poeder is een keuze..emigeren naar zwitserland?

• Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 6 december 2012 · 09:40
    Leuk topic dit. Samen met mijn vriendin ben ik afgelopen oktober naar Beckenried (net noord van Engelberg) verhuisd. robbert op 5 dec. 2012 18:18

Op dit forum misschien minder relevant maar de omgeving daar is ook erg mooi met het meer van Luzern en de stad Luzern zelf. Mooie combi met de bergen om de hoek.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 6 december 2012 · 09:41
    Leuk topic dit. Samen met mijn vriendin ben ik afgelopen oktober naar Beckenried (net noord van Engelberg) verhuisd. robbert op 5 dec. 2012 18:18

--dubbel--
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 26 februari 2013 · 23:22
    @Poling Wat is de status van je plannen? Al wat verder gekomen?
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • djmj
    Advanced
    djmj op 27 februari 2013 · 03:00
    Ik kan wel even korte update geven: woon sinds januari in Luzern. Inderdaad mooie combi tussen stad met natuur om de hoek (Engelberg 35 min, Andermatt 50). Kortom: het Zwitserleven-gevoel.

Wat ik niet begrijp is dat mensen hier zeggen dat prijsniveau wel mee valt. Met name eten is gewoon minimaal 2x zo duur. Ter illustratie: 2 kipfilets, € 10, 1 entrecote € 12, zak chips € 4, BigMac menu € 12. Bijna iedereen in de grensstreken doet z'n boodschappen dan ook in het buitenland (DE/FR/IT) omdat het gewoon heel veel scheelt.Ook wonen is zeker niet goedkoop (maar dat is het in Amsterdam ook niet).

Zwitserse collega's die een weekje gaan skiën gaan trouwens zonder uitzondering naar Oostenrijk, vanwege de prijzen, het eten en "de vriendelijke mensen"...
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 27 februari 2013 · 08:20
    Alhoewel het helemaal klopt dat Zwitserland op het moment uitzonderlijk duur is, moet je wel in acht nemen dat het inkomen relatief hoger ligt dan in Nederland. Mijn tante is sinds kort naar Zwitserland geëmigreerd en die verdient al gouw 2,5 keer zoveel in CHF als dat ze in Euro deed. Dus prijzen liggen over het algemeen hoger, maar de inkomens ook.

En met een CHF/Euro koers die er nu is zou ik ook naar de grens rijden voor m'n boodschappen, maar meer omdat de Eurolanden zo goedkoop zijn en niet omdat CHF zo duur is.

Moet je echter rond komen van een Nederlands salaris in Zwitserland, well then you're screwed 😀
    Rex Monte - Amor Nix
  • robbert
    Advanced
    robbert op 27 februari 2013 · 09:26
    Luzern is een duur kanton en de belasting is daar ook hoger dan bijvoorbeeld in kanton Niedwalden. Boodschappen doen kan soms wel wat duur uitvallen als je niet een beetje bewust inkopen doet. Voor het openbaar vervoer kan je het best een halbtax kaart aanschaffen. Voor een jaar is dit 170 CHF en dan betaal je maar de helft voor trein, bus en veerboot. Met deze kaart krijg je ook korting bij kleinere liften. Zo zullen er nog wel meer van die korting kaarten zijn.
    Stel je bent per week 50 euro meer kwijt aan boodschappen in Zwitserland dan dat je in Nederland kwijt zou zijn. Dat is dan 2600 euro op jaar basis. Dat is een koopje als dit je achtertuin is.

Al weer 4 dagen aan een stuk hier aan het toeren, ben de koning te rijk 😃
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 februari 2013 · 09:37
    Sick! Klink als Noorwegen, qua prijs, inkomen en achtertuin; hier ook maar weinig spijt!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 27 februari 2013 · 10:29
    Kunt beter in Courmayeur gaan wonen denk ik, goedkoper en toch "dicht" bij veel "kanonnen".

Is er hier uberhaupt consensus over wat de beste woonplek zou zijn om zoveel mogelijk poeder in de Alpen te scoren?
  • doov
    Advanced
    doov op 27 februari 2013 · 10:49
    Ik gok Andermatt. Dat ligt zo´n beetje op de grens van de Noord en de Zuid alpen. Kun je alle kanten op.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 27 februari 2013 · 10:55
    Hier in Obertauern woon ik ook super! Zo veel sneeuw dit jaar weer! Top!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 27 februari 2013 · 14:06
    Ach en je betaald maar 8% belasting over je inkomen 😃
    en nog klagen sommige zwitsers dat hun geld wordt afgepakt. hahaha
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 27 februari 2013 · 14:14
    @doov Andermatt is waarschijnlijk mooi wonen al lijkt het me vrij lastig daar een baan te vinden.
    Ik heb ook veel in Ticino gezocht naar weer maar als er al wat te vinden is zit het in de regio Lugano en dat is natuurlijk niet heel centraal meer. Wel een heerlijke regio natuurlijk. Mijn huidige plek Schwyz heeft ook veel voordelen qua locatie.
  • doov
    Advanced
    doov op 27 februari 2013 · 17:31
    @Ijsbeer het ging om een woonplek, niet om een werkplek 😉
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 27 februari 2013 · 17:40
    @doov 😃 denk trouwens dat je ook niet veel aan werken toekomt als je in Amatt woont
  • poling
    Beginner
    poling op 27 februari 2013 · 21:06
    @arjen, helaas geen vorderingen. bij mijn sollicitatie in december vonden ze mijn duits te karig. dat is het ook maar ik verwacht zelf dat bijv naar 3 maanden daar te zijn het goed mee zal gaan vallen. Het is er wel maar na 14 jaar het niet te hebben gebruikt is het wat roestig 😉

jammer helaas. idee is dat ik iig daar zelf ook mee aan de slag te gaan om een volgende keer meer kans te kunnen maken.
    Helaas ben ik werk technisch enorm druk geweest in een groot IT project wat enorm veel tijd vroeg en nog steeds.
    maw ik / we zijn er maar minimaal mee bezig geweest sinds dien. maar nog altijd in het hoofd om er mee aan de slag te gaan 😃

thanks for asking!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 27 februari 2013 · 22:30
    @polling,
    Jammer dat het niet gelukt is deze keer!
    Als je wil kan ik een beetje een oogje openhouden.
    waar ben je naar op zoek? mag ook via pb of linkedin ofzo
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 28 februari 2013 · 12:13
    Na het project weer een poging wagen? Of eerst je Duits verbeteren?
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 28 februari 2013 · 16:15
    @poling Thanks voor de update. Was benieuwd hoe het ervoor stond. Hopelijk binnenkort weer andere mogelijkheden!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • poling
    Beginner
    poling op 3 maart 2013 · 20:46
    @Haagje en andere Na het project weer een poging wagen? Of eerst je Duits verbeteren? Haagje op 28 feb. 2013 12:13

project loopt op zijn einde inmiddels, nog 2 -3 weken flink door poten. blij zijn als het gedaan is...ppff pretty intens vanwege hoe dit project verkocht.

anyway, ben reeds begonnen om weer rond te kijken en inmiddels een mooie vacancy in mijn mailbox van een recruiter. Mooie functie in Basel.

Basel hadden we eerder al overwogen maar Bern en lager leek vanwege het franstalig te prefereren. Maar Basel blijkt eigenlijk goed te doen aangezien het Zwitsers kanton Jura Franstalig is en vlak bij is. Mooie natuur iig daar, verder is het aardig ruraal zo gok ik, maar goed. Andere optie zou in geval van Basel Frankrijk zelf kunnen zijn maar volgens mijn vriendin is die regio van Frankrijk 'pretty sad' en Mulhouse nou niet van je het zijn maar gaf toe het ook niet zo te kennen.
    Iemand hier die Mulhouse kent??

Voordeel van van het kanton Jura is dat je al 500 meter hoogte verschil in je achtertuin hebt liggen en dat er nog iets van een stad is (11k inwoners...is dat officieel al een stad?? 😀)

anyway eerst maar eens kijken of ie recruiter me wil voorstellen.

Bij voorkeur zou ik in de avonden mijn Duits moeten ophalen, maar op korte termijn zie ik dat niet heel gauw gebeuren helaas. Misschien volgende maand.
    De functie waar ik het over had is overigens Engelstalig dus daar zal op zich niks in mijn nadeel werken.

@ijsbeer, PM ontvangen?
  • thijzer
    Beginner
    thijzer op 4 maart 2013 · 13:17
    Ik had dit gelezen op zoover:

1 nacht in Mulhouse verbleven op doorreis naar Italie.
    Centrum bezocht, niks bijzonders. Wat opviel waren de grote aantallen zwervers/verslaafden die overal rondhangen. Voor ons een keer maar nooit weer ervaring!

En besloot hetzelfde te doen en het is niets overdreven.
    Van het hotel de stad ingetrokken om wat te gaan drinken en te eten en we zijn terug gegaan naar het hotel om daar te eten. tis lijk een grote openlucht gevangenis. µdaar zou ik nu echt niet willen wonen.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 4 maart 2013 · 13:28
    @poling net berichtje gestuurd. Was dit weekend druk met touren 😃
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 5 maart 2013 · 10:59
    Gewoon proberen een leuke functie binnen te hengelen.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 maart 2013 · 11:15
    Nou dan zal ik ook maar even aanschuiven in dit topic. Vriendinlief is namelijk net aangenomen op het SLF. We gaan dus waarschijnlijk in de zomer naar Davos verkassen. Het zal wel op een houtje bijten worden, aangezien ik daar nog geen werk heb. Maarja, die achtertuin hè... 😃
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 8 maart 2013 · 11:20
    Wow @bertjebertje gefeliciteerd!!! Zonder werk heb je iig genoeg tijd om aan je skitechniek te werken. Mss is er iets te doen voor je bij het NL astmacenter in Davos. Je vindt vast iets 😃
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 maart 2013 · 11:30
    thnx IJsbeer! Ik heb er ook heel veel zin in.

Mijn ervaring (van eerdere pogingen) is dat het lastig is vanuit NL werk te regelen. En helemaal aangezien Davos nou niet een bruisende zakenstad is.
    Vooralsnog is mijn plan om er maar gewoon heen te gaan en daar elk baantje wat ik kan krijgen aan te pakken. En anders zit er niks anders op dan de hele dag klimmen en skien 😃
    Maar ik zal inderdaad eens naar het astmacenter kijken. Bedankt voor de tip.
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 8 maart 2013 · 11:37
    Ik denk dat felicitaties wel gepast zijn 😀

Gaaf!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 maart 2013 · 11:40
    Vet!

PS Mocht je nog een baantje tegenkomen waar ze een ingenieurs geoloog en/ of iemand met kennis van geothermie nodig hebben dan houd ik me warm aanbevolen!
    White room,Pillow lines,I rule
  • brt
    Advanced
    brt op 8 maart 2013 · 19:40
    Geothermie. Warm aanbevolen. Giggles 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 maart 2013 · 19:57
    @bertjebertje gefeliciteerd!!!
    May the powder be with you.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 11 maart 2013 · 11:03
    Veel plezier daar. En gefeliciteerd!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro