Les écrins - Queyras 28/12/13 - 4/01/14 - to board or to ski

• 3zel
    Advanced
    3zel op 12 januari 2014 路 23:50
    In een ver verleden (1980) werd ik door mijn ouders op twee latten in een frans skiklasje afgezet. Maar na 27j skien was ik toe aan wat anders. In plaats van de poeder in te duiken, ben ik gaan snowboarden. Na 8 jaar niet meer op skies te hebben gestaan omwille van een hartstochtelijke relatie met een poederplank, werd ik om één of andere reden curieus naar twee poederplanken.
    Ik was benieuwd of ik dezelfde rush kon beleven bij het skien als bij het boarden...
    Om meteen wat te werken aan mijn lawinekunde en het 'tourskien' te ervaren, heb ik me ingeschreven voor 'offpiste toerskicursus 2' van Powderguides onder begeleiding van Martijn Schell: http://www.powderguides.nl/pg-offpist2-prog.html

Tijdens de kick-off in Arlberg was het zoeken naar poeder, dus ik was maar al te blij met Dirk en Erich (PA# 7 en 8). Het zou wel es diep kunnen worden. De weergoden waren ons alleszinds goed gezind.
    Om de rit wat aangenamer te maken had ik contact genomen met de andere deelnemers en uiteindelijk met drie reisgezellen afgezakt vers la douce France.
    Liège - Lux - Metz - ... - Lyon -Grenoble: So far so good, ma nog gene vlok snief gezien. Op naar Gap. We zouden er bij ene copain van een van de reisgezellen, Jérémi, overnachten om de dag erna al wat in te skien (Orcières - Réallon of Crévoux).
    Malheur! Eenne gps van VW kent blijkbaar alleen de allerkleinste wegskes in Frankrijk dus die stuurt ons van de route Napoleon (leuk leuk, gezellige dorpkes, lachen in de auto) zomaar over de kleinste roetekes over de voorlopers van de Alpen. Zigge zagge zigge zagge hip hoi? Na 80km binnendoor op - af -links -rechts - van voor naar achter, toch mar es de kaart erbij genomen en terug naar de route Napoleon genavigeerd om zo 2u later dan voorzien bij onze plaatselijke Franskijllon te arriveren in het duister van de nacht.
    We spreken hier over het zuiden van Frankrijk, waar de tijd stilstaat en het leven mooi maar hard kan zijn. Onze gastheer verwelkomde ons in een gezellige primitieve hoeve. Een vette dikke stoof int midden van de keuken en een tuinslang die vers, ijskoud water aftapt van een stroompke, dat over den erf van zijn 'hoeve' loopt.
    De kachel brandt en al snel worden er enkele blokken bovenop gegooid en den drank bijgehaald.

De zelfgebrouwen Génépi van Jérémi was best te pruimen, maar de blikskes Jupiler smaakten naar meer. Jérémi werd bedankt met een pakske Duvel Tripel hop 2013 en om 02.30u gingen de lichtjes uit.
    Om vijf uur werd ik gewekt door die blikskes jup die op mijn blaas begonnen te werken en werd ik getrakteerd op een formidabel zicht op de Westelijke Frans-Italiaanse Alpen.

Nog proberen te slapen, maar de stoke was al in lichterlaaie...
    En zo ook de horizon drie uur later...

In overleg met Jérémi, en op aangeven van Morris werd geopteerd voor Crévoux, een klein maar oh zo fijn familiegebiedje nabij 'les Orres'. Drie slepers ontginnen er een mellow terrein vol met Lariksbossen.

Pfoehwiee, toch wel wat zenuwen. Wat blijft er over van de skillzz na 8 jaar. Mijn ouwe getrouwe Rossignols x9 race carve 10.2 vertrouw ik blindelings op de piste, maar wat blijft er van over in de pofff?

NIET VEEL...
    Putain de merde... binnensmonds vloeken grumble grommel... evenwichtsverlies ploff languit in de sneeuw... Ooooh wa ne stoeme klooet zen ich toch, vurwa heb ich da snowboard toh nè mie genoume!
    Mijn poederplank is bewust thuisgebleven omdat ik wist dat als ik ze had meegenomen ik er na één afdaling zou naar teruggrijpen... 'zelfkennis is ...'
    Na een hele dag knallen tot en met de laatste lift, ondanks gegrommel op mijn verwaarloosde techniek (of dat wat er van overbleef) toch genoten en uiteindelijk op weg naar Martijn Schell... Merci Crévoux pour tous et à bientot. Je reviens sans doute en snowboard 馃槈
    Dag 1 Snowboard - Ski 1-0
    Wat een ontvangst en wat een verblijf, ik voelde me meteen thuis bij Martijn. Zalige mensen, gezellig verblijf met alle voorzieningen. Ook de andere deelnemers waren toegekomen en na een Génépi en wat tapas werden de brede bakken uitgedeeld en afgesteld... Ik kreeg de K2 Hardside 181 cm met Barons. Zag er goed uit (niet te breed, wat rocker en toch ook wat camber). Et mon dieu quelle cuisine! Wat een keukenprinses is Saskia! Dit ging zeker goedkomen.
    En dan ist tijd vur ons bedje in te kruipen...
    een stapelbedje...
    om 11u de oogjes dicht maar niet voor lang...
    Om 01.00u schiet ik wakker uit een nachtmerrie. Ik droomde dat ik opgesloten zat en had me een weg naar buiten geslaan... door de lattoflex en met mijne arm tegen een metalen profiel... PUTAIN de... een lapwonde waar het bloed aan uitgesutst kwam putain ik ben hier da bed en heel dieje nest hier aant begaaien... putain waar is da licht... Na nog meer gevloek de badkamer gevonden en de wonde dan maar uitgewassen. Drukverbandje gezocht en gevonden in de auto (brrr, toch ma fris op mijn sletskes in mijn shortje) en 'afgebonden'. Vloer, deur, kast gepoetst en om 2u toch ma in mijn bedje gekropen...

Maandag:
    Na een slapeloze nacht als eerste uit bed, me gewassen en uiteindelijk de anderen ingelicht. Ik zou naar het spoed gaan in Briançon en daarna aansluiten met de groep in Montgenèvre.Zo gezegd zo gedaan, rap alleen naar het spoed, verdoving, vijf draadjes, verbandje en hop naar Montgenèvre.
    Montgenèvre is één van de grotere gebieden in de streek. Waar een dagticket in Crévoux 19,80 euro kost, is dat in Montgenèvre 37 euro. Bij de groep aangesloten en meteen off-piste. Op naar Monte di luna, jaja de Italiaanse kant van dit gebied! Wat een verschil dankzij die brede bakken. Jieehaa! haha, 40cm poff, ongebonden en bleu bird! En hopla, treeruns door de lariksbossen.
    Pfff wat had ik me hier kunnen uitleven op mijn Hovercraft, maar dat skien is best ook wel leuk. Dankzij de tips van Martijn en specifieke oefeningen, komt de techniek al wat terug en verlies ik da roestig gevoel... althans voorlopig toch...
    Dag 2: Snowboard - ski: 1-1
    Bij het thuiskomen kregen we meteen tapas en wat later weer een overheerlijk maaltijd... wa kan da smaken na zo ene dag poederloederen 馃槈 Biologische wijn bij het eten en gratis biertjes in de frigo... da is hier ni normaal. Ma rap het beddeke in want morgen gaan we naar 'Saint-Véran' het hoogste dorp van de Franse Alpen.

Dinsdag:
    Na een goede nachtrust, een stevig ontbijt en met de vellen in de plofzak op weg naar Saint-Véran. Voormiddag, hors-piste en namiddag tourskien naar 'pic du ChateauRenard'. Wat een mooie rit naar Saint-Véran, je kruist er twee oude forten, een appelblauwzeegroen meer, diepe afgronden, hoge toppen... knap! De leuze van het gebied Queyras 'un secret a partager' slaat de nagel op de kop, bij deze. Saint-Véran is een stukje rijden, maar is echt de moeite waard, er zijn verschillende zetelliften en enkele slepers maar vooral de sneeuwkwaliteit () is subliem en blijft zo lange tijd. Saint-véran ligt namelijk op 2058m, het is inneralpien gebied en droog. Waar het gisteren aanschuiven was in Montgenèvre, kan je hier zo hop op de lift. Bijna geen sporen hors-piste, maar wel hier en daar wat spontane lawines (overgang van vlak naar steil, schaduwhellingen). Na alle waarschuwingen hier op het forum en elders was ik op mijn hoede, en had heel wat vragen voor Martijn. Den bulletin van meteofrance gaf lawinegevaar 4 aan voor de Queyras. Martijn had daar een andere mening over en overtuigde me dat het lawinegevaar gezakt was naar 3.
    Skien maar?
    Waar ik gisteren door de bossen knalde, had ik vandaag een offday en het lukte vur gene meter. Door een shark was ik gevallen en was met mijne duim just recht op ne rots geland. Hmmm tanden bijten, gene krimp geven, tzal wel over gaan... Weg poedersmile, enkel frustratie, grrr had ik me maar ingeschreven voor een snowboardcursus of zoeiet! Cazzo! Ik verzuurde en ook de groep kreeg mijn donkere bui in de gaten...
    De factor mens...
    's middags hebben we mijn duim ingetaped, lekkere pizza gegeten en zijn we namiddag gaan tourskien.
    De kickturn... lachen hoor!

Hoe een mens zich kan vergissen in afstanden en hoogtemeters en zijn conditie. Ik had alvast enkele goede voornemens voor 2014... Allez hop vers Le Pic du Chateaurenard.

Het duurde even vooraleer de kickturn vlotjes ging, maar ik kreeg het 'onder de knie'. Spontaan komen de gedachten... en het mediteren... Yes, dit is leuk, fysiek afzien in een prachtige omgeving, in het ritme, stap voor stap, prachtig!

De afdaling erna was ik weer int form int kopke, maar toch nog wat roestig, pfff da skien is toch lastig zur...
    Dag 3: snowboard - ski 1-0 ; snowboard - toerski 0-1
    Die avond nieuwjaar gevierd en lekkere wijn gedronken. Wat een feest! gezellige mensen! En een lieve pup... Yep, Martijn en Saskia hebben een lief klein pupke. Ene bobby, just gelijk Kuifke ene heeft... Alleen is deze een afstammeling van de Tibetaanse wurghond, ik zou dus maar niet inzitten met zijn tandjes:

Woensdag:
    Na een korte nacht gepakt en gezakt, op naar Abriès. We gaan tourskien, de hele dag! Vandaag was ook Taco mee, een Nederlandse fotograaf die in het gebied gevestigd is: http://www.mountainmadnezz.com .
    Super, mooie plaatjes maken...
    Nu maar hopen dat de offday maar een hersenspinsel is...
    We maakten een traverse-beklimming rond de tète du Pelvas, een dikke vette afdaling met powwow 40 à 50 cm diep. Pfff wa is dit lekkere poeier zur. Hier zou ik een vette spray gezet hebben met mijn boardje. Maar wanneer het wat steiler werd en ik me op de vallijn concentreerde, kwam er al snel een poederloedersmile op mijn bakkes. JIIEEHAAAA, lekker zur 馃槈

Wat een mooie bergen hier... Ik kom terug!
    Dag 4 Snowboard - Ski 1- 1; Snowboard - tourski 0 - 1
    Morgen gaan we op stap met een andere gids, Martijn laat zich vervangen door Pierre Muller, een arts die zich een jaartje toelegt op het gidsen. Hij was ook arts bij het FWT en een noemt zich persoonlijke vriend van Xavier De le Rue. Zalig, nen echt franskijlon.

Donderdag:
    Bij het ontwaken zie ik al snel dat het gesneeuwd heeft, jippiekajeeMF! Het is maar 5 a 10cm, maar misschien is dat boven wel meer...
    Stoker de stoke...
    Kettingen om en op naar de afspraak met Pierre. Pierre stelt voor om zijn wagen (octavia 4*4) te nemen en snel zijn we op weg naar Abriès. De condities waren er te goed om niet terug te gaan. Onderweg boeit het gesprek met Pierre me en komen onderwerpen als Xavier de le rue, Dupraz, Swell Panik aan bod. Bij het lonken naar de wonderschone omgeving mis ik mijn boardjes toch...
    Omwille van het beperkte zicht gaan we vandaag poederhappen in het bos... Larikstime, WHOEHAHAHAHA wat een feest. Ondanks het gemis, kan ik me super amuseren en hoppen we keer op keer door het bos. Wat is het diep. Ach met skies zijn die dropkes toch ook wel vet zunne. BIGGG smile. Nog nog nog. Om 17u stappen we de plaatselijke café binnen alwaar er Trippel karmeliet wordt geschonken van het vat. WAAAT vant VAAT. zwelg zwelg, rrraaa lekker.

Dag 5: Snowboard - ski: 0 -1

Vrijdag:
    Et volia déja le dernier jour avec Martijn, we gaan naar Risoul - Vars, es kijken of er daar nog iets te rapen valt. Martijn heeft er een geheimtip, die enkel de powderguides kennen. Kort stukje gehiked, een lekkere poederafdaling met soms 50cm+ en net buiten zo een groot gebied geen ziel te bespeuren, althans geen enkel spoor 馃槈... althans toch niet verder naar beneden 馃槈 WOEHOEEE first tracks!!!

Dag 6: Snowboard - ski:1 - 1
    Die avond wordt er druk gepraat over de afgelopen week en worden we voor de laatste keer verwend: wat een avondmaal!

Moraal van het verhaal:
    Pffff, wat een mooie streek zijn de Queyras en de Ecrins. Vooral de kleine gebieden spraken me zeer aan. Geen massatoerisme, wel gezond boerenverstand dat probeert te overleven. Vriendelijke mensen, die blij zijn je te mogen ontvangen. Ja, je moet een woordje Frans spreken om hen te ontdooien, maar dat wordt beloond. Prachtige natuur en die lariksbossen, pfff die zijn verslavend.

To board or to ski?
    Moeilijk, moeilijk... voorlopig is mijn hart en ziel verknocht aan het board, maar het tourskien en de mogelijkheden met skies zijn aanlokkelijk... Mss moet ik toch maar weer eens aan de techniek werken in één of andere frigo, dans notre plat pays, qui est le mien...

Een dikke merci aan Martijn en Saskia voor het 'thuisgevoel' en de sublieme ervaring! En een dikke merci aan de groep om een zeurende boarder op skis op sleeptouw te nemen 馃槈

La douce France: Liberté, égalité, Fraternité
    knowledge is powder
  • TimV
    Advanced
    TimV op 13 januari 2014 路 00:01
    Mooie trip en verslag, heeeeerlijk toch die ski's 馃槈
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 januari 2014 路 00:03
    @timV: als ge kunt skien wel 馃槈
    knowledge is powder
  • Allart
    Beginner
    Allart op 13 januari 2014 路 06:27
    Leuk verhaal, fantastisch gebied! 馃槂
    Hier en daar wel aardige stukken wandelen voor snowboarders...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 13 januari 2014 路 07:43
    Leuk verhaal. Doet smaken naar meer zuidelijke (Franse) Alpen. 馃槂
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 januari 2014 路 07:59
    @allart: klopt, ge moet er wat voor over hebben. Maar mits een goeie voorbereiding kan je die loopstukken soms wel beperken. Ik moet maar eens beginnen uitkijken naar een splitboardje... 馃槈
    @emmer: We zijn niet in Orcières geraakt. Was dat een beetje de moeite?
    knowledge is powder
  • roel2
    Beginner
    roel2 op 13 januari 2014 路 08:19
    Gelukkig ben ik mijn boardmaatje niet kwijtgeraakt馃槈 Maar wel weer vage actie Dries met oew arm!!
    The only source of knowledge is experience
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 januari 2014 路 08:28
    @roel2: Ik laat u nie zomaar in de steek zur
    Vage actie: tja, mijn snowboardziel zal zich beklemd gevoeld hebben 馃槈 en als 'den duvel is in de man...'
    knowledge is powder
  • RP
    Advanced
    RP op 13 januari 2014 路 08:49
    @3zel topverhaal!

Enne, nu volhouden op die laten hè?

馃槂
    Explore the Outdoor!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 13 januari 2014 路 12:01
    Da's een lekker verhaal!
    Hopelijk herstellen arm en duim snel.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 januari 2014 路 12:50
    @EmileHendrix: merci, duim is beter, arm stillekesaan...
    knowledge is powder
  • wesselvanderdonk
    Beginner
    wesselvanderdonk op 13 januari 2014 路 13:01
    mooi verhaal Dries!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 13 januari 2014 路 13:57
    [mention="/profile/333"]
    [mention="/profile/1971"][mention=1971]@emmer[/mention][/mention]: We zijn niet in Orcières geraakt. Was dat een beetje de moeite? [post]3zel op 13 jan. 2014 07:59[/post][/mention]

Jazeker, Orcières is best een aardig gebied, zeker als er meer sneeuw ligt. Er lag daar aan het begin van de kerstvakantie best een aardig laagje, maar ik ben de schade in mijn plank nog wel aan het herstellen 馃槂 En ook in die hoek heb je wat gebiedjes met lariksbos. Toen lag daar echter te weinig sneeuw.
  • Bertelomeus
    Advanced
    Bertelomeus op 20 januari 2014 路 21:30
    Goed verhaal Dries, prachtige trip en die mooie lariks bossen, dit komt ook op mijn to do lijstje.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 20 januari 2014 路 21:33
    @hofsteda: die lariksbossen, dat is zooooo verslavend... Laat maar iets weten wanneer je vertrekt 馃槈
    knowledge is powder
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 21 januari 2014 路 10:29
    Leuk verhaal Dries! Skiën is inderdaad veel mooier... 馃槂
    FUCK YEAH I AM FREE
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 21 februari 2014 路 17:00
    Hier nog enkele lekkere pics van deze trip door Mountainmadnezz

knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 21 februari 2014 路 17:34

knowledge is powder
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 21 februari 2014 路 19:25
    Erg leuk verhaal! Goed geschreven!! Leuk om de bamboe stokken langs te zien komen!!馃槂
    One step at a time.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 21 februari 2014 路 19:30
    Ik neem aan dat je nu gaat splitboarden 馃槂 stuur maar een PB als je een plank wil lenen.
    Mooi verhaal!
    splitfest.nl
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 22 februari 2014 路 09:10
    @ieism: de enige juiste conclusie 馃槈
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 22 februari 2014 路 09:13
    @mickeydeHaas: die stokken van jullie zijn DE BOM. Ik vind ze lekker fat maar tegelijk toch licht en zeer stevig. Één van de andere jongens is er al met een dikke smak tegenop geknald en je ziet bijna niets... Ik kijk al uit naar de split-versie... 馃槈
    knowledge is powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro