Vliegen met ski

• RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 16 december 2013 路 17:42
    Ik ga binnenkort een tripje maken naar Noorwegen en wil graag mijn eigen gear meenemen. Nu las ik op de website van KLM dat je kosteloos een golftas mag meenemen. Nu ken ik diverse mensen die van dit trucje gebruik maken om hun kitespullen naar de andere kant van de wereld te vliegen maar vroeg me af of mensen enig idee hebben of je hier met skies ook gebruik van kan maken. Golftassen van 1,80 meter lang bestaan volgens mij niet echt.

Mensen hier ervaring mee? Of wordt het gewoon bijbetalen?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 december 2013 路 17:51
    Ben ook een keer met een ski-tas die kant op gevlogen. Vooraf even gebeld en zou geen punt moeten zijn. Stond ook (enigszins vertopt) in de voorwaarden.

Op Schiphol deden ze helaas toch niet aan gratis skitas vervoer en kon ik 75 euro bijlappen.
    Bij de terugweg was het geen punt en kon het zo mee.
    Na thuiskomst een klachtenformulier en een belletje gepleegd en de 75 euro netjes teruggekregen.

Kort samengevat: Zoek het op/vraag het na en houdt even bij dat het ook echt voor niks kan. Dan hoef je ook niet naar golftassen te zoeken waar ski's in passen 馃槂
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • V700
    Tourist
    V700 op 16 december 2013 路 17:58
    Indien je nog Flying Blue punten hebt: Ik heb ze indertijd (eind 2008) gebruikt naar Oslo voor extra bagage van 5 KG, kostte mij toen 2500 punten. Voor details moet je bellen met de FB service desk.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 16 december 2013 路 17:59
    De voorwaarden: http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/exceptional...

Ski’s en snowboards

Een (water)ski- of snowboarduitrusting mag bestaan uit:
    een board en een paar snowboardschoenen
    een paar (water)ski’s, 2 skistokken en een paar skischoenen
    een lawinerugzak

U kunt een (water)ski- of snowboarduitrusting meenemen in plaats van een koffer of in plaats van een vooraf gereserveerde extra koffer. Het vervoer van uw ski- of snowboarduitrusting hoeft niet vooraf te worden gereserveerd.

En even verderop: http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/excess/bagg...

Zolang een sportuitrusting niet meer weegt dan 23 kg (50,5 lbs), wordt deze als regulier bagagestuk beschouwd. Onder sportuitrustingen verstaan we: surfplanken met een maximumlengte van 107 cm (42 inch), golftassen, hockey-, ski- en duikuitrustingen (met uitzondering van duikflessen).

Oftewel een ski/boardbag helemaal vol proppen met al je spullen en zorgen dat hij net onder de 23kg blijft, dan kan hij gratis mee ipv een koffer. Even bellen/mailen kan id zeker geen kwaad.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 16 december 2013 路 18:48
    Heb je al geboekt? Anders kun je bij SAS sowieso gratis ski's meenemen. Als het je enige check in bagage is betaal je niks. Dus gewoon een ski tas met kleren en een paar skis volproppen.
    One step at a time.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 16 december 2013 路 18:53
    Ik vlieg vaker KLM met ski's , nog nooit betaald. Het telt wel als 1 bagage stuk.....
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 16 december 2013 路 19:33
    ... en daarom stopte ik vorig jaar mijn skitas helemaal propvol met ski spullen en had ik alleen carry on bagage (mn Lawinerugzak)
    White room,Pillow lines,I rule
  • Sandwijk
    Beginner
    Sandwijk op 16 december 2013 路 23:30
    Wat Niels aangeeft klopt, hoewel je nu sowieso €15,- moet betalen voor je ruimbagage.
    Tip: maak je zelf lid van Flying blue van KLM. Is gratis en je mag een extra ruimbagage meenemen. Heb ik begin december gedaan vanuit Munchen. Betekent dus: paar skis, schoenen en lawinerugzak (bij elkaar 23kg), reistas van 23 kg en handbagage van 12kg.

Je moet je skis wel even aanmelden als bijzondere bagage, althans dat heb ik gedaan toen ik nog geen flying blue had.

Succes en veel plezier in Noorwegen.
    Enjoy and ride safe!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 17 december 2013 路 06:40
    ik meld mijn skis ook altijd aan, maar bij inchecken vraag ik me soms wel af of die gegevens daar ook terecht komen.
    Zorg gewoon dat je ruim op tijd bent als je met skis/boards wil vliegen. Dan kan je de tijd nemen op dingen uit te zoeken/na te vragen als het opeens anders gaat dan je had verwacht.
    Toerisski
  • V700
    Tourist
    V700 op 17 december 2013 路 09:29
    Wat Niels aangeeft klopt, hoewel je nu sowieso €15,- moet betalen voor je ruimbagage.
    Tip: maak je zelf lid van Flying blue van KLM. Is gratis en je mag een extra ruimbagage meenemen. Heb ik begin december gedaan vanuit Munchen. Betekent dus: paar skis, schoenen en lawinerugzak (bij elkaar 23kg), reistas van 23 kg en handbagage van 12kg.
    Je moet je skis wel even aanmelden als bijzondere bagage, althans dat heb ik gedaan toen ik nog geen flying blue had.
    Succes en veel plezier in Noorwegen. Sandwijk op 16 dec. 2013 23:30

Dat is apart Sandwijk. In principe geeft het aanmelden bij FB je als FB Ivory deelnemer alleen recht op 1 stuks gratis bagage. Pas bij FB Silver krijg je daar 1 stuk extra bagage gratis bij.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 17 december 2013 路 19:01
    Brussels airlines is gratis ski's op Europa.
    The red line is not a limit, but should be the goal!
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 17 december 2013 路 19:06
    @Sandwijk Ik ben aan het kijken voor vluchten van AMS naar Stavanger met KLM. Zover ik het nu begrepen heb kan je met een FB kaart gratis 1 stuk bagage meenemen en zonder FB dien je bij te betalen. Aangezien een FB kaart kosteloos is wordt je op die manier een beetje gedwongen deze aan te maken. (of dit voor andere vluchten ook zo is weet ik niet aangezien ik altijd met FB kaart heb gevlogen, volgens mij heeft dit met je bestemming te maken).

Ik heb zelf als een FB kaart dus ga er nu gewoon vanuit dat ik een skitas (tnx Sanno) vol kan proppen met spullen tot 23kg en er dan niks aan de hand is. Even nabellen tzt kan natuurlijk nooit kwaad. Dank voor al het advies in ieder geval!
  • monk
    Beginner
    monk op 17 december 2013 路 21:28
    Meerdere malen gevlogen met skies.
    - Bij KLM heel gemakkelijk in grote skitas (zoals Dakine fall line double) met kleding tot 23kg. Evt setje kleding in handbagage.
    - Bij Swiss mag je skies, schoenen en stokken apart gratis meenemen naast gewone koffer.
    - Bij Transavia mochten mijn skies, schoenen en stokken vorig jaar ook gratis mee naast koffer
    Maar gemakkelijkste is alles in 1 skitas (met wieltjes) en kleine zut met handbagage.

ps extra tas bij FB is inderdaad pas vanaf silver
  • Sandwijk
    Beginner
    Sandwijk op 17 december 2013 路 23:21
    @V700 en @RenedeM, ik had eerst geboekt en toen moest ik €15,- betalen voor 1 ruimbagage. Daarna pas FB gedaan, dus op de terugreis had ik 2 ruimbagage voor €15,-.
    Ik was er vanuit gegaan dat die €15,- hetzelfde blijft als ik boek voor een nieuwe reis, maar dat blijkt dus niet zo te zijn begrijp ik van jullie.
    Dat is dan wel balen, het leek zo mooi.
    Enjoy and ride safe!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 december 2013 路 17:16
    goede deal 15 euro voor 2e normaal is het 50

KLM binnen Europa tegenwoordig standaard 0 gratis bagage, FB lid 1 stuks. Dus idd word je gedwongen om lid te worden want lidmaatschap is gratis.
    Skitas geldt als 1 bagage item. Blijft interessant om telezen dat skiset (skis, stokken, skischoenen) geldt als 1 stuks bagage. Ik vraag mij altijd dan af of ik een skitas en een skischoenen tas kan inchecken als zijnde 1 stuks bagage?
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 december 2013 路 17:19
    bij Aeroflot wel lijkt mij:
    The following equipment equals to 1 piece of luggage and is included into the free baggage allowance:
    Ski equipment: 1 case containing 1 pair of skies and 1 pair of ski poles + 1 piece of luggage containing 1 pair of ski boots
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 december 2013 路 17:21
    KLM is onduidelijker of betekent het dat je 3 stuks bagage mee kan nemen voor de prijs van 1 !?
    Skis and snowboards

A set of (water-) ski or snowboard equipment may consist of one of the following:

A board and a pair of snowboard boots
    A pair of (water) skis, 2 ski poles and a pair of ski boots
    An avalanche rescue backpack
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 december 2013 路 17:33
    dit zal het in het algemeen zijn:

http://www.aeroflot.ru/cms/en/special_offers/ski/
    Toerisski
  • Meike
    Tourist
    Meike op 26 februari 2015 路 14:07
    -SPAM-
  • Steef
    Advanced
    Steef op 26 februari 2015 路 14:52
    Mieke, flikker op met je zooi.

Of nee, wacht....weet je wat... we zullen jullie even aan het werk zetten daar.
    Oproep aan iedereen om even dit formulier in te vullen met een kansloze vraag: http://www.travel-light.nl/contact
    Every turn is a sign of weakness
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 februari 2015 路 15:32
    Edit
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 februari 2015 路 09:39
    Leuk concept, verwerpelijke manier van aandachtvragen, nutteloos voor de meesten hier; ik zal je website niet snel aanraden:

- Eén paar ski's opsturen met TravelGraait kost 106 euro (retour NL - Zweden),
    - De set mag maximaal 1.80 meter zijn.
    - Zwitserland en Noorwegen horen niet tot de bestemmingen

Voor 30 piek check je 23 extra kilo's in (SAS), en als je je kleren in je skibag stopt past het zelfs allemaal in je ene gratis stuk ruimbagage. Schoenen als 'personal item' in je hand, rugzak als carry-on.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 27 februari 2015 路 13:54
    Wat Jaap zegt. Het is een goed idee, dat wel, en niet alleen voor wintersporters. Maar het ware beter geweest als je een mailtje naar morris or arjen (apestaart wepowder punt en el) had gestuurd met de vraag of je aandacht mag vragen voor je product. Mag altijd hoor. Maar misschien beter om dat te doen als jullie voorwaarden wat beter zijn voor wintersporters.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Mars
    Tourist
    Mars op 27 februari 2015 路 14:09
    nutteloos voor de meesten hier; ik zal je website niet snel aanraden:
    JaapvR op 27 feb. 2015 09:39

Ja, precies mijn punt; Met het gezin met de caravan een weekje in oostenrijk naar de sneeuw geweest. Heeft globaal 2,5 tank heen en terug gekost. dus zeg eens zo'n 200 Euro aan diesel.

Wat heb ik voor die 200 Euro zoal in die caravan gestopt
    2x mijn snowboard
    1x splitboard
    1x skies van mijn vrouw
    1x board van de dochter
    1x skies van de zoon
    1x setje fun skies
    Nog wat sneeuwschoenen

En nu travel-light:

Overzicht boeking

Nederland

Oostenrijk

7x Ski/snowboard € 465,86

Couponcode - € 0,00

Totaal incl. BTW € 465,86

Je spullen inclusief caravan naar Oostenrijk en terug brengen kost je dus minder dan de helft van Travellight.
    (Onderhoud en afschrijving buiten beschouwing latend. Maar daar heb ik nauwelijks kosten aan)

De camping was 285 Euro voor 8 dagen. Tel daar nog een fles gas van 20 Euro bij en je ziet dat je voor de kosten van Travel-light bijna een ruime week met het hele gezin op wintersport kunt.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro