In een lawine

• Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 25 september 2013 · 11:44
    In het nieuwe online magazine van de buren staat een "mooie/goede " analyse van een lawine en de ervaring om in een lawine te zitten.

http://www.antonmagazine.nl/chapter/115
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 25 september 2013 · 12:04
    Wow, indrukwekkend verhaal!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 september 2013 · 12:06
    @Zimoski, goed en eerlijk verhaal van Sandra. Tot de laatste actie gaat alles volgens het 3x3 filteren en worden er goede beslissingen genomen. En laten we eerlijk zijn, zoiets kan heel veel lezers hier overkomen.

Waarom gaat het namelijk mis?
    Het gaat me hierbij niet om de lawine zelf (sporen van wind, sneeuwdek breekt op het dunste punt, convex, gladde rots). Dat is makkelijk achteraf te analyseren.

Nee, waarom gaat het hier mis? Ik geef je een hint: lees hoofdstuk 5 van module 1 (http://www.wepowderacademy.com/nl/) goed door!! Ik ben benieuwd naar je analyse.

Had dit jou ook kunnen overkomen? Eerlijk he? Lees goed de context waarin dit gebeurt.
    Ook voor iedereen die lawine 1 en lawine 2 al eens gevolgd heeft is dit een goede test.
    Waarom gaat het hier toch mis? Waarom?
    May the powder be with you.
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 25 september 2013 · 12:09
    Interessant, doet me denken aan http://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/#/?part=tunnel-creek.... Die foto's van de breuk... damn.

[mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] Ik ruik product placement! En terecht ook 😉.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 september 2013 · 12:15
    @Jesper LOL... In Tunnel Creek werd er al in de voorbereiding fout op fout gestapeld en was het wachten totdat het mis ging. Dat is relatief makkelijk te beoordelen voor iemand die de materie redelijk goed gelezen heeft.

In het geval van Sandra daarentegen zijn er tot op het laatste moment bijzonder weinig fouten te herkennen en toch gaat het mis. En ik zeg het je, in het herkennen van deze fouten zitten belangrijke sleutels. @all. kom maar door met de analyses!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 september 2013 · 12:22
    Stoke voor mooie foto, net op verkeerde plek daardoor.

Goed verhaal hoor, en wat een duidelijke foto's!
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 september 2013 · 12:26
    @ieism, ik schrijf 'tot op het laatste moment bijzonder weinig fouten te herkennen en toch gaat het mis'. Dat wil niet zeggen dat er in de aanloop al wat opvallende zaken oppoppen. Welke zijn dat?
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 25 september 2013 · 12:28
    Ik heb module 1 (nog) niet, wordt verjaardagscadeautje. Maar op basis van paragraaf 5 van ho.1 hier een poging van mij. Het lijken me subjectieve gevaren en dan met name terreinkennis (zit voornamelijk bij 1 persoon) en communicatie.

De persoon met de meeste kennis van het terrein skiet voorop als navigator tot het moment dat er foto's gemaakt worden. Op dat moment moet Sandra die het terrein minder goed kent zelf haar route bepalen en weet ze niet precies waar Rogier haar wil.
    Daarbij speelt mogelijk ook nog, waar wil de fotograaf zijn subject hebben, iets waar je eigenlijk niet mee bezig moet zijn.
    Zoals ze zelf zegt in het stuk: Ik skiede over een soort van graat om overzicht te krijgen door welke helling Rogier mij wilde.

DIt zou mij ook kunnen overkomen, hoe ervarener de andere persoon hoe eerder denk ik.
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 25 september 2013 · 12:29
    De veststelling dat het sketchy is die dag en toch doorklimmen in het terrein (waarna je onherroepelijk weer naar beneden moet) "omdat we het er goed kennen" is een bekende mindfuck. Ik vind dat wel opvallend aan het verhaal in ieder geval.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 september 2013 · 12:36
    @tomasdehoog goed! Een van de eerste denkfouten gevonden. Er zit er nog tenminste 1 in. @Zimoski, geeft je een hint.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 25 september 2013 · 12:38
    @tomasdehoog dat is zeker een bekende mindfuck, maar gebeurt dat hier?
    Ze hebben toch in de 2e check van munter er juist voor gekozen ander vlakker terrein te doen, ook tijdens het sporen maken ze daarom nog omwegen. En ook bij de 3e check in de helling blijven ze ervoor kiezen om de steile delen te mijden.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 25 september 2013 · 12:38
    ah ok dat gebeurt hier dus wel 😃
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 25 september 2013 · 12:39
    In het begin van het mooi in beeld gebrachte verhaal valt me ook op dat "de sneeuw voelde gevaarlijk aan".

Op dat soort dingen kan je moeilijk een getal plakken of een beslissing bouwen, maar 't lijkt me wel goed om niet te vergeten.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 25 september 2013 · 12:41
    @meteomorris doel je op rijtaktiek? Convex vermijden? Of is dat voor de hand liggend?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 september 2013 · 12:44
    @tomasdehoog, nee. Mogelijk is het zelfs een combinatie van 2 denkfouten. Is altijd lastig achteraf vast te stellen.
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 25 september 2013 · 12:46
    De leider moet weten wat zijn buddies kennen en kunnen. En duidelijk richting geven waar zich wel te begeven en waar niet. Voor Sandra was het niet duidelijk hoe ze moest afdalen, waardoor ze uitweek om zelf overzicht te krijgen. Was Rogier duidelijk geweest in zijn bedoelingen, dan had Sandra mogelijk deze route niet genomen.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • sanno
    Tourist
    sanno op 25 september 2013 · 12:59

DIt zou mij ook kunnen overkomen, hoe ervarener de andere persoon hoe eerder denk ik. Zimoski op 25 sep. 2013 12:28

Precies daarom gaat het nog weleens goed fout met mensen die met een gids opstap gaan. Onder het motto: "de gids weet alles, dus dan hoef ik niets te weten". Eigen verantwoordelijkheid is van levensbelang, maar toch kan het iedereen overkomen.

In dit geval is het interessant dat ondanks eigen inschattingen dat situatie lokaal niet goed is er gekozen wordt voor foto's en dan in zo'n vorm dat de skiers de fotograaf niet kunnen zien en dus op zoek gaan naar waar deze is. Nog afgezien van de analyse hoe dit verder mogelijk voorkomen (lang uitslapen - lekker zonnetje pakken op terras - goed bijgebruind de apresski in) had kunnen worden lijkt het mij niet handig om elkaar uit het oog te raken. Nu was het Sandra die prachtig op de plaat een lawine in dook en er weer uitkwam. Het had ook Rogier kunnen overkomen, op zoek naar een goede positie voor een foto, zonder dat iemand het had zien gebeuren en mogelijk zonder te weten waar Rogier ongeveer onder de lawine zou liggen.
    Toerisski
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 25 september 2013 · 13:14
    Het had ook Rogier kunnen overkomen, op zoek naar een goede positie voor een foto, zonder dat iemand het had zien gebeuren en mogelijk zonder te weten waar Rogier ongeveer onder de lawine zou liggen. sanno op 25 sep. 2013 12:59

Hier dacht ik ook aan, zou wel meer van de omgeving willen zien..

Toch ben ik er nog niet achter waar Morris op doelt.
    Wel erg leerzaam zulke cases.
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 25 september 2013 · 13:26
    @meteomorris Ik bedoelde wat betreft het format, niet wat betreft de inhoud.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 25 september 2013 · 13:38
    Doordat ze van te voren al hebben geconcludeerd dat het terrein gevaarlijk is, is het nog belangrijker om triebsneeuw te vermijden, als je naar de foto kijkt dan zie je dat de wind van de andere kant van de graad heeft geblazen en doordat ze zich hier omlaag gooit rijdt ze vol de triebsneeuw in.
    Ander puntje, een graad is mooi omdat het een safety zone is omdat deze vrij plat is en dus minder snel gaat schuiven nadeel is dat je er ook af moet en dit in bijna alle gevallen alleen maar mogelijk is door stijl te gaan, dus als safety zone eigenlijk juist niet zo geschikt.

Waarom gaat het namelijk mis?
    Het gaat me hierbij niet om de lawine zelf (sporen van wind, sneeuwdek breekt op het dunste punt, convex, gladde rots). Dat is makkelijk achteraf te analyseren.

Over deze opmerking had ik even heen gelezen...

Verwacht dat @morris dan bedoeld dat ze alleen maar bezig is met hoe ze mooi naar de camera kan rijden en verder nergens meer mee bezig is...maar weet zo snel niet onder welk hokje dit benoemd moet worden
  • Hermen
    Beginner
    Hermen op 25 september 2013 · 13:45
    ok ik doe ook een poging wat bedoelt Morris . Is het de invloed van de zon ( 11 maart ) , het feit dat deze al hoog aan de hemel staat op het moment van afdalen,in combinatie met de helling ( zuid ? ).
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 25 september 2013 · 13:47
    @meteomorris het gaat inderdaad mis op de factor mens. Er was een leider in de groep (Rogier). Je zou uit het verhaal van Sandra kunnen opmaken dat er toen Rogier weg was geen sprake meer was van een leider in de groep. Het is aannemelijk dat er geen safespot, afstand en "grens" (In het terrein spreek je vaak af tot waar je je lijnen "mag" zetten) is afgesproken.
    Rogier op zijn beurt is er misschien op zijn beurt teveel vanuit gegaan dat hij met ervaren freeriders op pad was en dat die bovenstaand genoemde punten zelf wel op zouden lossen. Wat blijkbaar niet gebeurd is.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 25 september 2013 · 13:53
    ok ik doe ook een poging wat bedoelt Morris . Is het de invloed van de zon ( 11 maart ) , het feit dat deze al hoog aan de hemel staat op het moment van afdalen,in combinatie met de helling ( zuid ? ). witbrood/Hermen op 25 sep. 2013 13:45
    Weet niet of ik goed zit maar anders wordt ik wel verbeterd (leer momentje), maar het is geen natte sneeuw lawine, warmte (geen acute warmte)in het sneeuw dek zou er juist voor zorgen dat de zwakke laag in het sneeuwdek verdwijnt (niet op een middagje) en de sneeuw zich sneller gaat zetten. En zonder zwakke laag geen lawine.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 september 2013 · 13:56
    Ik denk ook wat Thomas als laatste zei. Als een gids bijvoorbeeld een beetje kippenvel krijgt van een situatie gaat ie je heel duidelijk maken waar je gaat dalen en hoe. Dat mis ik hier een beetje, terwijl er wel op de voorste skiër vertrouwd wordt.
    splitfest.nl
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 25 september 2013 · 14:00
    En omdat Morris nog hint op het hoofdstuk "mens en materiaal" zou je nog kunnen denken aan een vals gevoel van veiligheid i.v.m. de ABS die ze draagt maar ik zie daar eerlijk gezegd geen echte aanleiding toe in dit geval.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 25 september 2013 · 14:02
    Ik denk ook wat Thomas als laatste zei. Als een gids bijvoorbeeld een beetje kippenvel krijgt van een situatie gaat ie je heel duidelijk maken waar je gaat dalen en hoe. Dat mis ik hier een beetje, terwijl er wel op de voorste skiër vertrouwd wordt. ieism op 25 sep. 2013 13:56

Misschien speelt deze quote uit de tekst daarbij ook een rol: "Een voor een knalden we door de poeder. De sneeuw vloog rond ons gezicht en via de minder steile hellingen voelde het eigenlijk gewoon heel erg goed."

Het zou kunnen dat juist door overal de juiste keuzes te maken obv 3x3 een sfeer/gemoedstoestand ontstaat van we zitten hier goed we zijn goed/veilig bezig.

Ik ben iig benieuwd naar @meteomorris zijn analyse.
  • 49
    Advanced
    49 op 25 september 2013 · 14:02
    Ik vermoed dat er niet alleen denkfouten zijn gemaakt (geen (gemeenschappelijke) zonale afweging Munter terwijl er wel verhoogd risico is), maar dat ook de communicatie niet goed is geweest, vooral vlak voor het moment dat Rogier besluit weg te skiën om wat foto's te maken. Door niet te overleggen over hoe de helling te skiën (Sandra gaat immers zelf op zoek naar de juiste lijn voor een paar mooie foto's) geeft Rogier onbewust het signaal "het is veilig" en Sandra het signaal "ik weet wat ik moet doen". Bovendien zou een goede communicatie ook hebben geleid tot een bewustere overweging van de risico's van de specifieke afdaling en zouden deze waarschijnlijk zijn vermeden.
    montagna bianca, ti amo
  • svenk
    Advanced
    svenk op 25 september 2013 · 14:20
    Ik zie een oorzaak in de combinatie van 'haast' en 'het groepsproces'. Er is een leider die buiten de groep treedt wanneer hij een foto maakt. De skiër hier in kwestie lijkt echter nog te vertrouwen op zijn inzicht en is zelf onvoldoende bezig met de route keuze.

Dit wordt wellicht versterkt door de 'haast' om een goede lijn te skiën. Daardoor is de skier mogelijk minder geconcentreerd en nauwkeurig geweest in haar beslissingen. Fotostress dus...

My 2 cents. Leerzaam om over na te denken en geenszins veroordelend bedoeld...
    If in doubt, don't go out!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 september 2013 · 14:33
    Kom op jongens. Er zijn een aantal bekende denkfouten. Noem ze eerst anders eens. Dan kunnen jullie daarna gaan bedenken welke het zijn. [mention="/profile/1346"]@Tomasdehoog[/mention] heeft er al 1 benoemd.

Wie o wie benoemt ze even allemaal? Dit moet echt parate kennis zijn! Hoe herken je een denkfout anders in het terrein?
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 25 september 2013 · 14:47
    Een denkfout is verdwalen, de leider kent het wel wel, maar de 'volgers' niet. Dan toch zelf maar ff kijken. Tweede denkfout, ik lees niets over het raadplegen van een lawine bericht en expositierozen etc (soort helling). Wat al vaker genoemd is, is het groepsproces wat eigenlijk samenhangt met het eerste punt. Misschien ook een soort haast?
    It's all about the turns duuuuuude!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro