poeder is een keuze..emigeren naar zwitserland?

• poling
    Beginner
    poling op 9 november 2012 路 22:59
    tja dat is het wel kort gezegd. lang gezegd is het als volgt:

al vroeg in de relatie met mn franse vriendin zeiden we, ooit gaan we naar Frankrijk, dichterbij haar ouders wonen (regio Besancon) Ik met de sneeuw in gedachte. Ooit, maar geen plannen.
    Toen geheel bevangen door snowboarden, maar mn snowboard "carriere" *zoekt cynical smiley* bestond voornamelijk uit pistes afknallen. dat deden we een jaar of 5 en was erg leuk maar in de laatste 2 jaar toenertijd was het plezier al minder, ken je dat?

het gaat hard en steeds harder, eind resultaat is dat je de vakantiegangers de schik van hun leven bezorgd  :-[ ;D maar wel toch aardig dedicated 5 weken peer seizoen. dus de snowboardcarriere sloeg en moest omslaan naar een freeridecarriere *weer cynical smiley zoekt*. Totaal onbezonnen deden we uiteraard wel eea en vaak totaal gefrustreerd omdat er wederom geen vers was in geen velden of wegen dalen en toppen te bekennen was. Het zat met onze lang van te voren geplande reisjes vaak niet mee wat dat betreft. En nu wat meer te weten msschn maar gelukkig, vanuit risico oogpunt gezien.

Anyway, cut the crap. laatste jaren beter bezig geweest, ripstar, snowsafety, erg leuk, wat aan het uitbouwen bezig geweest door zelf op stap te gaan, de eerste stapjes zeg maar  馃槈 Maar ook kinderen, eigen huis (ipv antikraak). Duurdere en betrouwbare autooS voor de deur, ipv een swift van 75E of iets dergelijk. geen idee meer hoeveel autoos ik al heb gehad  :馃槂

Dus ja peoder is keuze... 2 jonge monster meisjes ook  :-*  :-* dus wat kan je dan nog kiezen? portemonee denkt al een heel eind tegenwoordig. een de voorspelling zijn er niet veel beter op  ???
    nou zit ik in een branche waar een goed salaris is te verdienen in zwitserland, wat ook nog eens dichter bij Frankrijk blijkt liggen... en er franstalige cantons zijn.
    Sterker, binnenkort op interview  8)

Nou hebben we natuurlijk al best eea uitgezocht en zijn we er mee bzig. maar wie weet wat voor tips jullie hebben? salarissen zijn hoog, zo ook de woonlasten. maar percentagegewijs is datgeen issue  8) 8) zijn er uberhaupt mensen die deze stap gemaak hebben? Sander K, andere?
  • poling
    Beginner
    poling op 9 november 2012 路 23:04
    zijn wel heul veul smileys eigenlijk..
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 9 november 2012 路 23:13
    Een maat van me heeft de stap gemaakt naar een dorpje vlak boven Grenoble. Heeft een oer ouder boerderij gekocht en volledig omgebouwd. Woont nu echt ongelofelijk prachtig landelijk.

Het grappige is dat ik meer ski dan hij... Hij werkt zich een ongeluk (kiest ie zelf voor) en als ie eens langer vrij heeft dan gaat ie al gauw naar familie/ vrienden in NL. Althans vooral de eerste paar jaren.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Bart313
    Tourist
    Bart313 op 9 november 2012 路 23:26
    Vaak hoor je dat mensen toch heimwee krijgen................... Ak kan het me zelf niet voorstellen. Ik zou er meteen voor tekenen als ik de mogelijkheid had.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 9 november 2012 路 23:40
    Volgens mij is zwitserland geen slechte plek om de eurocrisis vandaan te bekijken...

• karst2
    Tourist
    karst2 op 10 november 2012 路 00:12
    Goed goed....
    @poling, je werkt in pharma of in finance...?! Dat zijn de business' die de zwitserse franc doen rollen.

Mijn zus heeft de stap gemaakt, maar t ging van zelf (een overname, hopla baan in Neuchatel, nu werkt ze in Nion met een huisje in de bergen).

Zelf (oh ja, mag ik t zeggen, ik ga t zeggen: collega's kijken toch niet naar dit forum) ben ook bezig met een long term swiss plan, en ik snap je situatie: NL zekerheid, je weet waar je aantoe bent (financieel en sociaal), die stap maken is toch lastig... Tja, je verdient een hoop meer, echt veel meer. Denk aan x2,5 a 3 keer wat je hier cash binnenkrijgt, alleen zijn je vaste lasten een stuk hoger. Maar je houd meer dan genoeg over (maar goed, ik heb geen kids die naar school moeten enz enz).

Zitten wat leuke bedrijven in Vaud (multi's, pharma en NGO's), zurich is mn banken of fiscale zetels van multi's. Basel, pharma wereld super internationaal gezellige binnenstad, bern (leuke, maar 脙录berzwitsers).
    ff googlen, er is best wel wat praktische info te vinden...

Met de eurocrises zijn ze nogal wat strenger mbt buitenlanders...
    Annecy wonen, Geneve werken lijkt mij een prima combo. Of bij Salomon in Annecy... (Leuk stadje trouwens). Succes!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 10 november 2012 路 01:09
    @poling : idd poeder is een keuze
    Laat weten waar in suisse ; kom ik mss  af voor een meer-dan-sociaal bezoekje  ;D
    sbs roelz
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 november 2012 路 09:58
    Ik heb een jaar in Zwitserland gewoond en gewerkt, nog voordat ik poederhapper was. Het is voor mij ongeveer het ideale land, ik zou binnen vijf minuten mijn tassen aan het inpakken zijn als ik weer de kans kreeg.

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je nu woont en wat je situatie is, maar ik vond de woonlasten wel meevallen. Ik had een redelijk groot appartement met tuin en uitzicht over Lago Maggiore voor minder geld dan in Amsterdam mijn studentenwoninkje kostte.

Gewoon levensonderhoud was altijd het duurste, maar mijn recente ervaring in Zwitserland is dat dat sinds de euro ook aardig aan het nivelleren is. Of Euroland is veel duurder geworden, of Zwitserland is zo'n beetje hetzelfde gebleven als jaren geleden.

Twee jonge kinderen hoeft geen bezwaar te zijn, volgens mij is kinderopvang zelfs iets goedkoper dan hier. Ik had een collega met twee kinderen die geloof ik iets van 10% van haar salaris kwijt was, maar dat was voor 5 dagen per week. En het is Zwitserland, dus is alles goed geregeld. Even uitzoeken dus.
    splitfest.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 10 november 2012 路 10:19
    Yep wij hebben die stap ook gemaakt met 2 kinderen, en weer terug gekomen.  Niet perse vanwege heimweh maar valuta.  Toen wij er waren was de euro ingestort en wij moesten dus alles met euro's betalen.  Eigen bedrijf wat dus ook niet werkte.

Maar het goede nieuws is dus dat wij de gok hebben genomen, en weer zijn teruggekomen, en dat de kinderen (nu in groep 4 en groep 7) geen achterstand meer hebben op school (zijn nu jaar terug), terwijl ze nooit in NL op school hebben gezeten, dus als je de gok neemt betekent het niet dat er geen weg meer terug is.

Als jij daar een goede baan hebt dan heb je geen last van het valuta probleem.  Want alles is veel duurder, maar je verdient ook meer.  ieism zat in Ticino en dat is niet (overal) zo duur, maar ga rond meer van Geneve of meer van zurich en dat is gewoon heel duur.  Reken erop dat dezelfde boodschappenkar bij de COOP meer dan 2 keer zo duur is dan bij de appie. Zwitsers rijden tegenwoordig rustig 20 km om boodschappen te doen over de grens.  Reken erop dat de inkomstenbelasting laag is maar dat de bijkomende lasten relatief hoog zijn.  Reken erop dat als je een loodgieter nodig hebt, er altijd 2 komen die je ook moet betalen. etc etc.

Met andere woorden: als jij daar een goede baan kan krijgen: gewoon doen.  Het ergste dat je je kids kunt aandoen is dat ze een avontuur beleven en dat hun wereldbeeld vergroot wordt.  En vind je het vreselijk (heimweh komt voor), dan verhuis je gewoon weer terug.  Ik moet wel zeggen dat mijn kids op een Engels/Duitse priveschool hebben gezeten, dus tussen de locals hebben ze niet echt gezeten.  Zoek wel een school waar meer buitenlanders zitten want ik heb wel gehoord dat er best veel problemen zijn op Zwitserse scholen met buitenlandse kinderen (pesten/buitensluiten).  Zwitsers staan er niet om bekend dat ze makkelijk nieuwkomers toelaten.  A.d. andere kant: wonen er meer buitenlanders in de buurt zodat ze het gewend zijn, en spreek je de taal dan valt dat enorm mee. (eigen ervaring is dat wij geen last hebben gehad van die horrostories)
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 november 2012 路 12:16
    Wat Skiester verteld is wel waar denk ik. Vergeleken met nederland zijn je boodschappen veel duurder. Maar dat heeft vooral met de Frankenst脙陇rke te maken. Momenteel is de Zwitserse frank gewoon belachelijk veel waard. Je hoeft het bijna niet meer om te rekenen naar euro's. Maar als je Zwitserse franken verdient is er natuurlijk niet zo veel aan de hand, want dan verdien je wel 1.7 keer zoveel.

Kijk maar eens naar de waarde van de CHF sinds de eurocrisis, dat verklaart een hoop.

Volgens de locals uit Ticino die ik nog wel eens spreek, gaat het wel heel goed met de zwitserse economie, maar stijgt de frank zo snel dat het bijna niet goed kan blijven gaan. Het is ook slecht voor de export natuurlijk. En inderdaad doet iedereen daar nu bijna in Italie boodschappen, waardoor de Coop en Migros hun prijzen in grensstreken tot wel 30% verlagen. Italie was toen ik er woonde echter al de helft goedkoper.

Als je dus niet te ver van de grens gaat wonen, kan je daar nog boodschappen doen en tanken.

En niet alles is in geld uit te drukken. Ik zou liever in Zwitserland wonen en iedere dag macaroni met ketchup eten, dan hier in Amsterdam en 3 keer per week uit eten gaan.
    splitfest.nl
  • Les2M
    Tourist
    Les2M op 10 november 2012 路 17:04
    Tja, moeilijke keuzes.
    Mijn vrouw en ik hebben deze stap 6 jaar geleden gemaakt (Frankrijk dan wel) en bevalt ons meer dan prima.
    Sinds 3 jaar hebben we nu een eigen Chambres d'H脙麓tes in Venosc, een pittoresk dorpje welke via een t脙漏l脙漏cebine is verbonden met Les 2 Alpes en La Grave.
    Boarden lukt 3 a 4 x per week, je kiest de mooiste dagen gewoon uit.
    Is het erg druk dan board je ook wel eens niet, maar op  Blue bird dagen moet alles wijken  8) 馃槈 en dat lukt gelukkig meestal ook wel.

Zijn nu druk bezig om met vrienden uit de regio off-piste reizen te gaan organiseren,
    zo kunnen we samen met Anne en Boris (ziehttp://www.wepowder.nl/blogs/encompany/episode-1tout-ce-que-jaime...]) andere poeder freaks de werkelijke schoonheid van de regio laten zien.
    Dit maakt het werk super leuk en dat stralen we weer uit naar onze gasten.

We hebben 13 jaar geleden een winter in de Rocky Mountains doorgemaakt, wat ons het meest opviel toen we terug in NL waren, is hoe snel je weer alles hebt en doet als ervoor.

Zoek werk in wat je echt mooi vindt en vergeet niet waarom je wilde verhuizen, sommige dingen zal je missen en valt het echt tegen ga je terug (al schat ik zo in van niet馃槂 )
    Chase you dreams, het is beter om spijt te hebben van dromen die je hebt getracht te realiseren!

Als je vragen hebt gewoon stellen!

Groeten,

Michel AKA Les 2 M (bedrijf)
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 10 november 2012 路 17:46
    Inspirerend topic!  馃構
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 november 2012 路 18:01
    Ik zeg: DOEN! en het liefst v脙鲁脙鲁r  einde seizoen..... 馃槈
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • The_O
    Tourist
    The_O op 10 november 2012 路 18:21
    Is poeder een keuze? Yes it is !! Maar kan meer zijn dan dat: het kan een verslaving of erger nog een obsessie worden. Sommige mensen worden hier "koekoek" als de eerste sneeuw valt. U zijt gewaarschuwd !!!

Mijn vriendin en ik hebben dergelijke stap - weliswaar niet naar Zwitserland-  gemaakt kleine vier jaar geleden.
    De vrijheid/mogelijkheid om te gaan skieen/boarden wanneer  je maar wilt (=powder days) is onbetaalbaar en kun je niet in geld uitdrukken. Dus daar moet je wel over waken, als je in Zwitserland een topbaan heb met weinig vrije dagen of mogelijkheid tot spontaan dagje vrijnemen schiet het niet op (ook al gezegd door telemikey).
    Maar goed aan de ander kant ook langere termijn denken, 2 stappen-plan: dus eerst zorgen dat je goede plek en baan vindt in Zwitserland en mogelijk wat minder wintersporten en dan paar jaartjes later op zoek naar werk (voor jezelf begnnen bijv.) en locatie waar je lekker veel kunt genieten van de winters (en zomers).

Good luck, Theo, Canada BC
    And Also The Trees
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 november 2012 路 19:32
    Doen, doen, doen! en als je twijfelt nog steeds doen. Zoals Skiester aangeeft is er een weg terug.
    Waar je zeker op moet letten is de verstandhouding in het gezin. Jullie moeten het met z'n allen doen! Jij hebt straks een baan en gaat lekker naar je werk, je partner zit thuis en moet het allemaal zelf zien te redden. Misschien gaat dit heel goed, maar mogelijk is het toch moeilijker dan gedacht om nieuwe vrienden te maken of blijkt opeens de regen in Nederland gezelliger te zijn dan sneeuw in Zwitserland, of hoewel de afstand naar Besancon opeens veel korter is wil dat nog niet zeggen dat je daar opeens elke week naartoe kan (of juist dat jij daar niet elk weekend naartoe wil)
    Dit soort (kleine) dingen kunnen een relatie danig op de proef stellen, zoals een partner van een naar het buitenland uit te zenden manager ooit zei. "Ik kom hier of gescheiden of heel erg getrouwd van terug". Je moet het echt samen doen en samen de keuzes maken. Neem daar de tijd voor om het goed te doen. Op zich kleine dingetjes kunnen opeens veel groter worden in andere omstandigheden. 
    Toerisski
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 november 2012 路 23:04
    En dat is naar mijn ervaring met taal niet anders: als een heel gezin kiest voor een ander land en vooral de bijbehorende taal (waar zowel jonge als oudere Nederlanders wat tijd en moeite in zullen steken), dan valt er wel wat te integreren. Zodra 1 persoon daar niet echt zin in heeft kan je wachten op echte problemen. [sub]Gelukkig heb ik daar in m'n eentje in CH geen last van gehad  馃榾[/sub]
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • michel26
    Beginner
    michel26 op 10 november 2012 路 23:58
    Interessant topic inderdaad!
    Wat mij wel opvalt is dat jullie zeggen dat zwitsers problemen hebben met buitenlanders, in mijn ervaring is dit niet echt het geval en al helemaal niet met west-europeanen. Eerder met mensen uit het voormalig joegoslavie en frans-afrika. 
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 11 november 2012 路 02:39

Inspirerend topic!  馃構

Dit idd, zelf ook al meer dan eens met vriendinlief over gehad..
    Waar het wit is, is een weg.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 november 2012 路 09:26

Het grappige is dat ik meer ski dan hij... Hij werkt zich een ongeluk (kiest ie zelf voor) en als ie eens langer vrij heeft dan gaat ie al gauw naar familie/ vrienden in NL. Althans vooral de eerste paar jaren.

Even voor de duidelijkheid: hij gaat naar NL voor zijn familie/ vrienden. Niet omdat hij heimwee heeft maar omdat anders dat deel van zijn leven (te) sterk afneemt: "we hebben even vrij dus dat is een mooie gelegenheid om even naar NL te gaan en ouders/ kennissen op te zoeken..."

Eerlijk gezegd vind ik dat op z'n minst opzienbarend maargoed... bottomline: ik ski meer dan hij!

Mocht ik ooit voor de keuze staan dan zou ik mn vrouw en kids moeten overhalen maar ik was al aan het inppakken geslagen...
    White room,Pillow lines,I rule
  • poling
    Beginner
    poling op 11 november 2012 路 09:52
    bedankt voor de reakties. Let wel even eea in de juiste perpectie zetten:

het wordt geen keuzen puur dedicated to the POW.  Dus geen die-hard poeder verhaal ofzo.
    Het is een keuze die we samen willen maken. Mijn vriendin is geen wintersporter. We hebben een gedeelde visie maar ook wat losse belangen. Deze zijn onder andere (in willekeurige volgorde)
    Dichter bij haar ouders wonen
    In een financieel betere situatie komen
    Dichter bij de sneeuw wonen
    Dichter bij mooie natuur wonen
    En dus ook kinderen kunnen opvoeden in een mooiere inspirerende omgeving.

Maw emigeren naar Zwitserland is zeker geen keuze puur en alleen op poeder gebaseerd. Er is meer dan alleen dan poeder af te wegen, zeker met 2 koters. Maar met de keuze om te vertrekken naar Zwitserland is sneeuw zoveel mogelijk mee genomen in de keuzevrijheid zoals ik die voor ons zie op dit moment.

Ik ben werkzaam in de ICT. Salaris zal er bruto zo 1.8 - 2x huidig salaris op vooruit gaan. Inkomstenbelastig is dan nog eens een stuk lager. daar tegenover staat dat housing wel duurder is net aals de prijs van levensmiddelen. We zullen de eerste tijd ook nogeens dubbele woonlasten hebben. (houen huis in NL een tijdje aan, daarnaast is de markt nu toch ruk dus verkopen zal ook nog wel even duren)
    Bedoeling is dat vriendinlief net als ze nu doet ook aan het werk gaat. (4 dagen in de week). Werken en haar eigen carriere is ook belangrijk.
    Onze kinderen zijn nu 3,5 en 2,5 en worden 2-talig opgevoed. Dit momenten lijkt ons de switch meest ideaal omdat ze gelijk me kunnen op school. Met een frantalige school zal de beginachterstand minimaal zijn.
    Taaltechnisch zal voor mij de grootste stap zijn. Aangezien mijn Frans niet op voldoende nivo is zal ik bij een Duitstalig bedrijf aan de slag moeten. Mijn duits heb ik echter 14 jaar lang ofzo niet gebruikt. Echter telefonisch interview van 1,5 week geleden was voldoende voor het betreffende bedrijf om me voor volgende week uit te nodigen voor een vervolg gesprek in Bern.
    Het zoeken naar een woning zal zeer waarschijnlijk in de het canton Fribourg worden aangezien het Franstalig is.

Ons overtuigen is niet echt nodig. Uiteraard hebben we nog wel iets van twijfel gevoed vanuit de onzekerheden die we tegemoet zien. Het voelt als een enorme stap.

Maar nogmaals, het zal een keuze worden (als het (ooit) doorgaat) waarvan ik denk dat ik zo veel als mogelijk sneeuw en bergen mee laat wegen. Maar zeker geen keuze om voor een leven puur en alleen voor de bergen. Die mogleijkheid zie ik voor ons namelijk niet.
    Eerst maar eens over 1,5 week in Bern geraken en in de tussentijd wat Duitstalige TV kijken  ;D
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 november 2012 路 10:28
    Vriendinnetje (zelf zwitsers en wil het liefst NIET in zwitserland wonen..met redenen die ik vaak nederlanders hoor zeggen als zij vertellen waarom ze niet in nederland wil wonen ) is nu even niet thuis dus haar zal ik later om raad moeten vragen, maar ik kan wel mijn gedachten hier neertypen en dat is: als je de baan krijgt, niet twijfelen: Meteen doen! De kinderen passen zich aan. Als gezegd, mocht de heimwee echt toeslaan, dan kan je altijd terug. Geef jezelf en je gezin minstens een jaar om te acclimatiseren. Zorg vooral dat je niet te duur woont. Is je nederlandse huis een koophuis? Verhuur het dan. As je hypotheekgever dara tenminste ja op wil zeggen. Er zijn speciale regelingen voor expatriates die het mogelijk maken je huis voor een aantal jaar te verhuren en de huurder geen aanspraak kan maken op je huis (want het is je enige woning) Schakel daar gewoon een goed verhuurbureau voor in. Dan ben je iig die lasten kwijt.

Ik zal hier nog even navraag doen naar tips. Maar bottom line: prachtige kans. Pakken!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 11 november 2012 路 10:30
    Hey,

Altijd doen krijg je nooit spijt van. Zeker niet van het weekend warrior zijn 馃槂 Ik zit sinds 1,5 jaar in CH en het is super. Nadeel is wel dat de werkethiek wat fanatieker is dan in NL. Lees fulltime is bij mij 42,5 uur per week. Maar hier krijg je dan ook een skigebied op fietsafstand en Andermatt op 40min voor terug. Het zo ongelovelijk tof om op je vrije zaterdag lekker de bergen in te gaan alsof je elk weekend vakantie hebt 馃槈

Alles is wel een stuk duurder idd maar je salaris maakt dat weer goed.

Roep maar als je nog vragen hebt 馃槂

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 11 november 2012 路 15:53

... en in de tussentijd wat Duitstalige TV kijken  ;D

Da's een mooi begin 馃槂
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • kanski
    Elite
    kanski op 11 november 2012 路 16:11
    Overigens is Fribourg 2 talig zelfs in de stad hoor je ook veel "Duits"! Mijn neef studeert daar nu architectuur en moet ook colleges volgen in het Duits vanwege het tweetalige karakter van het kanton, net als hier in Valais/Wallis.
    Dus... good for you and for her  馃槈! 
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • brt
    Advanced
    brt op 11 november 2012 路 21:53
    Eerste reactie, DOEN!

Ook ik speel met de gedachte om over een paar jaar een tijdje naar het buitenland te gaan met vrouw en kids (mits mijn bedrijf me een jaar kan missen, maar daar ga ik wel van uit tegen die tijd), en Zwitserland staat zeker op de shortlist (net als Canada).

Maar om toch wat nuance aan te brengen:

Ik ben werkzaam in de ICT.

Werkzaam in de ICT, maar toch voorzie je problemen m.b.t. financiele situatie in de toekomst? Dan doe je volgens mij iets verkeerd.. Ik heb al 3 jaar lang problemen om aan goede ontwikkelaars te komen. Als er 1 markt is waar een arbeidskrapte is en de salarissen nog steeds stijgen, dan is het de ICT wel.

Maar dat terzijde. Wat ik van een aantal Nederlandse kennissen hoor die in Zwitserland werken (Zurich regio), liggen de salarissen inderdaad gemiddeld 2 keer zo hoog, maar per saldo houden ze niet (veel) meer koopkracht over aan dan ze in Nederland hadden. Het grote voordeel is wel dat je af en toe in Nederland goedkoop je kleding kan kopen 馃槈

Ik denk niet dat salaris je belangrijkste overweging zou moeten zijn om naar .CH te verhuizen. Je bent immigrant, dus je arbeidskansen zullen over het geheel genomen lager zijn dan die van een lokale ICT-er. Niet dat dat betekend dat je geen goede baan kunt vinden uiteraard, want de werkgelegenheid is nog altijd goed. Wat financi脙芦le zekerheid betreft is Zwitserland natuurlijk wel een goede keuze. De economie draait nog aardig. Maar ik hoor wel wat geluiden dat de begrotingen van de lokale overheden (zoals Zurich) toch wel scheef beginnen te lopen, dus ook daar beginnen ze de crisis meer te voelen, los van het gigantische export probleem waar het hele land mee kampt.

Los van financi脙芦le , werk of poeder-overwegingen, moet je je er vooral thuis voelen en je kinderen er op willen zien groeien. Als dat gevoel goed zit, dan valt er aan alle andere zaken wel een mouw te passen 馃槈

• poling
    Beginner
    poling op 12 november 2012 路 10:07
    Hi Brt,

Werkzaam in de ICT, maar toch voorzie je problemen m.b.t. financi脙芦le situatie in de toekomst? Dan doe je volgens mij iets verkeerd.. Ik heb al 3 jaar lang problemen om aan goede ontwikkelaars te komen. Als er 1 markt is waar een arbeidskrapte is en de salarissen nog steeds stijgen, dan is het de ICT wel.

is niet precies hoe ik het verwoord, ik wil in CH in een financieel betere situatie komen. Daarnaast is de ICT een brede branch waar ook de salarissen en de vraag sterk varieert. Je ziet veel offshoring naar lage loon landen die de tarieven van bepaalde takken aardig in toom houden.
    Ik ben geen ontwikkelaar maar SAP Basis technisch consultant. En afhankelijk van je flexibiliteit goed tot zeer goed in te verdienen. Ik heb er voor gekozen om momenteel niet te veel te hoeven reizen naar klanten. Ik CH zou ik voor een soort gelijke functie gaan. Met jonge kinderen wil ik het niet te gek maken met reistijden.
    Daarnaast zijn het niet zo zeer de inkomsten maar de uitgave die me vooral bezighouden.
    Sinds 2012 betalen wij bv 330E netto extra voor kinderdagopvang (lang leve het oude kabinet). En let wel, dit is per maand. Dat ondermijnt toch aardig je koopkracht. En met het komen kabinet zal het ook niet de bloemetjes buiten zetten worden.

Salaris is zeker niet het uitgangspunt om naar CH te gaan. Maar salaris moet er ook niet achteruit op gaan.
    Koopkracht gaat niet evenredig vooruit zoals het salaris, maar wat ik toch hoor van een bevriende ex collega is dat ze het geheel niet slecht heeft en per maand toch lekker overhoud..

Maar ik kan me helemaal vinden in je laatste opmerking.

Dingen die nog spelen in onze overwegingen zijn bijv leerstelsel. Ik heb van 1 iemand te horen gekregen dat ze juist zijn terug gekomen omdat ze qua scholing niet tevreden waren. Meisjes bleken niet echt gelijken kansen te krijgen als jongens in hun opvoeding. (war ergens richting Zurich).
    Leerstelsel schijnt op canton nivo geregeld te zijn.... mocht iemand hier meer ervaring mee hebben....graag (Skiester?)

Qua behandeling als immigrant. Zover ik begrepen heb is het aantal immigranten in de arbeidsmarkt groot, beetje dagelijkse kost. Dus ik vraag me werkelijk af of de kansen zoveel kleiner zullen zijn.

Fribourg is idd 2-talig. De cantons die volledig franstalig zijn (Vaud, Jura, Geneve en Neuchatel) zijn qua reistijd naar Bern wat minder voordelig.

Voor mensen die de stap gemaakt hebben: wat zijn dingen waar je echt geen rekening mee had gehouden en toch tegen aangelopen? praktische maar ook in de niet praktische zin.

thanks
  • skiester
    Advanced
    skiester op 12 november 2012 路 10:33
    Alles wordt ongeveer per kanton geregeld, de federale overheid is relatief klein.

De scholen in Zwitserland zijn in principe prima, maar je moet wel een moderne school zoeken.  In plaatsen waar men geen buitenlanders kent is het zwaar.

De beste tip die ik je kan geven is de volgende: hebben wij ook gedaan:

Kies een plaats uit waar je interesse ligt om te gaan wonen (zoals Fribourg).  Kijk vervolgens op Homegate.ch naar huizen.  Kijk naar wat je interessant vind.  Kijk ook op englishforum.ch want daar staat heel veel info.  Heel veel buitenlanders zitten op dat forum, niet alleen maar Engelsen.  En je vindt er veel info over scholen etc. 

Als je een beetje een idee hebt gekregen, neem een paar dagen vrij (lang weekend) en ga - zonder kids - daarheen, neem een hotel, huur een auto (als je bent komen vliegen).  Ga rondrijden en bekijk de huizen die je zelf had uitgekozen op Homegate. Rij gewoon rond en snuif de sfeer op. Zo hebben wij ontdekt dat de populairste kant van het meer van Zurich (Goldkuste) heel saai was en dat aan de andere kant van het meer de zon 's avonds wel weg was, maar er veel leukere dorpjes waren.

M.a.w. leer de omgeving kennen en pas daarna maak je je keuze. En nogmaals: als het tegen blijkt te vallen dan kom je gewoon weer terug. Aangezien jij al 2 talige kinderen hebt lijkt het me helemaal geen probleem.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 november 2012 路 11:57
    Mijn ervaring is begin bij een school waar je een goed gevoel bij hebt!
    Ik ken zoveel mensen die ergens een mooi huis zien daar intrekken en vervolgens na 6 maanden op de buurtschool gillend gek op zoek zijn gegaan naar een beter passende school voor de kinderen. Die school ligt dan meestal meteen een eind weg van huis met alle extra moeilijkheden (brengen/halen, playdates sporten etc) vandien.
    Zoek bij de school een huis en bekijk het huis op alle momenten van de dag. Misschien is het overdag rustig, maar staat 's avonds de dorpsjeugd to je huis te hangen, of staat er elke ochtend en avond een file voor je huis. Houd ook rekening met veranderende seizoen (kan moeilijk zijn).
    Zelf heb ik ooit een appartement genomen, op de 4e verdieping zonder lift. We kwamen in de winter en toen was het allemaal prima, maar 's zomers bleek het glazen trappenhuis, pal op het zuiden te liggen en heb ik temperaturen gemeten boven de 50 graden. Dit werd nog een graadje vervelender toen we (opeens) een kind kregen die dus steeds naar boven en beneden gezeuld moest worden (naast de boodschappen en de kinderwagen zelf).

Beslis niet meteen. Stel eens een lijst op van alle mogelijke nadelen van een huis+locatie. Doe dit niet omdat je partner het helemala ziet zitten en jij niet (of andersom), maar gewoon om te kijken wat te voorzien is en of je daar mee om kan gaan, en misschien of je er nu al een oplossing voor kan bedenken.
    Toerisski
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 12 november 2012 路 12:20
    Hoe hebben jullie het hele proces aangepakt. Zelf worstel ik een beetje met de volgorde van zetten om, zoek je eerst een huis en daarna werk, of juist andersom. Hoe vind je werk terwijl je er nog niet woont? Waar wil je wonen?

Het is al tijdenlang een droom om op termijn te verkassen maar gewoon zomaar m'n spullen pakken en gaan durf ik eigenlijk niet echt, ik ben gek op avontuur maar zoiets gaat me eigenlijk net iets te ver. Op internet is redelijk veel te vinden maar echt specifiek Zwitserland niet echt, op wat forums na. Of kijk ik verkeerd?

Skiester binnenkort een bakkie doen?  馃槂
    Waar het wit is, is een weg.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 12 november 2012 路 12:49
    bakkie doen altijd goed!

Toch zou ik inlezen op Englishforum.ch.  Daar staat zo ongelofelijk veel.  Daar is het wepowder forum een lauwe bende bij vergeleken. 8)

En Sanno's tip is idd heel belangrijk.  Kijk naar de school.  Zoek van te voren info over evt scholen.  Dat kan dus ook via English forum, door te proberen in contact te komen met mensen uit de omgeveing en te vragen naar de scholen.  En trek dan een cirkel om die school en ga dan zoeken naar een huis. 

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro