Tellers

• [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 10 januari 2014 · 08:45
    Vanaf 3e kerstdag een roadtrip gedaan naar S...... (Zwitserland), M........ (Italië ) en R.......(Zwitserland). Omdat er zoveel sneeuw lag heb ik aan het einde van de eerste dag nieuwe tellers gekocht. Je weet wel, van die extra grote! Op dag 1 ging het skiën nog niet helemaal lekker. Maar sinds ik die nieuwe tellers hab ging het opeens stukken beter en heb ik de overige dagen super lekker geskied. Ik vroeg mij af wat voor'n tellers jullie hebben en of het jullie ook helpt om beter te skiën? Misschien dat deze tip helpt!
    No risk, no fun...No limit, no life
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 januari 2014 · 10:10
    Pics or it didn't happen...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 10 januari 2014 · 11:14
    Pics of your naked girlfriend or it didn't happen... JaapvR op 10 jan. 2014 10:10
  • sebastiaanvk
    Beginner
    sebastiaanvk op 10 januari 2014 · 11:40
    Ik heb gerockerde tellers met race wax. Werkt perfect!
  • Anton
    Tourist
    Anton op 10 januari 2014 · 13:35
    Puur uit nieuwsgierigheid; wat is de diameter van extra grote tellers?
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 10 januari 2014 · 13:59
    Interessant topic. Zelf ben ik helemaal gestopt met tellers i.vm. de gebruikelijk problemen met de kleur. Ik ski inmiddels alweer een paar jaar met Leki's (carbon trigger s, uiteraard) en heb de tellers vervangen door een paar verse sinaasappels. Was een tip van een paar locals en ben er veel beter door gaan skiën.
  • seppe
    Advanced
    seppe op 10 januari 2014 · 14:05
    precies of tellers je beter doen skien??
  • RP
    Advanced
    RP op 10 januari 2014 · 14:15
    Ik heb tegenwoordig mini frisbees die ik in het Wepowder logo heb gecarved, skiën gaat zoveel beter nu!
    Explore the Outdoor!
  • Dijkie
    Beginner
    Dijkie op 10 januari 2014 · 14:52
    Is het toevallig vrijdagmiddag? 😃
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space
  • evan
    Advanced
    evan op 10 januari 2014 · 15:21
    Ik heb gerockerde tellers met race wax. Werkt perfect! sebastiaanvk op 10 jan. 2014 11:40
    Ik heb ook gerockerde tellers geprobeerd, maar Norbert Maier wees mij erop dat je daar vooral in heel diepe lichte sneeuw profijt van hebt, dus dat ik die beter kon bewaren voor een trip naar Amerika.

Toen ben ik op aanraden van Norbert naar tellers met traditionele camber overgestapt.

Zoals je ziet heb ik de tellers achter het midden geboord, zelfs nog iets achter de sweet spot. Je ziet tegenwoordig veel mensen skiën met tellers die in het midden gemonteerd zijn, maar dat heeft vooral voordelen als je veel in het park skiet of switch door de poeder. Als je zoals ik de tellers achter het midden monteert heb je weinig last van tip dive zonder dat je heel grote tellers nodig hebt. Je hebt zo weliswaar niet de float van grote tellers, maar ook niet het extra gewicht. Dat ga je zeker merken op de weg omhoog!
    Er zijn progressieve producenten van tellers die experimenteren met nieuwe materialen om het gewicht te beperken. Die ontwikkelingen hou ik nauwlettend in de gaten. Een andere innovatie die mij aanspreekt is tellers met magne-traction. Vooral op ijs zal je daar vermoedelijk veel voordeel van ondervinden.
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 10 januari 2014 · 15:25
    Er wordt wel weer lacherig over gedaan, maar het is natuurlijk volstrekt onbegrijpelijk dat ski's, bindingen, kleding, brillen, helmen etc. tot het uiterste worden geoptimaliseerd tegen exorbitante kosten en dat terwijl juist de stok zo'n kritische rol speelt in het technisch acceptabel skien.

Iedereen die wel eens de kaft van een wiskundeboek heeft aangeraakt kan zich voorstellen dat teller en punt van de stok een kritische rol spelen in de skibeleving.

Hierbij moet worden onderkend dat de punt van de skistok onder een scherpe hoek in de sneeuw wordt geplaatst (je staat min of meer rechtop, reikt dan naar voren voor de stockeinsatz, de punt gaat dus in de sneeuw onder een hoek die scherper is dan 90 graden).
    Het is niet zo moeilijk je voor te stellen dat eventuele rucklage van de skier en toenemende steilheid van de helling deze hoek NOG scherper maken.

In ogenschouw genomen de voorwaartse snelheid van de skier treedt er een "wringend" effect op van de punt die, vastgeprikt in de sneeuw, van die scherpe hoek bij inprik, over de 90 graden heen, naar een hoek groter dan 90 graden zal gaan bij het verlaten van de sneeuw.
    Dit levert een aanzienlijke tegenrotatiekracht op het bovenlichaam van de skier, dat geneigd zal zijn mee te draaien naar de helling toe (en we weten: dat is niet goed!) in plaats van evenwijdig aan de helling te blijven staan.

Al met al is het dus heel goed voor te stellen dat het plaatsen van grotere tellers (en daarmee verkleinen van de lengte van de stok die in de sneeuw verdwijnt) een positief effect heeft op het skivermogen van de skier.

Veel belangrijker is echter de optimalisatie van de skipunt, waarbij de "afwikkeling" in de punt van de skistok dramatisch wordt bevorderd.

Mijn oma, die in de tijd van "the Sound of Music" op de Technischer Alpenschule in Lijpzig nog onderzoek heeft gedaan naar dit fenomeen, wist mij al jaren geleden te overtuigen van de hierboven beschreven fenomenen. Tevens maakte zij mij attent op de ontwikkelingen die er in de underground scene hebben plaatsgevonden om de skipuntafwikkeling te bevorderen. Volgens haar berekeningen leveren onderstaande skistokpunten, in combinatie met reverse camber tellers groter dan 10 cm, wel 60 procent reductie op in de contrarotatiekrachten op het bovenlichaam bij mannelijke skiers. Bij vrouwen kan dit wel toenemen tot 80 procent.

Jullie mogen het allemaal zelf weten, maar als ik iemand zie polewhacken en hoor roepen "I am the best skier on the mountain" dan kijk ik naar de punten van zijn stokken en weet dat het niet waar is...

Onderstaand de prototypes van mijn oma, de gewone versie en daarna de backcountryversie voor de toerskiers. Doe er je voordeel mee!

‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 10 januari 2014 · 16:16
    Ik heb het gevoel dat er mensen zijn die mijn topic niet serieus nemen?
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 10 januari 2014 · 16:31
    Huh? Mensen nemen de moeite uitgebreid in te gaan op je vraag en jij noemt dat niet serieus?

evan en condratos dank voor het delen van jullie waardevolle bevindingen.
    tijd om te gaan
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 januari 2014 · 18:33
    Voor uber prestaties zou ik voor een zero-drag teller gaan:

Rex Monte - Amor Nix
  • seppe
    Advanced
    seppe op 10 januari 2014 · 21:26
    mijn tellers hebben turbo injectie, echt zaalig offpiste!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 10 januari 2014 · 23:44
    Persoonlijk plaats ik inserts, dat stelt mij in staat om een quiver aan tellers te benutten op 1 set stokken. Wisselen kun je met een schroefboormachine in minder dan 1 minuut.

Tellers maken niet alleen een ontzettend verschil tijdens het skiën, ook hun effect tijdens het hiken wordt vaak onderschat. Een paar extra tellers in je rugzak en de volgende keer dat je "ge-suckertracked" wordt is de hike naar de lift een stuk comfortabeler.

Verder zie ik dat condratos een toerski teller laat zien, maar voor de echt ijzige omstandigheden is een stokpunt of toerski teller niet afdoende. Crampon tellers zijn dan optimaal.
    Built for Speed
  • Dio
    Advanced
    Dio op 11 januari 2014 · 00:08

blah.... reikt dan naar voren voor de stockeinsatz, .... blah Condratos op 10 jan. 2014 15:25

Gaan we weer...

Stokinzet doe je niet reikend. Elke reikende beweging verstoort je centrale balans. De stokinzet in centrale balans komt vanuit de pols waarbij je vanaf de pols de hand heft en dus niet de onderarm. In de periode dat je progressief druk opbouwt onder je ski breng je de stok vanuit de pols naar voren waarbij het moment van de stokinzet tevens het moment is waarop de druk laat wegvallen om de in de ski opgebouwde energie te laten vrijkomen. Deze energie gebruik je om de ski onder je door te laten bewegen voor de volgende bocht. Dit werkt zowel bij hoch- als tief-entlastung. Gebruik de stokinzet alsof het een schakelaartje is waarmee je de druk van je ski's afhaalt. Het is de best getimede initialisatie van je bocht. De stokinzet. Dáár begint het.

Verder vooral niet te actief reageren op posts van [R]ogier, hoor. Los van de malle onderwerpen, op het beeldscherm is het een heel ventje hoor maar skiën? Hij houdt het niet recht.

Elke keer zie ik 'm weer met pleisters op zijn gezicht.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 januari 2014 · 07:20
    😀
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 januari 2014 · 09:30
    LOL
  • doov
    Advanced
    doov op 11 januari 2014 · 18:27
    Pleisters, Dio? Moeten gassies van zijn leeftijd zich tegenwwoordig ook al scheren?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 12 januari 2014 · 08:51
    Sorry gasten, ik zit in de gondel. Praat gerust verder over tellers, pleisters en stokinzet. Ga ik ff skiën. Jullie ook een fijne zondag hè!
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 12 januari 2014 · 08:56
    😃 veel plezier
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • Dio
    Advanced
    Dio op 12 januari 2014 · 10:26
    En doe @tiger de groeten!
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • evan
    Advanced
    evan op 24 januari 2014 · 12:08

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro