welke walkie talkie?

• Allart
    Beginner
    Allart op 4 oktober 2013 路 18:16
    Ik ga ze eens checken met mijn radioamateur! 馃槂
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Haas
    Expert
    Haas op 4 oktober 2013 路 22:44
    Vraagje: Deze dingen kunnen ook je pieper signaal verstoren toch? Hebben jullie dan allemaal zo'n los praat ding (hoe heet dat?/zie foto) er aan zitten en de porto zelf zo ver mogelijk van je pieper vandaan in je rugzak?
    Fabergé op 4 okt. 2013 10:26

Daar gaan we weer... ff kort: Alle devices met magneten erin kunnen sommige piepers storen.
    Van de pieps dsp is bekend dat je 'm met een magneet tijdelijk uit kan schakelen. dit omdat er in de pieper gebruik wordt gemaakt van 'reedcontacten' (magneet schakelaars) welnu. de meeste twoway handheld radios hebben een speaker en dus ook een magneet. telefoons hebben ook speakertjes, over het algemeen ietwat kleiner maar ook die kunnen de piepers storen.. er zijn zelfs jassen met magneetsluitingen (soort van next generation drukknopen) Ook deze jassen kunnen storen door de relatief sterke magneten en de grote hoeveelheid ervan.
    Deze jassen zijn voor pieperdragende freeriders TABOE!

Remedie: zorg dat je zo weinig mogelijk magneten mee de berg op neemt en als er niet aan te ontkomen is e magneten zo ver mogelijk van je pieper vandaan opbergt. bij mij is de broekzak al ver genoeg.

Een ontvangende, lees, zoekende pieper kan last krijgen van hoogfrequente strooiingen van telefoons, walkie talkies en andere zenders.
    Ga je zoeken / moet je zoeken geef je telefoon en/of radio dan ff aan iemand anders in je groepje.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 5 oktober 2013 路 21:33
    @allart

ik gebruik ze alleen in Nederland en in Oostenrijk op de 70 cm band met de onderstaande frequenties

PMR 446 en wel op 8 kanalen.
    446.00625
    446.03125
    446.05625
    446.08125
    446.01875
    446.04375
    446.06875
    446.09375

Volgens mij (bron Internet 馃槈) mag je in behoorlijk wat Europese landen van deze frequenties gebruik maken zonder vergunning. Formeel wel met max 0,5 watt.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 6 oktober 2013 路 07:41
    [mention="/profile/333"][mention=333]@allart[/mention][/mention]
    Volgens mij (bron Internet 馃槈) mag je in behoorlijk wat Europese landen van deze frequenties gebruik maken zonder vergunning. Formeel wel met max 0,5 watt. robdeleeuw op 5 okt. 2013 21:33

Klopt! Maar het bereik is erbarmelijk met 0,5W en de halve wereld zit op die frequenties...
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 6 oktober 2013 路 23:46
    De Boafeng gaat en staat op de 5 W. Dan is het bereik gewoon OK. Die halve wereld die erop zit die hoor je inderdaad op rn rond te piste. In het tourbereik maar ook wel bij het freeriden merk je daar niet zoveel meer van, die bereiken je niet met die 0,5 watt.
  • TacoSpriensma
    Advanced
    TacoSpriensma op 13 oktober 2013 路 12:39
    Denk dat de eerste vraag die hier in het topic geplaatst wordt de belangrijkste is. 'Wat wil je ermee doen'.

Zelf gebruik ik een setje motorolla's. Allemaal niet zo spannend, maar goed genoeg. Bereik van +/- 6km en spatwaterdicht. Batterijduur lang genoeg voor een hele dag in de poeder. Waarvoor ik deze gebruik is enkel om met mijn mederijders te kunnen communiceren als we een afdaling doen en ik of de ander ergens staat en iets 100% goed wil overbrengen ihkv veiligheid of dat hij juist de gedachte lijn, iets meer naar links of rechts, kan rijden! Het bereik van 6km is dan uiteraard meeeeer dan voldoende. Moet de eerste afdaling nog tegenkomen die langer is 馃槂

Voor mijn fotografie heb ik ook veel gewerkt met de zenders, van het lokale freeride center in Soelden, voor de langere afstanden. Handig als je contact wil hebben met andere gidsen over de condities in bepaalde afdalingen die je nog niet kan zien en zij al zijn geweest. En natuurlijk zoals eerder ook genoemd wordt als je de bergredding wilt bereiken. Werkt allemaal prettig maar vergunningen etc maakt het complexer en de vraag is: Heb je het nodig?

Verders, ja er zijn inderdaad veel mensen tegenwoordig op pad met Porto's. Met name de Russiche en oostblok georiënteerde piste skiërs hebben wel zo'n ding bij zich (gelukkig zie je deze niet zo veel in Soelden 馃槈 ) Maar er is altijd wel een kanaal te vinden welke niet of echt heel weinig wordt gebruikt. Heb hier geen slechte ervaringen mee enkel als je weer in de lift omhoog zit dat er een of andere Rus uit je rugzak loopt te brullen waar zijn vrouw nou weer is 馃槂

Suc6
  • BaJan
    Advanced
    BaJan op 18 oktober 2013 路 14:25
    Ik gebruik deze: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107033...
    En wat @Ogre/Robbert zegt 馃槈 Allart op 30 sep. 2013 08:08

Ik ben benieuwd hoe het zit met de BTW en de import kosten als je (zoals jij) op deze manier deze walkie talkies bestelt, zou je daar iets meer over kunnen vertellen AUB.

Alvast bedankt.

BJ
  • Allart
    Beginner
    Allart op 18 oktober 2013 路 16:57
    Hoi @BaJan, ik heb niets betaald, post wordt zelden gecontroleerd.
    Maar je kunt natuurlijk pech hebben...
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 18 oktober 2013 路 22:44
    Hoi @BaJan , ook hier bij 409shop besteld en niets extra aan BTW betaald.
  • BaJan
    Advanced
    BaJan op 21 oktober 2013 路 13:07
    Hoi @Allart en @robdeleeuw,

Thnx voor jullie reacties ga hier eens achteraan.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 21 oktober 2013 路 17:17
    @BaJan Als je ze rechtstreeks bij 409shop koopt, denk dan wel aan de lange levertijd tussen de 10 en 20 dagen!
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 12 december 2013 路 10:59
    Tijd om m'n radio eens te programmeren.

Als ik http://www.oevsv.at/notfunk/frequenzen/ goed begrijp is het in Oostenrijk:
    145,500 MHz
    145,525 MHz
    145,550 MHz

en wikipedia zegt voor Frankrijk:
    163,100 Mhz
    463,100 MHz

en Zwitserland was:
    161.300 Mhz

Waarschijnlijk niet speciaals van DTCS / TSQL etc?

Wat zijn trouwens de andere frequenties die men hier vaak gebruikt? Gewoon random een paar kiezen uit het lijstje van @Allart op de vorige pagina, en er een code opzetten zodat we niet teveel last hebben van buren?
  • Allart
    Beginner
    Allart op 12 december 2013 路 14:20
    Ik heb er geen codes opzitten, daardoor mis je soms berichten.
    Ga er maar niet vanuit dat je last hebt van de buren...
    Tenzij je in de Moserwirth staat 馃槈
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 12 december 2013 路 21:12
    Midland
    5Watt series
    (Wel netjes je zend vergunning halen he) Ogre/Robbert op 29 sep. 2013 21:55

Kun je die daarvoor halen dan?
    Oh ja en geen Midlands aub, zijn er al teveel in de bergen 馃槈
    Toen wij deze kochten, jaartje of 10 terug uit de VS, had niemand ze en nooit niemand anders gehoord das nu wel eens anders...
    sneeuw, pffff
  • xs2arjan.
    Advanced

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro