Aanrader!!! Pre Season Uber uitgebreide Piep Check

• Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 28 oktober 2013 路 16:43
    Ff een reality check: Gisteren even mijn piep gecheckt op het signaal dat hij mij terug gaf. Alles werkte goed, zoeken, zenden. Maar toen toch maar 1 piep ergens in het gras neergelegd en er met 2 gelijke pieps (met verse batterijen) er naartoe gelopen. En wat denk je? De mijne gaf grofweg de helft van de meetwaarden aan dan die van een maat van me. Mijn conclusie? Weggooien en nieuwe kopen.
    Ik ga altijd zuinig met mijn piep om maar niet altijd met mijzelf 馃槈 Denk dat ik inclusief piep ergens een klapper heb gemaakt die de antenne(n) gehalveerd heeft... Balen, maar blij dat ik het gevonden heb.

En hoe goed doet jou piep het?

http://blog.americanavalancheinstitute.com/knocking-the-rust-off/...

Hier nog een keer binnen getest voor n fotootje:
    http://verticaldissidents.net
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 oktober 2013 路 16:51
    Heb je de verse batterijen ook getest? Ook daar zou een kneusje tussen kunnen zitten.

Misschien dat je dan op zoek moet naar andere argumenten om een nieuwe (drie antenne-)pieper aan te schaffen. 馃槂 Er zijn er nog wel een paar.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 28 oktober 2013 路 17:23
    De piep die kapot is had 99% batterij niveau en de goede had 97% niveau. Bedoel je dat?

De beste piep is de piep waar jij het beste mee kan zoeken 馃槈 dus ik wachte vrolijk tot die van mij het niet meer deed. En ik schep niet graag over mezelf op, maar de laatste zoek oefeningen was ik sneller dan de anderen met hun 3 antenne-blokkeer-sta-nu-stil-gevallen 馃槈
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 oktober 2013 路 17:36
    De piep die kapot is had 99% batterij niveau en de goede had 97% niveau. Bedoel je dat?
    Teleaddict op 28 okt. 2013 17:23

Nee, dan zal het daar wel niet aan gelegen hebben.

Maar als je hem weg gooit, wil je dat dan in mijn brievenbus doen als je hier toch eens een keertje langs fietst? 馃榾
    En als ik thuis ben, gerust aanbellen voor een biertje en bv het doornemen van de skigids Japan 馃槂

Grtz
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 oktober 2013 路 17:41
    Correct me if I'm wrong, maar de getallen in je scherm zeggen niet zoveel. Het zijn geen echte meters in ieder geval. Hij zoekt wel gewoon en je getallen lopen regelmatig terug als je er naartoe loopt?

Misschien dat @Opa het beter kan verklaren, maar ik zou nog even wachten met weggooien.
    splitfest.nl
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 28 oktober 2013 路 17:42
    @emmer , Ik bewaar m zoiezo. Ik ga de zendende antenne ook nog ff goed testen. Als die werkt hou ik m voor t oefenen. Als de helft van het signaal uitzend is ook nog interessant want dan hoef je met het oefenen niet zo ver te lopen of toch n complete zoek strategien door te nemen 馃槈 kan altijd interessant zijn als je in een klein ruimte meerdere zoekvelden wil creeeren.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 oktober 2013 路 18:07
    Ik had ook niet echt gedacht dat je hem zou weggooien, maar met mijn autistiforme inslag pik ik dat soort signaalwoorden gelijk op 馃榾

Biertje kan echter altijd 馃槂
  • Opa
    Advanced
    Opa op 28 oktober 2013 路 22:58
    Correct me if I'm wrong, maar de getallen in je scherm zeggen niet zoveel. Het zijn geen echte meters in ieder geval. Hij zoekt wel gewoon en je getallen lopen regelmatig terug als je er naartoe loopt?
    Misschien dat [mention="/profile/170"][mention=170]@Opa[/mention][/mention] het beter kan verklaren, maar ik zou nog even wachten met weggooien. ieism op 28 okt. 2013 17:41

Het verschil is veel te groot. In gunstige oriëntatie en in elkaars verlengde liggend moet de afstand wel ongeveer kloppen met het getal.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • kanski
    Elite
    kanski op 29 oktober 2013 路 11:51
    Zo'n tracker is vorig jaar bij mij ineens gestopt bij een trainingssessie. 1 van de collega's droeg 'm onder de jas en voelde hoe deze zeer warm begon door te stralen naar het lichaam!
    Zo warm dat het onprettig aan voelde...

Hij bleef het wel gewoon doen tijdens de sessie, maar na het uitzetten aan het einde en een paar uur later weer aanzetten om hem te checken bleef hij dood! Had ook een brand geur.

Heeft het daarna nooit meer gedaan dus maar afgestort!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • nzwarts
    Advanced
    nzwarts op 29 oktober 2013 路 23:53
    Bedankt voor de link @Teleaddict.
    Ik ga mijn apparaat ook maar eens afstoffen.

Kan je Europees ingestelde LVS-en eigenlijk zonder meer in Japan gebruiken?
    Bij Mamut moet je voor de VS en Canada iets instellen, heb ik ooit in een handleiding gelezen
    Veel plezier daar in ieder geval!
  • poling
    Beginner
    poling op 30 oktober 2013 路 00:06
    is het niet zo dat de lengte van de antenne niet de afstand bepaalt maar de amplude van frequentie?

typische reaktie klepel klok wellicht. ik heb het uit el geleerd ben ik bang.. 馃榾
  • Dio
    Advanced
    Dio op 30 oktober 2013 路 00:21
    Zo een heb ik ook nog. En ben er ook snel mee (zo lang ik niet aan de lift hang dan hè馃槈

Grote vraag is natuurlijk: En nu? Welke piepert gaat het worden?

Voor mij een uitermate belangwekkende keuze omdat ik:

- nogal gewend ben aan die tracker 1,
    - zelf ben uitgerust met een single tasking processing unit,
    - ik weet dat de combi stil staan om te zoeken nogal grote interne conflicten gaat opwerpen
    - ik bang ben dat wanneer de poep de propellor raakt de gadgetgeek the upperhand krijgt terwijl de focus op search and rescue moet liggen.

Dus: Pieps, Pulse, Tracker 2 of tracker 3, what's the verdict?
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 30 oktober 2013 路 01:16

- nogal gewend ben aan die tracker 1,
    [/post]

Tracker 2 of 3 dus lijkt me 馃槂
    Rex Monte - Amor Nix
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 30 oktober 2013 路 13:56
    @ieism klopt dat het geen meters zijn maar dan zullen 2 gelijk soortige piepers met nagenoeg hetzelfde batterij niveau toch grofweg dezelfde waarden aan moeten geven en niet de helft

@nzwarts de 457khz standaard is internationaal, dat is geen issue. Bij Mammut communiceren de pieps nog via een W-link de bewegings info van de piep (wat neer komt op hartslag/adem). Die frequentie is ivm vergunningen verschillend tussen Noord Amerika en Europa. Zie ook http://www.mammut.ch/en/avalanchesafety_barryvox_faq.html...

@poling de lengte van de antenne bepaalt oa hoe gevoelig zaken worden opgevangen. halve antenne is de helft van het signaal(sterkte) binen krijgen.

@Dio met diezelfde vraag zat ik ook. En wij zitten wat dat betreft in hetzelfde schuitje. Ik heb best wat vergeleken en getest voordat ik (vorig jaar al met de aankoop van een piep voor mijn vrouw) een keuze maakte.
    De Tracker 2 is gewoon verdomde snel met rekenen. En ik heb gemerkt dat ik dat vele malen prettiger vind dan blokkeer features. Als jij goed kan zoeken met de DTS dan is de Tracker 2 een logische stap. Ik was afgelopen jaar met m'n instructeurs pieps examen (volgens gidsen norm) de snelste en als enige met een Tracker 2.
    Andere reden om toen een Tracker 2 te kopen is dat mijn vrouw daar ook goed mee overweg kan gezien de ervaring die ze al met DTS'en had.
    En een 3de is stiekem ook prijs. Ik kan via mijn werk rechtstreeks bij BCA bestellen met een leuke korting dus aankomende week als ik daar ben ligt er een in dollars afgerekende Tracker 2 klaar. 馃槈 Hoewel als ik echt 300% overtuigd was van een ander merk/type had ik dat extra geld wel neergelegd.
  • poling
    Beginner
    poling op 30 oktober 2013 路 18:43
    @teleaddict. juist idd, maar staat volgens mij los van berekening van de afstand!?
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 30 oktober 2013 路 19:51
    @poling volgens mij niet. Mijn engineerings gevoel (ik ben geen electronica expert) zegt het volgende:
    een antenne meet de sterkte van een elektro magnetisch veld. Waarschijnlijk in de vorm van een wattage. Denk aan het harder en zachter worden van een signaal als je een analoge piep gebruikt. Die antenne ontvangt geen afstandseenheid.
    De fabrikant van een piep heeft in de software ijkpunten verwerkt uitgaande van de volle lengte van een antenne. Bij gemeten wattage X is de afstand Y meter en dat andere wattage is zoveel meter, enzovoort.
    Gebruik je een halve antenne dan meet je piep een ander/(kleiner) wattage en volgens zijn ingebouwde geijkte tabelletje geeft ie dan een ander/(groter) getal weer. Waarvan de waarde idd geen meters aangeeft maar iets wat in de buurt komt.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 30 oktober 2013 路 20:16
    De sterkte van het ontvangen signaal lijkt me ook afhankelijk van de hoeveelhei sneeuw/water die zich tussen de zender en ontvanger bevindt. Die variabele kan natuurlijk niet in zo'n ijktabeletje worden opgenomen. Daarom is het volgens mij uberhaubt onmogelijk om de signaalsterkte om te rekenen naar een afstand.
  • poling
    Beginner
    poling op 31 oktober 2013 路 10:26
    allez schroef open dat ding. de vraag of de antenne gebroken is of niet wordt onhoudbaar 馃槈

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro