Epic Poles-De start!

• MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 23 november 2012 · 11:13
    Beste mede poeder verslaafden,

Waar ik 3 jaar geleden mee begon als een experiment om eigen ski's te bouwen is inmiddels uitgegroeid tot een serieus project waar Luuk van den Engel (luuk999) en Charlie de Haas (WhitePowder) zich bij hebben gevoegd. Dit betekend een groter budget, meer handen en nog meer motivatie! Aangezien we veel positieve reacties kregen op ons project hebben wij besloten het iets serieuzer aan te gaan pakken.

Nadenkend over een gepaste naam en met grote poederlijnen en dikke pillows in gedachten, konden wij het woord 'EPIC' maar niet uit ons hoofd krijgen. Daarom hebben wij besloten ons project/bedrijf EPIC SKIS te noemen. Aangezien we nog zeker een jaar bezig zullen zijn met testen, hebben wij nog een ander onderdeel aan ons project toegevoegd. Namelijk, ski stokken!

Met dit topic willen we jullie op de hoogte houden van ons project en natuurlijk foto's/videos van onze prototypes. Uiteraard zijn we erg blij met suggesties en opmerkingen van onze mede wepowderaars!

EPIC POLES
    Het breken van meerdere veel te dure stokken in een paar seizoenen tijd, heeft ons op het idee gebracht om ski stokken te maken. Uiteraard zijn dit niet zomaar stokken. Zoekend naar een geschikt materiaal kwamen wij al snel op Bamboe. Huh….wat? Ja, je hoort het goed Bamboe! Meerdere eigenschappen van deze prachtige gras soort spraken ons aanzienlijk aan. De stokken zijn opgebouwd uit 18mm dik bamboe en zijn gecoat met een speciale waterdichte seal. Skien met een bamboe stok alleen, dan steek je wel heel diep in de poeder toch….? Daarom hebben wij speciaal op maat voor onze stokken hoge kwaliteit flexibele poeder tellers laten fabriceren. Deze zijn uitgerust met hoge kwaliteit staal punten onder in om je ook tijdens het hiken genoeg ondersteuning te geven. Last but not least hebben we ook speciale flexibele grips die heerlijk in je hand rusten.

Wij weten heel goed dat het idee van een bamboe ski stok al wat langer bestaat dan vandaag. Echter zijn deze bestaande merken heul, heul, heeeul erg duur. Waar wij juist klaar mee waren was het kopen van stokken van meer dan €100 om ze vervolgens na een seizoen al weer weg te kunnen gooien. Het is dan ook voor ons van groot belang dat iedereen onze stokken kan rijden. Verwacht daarom een prijs waar je lekker van zult kunnen slapen. Natuurlijk blijven onze stokken ook voor vele seizoenen goed zodat je er lang plezier van kan hebben!

De eerste prototypes worden op dit moment gebouwd en grondig getest. Hopelijk kunnen wij jullie spoedig het eind product tonen! Er zal ook zeer binnenkort een website online gaan!!

Hier alvast een paar preview shots om te laten zien waar we mee bezig zijn:

EPIC SKIS
    Het bouwen van skis staat nog in de beginfase. Momenteel zij wij bezig onze eerste prototypes te bouwen. Deze zullen de komende winter grondig getest gaan worden. We hopen binnen een maand het eerste ski klare model te kunnen tonen. Tot die tijd zullen wij ons best doen iedereen op de hoogte te houden van onze ontwikkelen.

We willen wel nog even benadrukken dat we de skis voor nu nog puur voor ons zelf uit passie bouwen. De stokken bouwen wij uiteraard ook met veel plezier en we hopen dat we mede poeder liefhebbers in de toekomst blij kunnen maken met een paar geweldige bamboe stokken!

May the pow be with you!
    One step at a time.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 23 november 2012 · 11:26
    Goed bezig.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 23 november 2012 · 11:26
    Mooi mannen, goed bezig!
    Toevallig deze week nog zitten kijken op een site van een stel Amerikanen die ook bamboe stokken aanbieden, maar vééél te duur inderdaad. Ben heel benieuwd waar jullie mee op de proppen komen en tegen welke prijs! Interesse is er!
    powpowwowjippiajippieee
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 23 november 2012 · 11:30
    Lekker bezig mannen!!
    Waar het wit is, is een weg.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 23 november 2012 · 11:43
    Ziet er goed uit! Heb wel interesse in een paar.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 november 2012 · 11:53
    Nice, zorg vooral ook dat de stokken in lekker veel felle en hippe kleuren te krijgen zijn. Gaaf concept iig!
  • coen
    Advanced
    coen op 23 november 2012 · 12:04
    Komen jullie ook met een modelletje die full reverse camber tellers heeft? Wordt gek van de niet gerockerde hike&ride tellers op mijn Leki's...😋
    Earn your turns...
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 23 november 2012 · 12:05
    Heel cool!
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 23 november 2012 · 12:06
    konings gasten! inderdaad wat surfertje zegt, beetje zoals poederbaas maar dan met stokken, daar ben ik wel bij... 😋
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 23 november 2012 · 12:13
    @Coen de teller kun je erop draaien, dus als je een dag met gerockerde tellers wilt skien draai je de teller er gewoon omgekeerd op.
  • coen
    Advanced
    coen op 23 november 2012 · 12:16
    Luuk, kijk dat is mooi😃 Maar ff alle gekheid terzijde, goeie ondernemings-spirit. Hulde!

Hoe zit het met de ski's dan??
    Earn your turns...
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 23 november 2012 · 12:32
    Onze prototype skis zullen zeer binnenkort de pers in gaan. Inmiddels hebben we van vrijwel al onze leveranciers materiaal binnen. We zijn van plan rond de kerst op de eerste paar te skien en ze uitvoerig te testen.

Foto's van ontwerp etc. zullen hier ook op een later moment gepost worden!
    Rex Monte - Amor Nix
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 november 2012 · 13:40
    Waar doen (laten?) jullie het persen?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 23 november 2012 · 13:40
    In onze eigen pers/workshop.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 november 2012 · 13:44
    Ok nice. In die betonnen pers van Mickey of hebben jullie al wat nieuws?
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 23 november 2012 · 13:56
    Nee, we hebben deze zomer een houten pers gemaakt en dan gaan we met een aantal auto kriks persen. Ik post zo wel ff paar foto's
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 november 2012 · 14:03
    Cool, ben benieuwd!
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 23 november 2012 · 15:06
    Vet! Zoals al gezegd zou het cool zijn als die stokken in veel flashy kleuren komen 😀
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 november 2012 · 15:24
    Steengoed! Ik vind de focus op stokken juist wel sterk; ik zou zoveel mogelijk moeilijke features bedenken, en ze verkopen met een knipoog 😃.

Naast alle felle kleuren wil ik me vast inschrijven voor een blank gelakt paar, waar het bamboe mooi in uitkomt..

Hoe maken jullie een stok? Kan ik, als er weer eens eentje breekt, het handvat en de onderkant 'recyclen'?? In dat geval heb je volgens mij echt een gat in de markt te pakken...
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 23 november 2012 · 15:28

Hoe maken jullie een stok? Kan ik, als er weer eens eentje breekt, het handvat en de onderkant 'recyclen'?? In dat geval heb je volgens mij echt een gat in de markt te pakken... JaapvR op 23 nov. 2012 15:24

dat denk ik ook 😃
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 23 november 2012 · 15:45
    Op dit moment hebben wij geen plannen om ze een kleur te geven. Ons prototype model is blank gelakt en zo zal hij waarschijnlijk ook verkocht worden.

@JaapvR

Onze tests moeten laten blijken wat onze stokken 'aan kunnen', maar in theorie is wat jij beschrijft zeker mogelijk!
    Rex Monte - Amor Nix
  • doov
    Advanced
    doov op 23 november 2012 · 15:45
    Goed werk, mannen,
    Blank gelakt zou mooi passen bij mijn BMB's!
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 november 2012 · 17:22
    maar in theorie is wat jij beschrijft zeker mogelijk!

Lijkt me fantastisch! Nadeel is wel dat je ze dan niet meer gewoon kan vastlijmen; er moet dus iets ingenieus (schuif/klik/schroef/oid) bedacht worden...

Verder wil ik een paar bestellen met leren poedertellers (riempjes!), en een handvat met rendiervacht. Maar dat is misschien meer iets voor de collectie van volgend seizoen 😃.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 november 2012 · 17:59
    Leren tellers zijn da bomb!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 23 november 2012 · 18:00
    Hierbij de introductie van ons tellersysteem. Je kan de teller wanneer je wilt eraf halen of verwisselen voor een andere dmv cilinder. Als je een full reverse camber wilt hoef je de teller er alleen maar omgekeerd in te draaien. De bamboe stok in dit filmpje is nog onbewerkt en is dus veel minder mooi dan de echte stokken. We hebben deze puur even als voorbeeld gebruikt. De stalen punt onderin zal in het uiteindelijke ontwerp platter en steviger worden. Dit is niet voor niets een prototype en we vinden zelf de kwaliteit van de punt in de video te laag.

Zoals beloofd de foto's van de pers:

Wij hebben voor een houten pers gekozen omdat het goedkoop is en makkelijk te bouwen. Op den duur willen we uiteraard overstappen op een stalen pers, maar voor nu is dit kosten technisch gezien de beste oplossing

One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 23 november 2012 · 18:30
    We hebben ook een FB account nu. Like ons voor nog meer updates hier: http://www.facebook.com/epicpoles
    One step at a time.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 23 november 2012 · 22:51
    Vet! Heb paar jaar geleden ook wel eens een setje gemaakt..
    Ben ook benieuwd naar de prijzen.. Reserveer maar vast een setje..
    Doen jullie ook custom paint jobs en daarna een coating erover?
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 24 november 2012 · 12:21
    Vet! Heb paar jaar geleden ook wel eens een setje gemaakt..
    Ben ook benieuwd naar de prijzen.. Reserveer maar vast een setje..
    Doen jullie ook custom paint jobs en daarna een coating erover? Fabergé op 23 nov. 2012 22:51

Als je het kunt dromen kunnen we het maken! 😃 Daarbij is onze filosofie dat veel bedrijven veel te hogen prijzen vragen. Dus ga er maar van uit dat het een gunstige prijs zal zijn.
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 24 november 2012 · 20:43
    maar in theorie is wat jij beschrijft zeker mogelijk!
    Lijkt me fantastisch! Nadeel is wel dat je ze dan niet meer gewoon kan vastlijmen; er moet dus iets ingenieus (schuif/klik/schroef/oid) bedacht worden...
    Verder wil ik een paar bestellen met leren poedertellers (riempjes!), en een handvat met rendiervacht. Maar dat is misschien meer iets voor de collectie van volgend seizoen 😃. JaapvR op 23 nov. 2012 17:22

Tellers met leren bandjes zijn zeker een mogelijkheid! Als het een beetje gaat lopen zullen we wat meer vrijheid voor experimenten krijgen en dan kan het zo gek en cool worden als je maar kan bedenken! We zitten nu nog aan een minimum aantal omdat we het spul bij een fabriek laten maken. We kunnen altijd een special edition maken.... 😋
    One step at a time.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 24 november 2012 · 21:37
    L'Histoire se répète zo ongelooflijk hard .....
    ik zal eens in de ouwe doos grabbelen achter op zolder. ik moet nog paar tellers van alu met leren bandjes liggen voor..... bamboe stokken.... ergens uit 1978 of zo
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro