Pieper in broekzak?

• 3zel
    Advanced
    3zel op 17 januari 2014 · 18:11
    Tijdens een weekje hors-piste, deden we met een gerenommeerde Franse berggids enkele oefeningen met de pieper. Het viel me op dat hij zijn pieper in zijn rechterbroekzak had zitten. Veel sneller bij de hand, en ook vat je minder snel kou omdat je buitenlaag gesloten blijft. De pieper werd wel vastgemaakt aan de rits van de broekzak.
    Ik heb die dag en de dagen erna tijdens de oefeningen mijn pieper ook in mijn broekzak gestoken. Bij deze oefeningen merkte ik dat ik heel wat minder tijd nodig had om te starten met zoeken. Ander 'voordeel' is dat je gsm wel in het borstzakje kan.
    Ik zie twee nadelen: 1. We zijn het gewoon om de pieper te zoeken op de borst van het begraven slachtoffer. Als je pieper ter hoogte van je bovenbeen zit, zal het langer duren eer je mond vrij is.
    2. Door het geweld van de lawine zou je pieper uit je broekzak gerukt kunnen worden? Dit lijkt me eerder onwaarschijnlijk...
    Zien jullie nog meer nadelen?
    De fabrikant levert een mooi harnasje en doet dat waarschijnlijk niet voor niets.
    knowledge is powder
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 17 januari 2014 · 18:28
    Of het beter of slechter is weet ik niet, wel heb ik dit nu een keer of 3 gezien bij gidsen hier in Anton.
    FUCK YEAH I AM FREE
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 17 januari 2014 · 19:05
    Ik neem aan dat hoe dichter je je pieper bij je hoofd hebt, hoe sneller je hoofd vrij gemaakt kan worden...

Er is wellicht weinig verschil.... Maar toch.
    Laat de zwaartekracht je helpen
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 17 januari 2014 · 19:24
    Ik heb het ook veel gezien, denk zelf echter dat het een persoonlijke voorkeur is.

In mijn ogen kun je veel meer tijd winnen door bijv. effectief te scheppen dan dat het verschil tussen broek-rits vs. jas-rits je kan opleveren.
    Ik hou hem gewoon 'ouderwets' tegen mijn borst, voor mij comfortabeler (en idd. zoals de fabrikant voorschrijft).

* werd kou vatten (bij een reddingsactie) echt als argument aangevoerd? kan me niet voorstellen..
    Go to heaven, ski like hell!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 17 januari 2014 · 19:50
    Heb het gevraagd aan een van de gidsen van Powderguides omdat het me ook opviel.
    Hij zei dat bij onderzoek van de Franse lawinedienst is gebleken dat bij het onder X lagen kleding je pieper vandaan halen in een stressvolle situatie veel kostbare tijd verloren gaat.
    Vandaar dar ze nu aanraden de pieper in een broek- of jaszak te doen, zolang deze niet "opgenaaid" is (kan afscheuren).
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • huib
    Expert
    huib op 17 januari 2014 · 20:21
    zolang deze niet "opgenaaid" is (kan afscheuren). Allart op 17 jan. 2014 19:50

Bij toeren in het voorjaar doe je al snel wat kleding uit. Veel mensen lopen dan met de pieper boven de kleding (vaak alleen een thermo shirtje). Risico is dan dat de pieper door de kracht van de lawine van je lichaam getrokken wordt. Advies is dan de pieper in een broekzak te stoppen, maar inderdaad geen opgenaaide broekzak. Opgenaaide zakken kunnen door de kracht van de lawine afscheuren.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 17 januari 2014 · 20:21

Ik hou hem gewoon 'ouderwets' tegen mijn borst, voor mij comfortabeler (en idd. zoals de fabrikant voorschrijft).
    * werd kou vatten (bij een reddingsactie) echt als argument aangevoerd? kan me niet voorstellen.. Pazz457 op 17 jan. 2014 19:24

Mammut zegt dat de pieper of op borst moet zitten of in je broekzak bij je bovenbeen. Dus niet bij je knieën.

Heb het gevraagd aan een van de gidsen van Powderguides omdat het me ook opviel.
    Hij zei dat bij onderzoek van de Franse lawinedienst is gebleken dat bij het onder X lagen kleding je pieper vandaan halen in een stressvolle situatie veel kostbare tijd verloren gaat.
    Vandaar dar ze nu aanraden de pieper in een broek- of jaszak te doen, zolang deze niet "opgenaaid" is (kan afscheuren). Allart op 17 jan. 2014 19:50

Ik heb altijd geleerd dat de pieper op je borst zit hij altijd direct onder je jas moet zitten.

Voor de mensen die Vital Sign detection hebben aanstaan op bijvoorbeeld Barryvox pulse, check even of hij door je lagen kleding heen gaat, vooral als je een padded rugpantser vest hebt....
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 17 januari 2014 · 20:40
    @allart: bij mij was het Pierre van powderguides...
    knowledge is powder
  • Allart
    Beginner
    Allart op 17 januari 2014 · 20:48
    Ik heb het Francois en Martijn ook zien doen 😉
    Heb inderdaad een Pulse, maar heb me altijd afgevraagd hoe betrouwbaar dat systeem is.
    Laat staan dat je niet weet of je erop let in een noodsituatie?
    Maar 1 manier om daar achter te komen en daar heb ik geen zin in 😋
  • Anon
    Tourist
    Anon op 17 januari 2014 · 20:54
    @Allart, eerste wat ik gedaan heb toen ik de pulse had is dat uitzetten, vindt het risico dat het niet helemaal naar behoren werkt te groot.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 17 januari 2014 · 21:02
    Aha, ik wist niet dat je die functie uit kon zetten...
    Maar ik ga er wel vanuit dat het een los staat van het ander.
    De pieper zal dus wel werken, of je ook naar het hartje kijkt is een tweede.
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 17 januari 2014 · 21:42
    Je Pieper in je broekzak...... dat wordt nog spannend met sonderen 😉 😃
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 17 januari 2014 · 22:30
    @mikey: lol
    knowledge is powder
  • Anon
    Tourist
    Anon op 18 januari 2014 · 00:15
    @Allart, als je pulse op advanced staat kan je vital signs uitzetten en testen. Staat inderdaad volledig los van andere functies
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 januari 2014 · 14:01
    Ook vaak gehoord en gezien, en vind het verdomd logisch. Als ik een 'naakte' pieper draag gaat ie in de broekzak (als ik veel kleren uitdoe), anders ook nog wel eens direct onder de jas, wisselt een beetje per dag. De search-knop van mijn tracker-2 is vrij fors en kan misschien openklikken als ik hem niet in z'n harnasje heb...
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 18 januari 2014 · 18:50
    Kan je een mammul element aan je rits knopen (zit er een oogje aan)?
    En wat is de pieper die makkelijk in je broekzak past? Uitgaande van een dunne gortex hard shell
  • justin
    Tourist
    justin op 18 januari 2014 · 20:01
    ik ben erg benieuwd naar een goed onderzocht antwoord want ik luister altijd muziek bij het skieen en mijn iphone zit dan op de hoogte van mijn pieper en moet er niet aan denken om in een lawine te komen en dan niet gered te kunnen worden door die stomme iphone signalen die me pieper blokeren...
    lalaland
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 18 januari 2014 · 20:06
    @flachlander: aan alle piepers zou een 'oogje' moeten zitten om aan je harnas te bevestigen
    zo ook aan de mammut element
    knowledge is powder
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 18 januari 2014 · 20:11
    ik ben erg benieuwd naar een goed onderzocht antwoord want ik luister altijd muziek bij het skieen en mijn iphone zit dan op de hoogte van mijn pieper en moet er niet aan denken om in een lawine te komen en dan niet gered te kunnen worden door die stomme iphone signalen die me pieper blokeren... justin op 18 jan. 2014 20:01

Muziek luisteren en met meerdere mensen het terrein in ging bij mij niet lekker samen...
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 18 januari 2014 · 20:11
    ik ben erg benieuwd naar een goed onderzocht antwoord want ik luister altijd muziek bij het skieen en mijn iphone zit dan op de hoogte van mijn pieper en moet er niet aan denken om in een lawine te komen en dan niet gered te kunnen worden door die stomme iphone signalen die me pieper blokeren... justin op 18 jan. 2014 20:01

Als je per se muziek wilt luisteren (ik zou het afraden als je offpiste onderweg bent maargoed) is het misschien een idee om gewoon al die signalen van je iphone uit te schakelen? Op mn Sony kan dat heel makkelijk en snel. Telefoon staat wel aan en kan muziek afspelen maar alle andere signalen zijn uitgeschakeld. In geval van nood heb je binnen no time die signalen weer aangezet om hulpdiensten te bellen.
  • justin
    Tourist
    justin op 18 januari 2014 · 20:17
    @Fabergé je bedoelt op vliegtuig modus ? en ja het klinkt raar maar ik vindt het zo onwijs heilig als ik door poeder skie en zacht in me oor een deuntje hoor haha 😋 ( ik kan ten alle tijden andere horen als zij roepen bijvoorbeeld 😉

[mention="/profile/4146"]@rutgerberge[/mention] wat is er gebeurd dan ?
    lalaland
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 18 januari 2014 · 21:17
    @3zel bedankt, mooie overzichtfoto. Lijkt of al die piepers qua grote niet veel verschillem
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 18 januari 2014 · 21:28
    @Fabergé je bedoelt op vliegtuig modus ? en ja het klinkt raar maar ik vindt het zo onwijs heilig als ik door poeder skie en zacht in me oor een deuntje hoor haha 😋 ( ik kan ten alle tijden andere horen als zij roepen bijvoorbeeld 😉
    [mention="/profile/4146"][mention=4146]@rutgerberge[/mention][/mention] wat is er gebeurd dan ? justin op 18 jan. 2014 20:17

Er is niks gebeurd, alleen communiceert zo lastig...
    Vind het heel irritant als de rest telkens moet schreeuwen.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 18 januari 2014 · 21:45
    @justin Een van de redenen om de pieper in een (lage) broekzak te doen is dat je dan je telefoon verder van je pieper af kunt bewaren (bv borstzak, of een zak op je mouw).
    Ongeveer een meter bij de gemiddelde persoon.
    Overigens vind ik het persoonlijk niet handig om in het terrein muziek te luisteren, eventuele whoem geluiden of een lawine die ver boven je afgaat ga je mogelijk niet horen...
    Of je hoort je maatje(s) niet als ze in de problemen zitten
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 25 januari 2014 · 16:47
    Al jaren ervaring met pieper in de broekzak. De overweging voor mij is eigenlijk dat ik hem op mijn borst in de weg vind zitten. En bij touren komt die idd boven je kleding.
    Daarnaast vind ik het met het zoeken van de pieper ook dat hij sneller gepakt is. En dus minder klooien met aan en uit zetten indien nodig.
    Last but not least, Als je in een koude situatie zit, wind, sneeuw etc, dan je jas open ritsen en vergeten dicht te doen, zorgt misschien ook wel voor onderkoeling. Hoewel je als je moet zoeken een enorme inspanning levert, en die jas wel open gaat.

Een laatste overweging obv de opmerking van @3zel ,
    we zoeken piepers en gaan dan in de "landing" naar een pieper "fine search". Volgens methode van ssc (pieperfest 2012) is het dan enkel nog recht uit en achteruit en één keer links en rechts. Om daarna op je hotspot te gaan sonderen. Op dat moment weet je dus niet waar je begint met sonderen. Op de pieper of toevallig op het hoofd, of op een voet. Als je een hit hebt begin je gelijk met graven. Of je dan sneller of minder snel bij het hoofd bent met een borstbevestiging ten opzichte van een broekzak, betwijfel ik. Hoewel de kans dat je dichter bij het hoofd bent wel aanwezig is. Maar ik bediscussieer deze stelling graag.

Nu overigens zelf een skibroek gemaakt van een gore-tex legerbroek. En daar dus ingenaaide zakken in gemaakt voor een goede borging van de pieper. Ook een extra sterke leash toegevoegd in de broekzak die een connectie met de riem heeft, zodat die niet uit de broekza kan scheuren. Maar goed de leash van de pieper is van elastiek, dus ben bang dat je bij een eventuele nalawine die kwijt raakt. Of je hem dan normaal op je borst houdt of in je broek maakt dan volgens mij niet uit.
    Vliegen doet geen pijn...
  • Folkert
    Advanced
    Folkert op 25 januari 2014 · 20:40
    Een argument tegen: door de kou in je broekzak gaan je batterijen minder lang mee.

Geen gevaar, wel vaker je batterijen vervangen.
  • poling
    Beginner
    poling op 25 januari 2014 · 21:35
    snap het wel muziek en pow. 2 best together toch doe ik het zelf nie, de rush van pow is genoeg 😃

plus da die big ass headphone over mn helm past. en muziek moet genoeg volume voor mij
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 26 januari 2014 · 09:43
    Een argument tegen: door de kou in je broekzak gaan je batterijen minder lang mee.
    Geen gevaar, wel vaker je batterijen vervangen. F.D.RoscamAbbing op 25 jan. 2014 20:40

Als hij onder je shell gaat normaliter, en dus niet onder al die andere lagen, dan heb je bij een dunne shell daar net zoveel last van denk ik.
    Vliegen doet geen pijn...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro