[boek] The culture and sport of skiing – from antiquity to world war 2 – Allen

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 11 november 2012 · 18:04
    [pmc: Ennio Morricone – La Resa, en na het filmpje: Wim Mertens – Struggle for pleasure]

The culture and sport of Skiing
    From antiquity to world war 2
    door E. John B. Allen

Het liefst ben je zelf bezig, maar omdat dat niet altijd gaat, wil ik in mijn tijd graag andere ski-gerelateerde dingen doen.
    Een van die dingen is het beter begrijpen van skieen, in de hoop er te zijner tijd nog meer van te kunnen genieten.

Voor ik aan het boek begon was mijn kennis van het onderwerp wel ietsje, maar niet veel groter dan dat ik dacht en wist dat:
    1.Wintersport oud is
    2.Onze sport de afgelopen decennia flink doorontwikkeld is
    3.'We' nu vele malen hoger, verder en harder gaan dan vroeger

Dan het boek: het is een Engelstalig boek van 291 pagina's met verschillende zwart-wit etsen, tekeningen, filmstills, foto's en posters.
    Het boek beschrijft de geschiedenis van het skieen, voor zover bekend, tot aan de Russisch-Finse oorlog in het begin van de tweede wereldoorlog.
    Dit gebeurt naar mijn mening met voldoende diepgang en in alle mogelijke breedte.

Feitelijk gezien worden de volgende onderwerpen uitvoerig, verrassend, soms mooi maar naar mijn mening Altijd intrigerend verteld.
    En voor 'saaie' geschiedenis is dat nogal wat.

De onderwerpen zijn:
    - De archeologische skigeschiedenis
    - Vroege parallelle evolutie van het skieen in de wereld tot plm. 1850
    - Ontwikkelingen in, om en door Noorwegen
    - Fridtjof Nansen
    - Vroege ontwikkelingen van het skieen als sport.
    - Engelse invloeden en Franse zorgen
    - Leren skieen in Duitsland en Oostenrijk in de 19e eeuw
    - Vrouwen op skis in de 19e/20e eeuw
    - Voorbereiding op en werkelijkheid van 'the great war'
    - Het vroege interbellum op skis
    - Gedoe rondom de eerste Olympische winterspelen
    - Europese invloeden in en voorbij de orient
    - Europeanen in de Amerika's
    - Nazisme en antisemitisme op skis
    - De invloed en het verhaal van Hannes Schneider
    - De Russisch-Finse oorlog

En wat weet en denk ik nu ik het gelezen heb van het onderwerp:
    1.Ja, zonder dollen 5000 jaar
    2.fout
    3.fout

Voor mij heeft het boek een onbevestigd beeld van de waarde die ik mijn skien toekende bevestigd.
    Skieen en oke, wintersport in 't algemeen, maar op een tijdlijn van meer dan 5000 jaar zie je die 40 jaar snowboarden nog niet echt, is een geslepen diamant, fel verlicht op een voetstuk in een grote kamer. En we zien haar allemaal. Allemaal iets anders, allemaal verschillende fonkelingen, maar allemaal iets beeld- en beeldschoons.

Waar, durf ik te zeggen, de schaatser in mij, in dit boek een slappe opsomming van wat oninteressante meningsverschillen, jaartallen en nodeloze ego's ziet, zie ik in- en door dit boek iets heel anders. Ik zie skieen anders. Skieen is ouder, harder, bruter, ruwer, verschrikkelijker, veranderlijker, intrigerender, mooier en spectaculairder dan ik zelf in mijn stoutste dromen ooit zou kunnen zijn. Graag noem ik een paar voorbeelden waar uit blijkt dat dit boek mijn besef van en visie op het skieen veranderd heeft.

Eerste voorbeeld. Stelling: Wintersport is heden ten dage spectaculairder en vooruitstrevender dan ooit. Langlaufen is namelijk niet hip en funky, kite boarden en dat soort dingen wel.
    Na dit boek zie ik onze sport als bijna stilstaand. Er lijkt zich niet bijster veel te ontwikkelen. De jaren tussen 1900 en 1930 om eens iets te noemen, dat was Funkyzeit!
    “ Hippe shit man, op lanken achter 'n wild peerd aan dat meer over blaffen!” “Noem je dat stoer achter 't paard van de schillenboer? I'm the best skier on this mountain! Ik kan 't zelfs achter een vliegtuit! Wedden?” “Blof!” “Goed, morgen ochtend, 10 uur, en jij regelt het vliegtuig” Het bovenstaande komt niet letterlijk uit het Engelstalige boek, maar you get it...

http://www.efootage.com/stock-footage/71157/Airplane_Skijoring/...
    [sub]klik even rechts onder 't filmpje als 'ie niet goed loopt...
    [/sub]
    Weekendje poederpakken niet te verantwoorden? Probeer het bovenstaande filmpje maar eens te verantwoorden aan je vriendin, verloofde of vrouwlief 😃

Oke, volgende voorbeeld van veranderend besef:
    Skieen wordt door mensen gewaardeerd en krachtig gemaakt. Ik zeg twee woorden: Norwegian independence.
    -------
    Omdat het zo oud is, is skieen een spinnenweb in minstens vier dimensies dat ons verbind met de hele wereld om ons heen. Meer dan ik bevatten kon.
    -------
    Derde voorbeeld
    Skien kan tot een krachtiger iets gemaakt worden dan ik dacht, erger dan een voetbalrelletje. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen wie winterport hebben gebruikt om slecht mee te doen...

Laatste voorbeeld
    Ik denk dat iedereen die dit leest weleens iets geks op of met skies of board heeft gedaan. Hopelijk bracht het iets beters in je boven. Na het lezen van dit boek zie ik dat het niet alleen iets beters in je naar boven kan brengen, maar dat het mensen boven zichzelf uit kan doen stijgen. Misschien dat ik er daarom zo verschrikkelijk veel van houdt.

Dan wat plichtplegingen om mee af te sluiten.
    Wat vindt ik slecht aan dit boek?
    – Met twee vingers, is het me te dun en te kort.
    – Weinig plaatjes, maar dat is mijn fout. De google generatie kan zich niet voorstellen dat skieen ouder is dan plaatjes. Skieen is zo oud dat de eerste plaatjes nog met houtskool op een rotswand getekend moesten worden. My bad 😃
    – Verder weinig, best een degelijk boek.

Wat vind ik goed aan dit boek?
    Het mengt glasharde, controleerbare feiten met verhalen die in een goed epos niet zouden misstaan.

--------
    Dit boek komt niet zomaar als 'buitenste skiboek' op mijn boekenplank. Ik zet het, welverdiend, op de enige plek waar het hoort. Naast mijn favoriet: Gilgamesh. Omdat wintersport me klein maakt: kleiner dan de beteren, kleiner dan de besten, vele male kleiner dan de sneeuw en de bergen waarin we spelen. Maar zelfs dat is niet meer. We zijn kleiner dan de duizenden en duizenden jaren achter ons.
    --------

En wie raad ik het boek aan?
    Mijn eerste gedachte: Parkskiers.
    Maar nee, ik weet het niet. Deze vraag ligt bij jou. Vul zelf maar in 😉

En voor mijn google-generatiegenoten een beknopte  collage van echte awesomeness die je in 't boek tegenkomt:

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro