Wanneer moet je je helm vervangen?

• WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 18 februari 2013 路 08:55
    Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd wanneer een helm aan vervanging toe is? In de helm staat een manufacturing date van mei 2009. Gelukkig heb ik de helm nooit hoeven te gebruiken (lees ergens tegen aan geknald) maar de datum zal er toch niet voor niks in staan?
    Live your Life the Fullest
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 18 februari 2013 路 09:10
    ik denkt dat de productie datum erin staat om eventuele (serie) productie fouten op te sporen.
    Vervanging... zonder crash? mwa.. denk t niet. Pas als de mode trend veranderd, dan moet je m vervangen 馃槈
    If the conditions are crap, it's called training!
  • RFKANGOO
    Beginner
    RFKANGOO op 18 februari 2013 路 10:23
    Er zitten weekmakers in het kunststof.
    Deze gaan er in de loop der jaren uit en dan word het porreus en zal sneller breken.
    Bij motorhelmen word gezegd 5 jaar voor een normale helm en 10 jaar voor een carbon helm.
    Dit geld dan voor regelmatig gebruik. Als je de helm 1 week per jaar opzet zal het zo'n vaart niet lopen.
    Zou zelf niet langer dan 10 jaar met een helm doen en misschien wel eerder vervangen.
  • Gilles
    Beginner
    Gilles op 18 februari 2013 路 11:23
    Als er een barst in de schaal zit, of als het schuim zodanig diep is ingedeukt na een head first crash dat de helm los op je hoofd zit 馃槂

Het lijkt me overigens sterk dat er weekmakers in de schaal zitten want dat is een hard soort kunststof.

Dat wil niet zeggen dat kunststof niet verouderd, met name UV licht kan wel eens van invloed zijn, dus bij regelmatig gebruik sneller vervangen, een jaar of 10 is dan inderdaad wel een aardige termijn.
    Gilles is my name!!
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 18 februari 2013 路 12:22
    Ik heb m'n 5/6 jaar racefiets helm wel eens in 2 stuken uit de kofferbak van de auto gepakt...
    de week maker uit het plastic door het UV licht...
    sinds die koop ik dus iedere paar jaar een nieuwe helm...
    better safe than sorry...

aangezien een skihelm misschien maar 3 volle weken per jaar wordt gebruikt en de rest van het jaar op een donkere plek bij de camping spullen ligt....
    moet ie denk ik de 10 jaar wel kunnen halen...
    maar als je het niet vertrouwt.... voor 100 euro heb je een andere...
    may the pow be with you
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 18 februari 2013 路 13:50
    Een helm, afhankelijk van het materiaal, heeft een levensduur van 3 tot 10 jaar. Dit kan beinvloedt worden door invloeden van buitenaf. Denk hierbij aan UV-straling maar ook het plaatsen van helmen in de buurt van verwarmingen.

Als het goed is staat er bij de merktekens in de helm de vervangingsdatum. Staat in de buurt van de productie-datum.
  • psd
    Tourist
    psd op 20 februari 2013 路 15:52
    Advies fietshelmen om de 5 jaar vervangen! Bij geen schade. Schade metten controle of preventief vervangen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro