Pieper stond niet aan...

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 januari 2014 · 10:54
    Het is gissen wat er precies mis is gegaan, maar de pieper stond niet aan. Nu kunnen we dat de persoon in kwestie niet meer vragen. Was het een menselijke of een technische fout? Een drama in ieder geval. Voor de persoon, familie en vrienden.

Maar zeg eens eerlijk, heb jij het wel eens meegemaakt dat je vergeten was je lawinepieper aan te zetten? Hoe voorkom je zoiets?

http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2014/01/weitere-details-zum-lawin...
    May the powder be with you.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 15 januari 2014 · 11:09
    Partnercheck?
  • Dirk77
    Beginner
    Dirk77 op 15 januari 2014 · 11:18
    Oeh, dat is wel zuur. Ik ben van mening dat vaste handelspatronen erg nuttig voor het voorkomen van dit soort zaken zijn. Dus, pieper om = aan, voor je de lift in gaat groepcheck, lift uit = abs trigger erin. Een routine ontwikkelen waardoor de kans op een onbewuste fout ook afneemt.

Een mooi voorbeeld is denk ik de autogordel. Ik doe dat ding altijd automatisch om, omdat ik het niet beter weer, het is routine. Mijn vader heeft die routine niet, die heeft het piepje nodig omdat hij z'n halve leven zonder deze routine heeft geleefd.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 15 januari 2014 · 11:29
    Partnercheck? Hessel op 15 jan. 2014 11:09

Dit. Of ook van die check-points die gaan piepen als je er voorbij loopt.
    Rex Monte - Amor Nix
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 januari 2014 · 11:43
    Sommige piepers zijn ook gewoon onhandig, omdat er niet een duidelijke aan/uit knop op zit waar je visueel aan kan zien dat hij aan staat. Een simpel ledje dat je door je harnas kan zien knipperen zou al voldoende zijn voor een visuele check. Ik ben echt een fan van die plugjes aan je harnas waarmee je pieper dan ook meteen aan staat, zoals op de nieuwe Arva.

Normaal zou je er met een piepercheck wel achter komen, maar schijnbaar gaat het toch wel eens mis.
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 15 januari 2014 · 12:05
    Pfiew, dat laat het belang van de groepscheck (mogelijk) inderdaad nog maar eens zien. Gelukkig hebben we dit vorige week onder leiding van @ieism geoefend!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 januari 2014 · 12:34
    Jep, dat heb ik ook weleens gehad. Thuis je pieper omdoen (geen zin om naast een koude auto je jas weer uit te trekken etc), nog niet aanzetten omdat je eerst gaat ontbijten etc etc, vervolgens niet meer aan denken en ook de groepscheck vergeten omdat de eerste 2 uur vlakke approach zijn en je al aan de late kant bent, etc etc etc...

Dus:
    - omdoen = aandoen. Die 2 uurtjes batterij gaan het verschil niet maken.
    - altijd groepscheck (op z'n minst een snel rondje).

Als ik hem niet al om heb bij het omkleden stop ik hem in m'n skischoen, zodat ik hem sowieso tegenkom als ik de auto uitstap. Hij mag dus ook alleen in m'n skischoen of op m'n lijf zitten; niet 'ff wegleggen'...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 15 januari 2014 · 12:54
    Goede skischoen/lijf tip!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 15 januari 2014 · 13:01
    Die pieper is maar één van de fouten die zaterdag gemaakt is op de Ruderhofspitze. Ze zijn rond 7'en vertrokken en stonden pas rond 5'en op de top. M.a.w. was het bijna donker toen ze aan de afdaling begonnen.

Dat is misschien wel een veel nuttigere les uit dit ongeval: zorg dat je nog voldoende speelruim hebt om weer terug te geraken. Ook als er wat misgaat!
  • huib
    Expert
    huib op 15 januari 2014 · 13:04
    Een keer aangesloten bij een groepje Zwitserse lokale toerskiërs. Die bleken allemaal de pieper in de rugzak te stoppen en pas aan te zetten als ze op de top waren voor de afdaling. En dan aangezet weer gewoon terug in de rugzak natuurlijk.

Op mijn controle van hun pieper bij vertrek en waarom de pieper niet op het lichaam, alleen maar vragende gezichten, waarom zou je dat nu doen, rare Hollander!
  • coen
    Advanced
    coen op 15 januari 2014 · 13:31
    Een keer aangesloten bij een groepje Zwitserse lokale toerskiërs. Die bleken allemaal de pieper in de rugzak te stoppen en pas aan te zetten als ze op de top waren voor de afdaling. En dan aangezet weer gewoon terug in de rugzak natuurlijk.
    Op mijn controle van hun pieper bij vertrek en waarom de pieper niet op het lichaam, alleen maar vragende gezichten, waarom zou je dat nu doen, rare Hollander! tiger op 15 jan. 2014 13:04

Bizar....
    Earn your turns...
  • Anon
    Tourist
    Anon op 15 januari 2014 · 13:34
    Ik heb, nu, altijd pieper aan als ik hem om heb, in het verleden wel eens vergeten aan te zetten als ik met de familie op de piste aan het krassen ben en even wantje in dook. Hij gaat alleen uit als hij ook af gaat, dat alleen als ik binnen lunch of beneden bij de lift ben.

Trigger gaat er wel eraf als het druk in de lift is.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 15 januari 2014 · 14:14
    Het zou ook nog kunnen zijn, zoals ook aangegeven in het Blog, dat de pieper door invloed van buitenaf is uitgezet. Door welke reden dan ook, het is niet altijd een persoonlijke fout.
    powpowwowjippiajippieee
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 15 januari 2014 · 16:19
    Dit is een van de redenen dat ik uiteindelijk een Arva heb aangeschaft. Om = aan, een fijne gedachte.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 15 januari 2014 · 16:39
    Persoonlijk verbaas ik me er ook nog steeds over waarom je je pieper niet aan zou zetten als je hem omdoet! Zal wel iets met Hollandse zuinigheid te maken hebben 😞 Want ja voordat je van het appartement boven aan de berg bent ben je snel een half uur tot een uur verder....

Met volle batterijen doe je al snel vier weken voordat je op 60% zit, maakt het dan nog uit of je er 63% in hebt zitten als je ze vervangt???

Erger is dat me al een paar keer is opgevallen dat iemand er in het off pistes terrein achter komt dat zijn pieper nog uitstond. Ja, ik weet het wij doen niet twee keer per dag een pieper check, fout maar kom op zet dat ding aan en laat hem aan tot in de kroeg en zet hem niet in de pauzes uit!

Dus ja heel herkenbaar uitstaande piepers...
  • CPet
    Advanced
    CPet op 15 januari 2014 · 19:32
    Ik kan het, wij hebben in Franrijk het ook meegemaakt. Bent met een groepje op weg met Franse gids. Zijn even een bakkie koffie wezen doen gaan weer rijden en boven aan de lift zegt hij nog een keer "pieper check". Hem was het opgevallen dat er tijdens de koffie mensen waren die hun pieper dus hadden uitgezet en niet weer aan. Hij zei dat hij het persoonlijk al had meegemaakt en daarom continu een wakend oog er aan over heeft gehouden. Ik vond dat echt een topper die man! Ik zet hem zelf altijd aan als ik hem om doe en pas uit als hij afgaat. In de kroeg al heel wat reacties op gehad en om uitgelachen! Nou lag maar uit hoor geen probleem "mijn pieper is in vakantie mooier als ik".
    Let the snow come!
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 15 januari 2014 · 23:46
    Ik heb het 4 keer meegemaakt dat een persoon waarmee ik onderweg was zn pieper vergeten was. 1 was m vergeten om te doen (zat nog in rugzak), 1 kwam erachter dat ie m vergeten was bij de lift, 1 was m vergeten toen we aan een hike begonnen, en 1 die erachter kwam dat zn batterijen leeg waren. En voila, de oplossing was.... ik had nog een reserve pieper met volle batterijen bij me... 😃
    Never a last run..
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 16 januari 2014 · 08:05
    Dan waren die oude Ortovox piepers nog niet zo heel slecht.

Mijn oude M1 stond/staat direct al aan zodra je hem omdoet, kan je hem nooit vergeten!
    Go to heaven, ski like hell!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 16 januari 2014 · 15:20
    Als ik me 's ochtends aankleed doe ik een m'n eerste laag aan, pieper erover en meteen aan. Ok, dan staat hij misschien twee uur langer aan dan nodig is. Lekker boeien dat ik niet één, maar misschien zelfs twee keer (poeh-poeh) per seizoen m'n batterijen moet vervangen. Safety first.
  • Dennis
    Advanced
    Dennis op 16 januari 2014 · 17:45
    Tijdens de kickoff had onze gids een LVS checker van Pieps om zijn nek hangen. Verrekt handig apparaatje voor 2 tientjes... dan kan je ook jezelf checken na de groepscheck...

http://www.pieps.com/en/product/pieps-checker
  • psd
    Tourist
    psd op 16 januari 2014 · 17:53
    Tijdens de kickoff had onze gids een LVS checker van Pieps om zijn nek hangen. Verrekt handig apparaatje voor 2 tientjes... dan kan je ook jezelf checken na de groepscheck...
    http://www.pieps.com/en/product/pieps-checker Dennis op 16 jan. 2014 17:45

En dat ding verklapt ook nog eens de batterij status!
  • dick
    Advanced
    dick op 16 januari 2014 · 22:14
    Helaas net ook weer meegemaakt met een Italiaanse vriend... Pieper mee natuurlijk, maar die pizzabakker had hem niet aangezet.. toch maar even uitgelegd dat de pieper permanent aan moet staan in de backcountry. Er zijn volgens mij ook veel mensen die niet weten hoe die piepers werken.. Airbag is dan toch maar de beste verzekering.

Enfin, later in de kroeg vraagt hij mij hoe zijn pieper moet zoeken.. Ja, zelfs een Mammut Element snappen mensen niet.
    --
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 17 januari 2014 · 09:56
    Gewoon meteen bij omdoen aan doen! Niet zo moeilijk toch? Snap niet waarom men zou besluiten dit later te doen.
    Live to the extreme
  • CPet
    Advanced
    CPet op 17 januari 2014 · 16:04
    @dick, wel een niet waterdichte verzekering.......Het draagt bij maar zorgt bij een hoop voor een stukje onschendbaarheid. Alles wat je kan doen voor je eigen extra veiligheid is meegenomen!
    Let the snow come!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 januari 2014 · 16:22
    pieper om is aan. Lunch blijft ie aan. Maar in de kroeg gaat ie wel gewoon uit. Want na de kroeg zit ik meestal niet in het terrein! En de kans is ook vrij klein dat ik m niet af doe voordat ik de volgende dag weer op pad ga... 😉

Moest daar wel aan wennen: pieper om is aan, want hiervoor had ik een arva en daar ging ie vanzelf aan!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • huib
    Expert
    huib op 17 januari 2014 · 20:28
    Dan waren die oude Ortovox piepers nog niet zo heel slecht.
    Mijn oude M1 stond/staat direct al aan zodra je hem omdoet, kan je hem nooit vergeten! Pazz457 op 16 jan. 2014 08:05

Ze stonden dan wel altijd aan, maar dat is naar moderne maatstaven dan ook het enige positieve aan die apparaten.

Het is gewoon een kwestie van discipline! Mijn piepers hebben gewoon een aan/uit knop en nog nooit vergeten aan te zetten en nog nooit op pad geweest met lege batterijen. Als parachutespringer vergeet je toch ook niet het harnas dicht te doen, serieus risico moet je serieus mee om gaan.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro