nieuwe schoenen (high end)

• doov
    Advanced
    doov op 26 december 2012 路 20:39
    Als we het dan toch over genitaliën hebben.
    Ik ski al heel wat jaartjes op Raichle flexon.
    Dalbello heeft die nagemaakt in de vorm van de Krypton, en nu Heeft Full tilt de schalen gekocht van Raichle en maakt bijna dezelfde.
    Beide schoenen zijn top.
    Ergo: die van mij werd er zeker 1 cm langer van( voor mijn gevoel dan) 馃槈 edvantijen op 26 dec. 2012 11:20

Ik heb 2 seizoenen op de Full Tilt Seth Morrison gereden. De buckles waren binnen no time verrot. Beetje brak spul. Nou heb ik misschien pech gehad, want andere klachten ken ik niet.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 26 december 2012 路 21:18
    @Doov,
    Die waren inderdaad niet geheel foolproof in den beginne.
    Volgens mij is dat nu opgelost in de huidige modellen-reeks.
    Summer Sucks!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 27 december 2012 路 11:17
    gewoon naar de bootfitter. shell laten uitzoeken. (uitgezocht door de fitter, ik was blij dat ze niet al te lelijk waren, inspraak...nee ) .goed / custom voetbed er in . evt nog wat tweaks aan de shell als nodig. klaar.
    proces kost een paar uur. als de originele liner slecht wordt een custom liner er in laten zetten. ik zou niet schuimen overigens . te koud , vooral goed voor racers. hoewel tering veel geld is dit de investering meer dan waard. al het andere ... pfft skies, pakkie etc bijzaak . kan je beter aan goede les uitgeven
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Dio
    Advanced
    Dio op 27 december 2012 路 13:47
    De dagen dat geschuimde schoenen koud en knetterhard waren liggen gelukkig al weer een tijd achter ons.

Er zijn verschillende aftermarket oplossingen via boot-fitters. Liners die je op de föhn zet bijvoorbeeld:

https://intuitionliners.com
    http://www.zipfit.com
    http://www.sidassport.com/en/our-products/winter-sports-16-2.html...
    http://www.palau-boutique.com/ski-boot-liners-customfit-alpine-freerid...
    http://www.boot-doc.com/sch

Wat een bootfitter zal doen is proberen een inschatting te maken van je skiniveau en je vragen wat je zoekt in een schoen. Hoe minder materiaal er tussen voet en schoen zit hoe meer kracht/input er van de voet wordt overgebracht op de schoen. Vandaar dat de schoen steeds smaller wordt naarmate je meer prestaties wenst. Dat is wat ze Last (de leest) noemen: Race: 95, 97, Performance 98, 100, sport 102, comfort 104 mm. Hoe breder de schoen hoe meer materiaal er in kan en hoe comfortabeler de schoen wordt. Maar ook, hoe minder sturing je kunt overbrengen.

Hoe minder materiaal er tussen voet en schoen zit hoe sneller het kan gaan knellen. Een knellende schoen geeft al snel de reactie doe maar een halve maatje groter. Dan knelt het inderdaad niet meer maar veel respons heb je dan ook niet meer. Dat in combinatie met een ± gemiddelde skitechniek staat garant voor minder skiplezier. Vaak wordt dan de oplossing in een stijvere schoen gezocht. Die vaak wat meer knelt en zo is het cirkeltje rond.

Een passende buitenschaal uitzoeken die aansluit bij je niveau en vervolgens knobbelen en werken aan de buitenschaal is het eerste wat de fitter doet. Daarna komt de liner aan de beurt. De aftermarket liners zijn allemaal van een heel andere kwaliteit dat het OEM spul. Behalve Scarpa, ik geloof dat die hun OEM liners bij Intuition vandaan halen.

Lukt het met die liners niet of wil je meteen top of the bill dan is schuimen de oplossing. (in mijn geval, ik was in 2005 wel klaar met brullen op de berg. Dank zij de tip van Poedersletje ski ik nu al jaren zonder pijn. (thnx m8!)

Wil je nog een stap verder dan kun je ook nog power alignment laten doen. Patrick Rademakers (http://www.skicenter-edelweiss.nl) zet de hoeken die hij meet (x-o benen dat soort hoeken) vast in de zool van de schoen en freest die daarna weer op din-norm. Voor de wedstrijdsporters onder ons.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 27 december 2012 路 14:38
    @mountainking: ik ben niet geïrriteerd, zeker niet.

Wel vind ik het opvallend dat het soms lijkt dat er hier een soort 'flex wedstrijd' gaande is (genoeg woorden nu aan vuil gemaakt). Daarom probeer ik (door het even scherp te stellen) een andere visie/ insteek in de mix te gooien. Kies wat je het beste past, zou ik zeggen.

Wat je ook doet, mijn zegen heb je zolang je maar met een hele dikke smile beneden komt. Want uiteindelijk is dat het enige waar het om gaat: genieten.
    White room,Pillow lines,I rule
  • jriph
    Tourist
    jriph op 27 december 2012 路 14:58
    Ik heb zelf van die palau thermo overlap dingen er in. Met de juiste aanmeet techniek zitten die dingen als gegoten zonder dat ze ueberhaupt knellen, alleen de eerste keer als ze nog heet zijn (en formaat moonboot) in je schoen is geen pretje . Ze blijven ook goed heel. die zelfde liners zitter er nu ca. 200 ski dagen in. enige nadeel is dat de onderkant ook schuim is (gelukkig wel dun. wel lekker warm , maar een beetje samendrukbaar. Ik vind het niet vervelend en geeft iets extra demping).

ik denk dat het gros van de mensen een te grote schoen heeft overigens
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Constant
    Beginner
    Constant op 27 december 2012 路 21:50

ik denk dat het gros van de mensen een te grote schoen heeft overigens jriph op 27 dec. 2012 14:58
    Ik heb door schade en schande geleerd om geen schoenen (ski- of gewone schoenen) in winkels waar mijn (beide) voeten niet in lengte en breedte werden opgemeten.

Een goede schoenverkoper meet je voeten en kent de maten van zijn verkoopwaar uit zijn hoofd. Helaas meten de meeste verkoper de voeten niet op, kiest men een schoen die makkelijk zit en inderdaad komt men niets vermoedend uit op een te grote schoen.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • skiester
    Advanced
    skiester op 28 december 2012 路 11:59
    Ook al omdat die verkopers niet weten dat als je in een skischoen gaat je voet er niet meteen goed inzit. Je teen zit dan tegen de voorkant aan met als gevolg dat je (als leek) om een grotere schoen vraagt. Pas door je voet goed in je schoen te zetten door (hoe leg ik dit uit?) met je hiel op de grond te tikken en je schnallen vast te zetten zorgt ervoor dat je voet goed zit en meestal voel je dan ook je teen niet meer.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 28 december 2012 路 14:41
    En als het niet in de lengte misgaat, dan in de breedte. Brede schoenen voelen comfortabel aan en worden beter verkocht dan smalle (passende) schoenen. Zodra de binnenschoen iets gaat inklinken, begint de ellende.......
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 28 december 2012 路 15:26
    Ik heb destijds een Strolz schoen bij Austria ski sport in Malden gekocht (smalle voeten).
    Na jaaaaren zijn ze er achter gekomen dat die oude schnallen met metalen draden toch niet zo succesvol waren (heb altijd een pakket reserve onderdelen mee 馃槥 ) en hebben ze, zoals het er nu uit ziet een beter systeem op gezet. Met een oud schnallensysteem zou ik ze niet aanraden, nu wel.
    Ze hebben er veel ervaring en aan de gekste misvormde voeten weten ze een schoen aan te meten.
    Helaas niet gratis...
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 28 december 2012 路 21:18
    Dat buckle probleem ken ik, na 3 seizoenen nu alle schnallen vervangen! Gelukkig gekregen van lukas bij MK(Top Top!) want anders prijzig geintje!

Ook kortere kabels nu, helemaal te gek!

Wat vond je verder van de schoen? Ik ben nog steeds erg tevreden. Intuition full wrap liner en tong 10 is lekker stijf!

Heb nu ook dynafit mercurys staan klaar om te toeren! Ben heel benieuwd!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Tobias
    Tourist
    Tobias op 31 december 2012 路 07:57
    veel info om mee te nemen bedankt. Ik ga dynafit's px one passen, lange xt en selectie bij mk. nog laatste vraagje, iemand bekend waar je nieuwe dalbello krypton two pro kan passen.
  • coen
    Advanced
    coen op 31 december 2012 路 09:10
    Dynafit ONE en Lange XT (130?) zijn wel twee hele verschillende schoenen. Als je een freeride schoen zoekt zou ik met jouw bouw de ONE links laten liggen, die zal voor het harde skiën wss wat aan de zachte kant zijn. De Titan of Titan Ultralight is dan wel weer super lekker!

Het is wel weer een hele mooie schoenen om grote touren mee te doen, dat zeker. In dat segment zou je ook naar de Scarpa Maestrale kunnen kijken, ook top schoentje qua gewicht, loop-stand en stijfheid.
    Earn your turns...
  • Pims
    Beginner
    Pims op 31 december 2012 路 10:25
    Ik las dat je een equipmentjunkie bent dus misschien is dit voor jou een optie. Een oom van mij heeft jaren last gehad van zijn voeten en uiteindelijk een paar Strolz op maat laten maken, sindsdien nooit meer gezeik en onderdelen kunnen afzonderlijk vervangen worden. Ik snowboard dus verder weet ik niks van ski schoenen 馃槈.
  • doov
    Advanced
    doov op 31 december 2012 路 16:44
    Dat buckle probleem ken ik, na 3 seizoenen nu alle schnallen vervangen! Gelukkig gekregen van lukas bij MK(Top Top!) want anders prijzig geintje!
    Ook kortere kabels nu, helemaal te gek!
    Wat vond je verder van de schoen? Ik ben nog steeds erg tevreden. Intuition full wrap liner en tong 10 is lekker stijf!
    Heb nu ook dynafit mercurys staan klaar om te toeren! Ben heel benieuwd! Vinnie op 28 dec. 2012 21:18

Voor de rest was ik tevreden over de schoen. Veel controle, schoen zelf lekker licht. Pasvorm van de Quest is wel beter voor mijn voet. Met de FT had ik aan het einde van de dag wel wat pijn aan mijn voeten.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro