Het kritisch poederfoto topic

• TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 2 januari 2013 路 20:38
    Jackson Holy, WY
    f/11
    1/250
    ISO 125
    Zal rond de 75-90 zijn geweest (analoge lens)
    31/12/12

Ik weet dat het geen rijder is, maar het is wel in de bergen. Eerste redelijke foto á la fine-art B&W. Ben tevreden hoe de foto is uitgekomen. Hoe meer foto's hoe beter, toch?

• Niels
    Advanced
    Niels op 2 januari 2013 路 22:02
    @ Koen: hij staat er weer, hopelijk nu voor langer. Kom maar door met het commentaar!

@ TijmendDal: lekkere foto! De actie en het onderwerp missen, dus totaal anders dan freeride platen. Lijnen en verdeling werkt lekker, ik denk een mooie zoekplaat aan de muur. B&W werkt goed hier.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 2 januari 2013 路 23:25
    @koen.
    Moeilijk weer en veel afstand met een 18mm . Wat er gebeurd vindt ik tof, en als ..''hoe was je poederchase..uuhm zo... zozo !" prima ,maar als beeld zo is het wat saai.

door de sneeuw wordt het wat vaal, zonder dat je echt goed ziet dat het dumpt. beetje inflitsen kan soms helpen.. sneeuwt het ineens heel hard. kan ook helemaal fout gaan overigens. 馃槂

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 januari 2013 路 23:43
    Vreemd genoeg heb je in alles gelijk, maar vind ik het toch een hele mooie foto.

Het monochrome, saaie geeft er een soort sfeer aan die ik tof vind, en het standpunt van de fotograaf en boarder is ongebruikelijk.

Als de boarder dichterbij was geweest of schuin van voren was gefotografeerd, is de foto spannender, maat totaal niet bijzonder meer.

Net als zo'n wielren foto die je soms van de zijkant genomen ziet, die zijn ook altijd mooi.
    splitfest.nl
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 3 januari 2013 路 01:24
    En dan ook de aftrap:

San Bernardino - 05/12/2010
    Rider: Koen van der Veeken
    Camera: Canon Eos 20D
    Lens: 18-55mm/f3,5
    Brandpunt: 18mm
    Diafragma: 8,0
    Sluitertijd: 1/1250
    Iso: 800 Niels op 28 dec. 2012 22:29

eu mannekes, tis ni mijne foto eh ...
    asge der lang naar kijkt ; heeft ie wel iets ja ....
    thx niels
    sbs roelz
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 3 januari 2013 路 01:32
    @koen.
    Moeilijk weer en veel afstand met een 18mm . Wat er gebeurd vindt ik tof, en als ..''hoe was je poederchase..uuhm zo... zozo !" prima ,maar als beeld zo is het wat saai.
    door de sneeuw wordt het wat vaal, zonder dat je echt goed ziet dat het dumpt. beetje inflitsen kan soms helpen.. sneeuwt het ineens heel hard. kan ook helemaal fout gaan overigens. 馃槂
    jriph op 2 jan. 2013 23:25

dat inzoomen vind ik totaal verkeerd
    (net als "wat er gebeurd, vindt ik tof" !! Doen jullie dat altijd met opzet ; in elk werkwoord ; vlakbij elkaar dan nog ; fouten schrijven ... Daar moet je toch moeite voor doen ; om "altijd" in een werkwoord fouten te schrijven... Hoe worden jullie daar op getraind? Dat vind ik ook interessant.馃槂
    sbs roelz
  • jriph
    Tourist
    jriph op 3 januari 2013 路 06:53
    dankmeesterkoeninterpuntiekaniknajarentrainenalvolledigachterwegelaten
    mah foenetis dahz noag oandere kuch neh , aan de bak dus ! 馃槈
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 3 januari 2013 路 10:36
    dankmeesterkoeninterpuntiekaniknajarentrainenalvolledigachterwegelaten
    mah foenetis dahz noag oandere kuch neh , aan de bak dus ! 馃槈 jriph op 3 jan. 2013 06:53

馃槈
    sbs roelz
  • Japser
    Beginner
    Japser op 3 januari 2013 路 13:29
    @ Niels spannende lijnen en sfeer, mooie reportage foto! Zou hem zelf denk iets anders croppen en misschien alles zwart wit maken behalve rijder en, maar dan ben ik echt aan het mieren neuken, "jammer" dat de rijder net voor die grote voorgrond boom zit ipv er tussen.

@ Tijmendal mooi abstract beeld (krijg bijna zin om er een hapje van te nemen 馃槈 wellicht een volgende keer dit abstracte nog verder doorvoeren zodat je even na moet denken voordat je weet wat je ziet.

• ieism
    Tourist
    ieism op 3 januari 2013 路 14:49
    Jackson Holy, WY
    f/11
    1/250
    ISO 125
    Zal rond de 75-90 zijn geweest (analoge lens)
    31/12/12
    Ik weet dat het geen rijder is, maar het is wel in de bergen. Eerste redelijke foto á la fine-art B&W. Ben tevreden hoe de foto is uitgekomen. Hoe meer foto's hoe beter, toch?
    TijmenDal op 2 jan. 2013 20:38

Mooi beeld. Heb je dit met film geschoten? Als je dit soort fotografie een stapje verder wil nemen kan ik Ansel Andams aanraden. Met name zijn technische boeken over het 'zone system' zijn echt heel goed.

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0821221868/kenrockwellcom...

Met film interessant en als je zelf kan ontwikkelen (doen mensen dit nog tegenwoordig?), maar kan met digitaal ook nog gewoon toegepast worden.

http://www.outdoorphotographer.com/how-to/shooting/the-digital-zone-sy...
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 14 februari 2013 路 23:22
    Ben een absolute beginner in het maken van foto's en snap ook weinig van diafragma en Iso waarden. Roel heeft me wat basic zaken uitgelegd en zie hier het eerste resultaat. Ben er zelf niet ontevreden over.

Rider: Roel
    Camera: Sony NEX6
    Lens: 16-50mm
    Diafragma: 5,6
    Sluitertijd: 1/1600
    Iso: 100
    Brandpuntafstand: 16mm
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 14 februari 2013 路 23:49
    Lekker hoor! Heb je hem met burst geschoten?
    One step at a time.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 15 februari 2013 路 10:38
    Ja met burst, lekker snel
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 februari 2013 路 17:50
    Goede foto! Zeker voor een beginner!

Technisch ziet het er goed uit. Je zou qua compositie wellicht nog wat spanning toe kunnen voegen. Je eigen spoor niet op de foto, wellicht iets meer afzet of landing, de horizon minder in het midden, achtergrond minder op dezelfde hoogte als voorgrond.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 februari 2013 路 18:15
    -
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 februari 2013 路 18:21

Zie hier voor een grotere versie: http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/8482910520/in/photostream...

Rider: Mark van der Veek
    Camera: Canon Eos 20D
    Lens: 18-55mm/f3,5
    Brandpunt: 18mm
    Diafragma: 8,0
    Sluitertijd: 1/1250
    Iso: 400
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 februari 2013 路 18:25
    @Niels: je horizon staat scheef!
    White room,Pillow lines,I rule
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 februari 2013 路 18:30
    @Niels: je horizon staat scheef! telemikey op 17 feb. 2013 18:25
    Benieuwd waarom je dat denkt? Bij mij staan die bergen op de achtergrond namelijk scheef 馃槈
  • Maraten
    Beginner
    Maraten op 7 maart 2013 路 16:07

Even een upje 馃榾
    Think outside the pistes
  • wouter3
    Beginner
    wouter3 op 7 maart 2013 路 16:49
    Foto uploaden lijkt niet echt te lukken. Had hem geupped naar imageshack en die embedded link gedaan, wat doe ik fout?
  • Markie
    Advanced
    Markie op 7 maart 2013 路 17:54
    @Niels: je horizon staat scheef! telemikey op 17 feb. 2013 18:25 Benieuwd waarom je dat denkt? Bij mij staan die bergen op de achtergrond namelijk scheef 馃槈 Niels op 17 feb. 2013 18:30

Als de bergen recht zouden staan was deze helling te steil geweest 馃槈 Maar mooie totaalplaat. ruige achtergrond, noordhelling, kleine slide achter de rijder. Niet een foto waarbij de rijder direct in de aandacht staat. Ook al is het een fijne stray. Nadeel van schaduw hellingen is logisch weinig licht en dat zie je ook terug. Wellicht iets meer sluitertijd 1/1000 of 1/800? en wat is de witbalans van deze foto?
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • Niels
    Advanced
    Niels op 7 maart 2013 路 20:18
    @ Maraten: de diepte dmv je het ruggetje waar jij op staat werkt wel lekker. Net als dat je ziet wat de rijder nog te wachten staat. Qua techniek zou het lekker zijn als je sneeuw wit is, die is nu wat lichtblauw/grijzig en de bomen wat doortekening hebben. Het is wel erg moeilijk om op een dag met dergelijk vlak licht een frisse foto te krijgen.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 7 maart 2013 路 20:37
    Als de bergen recht zouden staan was deze helling te steil geweest 馃槈[mention="/profile/437"]@Markie[/mention] op 7 mrt. 2013 17:54

Haha dan zouden we ook direct deze discussie met [mention="/profile/603"]@telemikey[/mention] opnieuw kunnen beginnen: http://wepowder.nl/forum/topic/29047

Inderdaad, schaduw is niet even handig, maar we wilden ook goede sneeuw toen, weet je nog 馃槈?

Witbalans is (voor zover ik weet) niet in een hard cijfer uit te drukken. Kleur temp wel, was 9500 (Kelvin?), maar heb ik daarna in shop nog gewijzigd, dus dat helpt weinig.
    De wittinten zijn inderdaad moeilijk in deze foto. Ik heb ervoor gekozen de voorgrond wit te maken (bij mij althans), automatisch worden de andere schaduw en zonpartijen dan niet meer echt wit, maar blauw/rood/geel door ander licht wat ze vangen.
    Daarnaast heb ik de voorgrond bewust iets donkerder gelaten omdat ik denk dat dit de meest natuurlijk manier is om ernaar te kijken. Langere sluiter had gekund (evt ook in shop) maar dan redde ik het niet met die bergen op de achtergrond.
  • Maraten
    Beginner
    Maraten op 7 maart 2013 路 22:24
    @ Maraten: de diepte dmv je het ruggetje waar jij op staat werkt wel lekker. Net als dat je ziet wat de rijder nog te wachten staat. Qua techniek zou het lekker zijn als je sneeuw wit is, die is nu wat lichtblauw/grijzig en de bomen wat doortekening hebben. Het is wel erg moeilijk om op een dag met dergelijk vlak licht een frisse foto te krijgen. Niels op 7 mrt. 2013 20:18

Dankje, deze is in december rond de 3/4 genomen en de zon stond dus al laag, daardoor dat de sneeuw een beetje blauw/roze is. Hoe bedoel je de doortekening van de bomen precies? Hdr ofzo?
    Think outside the pistes
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 maart 2013 路 08:50
    De bomen zijn bijna egaal zwart. Met meer doortekening zie je de takken van de bomen (ook binnen de outline van de bomen) beter.

Ik vermoed dat de foto je vooral te doen was om de (sfeervolle) lucht. Wat dat betreft is het jammer dat deze er maar in een klein hoekje opstaat.

@Niels: deze horizon staat iig wel recht 馃槈
    White room,Pillow lines,I rule
  • Niels
    Advanced
    Niels op 8 maart 2013 路 21:45
    Foto uploaden lijkt niet echt te lukken. Had hem geupped naar imageshack en die embedded link gedaan, wat doe ik fout? wouter3 op 7 mrt. 2013 16:49

Datzelfde probleem heb ik ook. Ik gebruik de fotoknop hieronder. Enige nadeel is dan dat de foto best klein is. Voor zo'n topic is het wel lekker als hij iets groter kan. Aangezien een externe embed mij niet lukt, plaats ik er de link van m'n flickr onder.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 8 maart 2013 路 22:14
    @Maraten: precies wat Mikey zegt over de bomen. Iets meer licht zou daar lekker zijn.

Tegen het einde van de dag wordt het licht langzaam oranje/rood. Dat kan een mooie gloed zijn, waarvan het soms zeker de moeite is om te laten zitten. Bij schaduw of wolken wordt het licht, en dus de sneeuw, vaak blauw. Ik vind het zelf lekker om dat te corrigeren naar wit, dan wordt de foto natuurlijker en frisser. In het echt corrigeert ons oog die verschillende kleuren licht namelijk automatisch.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 maart 2013 路 06:58
    een foto van een tijdje terug. Sindsdien nooit meer camera mee genomen. ik denk dat ik hem volgende week maar weer eens meeneem.

Toerisski
  • Niels
    Advanced
    Niels op 10 maart 2013 路 18:44
    @ Sanno: Nice! Zou helemaal af zijn als je maatje een felle jas aan had gehad 馃槈

Ben erg benieuwd naar je sluitertijd etc. Meetrekken was misschien nog mooier geworden met een iets langere sluitertijd.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 10 maart 2013 路 19:35
    Ik heb de gegevens van mijn eerdere foto op pagina 1 even toegevoegd. Hier nog wat plaatjes geschoten door mn poeder maatje en fotograaf Bjorn Borgers rond Klosters:

Rider: Mickey de Haas
    Camera: Canon Eos 5D Mark II
    Lens: EF70-200mm f/2.8L USM
    Brandpunt: 200mm
    Diafragma: 4.5
    Sluitertijd: 1/1000
    Iso: 200

Rider: Bjorn Kvaalen
    Camera: Canon Eos 5d Mark II
    Lens: EF70-200mm f/2.8L USM
    Brandpunt: 155mm
    Diafragma: 4.5
    Sluitertijd: 1/800
    Iso: 200
    One step at a time.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro