Snow Safety Center Pieperfest Wijk aan Zee Aloha beachclub!

• kanski
    Elite
    kanski op 30 september 2013 · 10:09
    Het was weer een super mooie dag aan zee bij de Aloha beachclub in Wijk aan Zee. Het weer zat in ieder geval mee. Een beetje wind waardoor de zandstructuren mooi overeenkwamen met structuren in de sneeuw.

Hoe is de dag ervaren door de deelnemers? Wij van de organisatie vonden het in ieder geval hartstikke leuk om te doen.

Als je foto's hebt plaats ze hier en we worden ook graag van feedback voorzien.

Let winter begin, ++

Snow Safety Crew
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • 49
    Advanced
    49 op 30 september 2013 · 10:31
    Heerlijk en leerzaam dagje. Dank SSC!
    montagna bianca, ti amo
  • doov
    Advanced
    doov op 30 september 2013 · 10:51
    Het was top, Sander. Lekker geoefend. Heel wat ouwe bekenden gezien en gesproken.

Die ouwe bekenden zijn trouwens stuk voor stuk wel jonger dan ik.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • kanski
    Elite
    kanski op 30 september 2013 · 11:53
    @doov; daar heb ik helemaal geen last van 😉.
  • boendertjuh
    Advanced
    boendertjuh op 30 september 2013 · 12:00
    Waar kan ik mij inschrijven voor volgend jaar?
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 30 september 2013 · 12:28
    interessante en leerzame dag!
    One Life, Live it
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 30 september 2013 · 13:03
    Vond het een erg leerzame dag en gaaf om met allemaal winter-fanaten bij elkaar te zijn! De pieper-beginselen zitten er in! Oh en het weertje was ook geen straf! Volgend jaar zeker weer!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 30 september 2013 · 13:13
    Leuke leerzame dag!
    Vooral de lezing van Jelle wierp weer eens nieuw licht op de zaak:
    Welke doelen wil / kun je halen op een dag? Dit helpt je relativeren en de juiste beslissing te nemen als je bovenaan die "twijfelachtige" helling staat (of in Jelle’s situatie, onderaan de top van de K2 staat).

@kanski, de gevraagde feedback:

Ik miste gisteren wel het echte trainen op snelheid en stress (voor zover dat na te bootsen is). Voorbeelden:
    -Het leiding nemen en de rest moet gehoorzamen (geen tijd voor discussie).
    -Het uitpakken van je tas (sonde en schep) en organiseren (wie pakt wat)
    -Snelle beslissingen nemen ipv lang discussiëren.
    Dit alles is wellicht na te bootsen door een competitie element.

Ideeën voor volgend jaar:
    -Besteed de ochtend aan een lezing over de theorie en oefenen met "standaard" situaties (piepercheck, 1 op 1 zoeken, 2 op 1 zoeken, 3 op 2 zoeken en slachtoffers ver uit elkaar, of dicht bij elkaar).
    -In de middag laat je groepjes van 4/5 langs verschillende lawine situaties gaan en oplossen. Je meet op tijd (wedstrijd element geeft enige druk).

Bijvoorbeeld
    Situatie 1:
    -Groepje komt aan bij de instructeur en krijgt binnen 30 seconden alle informatie (2 mensen in lawine, met pionnen is de breedte van de lawine aangegeven).
    De 2 slachtoffers liggen ver uit elkaar (bv 35 meter), lawine is 60 meter breed.
    Noteer de tijd als beide piepers (tassen) uitgegraven zijn.

Situatie 2:
    -Groepje komt aan bij de instructeur en krijgt binnen 30 seconden alle informatie (2 mensen in lawine, met pionnen is de breedte van de lawine aangegeven).
    De 2 slachtoffers liggen dicht bij elkaar (4 meter). Je mag de blokkeerfunctie gebruiken.
    Noteer de tijd als beide piepers (tassen) uitgegraven zijn.

Situatie 3:
    -Groepje komt aan bij de instructeur en krijgt binnen 30 seconden alle informatie (onbekend hoeveel mensen in lawine, met pionnen is de breedte van de lawine aangegeven).
    Je mag de blokkeer functie niet gebruiken (en moet dus de 3 cirkel methode gebruiken).
    3 slachtoffers liggen dicht bij elkaar (Binnen 11 meter).
    Noteer de tijd als alle piepers (tassen) uitgegraven zijn.

Aan het einde van elke oefening krijgt het groepje 1 minuut feedback met tips die ze in de volgende oefening direct kunnen toepassen (daar leer je het meeste van).
    Feedback is bijvoorbeeld altijd verdeeld in grofweg 3 stukken:
    -Proces (beslis, leiding etc)
    -Groot zoeken (gelopen patroon, aantal personen effectief gebruikt)
    -Klein zoeken (de laatste 10 meter)

Aan het einde winnen de groepen die op 1 onderdeel de snelsten waren, en wint de groep die de minste tijd nodig had voor alle 3 de oefeningen samen.
    Of wellicht ook stijlpunten? (voor perfect uitgevoerde oefeningen)
    Voor die laatste uiteraard de wisselbokaal en een gegarandeerde plek voor het volgende jaar om de titel te verdedigen 😉

Is het mogelijk om te zoeken op een duinheuvel ipv op het vlakke strand? Dat laat zien dat je loodrecht op de helling moet sonderen ipv verticaal, dat naar beneden lopen een stuk makkelijker is dan omhoog (door te veel haast voorbij je doel lopen wordt dus “afgestraft&rdquo😉 en dat graven op een helling anders is dan op het vlakke.
    Dromen zijn er om te realiseren
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 september 2013 · 13:30
    Duinheuvel: dat was de afgelopen jaren wel het geval maar ik zag dat de duinen tot wildschutz waren gebombardeerd dus dat zal de reden zijn dat we er niet met zn honderden doorheen konden stampen/prikken....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 30 september 2013 · 19:35
    Heerlijk dagje gehad. Het is altijd goed om alle basics te herhalen en het was goed weer om op het strand te zijn. Ik miste alleen in de middag oefensessie een beetje structuur en uitdaging. Het was allemaal erg vrijblijvend en 100% herhaling. Nu is herhaling op zich prima, maar omdat je alleen het zoeken herhaalt gaat het snel vervelen. Oefening met toegevoegde stressoren en/of tijdsdruk zoals FreeArno voorstelt, zou bijvoorbeeld iets toevoegen (al vind ik de wedstrijd component niet direct nodig).

Bedankt voor een heel aangename zondag!
  • Haas
    Expert
    Haas op 30 september 2013 · 20:59
    We hebben weer een mooie dag neergezet!

@ Arno Thx voor de tips we zullen ze zeker meenemen voor de volgende editie van het pieperfest.
    De sessies op het strand zijn echter vooral om de technische zoek-skills te leren en / of te perfectioneren. Tijdens de praktijkcursus worden de volledige redding scenario's veelvuldig getraind.
    Mocht je nog geen Lawine 1 en / of 2 hebben gevolgd schrijf je dan in Dan gaan we e.e.a in de sneeuw nog eventjes dunnetjes overdoen!

@willemien Graag gedaan!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 september 2013 · 21:04
    Organisatie en SSC bedankt.!

Alle vrijwilligers bedankt!

Vertegenwoordigers en shops bedankt!

Het was weer leerzaam en leuk.
    splitfest.nl
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 30 september 2013 · 21:19
    Goed om ff het zand uit de ogen te wrijven en de automatismen op te frissen.
    En een nieuwe zoekmethode geleerd.
    Een goed doel, fijne mensen en mooi weer, wat wil je nog meer.
    Bedankt gasten, het was de moeite waard om ff vanuit la douce Belgique over te komen...
    knowledge is powder
  • kanski
    Elite
    kanski op 1 oktober 2013 · 11:29
    @FreeArno! ; bedankt voor je feedback man, super!

Even een kleine toelichting waarom de dag zo was ingevuld:
    Zoals Haas al aangeeft in zijn reply is deze dag echt bedoeld om de basic skills er in te brengen en te oefenen. Je moet eerst je apparaat en de drills door en door kennen voor dat het enige zin heeft om op tempo en met stress te gaan oefenen. Dat wil zeggen herhalen herhalen herhalen....
    Wij zien nog teveel dat de basics niet voldoende ingeslepen zijn! Vooral bij de fine search, maar ook bij de overgang van signal search into coarse search en het vervolg.

De "real life situations" worden uitvoerig geoefenden tijdens de praktijkdagen van SSC 1 t/m 3. Daar worden ook de verschillende scenario's met groepsgroten etc. besproken en ook geoefend.

Zelf ben ik wel een voorstander om voor volgend jaar de verschillende rescue scenario's theoretisch de revue te laten passeren in de vorm van een lezing. Daar zullen wij als team eens over gaan brainstormen.

Het sonderen en scheppen komt ook allemaal uitvoerig aanbod in de praktijkopleiding van het SSC 1 t/m 3 in de sneeuw.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 2 oktober 2013 · 01:00

Hoe is de dag ervaren door de deelnemers? Wij van de organisatie vonden het in ieder geval hartstikke leuk om te doen.
    Als je foto's hebt plaats ze hier en we worden ook graag van feedback voorzien.
    kanski op 30 sep. 2013 10:09

Wat een geweldig weer hadden jullie toch geregeld!! Scheelde niet veel of ik had zonnebrand nodig 😉 Interessante lezingen! Aantal nuttige tips van oa [mention="/profile/406"]@kanski[/mention] gekregen waarvoor dank! Verder de skills weer heerlijk opgefrist. En heerlijk bij gekletst met bekenden en nieuwe vrienden gemaakt. Maar vooral heerlijk dagje strand met een heerlijk biertje als afsluiting 😀

Verbeter punten, ja die waren er ook. Voor de lunch liep alles zeer geordend en gestructureerd maar daarna ging het allemaal iets minder. Op een gegeven moment kon je of meerder begravingen / de drie meter cirkels gaan oefenen of kijken hoe de hond zijn kunstje deed. Allereerst werd er niet aan gegeven dat er werd gerouleerd waardoor we halverwege het gesprek bij de hond aankwamen en nog net konden zien hoe die ging zoeken. Een toeter of iets die aangeeft dat er kan worden gewisseld kan hier al structuur in aanbrengen.

Het oefenen met de cirkels werd goed begeleid maar bij de meerdere begravingen heb ik helaas geen aansturing / instructie gezien. Tevens werd tijdens het zoeken regelmatig geswitched tussen actieve en niet actieve begraven piepers, erg handig als je er bijna bent... 😉 Dit had dus uitgebreider en gestructureerder gemogen naar mijn mening met iets meer begeleiding, in mijn ogen is dit het moeilijkste facet en hier werd de minste aandacht aan geschonken.

Conclusie, ik heb verschillende nieuwe nuttige tips mogen ontvangen, heb mijn skills weer even mogen trainen en aanscherpen voor de winter, netjes op (fouten) vergeten procedures gewezen maar ik was graag iets meer uitgedaagd. Over de lezingen alleen maar lof, positief dat er verschil werd gemaakt tussen beginners en gevorderden zodat we niet werden vermoeid met de basics. Gave lezing van Jelle, zou ik nog wel eens meer van willen horen, alleen om hier nu de dag mee af te sluiten 😉 Het was een héél stil einde...
  • kanski
    Elite
    kanski op 2 oktober 2013 · 09:57

Verbeter punten, ja die waren er ook. Voor de lunch liep alles zeer geordend en gestructureerd maar daarna ging het allemaal iets minder. Op een gegeven moment kon je of meerder begravingen / de drie meter cirkels gaan oefenen of kijken hoe de hond zijn kunstje deed. Allereerst werd er niet aan gegeven dat er werd gerouleerd waardoor we halverwege het gesprek bij de hond aankwamen en nog net konden zien hoe die ging zoeken.

Een toeter of iets die aangeeft dat er kan worden gewisseld kan hier al structuur in aanbrengen.

Het oefenen met de cirkels werd goed begeleid maar bij de meerdere begravingen heb ik helaas geen aansturing / instructie gezien. Tevens werd tijdens het zoeken regelmatig geswitched tussen actieve en niet actieve begraven piepers, erg handig als je er bijna bent... 😉 Dit had dus uitgebreider en gestructureerder gemogen naar mijn mening met iets meer begeleiding, in mijn ogen is dit het moeilijkste facet en hier werd de minste aandacht aan geschonken.
    Conclusie, ik heb verschillende nieuwe nuttige tips mogen ontvangen, heb mijn skills weer even mogen trainen en aanscherpen voor de winter, netjes op (fouten) vergeten procedures gewezen maar ik was graag iets meer uitgedaagd. Over de lezingen alleen maar lof, positief dat er verschil werd gemaakt tussen beginners en gevorderden zodat we niet werden vermoeid met de basics. Gave lezing van Jelle, zou ik nog wel eens meer van willen horen, alleen om hier nu de dag mee af te sluiten 😉 Het was een héél stil einde... ffKnallen op 2 okt. 2013 01:00

Super, dank voor de feedback!
    Inderdaad was het middag gedeelte minder gestructureerd. Zo hebben een aantal van ons dat ook ervaren. Daarvoor excuus! Gaan we voor zorgen dat het volgende keer beter verloopt. De toeter was tussen de mazen van het net door geslipt... 😞

Ook de instructie in de middag zullen we beter structureren in de volgende edities.

Snow Safety Crew
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 2 oktober 2013 · 11:56
    Mooie dag, ik vond vooral de lezing van Jelle interessant. Dat was weer eens wat anders.
  • Slaaiklep
    Beginner
    Slaaiklep op 3 oktober 2013 · 16:13
    Was idd in vele opzichten een mooie dag. Ook omdat ik gisteren vernam dat ik de waxset van MK gewonnen heb! Joehoe!! Ga 'm snel ophalen!

Ik was nu voor de derde opeenvolgende keer deelnemer aan het pieperfest. Is iedere keer een bijzonder gezellige en leerzame dag! Ik kan me helemaal vinden in de feedback van FreeArno! Een programmahiaat is idd wellicht het trainen op snelheid en stress. Is met name interessant voor de groep die reeds over wat ervaring beschikt (is toch ieder jaar weer ongeveer de helft van het aantal deelnemers). Welke vorm daar geschikt voor is durf ik niet te zeggen, maar hoewel een wedstrijd element niet helemaal past in de freeridecultuur, kan hierbij wel werken. Willen winnen levert immers stress.
  • patrick3
    Beginner
    patrick3 op 3 oktober 2013 · 16:50
    @mountainking dan kan jij mij vast wel vertellen wat de uitkomst was van de vraag😃
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 4 oktober 2013 · 00:11
    Ik kan me herinneren dat er bij de eerste edities er een heus NKPZ (Nederlands Kampioenschap Pieper Zoeken) werd gehouden...

Knappe gozer trouwens! (nee niet die met die muts! 😋)
    Go to heaven, ski like hell!
  • Haas
    Expert
    Haas op 4 oktober 2013 · 22:52
    [quote
    Knappe gozer trouwens! (nee niet die met die muts! 😋)
    Pazz457 op 4 okt. 2013 00:11[/quote]

jahaa! ik zie 'm ook helemaal rechts boven op de pic langs de waterlijn. die linker ben ik!

We hebben het wedstrijd element er bewust uitgehaald. Natuurlijk is het spectaculair om te zien hoe iemand als een speer een pieper weet te vinden maar we vonden dat het evenement zich daarvoor niet helemaal leent.
    Natuurlijk wordt er tijdens de oefeningen die we tijdens de praktijkcursussen in de sneeuw geven wel 'op tijd' gezocht.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Slaaiklep
    Beginner
    Slaaiklep op 5 oktober 2013 · 14:16
    @Patrick3 Als ik me het goed herinner had ik 4420 gram ingevuld. Tsja, een pure gok dus....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro