Rugzak/paklijst skitoer met overnachting(en)

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 oktober 2013 路 15:04
    Hey allen,

Ik had me voorgenomen om deze winter wat met splitboardtoeren te gaan doen, splitboardweekendje gepland zoals te vinden op dit forum, zit wel goed dacht ik. Komt er plots ter sprake dat er een overnachting gepland is. Bovendien wordt er zo stilletjesaan weer wat reclame gemaakt door het KBF voor hun winterstages, en een beginners skitoer stage lijkt me wel wat. Natuurlijk gaan die mannen wel resoluut voor meerdaagse huttentocht, wat had ge gedacht 馃槈

Conditie is 1 ding, licht pakken is een ander. Dus rijzen er wat vragen:

* Vrij algemeen, wat pakken jullie op skitoer voor huttenovernachtingen mee?
    * Grote onbekende voor mij is het lakenzak/bivakzak verhaal. Lakenzak is verplicht voor hutten, bivakzak aan te raden in geval van tegenslag.. Vallen die dingen ook te combineren in 1 item? Scheelt toch wat gewicht...
    * Hoeveel liter is je rugzak? 25L voldoende? 30? 55? 馃榾
    * Er wordt op andere duitstalige forums wel wat gezegd over de airbag. De ene pakt hem wél mee, de andere niet. Is natuurlijk een afweging die je moet maken: 2 kilo extra meezeulen, of meer gevaar lopen?

Even lijstje wat ik voor mezelf aan denk om mee te nemen:
    Op lichaam:
    * Thermisch ondergoed
    * Skisokken
    * Fleece of donsjas
    * Hardshell broek + jas
    * Helm met muts er onder
    * Snowboard boots
    * Splitboard + bindingen.
    * Handschoenen, ik heb er met verwijderbare binnenhandschoen
    * Pieper!
    * Stormbril
    * Hellingshoekmeter + kaart, kompas, ...
    * GSM + fototoestel
    * Voor het hoogalpiene gebeuren: klimgordel en toebehoren..

(ABS) Rugzak:
    * Schep + sonde
    * Zonnebril
    * Zonnebrandcreme
    * Buff voor de extra koude dagen
    * Skins en crampons
    * Camelbak met 2 liter water
    * Opplooibare skistokken
    * Lakenzak/bivakzak?
    * Extra paar skisokken?
    * Kleine toiletzak..
    * Voor de hoogalpiene toestanden ijsbijl? Enfin, zal bij die stage wel aangegeven worden of die nodig is...
    (En een 4de laag heb ik hier bewust achterwege gelaten, omdat ik die nauwelijks gebruik)

Ik ben benieuwd wat ik kan bijleren van de meer ervaring equipe 馃槈

Groetjes,
    Johan
  • coen
    Advanced
    coen op 6 oktober 2013 路 15:14
    Over bivakzak/lakenzak verhaal; dat zijn echt twee verschillende dingen. Neem je een zijde lakenzakje dan neemt dat echt totaal geen ruimte/gewicht in. Over de noodzaak van een bivakzak; altijd handig om zoiets voor nood bij je te hebben!

Qua tas inhoud zou ik zo rond de 40L adviseren, maar dat hang natuurlijk van je materiaal af馃槈

Wel of geen airbag hangt ook samen met het jaargetijde denk ik. Ga je midwinter touren, dan zijn lawine's een stuk grotere zorg dan in het voorjaar als je bijv. meer met tagesgang te maken hebt...

Daarnaast even snel kijkend naar je paklijstje. Thermosfles! Een lekker kopje thee met suiker(!) is altijd lekker als het koud is en kan ook helpen in reddingsscenario's. En op het onderwerp drinken; camelbaks zijn vaak gezeik in de winter haha
    Earn your turns...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 oktober 2013 路 15:33
    Ik kan alleen maar wat zinnigs zeggen over het splitweekend, dat er wellicht een overnachting in zit stond overigens ook al in de allereerste post.
    Ik ga er niet vanuit dat iedereen een bivakzak heeft en dat we buiten moeten gaan slapen. Ik heb er zelf één voor noodgevallen, dan praat ik meer over een gebroken been ofzo dan een overnachting op de berg.
    Ijsbijlen, boot crampons, harnas, touwen, allemaal niet nodig.

Jouw lijstje is aardig compleet verder, ik zou nog een extra paar handschoenen meenemen (worden vaak nat) een kleine ehbo kit en wat algemeen reparatiespul als tape en touwtjes. Als je het hebt een hoofdlampje, en wat extra droogvoer. Airbag zou ik zeker wel doen als je 'm hebt.

Ik heb een 22L tas, daar gaat bij mij alles in want ik neem liefst zo min mogelijk mee. Maar ik ken ook zat mensen die 40 liter vol krijgen, dat is mooi want dan kan ik wat dingen lenen/stelen die ik zelf niet mee heb.
    splitfest.nl
  • jriph
    Tourist
    jriph op 6 oktober 2013 路 16:02
    +1 geen camelback .

Neem een thermos/nalgene met isolatieparka en een pet fles/flesjes mee voor je water (kost niets en weegt ook niets en die dunne versies kan je verfrummelen als hij leeg is. Die zijn crashproof/crampon proof itt een camelback

een soft/hardshell een donsjack/ vest moeten in je tas kunnen want anders sterf je van de hitte bij het skinnen. Zo min mogelijk op/aan je lijf .Alles IN je tas tenzij je het nodig hebt.

Ik heb een 45 liter tas en dat is al vrij krap (als het waait en je vriest je ballen er af ga je niet even netjes opvouwen en inpassen en ik heb dan vaak touw e.d erbij) dus de meeste airbag tassen zijn dan al vrij aan de grens ( los van het gewicht).

softshell zou ik 100% zeker meenemen in combi met Of een hardshell ( als je denkt het zou wel eens nattig kunnen worden) OF een dons puffy jack .

plus een bodywarmer ( neemt minder ruimte in en je trekt toch alle lagen aan als het echt koud wordt).

Bij toeren ga je van snikheet naar diepvries in 1 minuut dus daar moet je een laag systeem voor hebben wat zo min mogelijk weegt.

geen extra stokken ( sokken.. lees ik nu. geen gek idee). toilet zak.. alleen als hij 50 gram weegt
    wel een reparatie kitje voor je bindingen. oordoppen (snurkers in hutten!)
    een paar Voile straps ( of equivalent)

ijsbijl.. als je die denkt zeker nodig te hebben.

Minder meenemen is vrijwel altijd de beste optie heb ik ervaren. Wat je zo al hebt is al zeker 7-10 kilo.

meerdaagse hutten tochten zijn vaak heel veel lopen en weinig dalen, ik weet niet of dat zo tof is met een splitboard.

@iesm ben jij er zo een 馃槈, goed punt die hoofdlamp Een Petzl Tikka XP2 kan ik aanbevelen. veel licht voor weinig gewicht
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 6 oktober 2013 路 16:03
    De thermofles is inderdaad een noodzaak! Drink je thee met goed veel suiker en vul telkens je kopje met sneeuw. Zo kun je al gouw 2 liter water uit 1 liter in je thermosfles halen. Je hebt dan wel koude thee. Verder verbruik je in de winter meestal minder water. In de zomer slurp ik al gouw 3+ liter op een dag terwijl ik het in de winter red met een 0,5 liter thermosfles. Voor meerdaagse tochten heb je ook al gouw een aardige hoeveelheid tochtenvoer bij. voor een 4 daagse toch neem je al gouw 24-30 repen mee.

Hou er rekening mee dat als de zon schijnt je al gouw je fleece, handschoenen en in de rugzak stopt. Verder wil je niet naar een hut toe lopen met je gordel+toebehoren aan. Die moeten er dan ook nog in. Je skins neem je meestal onder je jas mee. Dan blijven ze warm en kun je ze zonder problemen gebruiken als je weer omhoog moet. Touw leg je meestal op je rugzak.

Helm heb je pas op als je gaat dalen of in steenslag gevoelig gebied komt. Dus die zit 90% van de tijd op je rugzak. Fijn als je hiervoor een netje hebt zodat ie niet heen en weer zwabbert. (na 4 uur skinnen kan dat gaan irriteren)
    Het is altijd handig om een skistok in de buurt te hebben tijdens een afdeling met een traverse/vlak stuk.

Zorg dat je je materiaal bij elkaar hebt en probeer het dan in de rugzak te proppen Dan weet je zelf of je rugzak groot genoeg is. Bij simpele meerdaagse toeren heb je meestal genoeg aan een 30L rugzak. Bij hoogalpine toeren heb je meer nodig. 55L lijkt mij een beetje overkill, Tenzij je je eigen eten en onderdak mee moet nemen.

Bivakzakken zijn 'handig' maar zeker niet te gebruiken als lakenzak. Je komt er meestal nat (van transpiratie) uit, zelfs in de gore-tex variant. Als je een bivak zakt koopt, koop er dan eentje voor 2 personen. Zo hoeft maar een persoon het gewicht te dragen en kan de ander bv karabiners, touw e.d. dragen + elkaars lichaamswarmte help in koude situaties.

Een extra paar skisokken is handig. Maar wat veel belangrijker is is dat je je binnenschoenen kunt drogen. (Ik neem aan dat snowboardschoenen ook een binnenschoen hebben). Er is niks vervelender dan met droge sokken in een natte schoen stappen.

En vergeet niet de schone onderbroek. Die je meeneemt om halverwege de week te wisselen maar uiteindelijk vergeet te wisselen.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 oktober 2013 路 16:06
    @ieism, hoogalpiene materiaal had ik bij jou ook niet verwacht hoor, maar dat had ik erbij geplakt voor die toerskistage. Dat is vergletsjerd terrein. En dan zullen ze dat toch nog wel toelichten op het voorbereidingsmoment 馃槈

Op het splitboardweekend verwacht ik eigenlijk alleen de lakenzak (en een tandenborstel) bovenop het 'dagtrip' spul, vermits die in de meeste berghutten ondertussen verplicht is? Maar als dat zelfs niet nodig is hoor ik het graag, elke gram die ik kan weren uit mijn rugzak is meegenomen...

@coen: Camelbak komt trouwens wel goed hoor, je moet er alleen op letten dat je na het drinken het water terugblaast uit de darm.

Die tagesgang/airbag is wel een goeie, alhoewel dat je tagesgang ook verkeerd kan inschatten. Maar als je die verkeerd inschat, wat doe je dan uberhaupt nog in het terrein?
  • robbert
    Advanced
    robbert op 6 oktober 2013 路 16:18
    Bivakzak en lakenzak zijn 2 verschillende dingen. De lakenzak is voor in de hut en de bivakzak voor als je plots de hut niet haalt en buiten moet overnachten. Reddingsdeken en bivakzak zijn wel te combineren en er zijn hele lichte varianten verkrijgbaar. Bivakzak + reddingsdeken moet je gewoon mee.

Voor een toertje en een overnachting in een hut lukt het wel om alles in een day-pack te proppen. Verder hangt het er heel erg vanaf van wat voor soort toer je gaat doen en voor hoelang en of het remote is of niet. Mijn ervaring is, meer dagen = groter tas, technische toeren (touw etc) = grotere tas, verder weg van bewoonde wereld = grotere tas. Dus hoe liever je een kleinere lichtere tas wilt hebben, des te groter en zwaarder de tas wordt.....

ABS wel of niet, is een persoonlijke keuze en hangt af van soort toer. Bepaal wat het hoofdgevaar is van de toer en baseer daar je keuze op.

Als aanvulling op jouw lijst voor simpel dagtoertje
    hoofdlampje
    Basis EHBO (reddingsdeken)
    iets warms te drinken (liefst ook zoet)
    Eten Eten Eten Eten, motortje moet toch ergens op lopen
    Veel cash Geld voor bier in de hut
    NKBV ledenpas (korting in de hut)
    eventueel droge sokken en thermo voor in de hut
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 oktober 2013 路 17:42
    Dus eigenlijk, als ik even samenvat

Op lichaam:
    * Thermisch ondergoed
    * Skisokken
    * Dunne Fleece
    * Hardshell broek + jas
    * Helm met muts er onder
    * Snowboard boots
    * Skins in de binnenzak
    * Pieper!
    * Stormbril

(ABS) 40L Rugzak:
    * Schep + sonde
    * Zonnebril
    * Zonnebrandcreme
    * Volgeladen GSM + fototoestel
    * Portomonnee, mét KBF lidkaart
    * Donsjas
    * Splitboardcrampons
    * 3 halveliterflesjes water of thermos met iets warms (moet ik wel nog thee leren drinken :s)
    * Opplooibare skistokken op de rugzak gebonden

* Lakenzak
    * Extra paar skisokken
    * Extra onderbroek.
    * Mini toiletzak met enkel tandenborstel, tandpaste en douchegel.
    * Hoofdlampje
    * Oordoppen
    * Wanneer uit je tochtvoorbereiding blijkt dat de hutten geen lunchpakketten maken een shitload powerbars

* Optioneel: stukje duct-tape en wat dun touw
    * Optioneel: EHBO kit en bivakzak
    * Optioneel: voor het hoogalpiene gebeuren: klimgordel en toebehoren, ijsbijl
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 6 oktober 2013 路 18:44
    Beste Johan,
    Los van je vraag, weet je al iets over de stages van KBF? Ik vind nog niets op de site?
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 6 oktober 2013 路 18:47
    ipv thee kun je ook bouillon meenemen.

Verder lijkt me de lijst zo aardig compleet, gesteld dat je geen gletsjers ed op gaat lopen. In dat geval heb je nog wat prusik touw + carabiners + tibloc oid, eventueel stijgijzers nodig.
    White room,Pillow lines,I rule
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 6 oktober 2013 路 19:18
    zou toch een paar wanten meenemen ipv een schone onderbroek en douchegel. Die dingen zijn luxe wat mij betreft. Wanten daarintegen zijn bij -20 best fijn. Paar extra sokken zou ik alleen bij meerdere overnachtingen doen. In 1 nacht krijg je je sokken echt wel weer droog.
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 6 oktober 2013 路 19:29
    Tip voor de duct-tape en touw:

Wikkel wat visdraad (dikke variant, 5 euro bij de hobby store, is best stevig) rond je skistok. Wikkel daar duct tape overheen. Bespaard weer wat ruimte.

Ik heb dit ook op mijn pikkel/ijsbijl/skistokken zitten. Nooit echt problemen gehad met water of vorst die de duct-tape los doet laten. Wel plakt de lijm minder goed bij -15. Maar dan wikkel je object gewoon meer in. Het ziet er wel niet uit.

Ga er niet vanuit dat je kan douchen in een hut. Alleen bepaalde oostenrijkse hutten bieden deze luxe en dan is het meestal ook nog eens duur. (5 euro voor een lauwe douche van een minuut) Vaak is in de winter water spaars.

Ijsbijl heb je pas nodig bij stijle sneeuwhellingen of firn achtige condities (denk +45 graden)
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 6 oktober 2013 路 19:29
    Laat die douchegel maar zitten, beter een goede deo... Nog steeds heeft echt niet iedere berghut een douche 馃槈

Die ehbo kit zou ik niet optioneel laten...al is het alleen maar voor bv een paracetemol als je met koppijn door zon eo hoogte bij de hut zit 馃槈
    鈥淓in Brett macht Spa脽. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spa脽鈥
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 6 oktober 2013 路 20:28
    Voor mensen die snel verbranden is een petje of vissershoedje oid ook wel aan te raden. Zeker in het voorjaar.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 6 oktober 2013 路 20:31
    Voor mensen die snel verbranden is een petje of vissershoedje oid ook wel aan te raden. Zeker in het voorjaar. Willem2k op 6 okt. 2013 20:28

Goeie. Heb ik idd ook altijd bij me!
    White room,Pillow lines,I rule
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 oktober 2013 路 21:11

meerdaagse hutten tochten zijn vaak heel veel lopen en weinig dalen, ik weet niet of dat zo tof is met een splitboard.
    @iesm ben jij er zo een 馃槈, jriph op 6 okt. 2013 16:02

Ik ben aartslui, en haat lopen. Ik zoek nog een vriendin met een heli, tot die tijd blijf ik wel splitboarden. 馃槂
    splitfest.nl
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 oktober 2013 路 22:24
    Als je niet van thee houdt gewoon heet water op een flinke dot Carvan Cevitam gooien, heerlijk!

In feite heb je gewoon alles nodig voor een flinke dagtour + dingen voor de overnachting. Dat is hierboven allemaal goed benoemd. Alles daarbovenop is luxe, en iedereen heeft z'n eigen voorkeuren daarin: ik houd van 1 droog merinoschaap en veel eten, anderen hebben graag ingewikkelde fleeces, extra sokken, of handcreme...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 6 oktober 2013 路 22:41
    ontbijtkoek repen en stroopwafels... maak je instant vrienden mee 馃槂
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 7 oktober 2013 路 07:41
    @Jozua: Ik was eigenlijk begonnen met bij het LBV (limburgse bergsport vereniging) te vragen in welk hol de winterliefhebbers daar nu zitten? Na een hele zomer klimschool was ik die nog steeds niet tegengekomen 馃槈 Maar zo hebben ze me dan een tipje van de sluier gelicht.

Op de website van de BPA staan de stages van hun club dan weer wél.

@JaapvR: als je dat merinoschaap nu in oorspronkelijke vorm mee laat lopen heb je meteen eten voor de hele hut mee. DAN maak je pas vrienden 馃槈
  • tnijveldt
    Advanced
    tnijveldt op 7 oktober 2013 路 14:47
    ik zou de EHBO ook niet als optioneel beschouwen, hier is een lijst met "essentials":
    http://www.rei.com/learn/expert-advice/ten-essentials.html...

99 van de 100 keer gebruik je haast niets van die lijst, maar voor die éne keer...
    dan is het niet meer erg dat je die andere 99keer de essentials bij je hebt gehad

voor in het voorjaar zijn syntetische onderbroek echt relaxt

je zou nog het "white-out" scenario kunnen tackelen door een GPS device mee te nemen
    dan kan je ook je plek op de kaart vinden als je geen landschappelijke kenmerken kan vinden door de mist

ik neem zelf altijd een shirtje mee en dunne sokjes om in de hut aan te trekken
    dan kan je je skikleren te drogen hangen, en hoef je niet met je blote voeten in de huttensloffen
    bedenk ook met welke broek je rondloopt in de hut, skibroek kan, maar is niet uberchill (afhankelijk van je type skibroek natuurlijk 馃槂
  • Haas
    Expert
    Haas op 8 oktober 2013 路 13:07
    Dus eigenlijk, als ik even samenvat
    Op lichaam:
    * Thermisch ondergoed
    * Skisokken
    * Dunne Fleece
    * Hardshell broek + jas
    * Helm met muts er onder
    * Snowboard boots
    * Skins in de binnenzak
    * Pieper!
    * Stormbril
    (ABS) 40L Rugzak:
    * Schep + sonde
    * Zonnebril
    * Zonnebrandcreme
    * Volgeladen GSM + fototoestel
    * Portomonnee, mét KBF lidkaart
    * Donsjas
    * Splitboardcrampons
    * 3 halveliterflesjes water of thermos met iets warms (moet ik wel nog thee leren drinken :s)
    * Opplooibare skistokken op de rugzak gebonden
    * Lakenzak
    * Extra paar skisokken
    * Extra onderbroek.
    * Mini toiletzak met enkel tandenborstel, tandpaste en douchegel.
    * Hoofdlampje
    * Oordoppen
    * Wanneer uit je tochtvoorbereiding blijkt dat de hutten geen lunchpakketten maken een shitload powerbars
    * Optioneel: stukje duct-tape en wat dun touw
    * Optioneel: EHBO kit en bivakzak
    * Optioneel: voor het hoogalpiene gebeuren: klimgordel en toebehoren, ijsbijl JohanP op 6 okt. 2013 17:42

wat ben je nog vergeten??
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 oktober 2013 路 13:12
    [/quote]
    wat ben je nog vergeten?? Haas op 8 okt. 2013 13:07[/quote]

Je splitboard en en fles Champagne. En extra batterijen.
    splitfest.nl
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 8 oktober 2013 路 20:12
    @Haas: mezelf?

Nee, ik zie het niet meteen...
  • Haas
    Expert
    Haas op 9 oktober 2013 路 13:37
    Zie @robbert 's post cash voor bier in de hut!!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 9 oktober 2013 路 13:44
    + paar kleine vuilniszakjes voor je was (natte sokken ofzo), vuilnis (moet je mee naar beneden nemen) en eventueel om je overgebleven broodje van het ontbijt in mee te nemen.
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 9 oktober 2013 路 13:57
    + microvezel handdoekje
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 9 oktober 2013 路 15:08
    Aangezien ik wel eens andere splitboarders uit de brand heb geholpen en er ook bij mij wel eens wat essentiële schroeven zijn gebroken, zou ik toch adviseren om naast touw en duck tape wat meer spullen in je toolkit te pakken.

Mijn toolkit (Eerste Hulp Bij Reparaties) ziet er ongeveer zo uit en ik heb zo goed als alles al eens onderweg nodig gehad:

- duck tape (bijv. om niet meer plakkende vellen vast te tapen)
    - stukje touw (bijv. om kapotte veters te vervangen)
    - multitool of schroevendraaier/sleutels voor de schroeven van je bindingen en de schroeven waarmee alles op je board zit gemonteerd (is eigenlijk standaard snowboarduitrusting)
    - reservestraps voor je bindingen (is eigenlijk standaard snowboarduitrusting)
    - mes (om happers uit je belag te snijden nadat je toch die steen hebt geraakt en om je bergsteigerworst te snijden)
    - extra schroef voor montage binding op board
    - dun boutje met moertjes en ringetjes (voor het geval er een schroef in je binding lostrilt of breekt)
    - stukje ijzerdraad
    - tang voor ijzerdraad
    - stukje wax (voor board of voor vellen)
    - diamantvijl (om bramen in je staalkanten weg te krijgen)
    - stukje vulmiddel voor belag
    - aansteker

En dan nog een tip: even kortsluiten met je reisgenoten wie wat meeneemt. Of ga gewoon met mij op pad. 馃槈
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 9 oktober 2013 路 15:17
    Oh ja, ik heb daarnaast ook bijna altijd een rol wc-papier bij me.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 9 oktober 2013 路 16:01
    Die laatste! waarom kwam ik daar niet op? Met klimmen pak ik die toch ook gewoon mee...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 december 2015 路 21:56
    Een waxinelichtje en iets voor ze aan te maken zie ik niet in dit topic.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro