Poedershots....wie heeft tips?

• Nicky
    Advanced
    Nicky op 19 december 2012 · 10:17
    Ben benieuwd naar 'simpele' tips om net dat beetje meer uit een foto te halen. Mn herinneringen aan tripjes zijn altijd Woohoo, maar de foto's die mislukken nog wel eens (geen diepte, te laat, belichting net niet mooi). Zowel tips (bijvoorbeeld: beter van boven of beneden pics maken) voor compactcamera als met spiegelreflex zijn welkom! Thnx!
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 19 december 2012 · 10:33
    Eerst maar al eens beginnen letten op cadrage! (gulden snede, kijkrichting, bewegingsrichting, hoofdruimte, ...) vervolgens belichting, zo zal je wel al weten dat een foto in de zon veel mooier wordt dan die foto in de mist... heeft te maken met contrast!
    En diepte kan je al gauw zelf gaan toevoegen door ervoor te zorgen dat er nog iets in de voor- of achtergrond staat en dus niet alleen "een skier op het poederveld"!

En verder, oefenen oefenen oefenen en experimenteren...
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 19 december 2012 · 11:11
    Tips over fotograferen heb ik niet, maar heb wel wat tips over het skiën voor een foto.
    Het makkelijkst om mee te beginnen is dat de fotograaf vanuit zijn perspectief een mooie achtergrond uitzoekt en vervolgens zegt waar jij één bocht maakt. Hockeystops doen het vaak goed op foto's, geeft ook een mooie spray. En dan het belangrijkst: Lachen!

Foto: Rogier van Rijn
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 december 2012 · 12:58
    Dat lachen zit bij jouw altijd wel goed Kanoni! Ook als er geen camera in de buurt is 😃
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 19 december 2012 · 14:10
    Tips over fotograferen heb ik niet, maar heb wel wat tips over het skiën voor een foto.
    Het makkelijkst om mee te beginnen is dat de fotograaf vanuit zijn perspectief een mooie achtergrond uitzoekt en vervolgens zegt waar jij één bocht maakt. Hockeystops doen het vaak goed op foto's, geeft ook een mooie spray. En dan het belangrijkst: Lachen!

Kijk, da's handig! Kan ik gelijk mee aan de slag!
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 19 december 2012 · 14:20
    Niet te vergeten om over te belichten! Klinkt misschien contra-intuitief maar "wit" is voor een camera niet echt "wit" maar lichtgrijs en sneeuw is niet lichtgrijs maar witwit 😃 1 of anderhalve stop overbelichten en dan zit je wel goed volgens mij.
    Polarisatiefiltertje is ook altijd welkom voor wat contrast (vooral als je ook nog n deel lucht op de foto hebt) maar haalt ook weer wat licht weg (1 of 2 stops) en met een snelle sluitertijd misschien niet altijd even handig.
    Met een compactcamera kun je natuurlijk door de kleine sensor niet zoveel spelen met je iso waarde om bovenstaande dingen op te vangen. Als ie RAW kunt schieten met je compact dan kun je later misschien nog een boel bijwerken...
    SLR zet je je exp. comp. gewoon op +1.5 bij n compact camera zonder manuele controle over je belichting heb je vaak wel van die "sneeuw" settings oid die ongeveer t zelfde doen.
    Enne... de compactcamera's zijn niet zo snel met autofocussen als een DSLR dus misschien moet je een vast focuspunt nemen en de persoon op die afstand langs je punt laten skien waardoor hij/zij iig wel in focus is.
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • psd
    Tourist
    psd op 19 december 2012 · 14:46
    Met wat voor foto's vergelijk jij die door jezelf gemaakt.

Wat je niet moet vergeten is dat die professionele jongen's vaak maar een paar geslaagde foto's uit een dag halen.

Hebben de juiste spullen
    Licht serk
    Hoog in iso kunnen en dan bedoel ik hoog (boven 1000iso)
    Grooooote sensor waar door na het crop'n nog genoeg pixels overblijven.
    Wachten op het juiste moment.
    Veel lengte in hun lenzen.

Ik zie regelmatig prof skieen en die gebruiken vaak een 300 of 400 mm 2.8 tja en die koop je niet onder de 3k gebruikt!

Maar de belangrijkste tip is al genoemd overbelichten en RAW schieten dan kun je kleur en licht nog corrigeren.

Maar vooral heel veel geduld en heel vaaaaaak schieten.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 19 december 2012 · 15:15
    Wat ik heb geleerd: bij goed licht maakt zelfs de iphone snel scherpe foto's, bij vlak licht ben je altijd te laat. zorg ervoor dat het object niet te ver weg is, dus maak die bocht vlakbij de fotograaf. En spreek van te voren af waar je hem maakt, want dan kan de fotograaf alvast focussen en weet hij waar ie af moet drukken, dat kan niet die 1/10 van sec schelen dat ie anders te laat is.

Tegenlicht geeft vaak hele mooie effecten maar kan ook glorieus mislukken.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 19 december 2012 · 15:23
    Tegenlicht geeft vaak hele mooie effecten maar kan ook glorieus mislukken. skiester op 19 dec. 2012 15:15

Gewoon met je spray de zon blokken, dan komt het allemaal goed 😀
    Waar het wit is, is een weg.
  • chilo
    Tourist
    chilo op 19 december 2012 · 16:49
    Hoewel ik meer ervaring heb in bewegend beeld: Manon heeft gelijk. Oftewel, de mooiste foto -in tegenstelling tot video- maak je met een compleet ge-ensceneerde scene. Afspreken waar je wat doet, op welke manier en wanneer. Dan kan je mooi kadreren. Alles voor dat ene shot. Dat vergt een offer van de fotograaf. Die ligt namelijk de hele dag met z'n buik in de poeder (of hangt ernaast, op de rotsen of in een boom) en draait dus geen fijne bochtjes. Als je als fotograaf toch niet de keuze wilt maken, offer dan 1 run op voor echt fijne foto's. En dan nog mag je blij zijn wanneer er een handvol gelukt zijn.

Denk verder aan sluitertijd en aantal frames per seconde. Bij de foto die Rogier van Manon heeft gemaakt hoor je alleen maar klikklikklikklikklikklikklikklikklikklikklikklikklikklikklikklik. Met een professionele camera en een goede lens (2.8, 1.8, 1.4) vergroot je je kansen op succes, maar slinkt je poederbudget aanzienlijk.

Beste tip is dus eigenlijk: probeer je in te werken in een professionele shoot! 😉

Bij camera's met mindere framesnelheden is het de kunst om mee te bewegen. Daardoor kan je belichting en je sluitertijd omhoog. Je achtergrond wordt dan wel wazig, maar het verhoogt de actie en je kans op succes. Wel even alles behalve de focus op 'manual' zetten!
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 december 2012 · 16:56
    Niet te vergeten om over te belichten! Klinkt misschien contra-intuitief maar "wit" is voor een camera niet echt "wit" maar lichtgrijs en sneeuw is niet lichtgrijs maar witwit 😃 1 of anderhalve stop overbelichten en dan zit je wel goed volgens mij. lucraak op 19 dec. 2012 14:20

Grappig, ik doe altijd onderbelichten. Dat kan je later namelijk nog corrigeren, als het overbelicht / uitgebeten wit is kun je er niets meer mee. Meestal moet je toch nog wel wat aan de witbalans klussen dus dan is het corrigeren van die belichting ook de moeite niet.

Maar is er niet ooit al eens een mooie blogpost geschreven over fotograferen in de sneeuw? Of heb ik dat ergens in een blad gelezen?
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 19 december 2012 · 17:05
    Klopt, maar histogrammetje even in de gaten houden en dan is er niet zoveel aan de hand. Als je meer dan alleen sneeuw fotografeert kan "uitgebeten" (mooi woord) zwart ook een issue zijn bij bomen, rotsen oid...
    Ik ben niet zo van het nabewerken. Ik schiet wel altijd raw+jpg en heb t liefst dat mn jpg's eigenlijk genoeg zijn. Ik besteed altijd veel teveel tijd in lightroom of aperture en dan nog is t resultaat niet echt helemaal je-dat (dat zal ongetwijfeld aan mijn skills liggen 😉)
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • psd
    Tourist
    psd op 19 december 2012 · 19:15
    Beste mensen als ik met diafragma 1.4 schiet moet ik wel heel erg goed op letten waar de scherpte ligt en mijn lens gekalibreerd hebben met de body.

En bij tegen licht flink overbelichten anders heb je een kleurloos object.
  • chilo
    Tourist
    chilo op 20 december 2012 · 03:44
    Beste mensen als ik met diafragma 1.4 schiet moet ik wel heel erg goed op letten waar de scherpte ligt en mijn lens gekalibreerd hebben met de body.
    En bij tegen licht flink overbelichten anders heb je een kleurloos object. psd op 19 dec. 2012 19:15

1.4 is inderdaad ook meer een video-diafragma. 😉
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 20 december 2012 · 04:05
    Poedershots is een ZEER uitgebreide term die veel dingen omvat. Het hangt er maar net vanaf wat voor shots je wil.

Wil je laten zien welke lijn de rijder rijd, wil je laten zien wat voor mooie dag het is, wil je een close-up etc.
    Een ski foto kan (realistisch) met elke lens van 24 tot 800mm gemaakt worden, afhankelijk van de shot.
    De meeste dingen zijn al gezegd, maar ensceneren is inderdaad verreweg de beste manier om een foto te maken.
    Ik vind over het algemeen dat snapshots het niet waard zijn. Als je een herrinering aan de dag wil, probeer dan te genieten of de moeite te nemen om echt te laten zien wat voor dag het was. Snapshots zijn zonde van de tijd (vind ik).

Ik hoor iedereen hier praten over sluitertijden, maar over het algemeen zit dat wel goed in de bergen. Tenzij het zeer bewolkt is en het licht super vlak (waarom zou je dan uberhaupt een foto maken?), meestal kan je makkelijk de sluitertijd halen. Zonnige dag, 250 iso, f/8, 1/1000 is makkelijk haalbaar. En je kan altijd nog de ISO omhoog gooien.

De beste manier is altijd te kijken naar foto's in mags en een paar dingen na te gaan:
    - Wat voor perspectief is gekozen en wat voor focal length (schatting)?
    - Wat maakt de foto gaaf?
    - Wat zou de fotograaf hebben gedaan om de shot te maken (dit weet je niet, maar probeer het na te gaan).

Uiteindelijk is de beste tip om veel te proberen en te schieten natuurlijk.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 december 2012 · 11:34
    It's all said... En photoshop. Een 'gemiddelde' foto is vaak 'best aardig' (en soms zelfs 'behoorlijk cool') te maken door hem op de goeie manier uit te snijden, de belichting en de kleuren te corrigeren (witte sneeuw, verzadigd blauwe lucht), etc...

Een echt waanzinnige foto (denk magazine cover of poster) ga je natuurlijk nooit maken in Photoshop, daar zit een hele bak planning, ervaring, en een beetje mazzel bij...
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 20 december 2012 · 16:58
    Ik weet verder weinig over fotografie maar ik ben wel enorm fan van het werk van Jason Hummel. Als je hem nog niet kent is het de moeite waard om eens te kijken op www.alpinestateofmind.com. Gegarandeerd stokeverhogend.
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 20 december 2012 · 16:59
    Jason Hummel maakt waanzinnige foto's! Zijn facebook pagina liken is ook een goed plan, ik zie regelmatig hele mooie kiekjes voorbij komen.
    Waar het wit is, is een weg.
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 20 december 2012 · 17:11
    Jason Hummel maakt waanzinnige foto's! Zijn facebook pagina liken is ook een goed plan, ik zie regelmatig hele mooie kiekjes voorbij komen. RobinN op 20 dec. 2012 16:59

Zeker doen idd!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 20 december 2012 · 17:24
    Dann Carr heeft een hele handige site over ski fotografie. http://theskiphotographer.com
    One step at a time.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 december 2012 · 17:45
    Niet veel te te voegen. Ik heb er niet echt het geduld voor tenzij je echt een (paar) maand(en) er zit, ben ik liever zelf aan het skiien.

Vorig jaar eens een dagje geofferd (lekker weer, sneeuw was zwaar en onhandig). Als je op een dag een (1) aardig plaatje produceert ben je al blij :

http://mowog.wordpress.com/2012/04/03/le-ski-cliche/...

Dit is met een olympus pen gemaakt geloof ik. Is ook echt maar een bocht.. jaah mik maar op dat rotsje en daar draaien ( in vloeibaar beton sneeuw).

Wat overigens veel uitmaakt is kleding.. goede contrasterende kleur.. niet mijn all black darthvader look 😃

Lichtsterke lenzen zijn een beetje een overblijfsel van de film tijd wat mij betreft. een koffer met matching profi 2.8 lenzen is natuurlijk heel mooi maar het weegt ook een ton
    (en kost het ook). Prima als je gewoon een hele dag/ week hebt om een locatie te zoeken te wachten op licht en dan een stapel 64 GB kaarten vol te mitrailleren, terwijl je iemand hebt om het spul te slepen. een snowmobile om de skiiers ophoog te liften om nog een keertje te laten gaan, en nog een keertje, en nog een keertje.

zo dus..

hij heeft ook uitleg over sequences, strobe sequences e.d. in andere filmpjes.

Oh als je zo'n camera hebt.. dan kan je pas lekker croppen. 😃

https://s3.amazonaws.com/Gigapans/EBC_Pumori_050112_8bit_FLAT/EBC_Pumo...
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 20 december 2012 · 21:44
    Thnx allemaal....hier heb ik wat aan 😃. En met een poedersmile moet het met dat lachen ook wel goed komen. Ga jullie linkjes checken, de tips (proberen) toepassen en het resultaat....dat post ik dan na terugkomst uit Japan 😃.
  • JanG131
    Beginner
    JanG131 op 21 december 2012 · 21:30
    Ik weet verder weinig over fotografie maar ik ben wel enorm fan van het werk van Jason Hummel. Als je hem nog niet kent is het de moeite waard om eens te kijken op www.alpinestateofmind.com. Gegarandeerd stokeverhogend. Infernus op 20 dec. 2012 16:58

collega van hem is Garret Grove http://garrettgrove.com/
    Ik geloof dat de beiden soms samen optrekken 😃
  • allardfaas
    Tourist
    allardfaas op 22 december 2012 · 17:43
    Nicky, ik zou me maar niet zoveel zorgen maken zolang je herinneringen de foto's nog overtreffen. Geloof me andersom is rottiger. Dan krijg je wat Chilo en ik vaak mee maken wanneer we terug komen met film en foto's. Mensen denken dan dat we een hele week lekker geskied hebben!
    Wanneer ze ooit nog eens iets lekkers uitvinden dan poeder rijden... blijf ik er gewoon bij doen!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 22 december 2012 · 21:24
    hahah heerlijke comment Allard,

Jullie werk zorgt wel vaak voor FOMO, Fear Of Missing Out😉
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 28 december 2012 · 22:02
    Ik vind de FOMO wel meevallen. Als je je camera als gebruiksvoorwerp ziet en gewoon in je hand houdt tijdens het rijden kosten een paar foto's je erg weinig tijd. Je safe spots extra kritisch kiezen zodat je direct een goede compositie hebt helpt ook. En de genoemde heldere afspraken zorgen niet alleen voor een goede foto, maar houden ook het tempo er in.

Uiteindelijk worden je foto's beter door de techniek te beheersen, je camera goed te leren kennen en kritisch naar je foto's te (laten) kijken. Voor dat laatste zou een kritisch poederfoto topic, á la dutchphotozone.com, goed kunnen helpen.
  • Japser
    Beginner
    Japser op 29 december 2012 · 11:16
    .
  • Japser
    Beginner
    Japser op 29 december 2012 · 11:32
    Laag staande zon doet wonderen dus in december is het makkelijker scoren dan in maart...,

Fotografen eerste en dan handige safespot pakken vervolgens rest vlak langs fotograaf knallen liefst met spray en sprong daarna fotografen tail-guide,

Heb behoorlijk wat glas thuis maar geloof me mijn standaard 18-200 met VR dekt 95 %. Voor die waanzinnige groothoek of hele mooie bokeh (is enige reden voor lensen met diafragma
  • Japser
    Beginner
    Japser op 29 december 2012 · 11:34
    Huh om een of andere reden geeft hij maar helf van mijn tekst weer (eerste bericht leeg gemaakt en punt geplaatst) en nu nog een keer geprobeerd maar werkt weer niet... probeer straks nog wel keer
  • Japser
    Beginner
    Japser op 29 december 2012 · 11:35
    Laag staande zon doet wonderen dus in december is het makkelijker scoren dan in maart...,

Fotografen eerste en dan handige safespot pakken vervolgens rest vlak langs fotograaf knallen liefst met spray en sprong daarna fotografen tail-guide,

Heb behoorlijk wat glas thuis maar geloof me mijn standaard 18-200 met VR dekt 95 %. Voor die waanzinnige groothoek of hele mooie bokeh (is enige reden voor lensen met diafragma kleiner dan 4.0 bij gebruik overdag en buiten) heb je dus 20 keer zoveel tijd nodig,

Je leert elke keer weer. Tijdens mijn laatste tripje geleerd dat het toch wel handig is om iets hogere iso waarden te gebruiken zodat je met snellere sluitertijden kan werken wat in meer scherpe foto's resulteerd en dat de stand RAW + JPG de snelheid beperkt (buffer loopt snel vol) waardoor het klikklikklikklik..........klikklik.......klik wordt ipv 20*klik bij alleen RAW en 100! * klik bij JPG,

Maar het aller belangrijkste is dat de fotograaf met de "beste" plaat toch echt degene is met de grootste smile op zijn smoel. Dus hup die berg op en dan keihard roepen: I am the best photographer on the mountain and so much better than you. En daarna met een vette grijns je fotografen eerste claimen!

Have fun!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro