Pieper zonder professionele training?

• kly86
    Advanced
    kly86 op 2 januari 2014 · 20:16
    Owkee, om even met de deur in huis te vallen: Wij gaan regelmatig off-piste zonder de essentiële 3 en hebben al enkele keren geluk gehad (of nog geen pech gehad?).

In context: wij gaan al enkele jaren met een grote groep skiën (enkele keren per jaar). Meestal wordt er opgesplitst in 2 of 3 groepen afhankelijk van niveau.
    Nu, in de meest 'gevorderde' groep wordt er de laatste jaren meer off- dan on-piste gegaan (hikes zijn nu vooral beperkt tot zeer korte).

Er werd al enkele keren gesproken over het volgen van een piepercursus maar het initiatief ervoor blijft uit.
    Je kent het wel. Het seizoen begint en dan blijkt het te laat te zijn om iedereen nog samen te krijgen.
    Het seizoen eindigt weer en niemand denkt er nog aan.

Nu ... ik zou er wat verbetering in willen brengen. Ik heb me vorige week ingeschreven in de beide WSA modules en ga deze doorlopen voor we weer op de lat(ten) staan.
    Hey ... t'is waarschijnlijk niet genoeg maar het is zeker al een begin naar hopelijk meer gewaarwording van de gevaren en kennis binnen de groep.

Nu de vraag die ik mezelf stelde.
    Stel: Ik krijg (naast mezelf) nog enkele personen mee om te investeren in de essentiële 3.
    Stel: Ik krijg die mensen nog een dag samen om een keer onder elkaar te oefenen (eventueel in een bos of zandvlakte in de buurt, ...)
    Stel: we vinden geen professional meer die ons kan helpen voor we vertrekken

Heeft het zin om mensen alvast te overtuigen en zelf een training op te zetten, zelfs zonder professional?
    Hopelijk krijg ik dezelfde mensen dan volgend jaar mee op een praktijktraining ...

Op zich staan er genoeg hoofden in dezelfde richting om er iets aan te doen, het ontbreekt alleen wat aan initiatief.
    Dat probeer ik nu te veranderen. Hopelijk zien jullie er dus niet enkel het negatieve van in (ook dit jaar met beperkte kennis off-piste).

Thanks!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 januari 2014 · 20:21
    Ik zeg: cursus bij het snowsafety center en aanschaf (of huren) lawine 3-eenheid.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 januari 2014 · 20:24
    Oh ja, en check je freeride passport nog even, want die klopt waarschijnlijk nog niet helemaal.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 2 januari 2014 · 20:34
    Er staat in Safety Academy Module 1 al genoeg leerstof ivm kameradenredding. Zeer nuttig! Schaf een pieper aan, er zijn momenteel veel goede aanbiedingen te vinden (loopt ook een draadje over). Als je met z'n 2e bent, de een begraaft en de ander zoekt/sondeert/graaft is dit al een goede oefening. Als je maar weet hoe het ding werkt...
    Overigens staat er in Module 1 ook genoeg over 3x3 reductie methode en de elementaire reductie methode. Als je je daar aan houdt, ga je al behoorlijk veilig off piste. Wat @Spookjuh zegt is wel het slimste, dan ga je dat allemaal uitvinden maar dan onder begeleiding van een berggids. Die weet het namelijk uit de praktijk. Dat leert sneller!
    It's all about the turns duuuuuude!
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 2 januari 2014 · 20:38
    Nu zal je dit jaar geen theorie + praktijk meer kunnen volgen bij het SSC, zeker niet als groep, maar je kan natuurlijk altijd een lokale gids inhuren! Zie 'bestemmingen' voor een overzicht van Nederlandstalige gidsen per gebied.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 2 januari 2014 · 21:13
    @kly86
    Je vraagt of de aankoop van een pieper zin heeft zonder professionele training. Realiseer je dat die pieper slechts een laatste redmiddel is als het misgelopen is. Vooraleer je een helling instapt had je al moeten oordelen of die helling niet te gevaarlijk was, ondermeer op vlak van lawinegevaar.

Als je jezelf de lawinekunde eigen maakt (Snow Safety Center, maar ook wePowder Academy), dan zit in dat parcours evenzeer de piepertraining. Maar vooral moet je nog steeds regelmatig oefenen met dat ding 😉

PS: ik lees je post opnieuw en kan lezen dat je jezelf al hebt ingeschreven in een of andere cursus. Top! Realiseer je wel dat wanneer jij de enige in de groep bent met kennis van lawinekunde, ook meteen alle verantwoordelijkheid over leven en dood op jou schouders ligt. Wil je dit? Of overleg je liever met je mederijders?

Waarschijnlijk dat laatste, en dan is het vooral kwestie dat je iedereen in je groep op de been krijgt voor die lawinecursus. Lukt dat niet: andere vrienden zoek, om mee te gaan skiën alleszins 😉
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 2 januari 2014 · 21:17
    OK thanks!
    Voor de derde trip dit jaar hebben we alvast een gids geregeld ... maar dat is ook maar twee dagen van de acht dagen.

SSC had ik al gevonden maar ik vrees inderdaad dat dat dit seizoen niet meer zal lukken.
    Ennieweej, ik ploeter me door de WSA modules, schaf alvast de 3-eenheid aan en spoor de rest aan om dat ook te doen.
    Hopelijk krijg ik iedereen ook samen om alvast eens te oefenen.

Thanks!
  • PS
    Advanced
    PS op 2 januari 2014 · 21:25
    Minder uitgebreid dan de cursussen van het SSC, maar nog ruim plaats dit jaar: Avalanche Academy in Chamonix http://www.avalancheacademy.com/courses.asp
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 2 januari 2014 · 21:55
    Bedenk dat als jullie op die 3e trip op dag 2 en 3 met de gids zijn weggeweest dat 2 (of 1)dagen later de omstandigheden al gigantisch veranderd kunnen zijn door wind/sneeuw/temperatuur enz enz.
    Denk dan niet "wat gister kon kan vandaag vast ook wel" Dat kan nl een grote mindf*ck zijn.

on topic:

Kennis en 3eenheid is het belangrijkste. Omdat het beiden kostbaar is in aanschaf kan je het ook in stappen aanschaffen. En ondertussen ga je lekker met een gids op pad. Regel een gids met een paar vrienden voor 1,2 of 3 dagen en vraag of hij/zij je ook nog wat wil leren...

spreid je investering
    deze winter met gids rijden
    zomer kopen 3 eenheid
    najaar SSC lawine1
    winter SSC lawine 1 praktijk

Ride safe
    If the conditions are crap, it's called training!
  • poling
    Beginner
    poling op 2 januari 2014 · 22:02
    en ja elke oefening met piepers is nuttig dus ook zelf georganiseerde..
    sterker, piepers huren zonder ooit te hebben geoefend is wat kansloos wmb. en niet alleen praktijk oefening is nuttig, je inlezen over hoe een pieper werkt, zoek technieken en graaftechnieken enzo.
    koop de white risk dvd. focus je in eerste instantie op gear en safety zou ik zeggen. zie dat als een nuttige, maar kleine stap

ssc kan ik je alleen maar aanraden. naast training en kennis over safety en gear leer je daar ook over vele andere relevante zaken mbt off piste.

waar wil gaan oefenen? msschn dat je iemand kan vinden die wil assisteren.

ride hard ride safe
  • poling
    Beginner
    poling op 2 januari 2014 · 22:08
    wepowder acedemy is vast ook een goede optie.

check ookt forum, zijn topics of wepowderaars die gaan oefenen

OT weet iemand nog of er regio brabant geoefend gaat worden?
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 3 januari 2014 · 01:07
    1. Allereerst wil ik adviseren om je kennis uit te breidden, want voorkomen is beter dan ....
    Voor kennis moet je zeker de wepowder acedemy volgen ( http://www.wepowderacademy.com/ ) alles is duidelijk en in het Nederlands uitgelegd.
    Daarnaast is er veel andere info te vinden op internet.

2. De 3 eenheid moet je ook zeer zeker aanschaffen en hier veel mee oefenen, zodat iedereen van de groep zijn eigen 3 eenheid kan dromen.
    Een basis instructie is te zien op

3. Een gids is top, die kan jullie van meer info voorzien, maar zorg dat je vooraf zelf ook al kennis heb (punt 1 en 2)

4. Ik snap dat nu de tijd kort is, wel is het aan te raden om met de gehele groep (na de winter) de SSC theory en praktijk te volgen. daar leer je echt veel van.

5. Je stelling: "Stel: we vinden geen professional meer die ons kan helpen voor we vertrekken". Allerlaatst super dat je het forum gevonden heb en en vraag heb gesteld, ik wil adviseren om het forum goed te volgen. Hier wordt veel kennis op gedeeld.
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 3 januari 2014 · 11:09
    @grotesmurf: Die video had ik ook al gevonden, het geeft een goede basis maar gaat wat snel over het zoeken met de sonde (Volgens info op internet ook het lastigste?)

Maar goed ... kennis uitbreiden via WSA (beide modules) is in ieder geval al 'ongoing' 😃
    Daarnaast probeer ik nog enkele mensen mee te krijgen om te investeren in de 3-eenheid.

Volgend jaar boeken we dan een praktijkweekje in om de kennis bij iedereen op peil te krijgen.

Het is niet ideaal maar beter dan niets en alvast veel beter dan vorige jaren 😃

Kan er iemand me zeggen of er in de WSA-modules aandacht wordt besteed aan 'het redden van je vrienden'.
    Bijvoorbeeld looppatronen, welke stappen moet je ondernemen (is de volgorde daarbij belangrijk?), waar moet je op letten voor je begint te zoeken, ...?
    Ik zeg het, ik ben momenteel nog bezig aan de eerste module en kan niet uitvoerig bekijken wat er wel en niet volgt.

Thanks!
  • AlexSki
    Tourist
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 3 januari 2014 · 11:44
    All right handig!
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 3 januari 2014 · 11:53
    In de Safety Academy module 1 staat het ook vrij duidelijk uitgelegd. Hoofdstuk 7 😀

Maar het devies blijft: oefenen, oefenen, oefenen.
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 3 januari 2014 · 12:14
    Hi Kly, goed dat je deze vragen hier stelt!

Speur ook eens verder op het forum:
    Er worden verspreid door het land, door 'forummers' zelf, oefendagen georganiseerd. Ik kan me niet voorstellen dat je daar niet welkom bent. Ik probeer zelf bij die sessie in Amsterdam te zijn. Wat mij betreft ben je daar van harte welkom!

Ik heb zelf twee piepers (een analoge en een digitale). Als ik aanwezig kan zijn, dan ben ik meer dan bereid om je eea. over deze piepers uit te leggen!

Gr,
    Pascal
    Go to heaven, ski like hell!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro