Gezocht: skibinding voor freeride

• Allois
    Tourist
    Allois op 19 januari 2013 路 21:01
    Wie heeft er nog een setje liggen. Bij voorkeur DIN 6 tot plusminus 14

Voorkeur kleur zwart - rood - wit

Prijs: liefst prijspakker

Bvd
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 januari 2013 路 21:09
    Op welke ski's moeten ze gaan passen? Een binding is overigens maar een binding. Nothing special. Kleur boeit al helemaal niet 馃槂
  • Murky
    Advanced
    Murky op 19 januari 2013 路 21:11
    PMtje!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2013 路 21:56
    Op welke ski's moeten ze gaan passen? Een binding is overigens maar een binding. Nothing special. Kleur boeit al helemaal niet 馃槂 Spookjuh op 19 jan. 2013 21:09
    onzin, bindingen zijn heel belangrijk. Elasticiteit, hoogte van de binding, lengte van mount plek van de bindingen. Bijvoorbeeld, Look fivots AKA Rossignol FKS hebben veel hogere elasticiteit dus je klapt er nooit uit als het niet nodig, hebben hogere escape angle wat je knien kan redden, zijn dunner dus je voet zit dichter op de ski dus minder kracht nodig om van kant naar kant te brengen en als laatste zijn kortste bindingen dus hebben minder effect op de natuurlijke flex van de ski. Verder wil ook graag dat mijn bindingen stevig gebouwd zijn dat ik niet halverwege een run op 1 ski verder kan gaan....
  • Allois
    Tourist
    Allois op 19 januari 2013 路 22:39
    Coreupt Asention, 102 under foot. Bindingen 110 mm?!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 januari 2013 路 22:39
    Los van het feit dat een binding stevig moet zijn, denk je dat wij als non-pro's die overige zaken gaan merken. 馃構
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 januari 2013 路 22:41
    Coreupt Asention, 102 under foot. Bindingen 110 mm?! Allois op 19 jan. 2013 22:39
    Stoppers 110mm bedoel je.
  • Allois
    Tourist
    Allois op 19 januari 2013 路 22:43
    110 stoppers ja
  • Allois
    Tourist
    Allois op 19 januari 2013 路 22:44
    @murky waar vind ik pm?
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2013 路 23:00
    Los van het feit dat een binding stevig moet zijn, denk je dat wij als non-pro's die overige zaken gaan merken. 馃構 Spookjuh op 19 jan. 2013 22:39
    Denk dat je het wel merkt of je knie banden nog aan elkaar zitten of niet, verder merk ik het ook wel wanneer een binding te snel released. Verder merk je de flex misschien niet heel veel. De dikte van een binding merk je wel, hoe breder je planken hoe makkelijker het te merken is.

Waarom noemt iedereen die dingen stoppers in plaats van remmen??
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 januari 2013 路 23:04
    Omdat het geen remmen zijn.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 januari 2013 路 23:05
    Omdat ze de ski moeten stoppen, niet alleen afremmen natuurlijk.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 januari 2013 路 23:06
    @murky waar vind ik pm? Allois op 19 jan. 2013 22:44
    Bij je profiel heb je 'Inbox' daar staan je berichten van anderen aan jou.
  • Allois
    Tourist
    Allois op 19 januari 2013 路 23:10
    Laat ik advies vragen aan de kenners...welke bindingen hebben dan die flex?
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 januari 2013 路 23:16
    De bindingen met hoge elasticiteit waar REQU het over heeft zijn de Rossignol FKS 140, FKS180 en de Axial 2 modellen. Deze zijn ook bij Look en dynastar te krijg met andere namen, echter zijn dit gewoon dezelfde bindingen.

De FKS 180 heb je alleen nodig als je bindingen op een DIN boven de 10 instelt, oftewel onzin voor 99% van de skiers. De FKS 140 en Axial2 zijn zeer goede bindingen, maar niet de goedkoopste.

De FKS modellen (met turntable achterbak) hebben tevens een soort cultstatus wat ze extra cool maakt, heb ze zelluf ook;P

• Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2013 路 23:20
    Omdat ze de ski moeten stoppen, niet alleen afremmen natuurlijk. Surfertje op 19 jan. 2013 23:05
    hele leven lang remmen genoemd, komt misschien omdat ze in het engels wel brakes heten..
    Laat ik advies vragen aan de kenners...welke bindingen hebben dan die flex? Allois op 19 jan. 2013 23:10
    Ben persoonlijk erg fan van look pivot en rossingol fks precies zelfde binding alleen onder andere naam verkocht. Zoals ik eerder heb uitgelegd waarom. Salamon/Atomic, marker etc zijn allemaal prima bindingen. Minder fan van de jester, heel piece doet raar bij een paar mensen die ik ken. Maar ik vind, en vele wereldwijd met mij, de fks bindingen het beste. Voordat ze weer in productie werden genomen 3 jaar geleden werden ze voor meer dan de nieuwwaarde tweedehands verkocht.
    De FKS 180 heb je alleen nodig als je bindingen op een DIN boven de 10 instelt, oftewel onzin voor 99% van de skiers.
    De FKS modellen (met turntable achterbak) hebben tevens een soort cultstatus wat ze extra cool maakt, heb ze zelluf ook;P Surfertje op 19 jan. 2013 23:16

Ik heb mijn bindingen op 12 staan voor freeride en 10 voor park en ik heb gewoon de Look 14, als je maar 1 din setting onder de max zit is het prima... Geen idee wie binding op 17 of 18 zet maar dan gaan je knien en beenen eerder kapot dan je uit je binding komt... Enige van de 18 versie is dat de toe piece all metal is dus iets steviger maar ook weer zwaarder.

ps Look maakt de bindingen voor Rossingol, Dynastar en Movement, tyrolla voor 4frnt en head. Geen idee wie van de twee de Atomic/Salomon bindingen maakt en Marker maakt voor zichzelf.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 januari 2013 路 23:35
    @REQU, ik had beter kunnen schrijven dat je de 180 alleen hoeft te overwegen als je boven DIN 10 skied.

De metalen neus van de 180 is trouwens wel sweet en lekker sterk, alleen heeft hij dus géén vertical release wat bij een val achterover + catchen van een edge dus niet die bekende knieverdraaiende blessure kan voorkomen. De plastic neus die bij de FKS 140, Axial 2 en axium modellen zit is wat dat betreft veiliger.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2013 路 23:39
    @Surfertje das trouwens waar, de 18 heeft het race neus stuk. Axial 2 is toch de Rossignol naam voor de px, degene zonder de turntable maar wel met de saucer achterkant?
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 januari 2013 路 23:48
    @Surfertje das trouwens waar, de 18 heeft de race neus stuk. Axial 2 is toch de Rossignol naam voor de px, degene zonder de turntable maar wel met de saucer achterkant? R.E.Q.U op 19 jan. 2013 23:39

Look PX is Rossi Axial 2 ja. Die hebben niet de turntable achterbak maar dat andere dildo model welke ook een zeer hoge verticale elasticiteit heeft. 25mm vs 28mm van de turntable.

Imo komt het hier een beetje op neer:

verstandigste keuze : Axial 2
    verstandige keuze + cool: FKS 140
    geen binding fetisjist?: vrijwel elke binding馃槈
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2013 路 23:54
    Ik vind juist de horizontale elasticiteit van 45mm erg belangrijk en die heeft PX weer niet.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 januari 2013 路 23:59
    Ik vind juist de horizontale elasticiteit van 45mm erg belangrijk en die heeft PX weer niet. R.E.Q.U op 19 jan. 2013 23:54

Dat hebben ze allemaal, ook de plastic neuzen van de fks 140, axial 2 (en dus PX) en zelfs axium. http://www.look-bindings.com/NL/NL/px-12-medium-bk-chrome_FC2A011_prod...
  • Anon
    Tourist
    Anon op 20 januari 2013 路 00:08
    hmm die bedoel ik niet, my bad. FKS heeft inderdaad niet meer elasticiteit in de heel maar de release angle is stukken groter en dat is hetgene dat je knie kan redden...
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 20 januari 2013 路 00:14
    Wut? Voor zover ik kan zien is de elasticiteit (45mm) in de neus (lateraal) gewoon ook hetzelfde hoor. Wat bedoel je met release angle?
  • Anon
    Tourist
    Anon op 20 januari 2013 路 00:21
    De hele reden van de draaiende achterkant is dat als er veel laterale kracht op de heel piece komt te staan kan hij los komen van de ski, dit vergroot de hoek waarop je schoen los komt en zorgt ervoor dat de krachten langzamer opbouwen en je makkelijker uit de toe piece komt. Nog nooit een klapper gemaakt en je bindingen dwars op je ski zien staan?
  • SneeuwPuls
    Beginner
    SneeuwPuls op 20 januari 2013 路 00:34
    @Surfertje en R.E.Q.U: alvast dank voor de uitgebreide beschouwing. Ik ben ook op zoek naar bindingen voor op (nog aan te schaffen) Line Mr. Pollard's Opus. Nu klinken de LOOK Pivot 14XXL's mij als muziek in de oren, maar zie dat de stoppers 117mm breed zijn en de ski's 118 breed. Zijn er ook bredere stoppers verkrijgbaar of moet ik dan een heel ander model (Pivot 18 race) kiezen? Wat zouden jullie adviseren?
    You don't stop playing because you get older, you get older because you stop playing
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 20 januari 2013 路 00:40
    Je kunt rustig die Pivot 14XXl's bestellen, ze zijn maar nét iets te smal en de stoppers zijn eenvoudig wat naar buiten te buigen.

@REQU, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met het loskomen van de heel piece, maar ik zal het morgen eens even onderzoeken op m'n skies.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 20 januari 2013 路 00:50
    zou eerst proberen, past waarschijnlijk prima. Als je wil buigen, video hieronder en als je niet wil buigen zijn er grotere remmen te koop..

@REQU, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met het loskomen van de heel piece, maar ik zal het morgen eens even onderzoeken op m'n skies. Surfertje op 20 jan. 2013 00:40
    je kan je hiel deel van je binding rond draaien als het goed is, als je dus valt en er is veel laterale kracht dan draait het met je voet mee buiten de ski. Dus je heel piece kan 180 graden draaien beide kanten op waardoor je voet makkelijk uit de binding komt

• mariekevanasten@hotmail.c
    Advanced
    mariekevanasten@hotmail.c op 20 januari 2013 路 13:06
    Alois, ik heb de marker squire 11 te koop staan. Heeft een in hoogte verstelbare voorbinding. De binding zit nog in doos en is in de gewenste kleuren ( zwart -wit).

De binding heeft een 90mm stopper.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 20 januari 2013 路 13:33
    jongens, ik heb op heel veel bindingen geskiet en tot nu toe doen ze alles zoals het hoort. Het enige is dat ik marker bindingen vaak stroef vind met instappen. Als je veel pre released en je doet geen extreme dingen als cliff hucken, zou ik ook eens naar ski techniek kijken.

Verder opletten dat je binding vleugels heeft voor, maar vrijwel alle bindingen boven max din10 hebben die (beginnersbindingen zijn vaak vlak aan de voorkant). Als je het hebt over knien etc met goed releasen dan denk ik dat je meer moet kijken naar techniek en juiste DIN setting (en het al dan niet versleten zijn van je skischoen!) dan dat er heel veel verschil zit tussen een Look, Tyrolia, STH of wat dan ook. Natuurlijk is metaal beter dan plastic (maar ook zwaarder).
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Allois
    Tourist
    Allois op 21 januari 2013 路 13:29
    Een pm zou staan onder "inbox" binnen je profiel. Komt het herkenbaar voor dat ik die niet zie of ontvang?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro