'Relatief makkelijke' lijnen in Le Grand Massif

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 januari 2014 · 14:23
    Hoi allemaal,

Om een ander topic over dolienen niet verder te hoeven vervuilen, stel ik hier mijn vraag. Ik zit de eerste week van feb in Flaine, Le Grand Massif. Vorig jaar er ook een week gezeten en een dagje met gids op pad geweest. Dit jaar doe ik 2-3 dagen een off-piste cursus/gidsen en wil de rest kijken of er 'relatief veiligere' routes zijn om te oefenen en aan mn techniek te werken, uiteraard met 3-eenheid (+ABS), buddy, rekening houdend met weer/lawineberichten en tegen die tijd SSC1 (dus ik snap de moeilijkheid in de termen 'beginners' en 'relatief veiligere' maar ik denk dat wel duidelijk is wat ik hiermee bedoel).

Ik heb deze site weten te vinden waar ze (inclusief waarschuwing) 'beginners' off-piste routes beschrijven. http://www.ultimate-ski.com/ski-resorts/france/haute-savoie/flaine/off...

Deze routes heb ik geprobeerd voor zover mogelijk in te tekenen in een kaartje (heb zelf een 1:25000 kaart om beter te navigeren, dit is meer een indicatie en ze zijn allemaal in de buurt van pistes).

Dus wij zijn met name op zoek naar routes onder de 30gr, glooiende weide of beboste lijnen en het liefst rondom Flaine. Zijn er mensen die het gebied goed kennen en ons hier wat advies over kunnen geven? (Welke routes extra gevaren hebben zoals lapiaz of passages steiler dan 30gr, of eventueel andere 'beginners'-lijnen voorstellen?)

Gr Tim
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 7 januari 2014 · 16:04
    @arnodejong zit in Samoëns. Kent het gebied op z'n duimpje. Kent volgens mij ook de meeste gidsen
    Live to ride, ride to live
  • Rene
    Beginner
    Rene op 7 januari 2014 · 16:17
    Inderdaad, als iemand het je kan vertellen is het Arno wel! http://www.alpadventures.com/ of https://www.facebook.com/alpadventures !
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • coen
    Advanced
    coen op 7 januari 2014 · 16:20
    Als je bij nummer 2 skiërs links van de piste/lift naar beneden gaat, moet je wel goed opletten. Daar kan je zo een flinke cliff afskiën als je te ver van de piste afgaat. Kwestie van eerst goed kijken als het zich goed is!

Skiërs rechts van die piste is ook wel wat leuke poeder te skiën, maar kijk ook in deze hoek uit voor dolines! Ook al zijn ze 'dichtgemaakt', 2 meter naar beneden vallen op een ijzeren 'net' is ook niet leuk!
    Earn your turns...
  • freek
    Beginner
    freek op 7 januari 2014 · 16:37
    Hmmz, de Grand Vans gondola ? Dat is een stoeltjeslift 😃 En de Lapiaz lift is een sleper, geen stoeltjeslift. Doet mij al direct twijfelen aan geloofwaardigheid.

'There is a large off-piste area between the Grandes Platieres gondola and the Lindars Nord chairlift. It is always very difficult to be dogmatic about off-piste, but this is one of the safest places to learn to ski off-piste away from the runs. Under the Lapiaz charlift also provides a decent arena for off-piste tutorial.'

En dat is nu net het deel van Flaine wat als gatenkaas is te bestempelen...

Dus mijn advies: als je toch eerst 2/3 dagen onder leiding van een gids gaat, vraag hem/haar dan om wat veilige routes.

PS: nummer 4 is tricky, iets te ver naar beneden en je komt niet voor het donker thuis 😃 Wordt nauwelijks aangeraakt, alleen door pisteurs / liftmonteurs mijns inziens.
  • bartus
    Beginner
    bartus op 7 januari 2014 · 17:52
    Stond Le Grand Massif niet bekend om veel rots gaten/ spleten??

Ah wordt hierboven al genoemd....
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 januari 2014 · 18:16
    @bartus; absoluut en daarom zijn er ook stukken die ik (helemaal bij t huidige sneeuwdek) liever over sla dan/wel vooral boven de heuveltjes blijven. @freek; thanks voor de tips. Ga zeker ook met de gids/instructeur overleggen en kan dan gelijk wat inzicht geven in de condities op dat moment.
    Bedankt allen en wellicht dat @dejongarno inderdaad ook nog goede ideen heeft (even de juiste 'tag' er in zetten)? Als er nog meer tips of goede oefen-lijnen zijn dan hoor ik dat graag!
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 8 januari 2014 · 13:02
    @Tim3; bij wie heb je die 2-3 daagse cursus geboekt en met welke gids ga je op pad??
    Wij hebben begin feb een freeride week staan, maar ik herken je naam niet...

Freek zegt een paar rake dingen; ga inderdaad lekker met die gids op pad en kijk wat je zelf daarna kunt herhalen of blijf lekker veilig op de piste om de benen te ontzuren.

De meeste 'lijnen' onder de 30 graden vind je in Flaine (of eigenlijk alleen maar), maar die zitten én vol gaten (als het zo doorgaat begin feb nog steeds) én zijn snel verspoord.

ik zeg; ga lekker op pad die week en laat het op z'n frans op je af komen; bonne plaisir! 😃
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 januari 2014 · 13:32
    @dejongarno; bedankt voor je reply! Ik ga een paar dagen met René Roulet (van Flaine Super Ski) mee op z'n off-piste course. Heb alleen email-contact gehad, dus ben benieuwd wat het precies inhoud. Ik weet van jullie freeride week in feb, daar hebben wij ook email contact over gehad maar kan die week niet in de bergen zijn èn ben de week dat ik wel kan ook met familie op pad, vandaar.
    Bedankt voor de tips! Ik denk dat inderdaad gezien de omstandigheden ik me laat leiden door wat Rene voor een adviezen heeft en eventueel een paar dagen op de groomers is nog steeds geen straf! Ken je hem?
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 8 januari 2014 · 20:51
    Ok, dat was jij?! Je stapt dus niet bij de bureau des guides binnen, maar hebt deze meneer gevonden. Ja ik ken em van naam idd.
    Zijn het collectieve sessies, dus mensen die elkaar niet kennen in 1 groep?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 januari 2014 · 21:24
    Ja klopt! Ja ik kwam hem tegen en zag dat hij off-piste courses geeft van 2-7 feb (precies mijn week) en 16-21 maart, en voor een goed prijsje (70e pd en je kan per dag bepalen of je wel/niet mee gaat), dus komt eigenlijk perfect uit. Zijn inderdaad collectieve sessies, alleen skiers om aan de techniek te kunnen werken, ken er verder geen van en weet niet hoe groot de groep is of t niveau. Het zal mij benieuwen!
  • Thibaut
    Tourist
    Thibaut op 13 januari 2014 · 12:29
    Hi guys,

Ik zie hier dat jullie tijdens de lesvrije week van 1-8 februari ook naar Flaine gaan.
    Wij gaan met een groepje van 6 studenten ook, maar momenteel hebben we maar 1 auto ter beschikking.

Hebben jullie toevallig geen plaats meer in de auto om nog 1/2 personen van onze groep mee te nemen? Uiteraard delen we in de kosten!
    Of als jullie andere goede opties kennen, laat dan maar iets weten!

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 13 januari 2014 · 12:42
    Hoi @thiboutvanderbeek@ho (lekkere naam haha),
    Klopt, maar wij moeten ook ingewikkeld gaan doen (gaan nu met 3 auto's en 2 mensen met een touring-bus mee), dus vrees dat wij niet kunnen helpen.
    Vorig jaar zijn een deel met auto's gegaan en ik met 2 anderen gaan vliegen (amsterdam - geneve) en daarna met een touring bus tot Cluses en vanaf daar overstappen in een klein busje richting Flaine. Is goed te doen, kosten zijn oke (iets duurder dan rijden) en je bent er in ieder geval zo! Succes met het puzzelen!
  • Thibaut
    Tourist
    Thibaut op 13 januari 2014 · 12:53
    Haha, even mijn naam aangepast 😉
    We zijn blijkbaar niet de enigen die moeten puzzelen.. via welke busmaatschappij gaan die 2 personen naar Flaine? Want dat zouden we wel kunnen overwegen.

Heb de mogelijkheid van te vliegen op Geneve en daarna de bus tot Cluses te nemen ook al onderzocht, maar is niet het gemakkelijkste en goedkoopste, vandaar dat we eerst iets anders aan het zoeken zijn.

Kan je mij anders ook wat gegevens geven over de transfer van Geneve naar Cluses en dat kleine busje? Dan kan ik dat ook nog eens bekijken 😃

Alvast bedankt voor je antwoord. Moesten er andere mensen zijn die me kunnen helpen, laat maar weten!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 13 januari 2014 · 13:01
    De busmaatschappijen weet ik niet, hebben ze zelf geregeld (of zijn er nog mee bezig,.. ben even niet op de hoogte).
    Wij hadden alleen de KLM-tickets, toen in Geneve een stukkie met de trein richting centrum. Daar op t centrale busstation (op loopafstand van treinstation) tickets naar Flaine geboekt, waar de overstap bij zat dacht ik. Heb daar verder geen gegevens van!
  • Thibaut
    Tourist
    Thibaut op 13 januari 2014 · 13:35
    Ok, bedankt voor de info! Kan je misschien eens informeren bij je vrienden via welke busmaatschappij zij naar Flaine gaan?
  • PS
    Advanced
    PS op 13 januari 2014 · 13:53
    @Thibaut: ik rijd op zaterdagochtend 1 Feb vanuit Amsterdam naar Chamonix waar ik de rest van het seizoen blijf. Dat is niet ver van Cluses, en kan daar best een paar mensen droppen. Heb 1 of 2 plekken over in de auto.

Hebben die vrienden van je een rijbewijs?
  • Thibaut
    Tourist
    Thibaut op 13 januari 2014 · 14:05
    Wauw, super nieuws! Als je ons al in Cluses kan afzetten, geraken we van daar zeker op eigen kracht in Flaine hoor.

Mijn vrienden hebben een rijbewijs. Waarom is dat belangrijk?
  • PS
    Advanced
    PS op 13 januari 2014 · 14:11
    Omdat ik niet zeker weet of ik je vrienden helemaal heel en zonder deuken binnen 1 dag in Cluses kan afleveren als ik het hele stuk achter elkaar zelf moet rijden 😉

laten we dit verder per mail afhandelen: peter AT schijndel punt org
  • Thibaut
    Tourist
    Thibaut op 13 januari 2014 · 15:32
    Ik heb je een email gestuurd! 😃

Moest er iemand heen én terug gaan, dat zou nog beter zijn! 😉
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 13 januari 2014 · 16:00
    Haha @Thibaut; don't push your luck.
  • Thibaut
    Tourist
    Thibaut op 13 januari 2014 · 16:04
    @Tim3, zou inderdaad wel heel straf zijn 😀
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 25 januari 2014 · 14:37
    er zijn enkele mooie afdalingen te doen rond de lift die uit elkaar gaat en een bocht maakt in de buurt van Vernant (Tussen Les Carroz en Flaine), stukje zwart volgen en dan links via de trechter richting een kleine parkeerplaats en dan weer een lift terug nemen. Heb hier even geen kaart bij de hand om aan te geven welke lift het is. Verder onder Grandes Plattieres zijn wat mogelijke routes maar daar is het wel gevaarlijker gezien er best veel scheuren zijn daar. Als de Combe des Gers open is kun je daar ook heel veel doen. De kammen rond de Grand Vans zijn ook mooi, soms wat loopwerk aan de ene kant om aan de ander kant naar beneden te gaan. Maar waar je ook gaat alles is daar in no time verspoord.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 25 januari 2014 · 18:36
    @lorusRoos Bedankt voor je reactie! Als ik je eerste aanwijzingen volg dan kom ik op deze off-piste routes uit aangezien ze vanaf een zwarte piste lopen en er een lift met bocht/splitsing links onder t meer aangegeven staat:

Klopt een van deze? Enige 'maar' is wel dat als ik de rode lijn bekijk op mn hoogte kaart dan gaat het vlak na het begin over in 30-45 graden steil zonder een mogelijkheid om daar echt omheen te voeren. Beide, groen en rood, komen uit op een parkeerplaats.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 januari 2014 · 11:31
    Om een of andere reden pakt de tag hem niet, nogmaals; @lorusRoos
    Edit: nog steeds niet, laat maar.
  • freek
    Beginner
    freek op 26 januari 2014 · 11:53
    Probeer eens met een i ipv een L 😉
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 januari 2014 · 11:58
    Haha dankje Freek, erg sterk van mezelf. Komt die tag; @IorusRoos
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 26 januari 2014 · 20:51
    klopt, met een i werkt beter 😉 Hoe dan ook, van de top van de La Lanche lift kun je de zwarte niet geprepareerde piste volgen en weer onder bij La Lanche uitkomen, je kunt ook op het boevnste stuk links aanhouden en dan skien richting Vernant en dan de lift terug nemen naar La Lac. Het laatste gedeelte daar is vrij smal, steil en tussen de bomen door.
    Maar er is genoeg te vinden in de 2 dalen links en rechts van La Lanche. Zoals altijd hangt het van de omstandigheden af wat veilig en goed te doen is.
    Succes!
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 13 februari 2014 · 18:05
    Alle tips waren fijn en heb veel lijnen kunnen vinden om aan mn techniek te werken! Moet zeggen dat we vooral Combe de Gers gedaan hebben, wat onwijs fijn was, maar totaal vergeten ben alles op te nemen (en te veel bezig met genieten dat ik me niet aan filmen wilde denken). Wel 2 zonnige stukjes onder de Grand Vans ge-goproed, zie hiervoor t filmpje. Ik weet het; niet erg indrukwekkende beelden, mn beste skitechniek of edit, niet zo ontroerend als het overgrote deel van de filmpjes die hier gepost worden, saai, dat soort gekkigheid.. maar ik kijk er met een glimlach naar terug 😃.

• famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 13 februari 2014 · 20:59
    Als je bij nummer 2 skiërs links van de piste/lift naar beneden gaat, moet je wel goed opletten. Daar kan je zo een flinke cliff afskiën als je te ver van de piste afgaat. Kwestie van eerst goed kijken als het zich goed is!
    Skiërs rechts van die piste is ook wel wat leuke poeder te skiën, maar kijk ook in deze hoek uit voor dolines! Ook al zijn ze 'dichtgemaakt', 2 meter naar beneden vallen op een ijzeren 'net' is ook niet leuk! coen op 7 jan. 2014 16:20
    @ coen: klinkt als een dejavuutje: heb je naar zijn profiel gekeken?
    feel like doin' it

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro