.com/content/skierlebnis/freeride...
    of ..http://www.rother.de/titpage/5910.php

Mitely
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 21 september 2012 · 23:31
    bedankt voor jullie reacties, ga de linkjes eens rustig door kijken.

Nee ga zeker niet alleen op pad, heb naast mijn vrouw en kids ook nog andere rijders bij me. En ik kan gelukkig wel een keer een hele dag er op uit maar in het algemeen zal het er op neer komen dat m'n vrouw in de ochtend les gaat nemen en ik in de middag ga rijden. Oma is ook mee maar die heeft wel al gezegd niet alleen als oppas te gaan  😉
  • Echo
    Advanced
    Echo op 22 september 2012 · 09:55
    waar in februari is dat...
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 22 september 2012 · 12:48
    Tijdens de carnaval, 9 t/m 16 februari
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 15 januari 2013 · 14:02
    Even dit onderwerp weer een bump geven. Is er een mogelijkheid om vanuit Fugen te skieen naar Hochfugen of gaat dit alleen via de weg?
  • Rene
    Beginner
    Rene op 15 januari 2013 · 14:28
    Dank voor het topic te bumpen, wilde toevallig nog een vraag stellen of iemand nog tips heeft voor een goede gids in dit gebied. Tevens voor dezelfde periode 😉
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • justin
    Tourist
    justin op 28 januari 2013 · 17:54
    @ Willem

Van fugen moet je met de auto naar hochfugen 😉

Even over je vraag naar plekjes die mooi zijn :
    Ik heb ze samen met de gids en me broers gedaan
    Je neemt aan de kant van Kaltenbach (vanuit hochfugen bereikbaar via verbindinglift) de Neuhuttenbahn omhoog dan volg je de rode piste nummer 3 naar beneden en dan sta je voor een meertje je moet dan als het ware oversteken (natuurlijk niet door het meertje zelf maar er omheen) en dan loop je (gwn met je skis aan) naar de top en aan de andere kant moet je een leuk stukje opzoeken en lekker naar beneden skiien heerlijk stukje niet al te lang (je bent binnen 10 minuten op de spot vanuit de lift en binnen 15 minuten sta je beneden op de piste 😉 )

Ook een leuk stukje alleen erg lawinegevoelig dus pas op :
    Je neemt de Wedelexpress (kaltenbach verbinding lift naar hochfugen) en je gaat rechts op de bergtop en loopt rechtdoor (skis aan!) dan heb je als het ware hoch fugen aan je linker hand en kaltenbach aan je rechter hand dan loop je dus de bergtop langs tot aan je rechter hand geen lawine rekken staan en dan loop je nog zon 10 a 15 metertjes door en dan sta je op de spot hier Tijdens het lopen moet je opletten dat je genoeg aan de linker kant staat anders krijg je dit :
    Skip naar 2.34 😉

Dan drop je 1 voor 1 in en zorg dat er niet teveel belasting staat op dat niet ondersteunde stuk sneeuw, Bij ons was de gids ingedropt toen me broer en toen zakte het zooitje in elkaar (alles ging goed) en dan heb je een heerlijke afdaling van ongeveer 20 minuten (lopen is ongv 15 minuten) Let alleen wel op dat je niet te laag uitkomt want je moet weer uitkomen onderaan de wedelexpress 😉

Ook leuk is na een dump de Zwarte piste numer 12 nemen bij de tropjet die wordt niet geprepareerd als het heeft gesneuwd, althans bij ons 2x op een rij niet gebeurd) en tis een leuke afdaling mits niet geprepareerd daar kom je door gewoon bij de tropjet rechts uit te stappen en te gaan 😉
    lalaland
  • Roy
    Beginner
    Roy op 28 januari 2013 · 20:36
    Hochfugen is freeride heaven wanneer het gedumpt heeft. Als het sneeuwt is het ideeal toefen onder de gondel tussen de bomen door. Verder zijn er veel mogelijkheden om serieus te freeriden. Nadeel is dat dit ook bekend is bij menig freerider en dat de berg dus snel verspoort is.
    Aangezien ik een aantal jaren snowboardleraar was bij Skischule Kostenzer kan ik je wel allerlei opties en routes aangeven maar aangezien je alleen bent is dat een echte no go.
    Tevens is er op Spieljoch(skigebiet in Fugen) veel te doen maar ook dat is alleen een achte no go.
    In ieder geval veel plezier en geniet er van aldaar.

Trouwens check de site van hochfugen eens, er staat veel info op over freeriden en ook hoe je in contact komt met eventuele gidsen of locals.
    Roy
  • Roy
    Beginner
    Roy op 28 januari 2013 · 20:46
    Oh ik lees net dat je niet helemaal alleen bent. Anyhow, er staan al genoeg routes en aanwijzingen in de overige reacties.
    Als tip kan ik je wel aangeven. Pak de spieljoch baan omhoog. Helemaal boven zorg je dat je met de sleepies lift naar de top komt. Als je uit de gondel komt heb je links en rechts een sleepies lift. Pak de linker en dan op de top ff doorlopen naar de bergtop langs de lawine brekers. Dan over de rechterflank omhoog tot dat je aan de rand van een kom komt. Deze doorknallen (Mits alle lichten op groen staan) en dan rechts aanhouden, beetje door de bosjes heen en dan richting het bos. Vervolgens kom je bij een pad en als je deze volgt kom je onder bij de 6pers stoeltjes lift uit.

Waarschijnlijk kan je niet veel met deze beschrijving. Tis lastig omschrijven als je de route in je hoofd hebt. Elk jaar zijn er weer andere herkenings punten.
    Roy
  • Roy
    Beginner
    Roy op 28 januari 2013 · 20:58
    Ik wordt zelf alweer helemaal enthousiast dus nog een kleine aanvulling op de spieljoch tip.
    http://ski3.intermaps.com/spieljoch/skimap_touch.asp...
    check die kaart en dan moet je dus van Onkeljoch richting Kellerjoch. Die kom die je inmoet zie je vanzelf wel aan je rechterhand.
    En de rest zoek je zelf maar uit.........

Oh die kerk die je daar op de top gaat zien is ongeveer 4 uur lopen 😉
    Roy
  • sanno
    Tourist
    sanno op 28 januari 2013 · 21:58
    Er is heel veel, maar veel is snel verspoord. Maar sommige stukken minder dan anderen. Kaltenbach is meestal iets minder uitgewoond dan HFugen.

Als je niet wilt lopen en lekker dicht bij de piste: Wedelexpress en klein stukje traverse skiers links.

Stukje hiken: Wetterkreuz vandaar zijn diverse lijnen te skien.

Neuhuttenbahn: buitenom, kan ook door tot in het dal, maar zelden echt een aanrader
    Toerisski
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 29 januari 2013 · 06:47
    Thanks voor al jullie goede tips. zal eens rap op zoek gaan naar een goede guide of een ander poedermaatje en dan maar hopen op een goede dump tijdens deze dagen
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 31 januari 2013 · 13:18
    Zijn hier mensen met een tip voor een guide in (Hoch)Fugen of omgeving? Heb nu 2 bedrijven aangeschreven maar die hebben alle guides al volgeboekt in de periode dat ik daar ben. kan weliswaar een privéguide nemen maar dat kost me 195 EUR voor 3 uurtjes
  • justin
    Tourist
    justin op 31 januari 2013 · 13:52
    stefan wierer
    lalaland

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro