Insert vs normale bindingschroef, een proef.

• DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 17 februari 2013 路 21:20
    Omdat ik mijn achterbak los had geskied moest ik of mijn binding gaan verplaatsen, een plug plaatsen (marker methodiek), of voor inserts gaan.
    Ik ben voor de inserts gegaan, zodat ik ook mijn oude ski's kon voorzien en kan gebruiken bij stenige condities. Maar ik had niet duidelijk of ze zwakker of sterker zijn dan een normale bindingschroef.
    Tijd voor een proefopzetje met een heel oud snowboard en een bindingschroef en een insert. Daaraan ben ik gewicht gaan hangen...

Het resultaat:

Ik ben benieuwd wat het zal doen als je ze netjes monteert in een goede ski, maar de proef laat zien dat de inserts veel belovend zijn en zelfs sterker dan normale schroeven. Ik heb de insert in het filmpje NIET verlijmd. Hij is gewoon koud ingedraaid na het boren van een gat van 6,8 mm en met m8 voortap. De schroef heb ik voorgeboord met 3 mm en ook niet verlijmd.
    Vliegen doet geen pijn...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 februari 2013 路 21:27
    Kijk, dan krijg je toch meer vertrouwen in je setup 馃槂 Dank!

Welke inserts heb je gebruikt?
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 17 februari 2013 路 21:36
    Ik heb een open (boven en onder) RVS insert gebruikt met een inbus zodat je hem in kan draaien. De onderzijde heb ik van tevoren dicht gemaakt met een glasvezel mat en wat epoxy. En dan netjes afwerken. Dus iets voorwerk, maar dan heb je ook wat.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 februari 2013 路 08:35
    En hoe lang is je insert?

Goed werk, man! 馃槂
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 februari 2013 路 12:29
    waar heb je die inserts (en bouten) vandaan? Ik heb namelijk nog geen geschikte kunnen vinden.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 februari 2013 路 12:36
    LIKE
    May the powder be with you.
  • Orcie
    Expert
    Orcie op 18 februari 2013 路 13:12
    Ideaal artikel voor in de wepowdershop. 馃槂 Bij dit soort dingen is de beschikbaarheid vaak het probleem. Een keer groot inkopen en dan verdelen via wepowder. Voor een tientje heb je wel inserts voor een paar skis/snowboard. Schroeven erbij in een setje.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 18 februari 2013 路 16:58
    @Emmer Insert is 1 cm lang maar tijdens de proef kon ik niet dieper dan 0,8cm
    @bertjebertje ik heb de inserts via een bevriende scheepsbouwer dus die kan ik niet gek maken door alle wepowderaars er op af te sturen 馃槂
    @Orcie is een leuk idee, maar voor de prijs, deze inserts waren ook bij die scheepsbouwer een euro de stuk. zonder schroeven. Dus die prijs komt een beetje overeen met de quiverkillers. Dit is wel RVS en met een mooie inbus vast te zetten. Dus wel een luxere uitvoering. Maar ik kan eens vragen of we zo'n actie kunnen houden.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 februari 2013 路 18:17
    Als je BindingFreedom inserts koopt per 100 zijn ze ook iets van een euro 't stuk. De BF inserts hebben uitsparingen aan de bovenkant om ze er in en er uit te kunnen schroeven en zijn dicht aan de onderkant. Goeie ervaring mee.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 18 februari 2013 路 20:48
    Ik heb in mijn "oude" ski's ook inserts omdat de boorgaten van de eerste bindingen te dicht bij de gaten zaten van de nieuwe bindingen. Hier is één van de schroeven in stuk gedraaid, dus ja ze zitten wel heel stevig in mijn ski's. Vroeger (20 jaar terug) gebruikten we voor de eerste snowboards (Mistral snowboards) ook altijd inserts omdat er toen nog geen verstevigingsplaat in onze snowboards zaten. Deze werden wel van onderaf aangebracht en daar zat ook nog een breder plaatje op aan onderzijde.
    Voorbeeld van verschillende inserts vindt je hier http://www.all-west.com/inserts/snowboard-inserts.htm...
    And snow it is.....
  • Easy
    Advanced
    Easy op 19 februari 2013 路 20:30
    (Rampa) inserts zijn te krijgen bij de betere doe-het-zelf winkel (bijv. Enorm) of ijzer/verbindingsmaterialen winkel. En dan ben je een behoorlijk stuk goedkoper uit dan 1E/st.
    Built for Speed
  • jriph
    Tourist
    jriph op 27 november 2013 路 22:52
    verplaatst met wat foto's.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 27 november 2013 路 23:43
    Heb je die inserts direct bij binding freedom vandaan?
    Waarom toch voor deze en niet voor rampa moeren oid waar in ander topic over werd gesproken?
  • huib
    Expert
    huib op 28 november 2013 路 10:02
    Ik krijg vandaag een doosje Binding Freedom inserts (100 stuks). Benieuwd wat de schade aan invoer + BTW wordt.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 28 november 2013 路 10:04
    @tiger Laat het even weten aub.. Wanneer heb je besteld?
  • huib
    Expert
    huib op 28 november 2013 路 11:33
    [mention="/profile/154"][mention="/profile/154"]@tiger[/mention][/mention] Laat het even weten aub.. Wanneer heb je besteld? Fabergé op 28 nov. 2013 10:04

19 november besteld.

EDIT: pakje net binnen. Ik had 120 euro betaald aan Binding Freedom en daar kwam 33 euro import + BTW bij. Dat was voor insert + gereedschap en wat andere spullen. Omgerekend komt dat op 94 cent per insert. Dat is dus een stuk duurder dan de Rampa moeren; 34 cent bij de Gamma.

Ik vind zelf die 60 cent per insert meerwaarde: RVS insert + netjes afgesloten + goed tapgereedschap voorhanden. Uiteraard had ik ook eerst zelf geexperimenteerd met Rampa moeren en zelf twee verschillende tapjes gemaakt door twee moeren met de dremel te bewerken (één tapje voor de schroefdraad, tweede tapje dat netjes tot de bodem van het gat tapt). Op een oude ski zou ik vanwege kosten zelf de Rampa oplossing nemen, maar op een nieuwe/goede ski kies ik voor de extra zekerheid van de BF inserts.

Project voor de komende weken, mijn ene paar Baron's omzetten naar twee oudere skis, en op één ski hou ik ook het gatenpatroon van de Salomon Z12 bindingen.
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 28 november 2013 路 23:08
    Insert hebben een groter contactvlak en zullen dus altijd een hogere uittreksterkte hebben. Epoxy om te borgen is volgens mij niet nodig. Ik zou voor watervaste houtlijm gaan. Volgens mij gebruiken jullie de epoxy voor het waterdichtkrijgen van het gat.
    Voorboren met tape om de boor is link (verschuift snel). Beter kan je een busje om de boor doen welke afsteunt tegen de kop van de boor. Dan kan je het boortje op lengte in de kop vastzetten. Nadeel van inserts zou kunnen zijn dat de buigsterkte van de ski achteruit gaat door de grotere gaten in de toplaag (welke de buigspanning opneemt). Maar met brede ski's is dat verwaarloosbaar.
    Hou er verder rekening mee dat als je metrische bouten gaat gebruiken de klemkracht van de boutkop bij gelijk aandraaimoment aanzienlijk hoger is. Sommige kunststoffen zullen daar op termijn gevoelig voor zijn. Om de zelfde reden moet je oppassen met het borgen van boutjes met secondelijm of Loctite om de zelfde reden.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 28 november 2013 路 23:34
    voorboren met tape gaat prima maar je moet het er wel knetter strak omdraaien dan verschuift er niets. een metalen stop is beter maar probeer die maar eens te vinden voor een dun boortje. ( ik heb een greedschap fetisch dus heb nogal wat liggen)

https://blackdiamondequipment.com/on/demandware.static/Sites-BlackDiam...

die draad is maar 5/16-18 UNC en is dus niet enorm zoals een rampa.. een beetje epoxy lijkt mij dus essentieel

je hebt gelijk wat betreft het aanhaal moment.. gewoon vast draaien met 8.8 schroefjes en niet overdrijven. zonder locktite in de insert lijkt mij een erg slecht idee omdat het zo rammelt.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • MBulten
    Advanced
    MBulten op 29 november 2013 路 23:56
    Heb net in weer 2 paar skies voorzien van die special scheepsbouw-inserts, zodat ik Dukes kan omwisselen en makkelijker inpakken skibox. Die Rampa-inserts gebruiken ze ook bij mijn werk, maar al met M5 binnendraad zijn ze flink lompdik. Deze specials zijn speciaal gemaakt voor in composiet onderdelen, in te draaien met inbus-sleutel, echter wel open van onder, dus overtollige epoxy eruit halen met oorfrotter en schoon/na-tappen. Eigenlijk zou de WP-shop/Snowcountry BindingFreedom of Quiverkillers op voorraad voor "ons"moeten hebben!
    LedFloyd
  • Dio
    Advanced
    Dio op 30 november 2013 路 00:49
    @tiger Ach. Gedeelde smart... 馃槂 Wanneer spreken we af om te schroeven?
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 30 november 2013 路 12:55
    Iemand interesse in een groepsaankoop inserts (quiverkiller)? Ik zou ze in de US bestellen en daar ook laten leveren (misschien kunne we ze wat douane en taksen ontlopen). Setje zou 76$ kosten (zonder levering) wat vandaag uitkomt op 56€.
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 30 november 2013 路 13:07
    Btw, hoe gemakkelijk is die installatie nu? Ik zou het eigenlijk alleen willen gebruiken voor alpine bindings uit te wisselen
  • huib
    Expert
    huib op 30 november 2013 路 21:26
    [mention="/profile/154"][mention=154]@tiger[/mention][/mention] Ach. Gedeelde smart... 馃槂 Wanneer spreken we af om te schroeven? Dio op 30 nov. 2013 00:49

@Dio, als we dan ook direct een afspraak kunnen maken voor een poedertrip!

Bel je later.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 1 december 2013 路 15:40
    @MBulten waar heb je die scheepsbouw inserts gehaald?
  • jriph
    Tourist
    jriph op 1 december 2013 路 20:38 we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • MBulten
    Advanced
    MBulten op 1 december 2013 路 21:14
    @Faberge, deze inserts waren speciaal gemaakt voor een project bij ons op de werf (Royal Huisman Shipyard) en waren nog wat van over. Lastig dus om voor ieder te regelen. Nadeel was ook de open onderkant ivm vollopen binnendraad. Wat dat betreft zijn QuiverKillers of BindingFreedoms wel mooi.
    @Dorfke, wat bedoel jij met een setje, zijn dat er genoeg voor 2 paar skies, dus iets van 4x9 (36) inserts?
    Had nog mooi pauze project gemaakt, om lengte-positie van binding aan te kunnen passen.
    Maar sinds vorig jaar nog niet uitgetest, maar wel leuk idee. Wel weer 5mm hoger en weer iets zwaarder (aluminium) en stijver.
    LedFloyd
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 1 december 2013 路 21:48
    Mede-powderaars, hou graag het topic enkel over de treksterkte van de inserts vs normale bindingschroeven.

Maar even een overzicht waar je de moeren kan halen tot nu toe:
    - Rampa-moeren bij de Gamma
    Gebruik M6, M4 is te zwak. Ik heb daar even op gereken als leek. Dus hoe het precies werkte snap ik niet, maar een normale bindingschroef is dikker dan een M4 schroef, dus automatisch te slap. Tenzij je heel duur staal koopt. Deze moer is overigens verzinkt.
    Nadeel hiervan is volgens mij (geen eigen ervaring) dat je een heel breed gat moet voorboren in je ski.
    - RVS draadbus -- te halen bij http://www.fabory.nl/ ik had daar een M5 x 10 treaded insert c4 tp302 à 1,35ps (50 tegelijk gekocht). Voorboren met 6.8 boor en als je tapt zorg voor een fijne tapper, deze tappers zijn echter duur en er zit een zelftapper op de draadbus dus onnodig.
    http://www.fabory.nl/nl/product/rvs-c4-schrdr-bus-302-m5x10/7156005000...
    - Quiverkillers, met dank aan Teledaddy2
    http://www.telemarkshop.nl/contents/nl/p295_Quiverkillers.html...
    - Speciale scheepsbouwdraadbussen
    Daar heb je contacten voor nodig
  • Teledaddy2
    Advanced

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro