Splitboard Setup

• kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 18 januari 2014 · 03:50
    Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een splitboard set en ik zou voor een voile setup kiezen. Karakoram is toch direct heel wat duurder.

Meestal verkopen ze splitboards met voile clips and tail/tip hooks.
    Dus als ik me niet vergis moet ik hier dan nog skins en een universele binding setup kopen (eventueel ook nog crampons), klopt dit ?

Kan de Jones hovercraft split met een voile setup gebruikt worden?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 januari 2014 · 06:58
    Ja, als je "gewone" bindingen gaat gebruiken heb je deze set nodig:

Als je Spark Afterburners of Magneto bindingen gaat gebruiken heb je alleen deze nodig:

De clips en tip/tail hooks zitten altijd al op een fabrieks split. Ook op een Jones Hovercraft past dit allemaal.
    splitfest.nl
  • Rapro
    Advanced
    Rapro op 18 januari 2014 · 11:35
    Ook skins, crampons en stokken komen daar nog bij! Er zijn ook merken die het hele zaakje als een paket verkopen zoals de K2 Panoramic. Mijn ervaringen met de Karakorams zijn overigens erg goed. Wat duurder misschien maar wel een snel en betrouwbaar systeem. Succes met voorbereidingen voor de aankoop!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2014 · 12:20
    Hoi,

De Hovercraft split is natuurlijk met een Voilé setup te gebruiken. Heb ik ook gedaan, al ga ik hem binnenkort waarschijnlijk ombouwen naar Karakoram.

Ja, Karakoram is duur, maar je koopt dan ook meteen de Karakoram interface erbij. Let op: Karakoram is niet compatible met de Chinese hooks van Voilé.

Geen zorgen, de Hovercraft kom je als het goed is niet tegen met deze Chinese hooks, maar met Karakoram clips en die zijn wel compatible met de Voilé interface.

Crampons kan ik je ten zeerste aanraden ja. Let ook daarbij op welk binding-systeem je gebruikt, want bij de crampons is zo goed als niets compatible met een ander merk.

Gr.,

Erwin
  • Rapro
    Advanced
    Rapro op 18 januari 2014 · 12:54
    Ja crampons zijn idd een must voor je splitboard uitrusting. Met je brede 'ski's' en softboots is het lastiger te kanten op een ijzige helling. Vergeleken met mijn toermaatje op telemarkski's moet ik al veel eerder de crampons monteren om uberhaupt boven te komen...
  • kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 18 januari 2014 · 16:42
    Dus als ik het goed begrijp kan je de Voile Universal Interface ook op een bord gebruiken dat voorzien is met een karakoram clips (die op zich dan ook compatibel zijn met de voile setup)?

Hoe staan de Spark bindingen tegenover gewone bindingen?
    Momenteel heb ik Burton Cartel's en zou die voorlopig gebruiken op mijn eerste splitboard set.

Een Jones Hovercraft of Burton Familytree met een Voile Universal Interface lijkt me dan een betaalbare optie voor mijn eerste set.

Tnx voor de info 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 januari 2014 · 17:01
    Een betaalbare optie zeker, dan koop je volgend jaar bijvoorbeeld Sparks. Dat is echt wel een wereld van verschil. Maar ze zijn nu toch tot overal uitverkocht, en pas begin volgende winter weer leverbaar.

Ik zou overigens ook tot volgend jaar wachten met Karakorams, want er komt een nieuwe versie aan.
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 januari 2014 · 17:21
    Hoe staan de Spark bindingen tegenover gewone bindingen?
    Momenteel heb ik Burton Cartel's en zou die voorlopig gebruiken op mijn eerste splitboard set.
    Een Jones Hovercraft of Burton Familytree met een Voile Universal Interface lijkt me dan een betaalbare optie voor mijn eerste set.
    Tnx voor de info 😉 kristalklear op 18 jan. 2014 16:42

@kristalclear Ik heb zelf geen ervaring met Sparks, maar inmiddels wel mijn eerste meters gemaakt met gewone bindingen op een split en ik kon daar op zich prima mee uit de voeten. Ik heb dan ook besloten voorlopig geen speciale split bindingen aan te schaffen... tenzij er een keer een goedkoop gebruikt setje voorbij komt ofzo 😃

Ik heb zelf trouwens de Burton freebird van vorig seizoen en daar ben ik (tot nu toe, dus na één weekend) erg tevreden over.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2014 · 17:22
    Dus als ik het goed begrijp kan je de Voile Universal Interface ook op een bord gebruiken dat voorzien is met een karakoram clips (die op zich dan ook compatibel zijn met de voile setup)?
    kristalklear op 18 jan. 2014 16:42

Jazeker kan dat! Omgekeerd kan het niet, omdat de Chinese hooks vereisen dat je de twee boardhelften (ski's) in elkaar schuift en dat schuiven laat de Karakoram interface niet toe.

Naast Karakoram en Spark zijn er nog andere merken die bindingen maken:

Voilé met de Lightrail ... http://www.voile.com/voile-splitboard-bindings/voile-light-rail-splitb...

SP met de FT Split ... http://www.sp-united.com/bindings/ftsplit/
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 januari 2014 · 17:34
    ... tenzij er een keer een goedkoop gebruikt setje voorbij komt ofzo 😃
    Willem2k op 18 jan. 2014 17:21

@Willem Mark heeft het goedkope setje voor je neus weggekaapt. Ik had je eigenlijk moeten bellen, maar dit vond ik eerlijker.

@Erwin: Heb jij die SP binding al gereden? Ik vond het idee wel mooi met die highback die naar achter kan, maar ze waren nog niet beschikbaar om te testen.

Van de Voile Lightrail zie ik niet zo het nut meer in, de tourbracket van Spark LT is eigenlijk wat het systeem zoveel beter maakt, en dat mis je dan. De Sparks met Tesla is helemaal dope, die heb ik nu beide en ik ben er best wel lyrisch over. Behalve de pucks zelf, daar ga ik nog eens een betere versie van maken denk ik..
    splitfest.nl
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2014 · 18:06
    @ieism Om die Voilé bindingen nou helemaal af te schrijven vind ik een beetje kort door de bocht. Een maatje en collega van mij rijdt er nog steeds op en is er zeer tevreden over. Wel heeft hij de straps vervangen.

De SP bindingen heb ik niet getest, maar iemand die met mij op pad was heeft de gewone SP bindingen op een Voilé plaat gereden en was zeer tevreden over de highback die naar achteren kon klappen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 januari 2014 · 17:54
    ... tenzij er een keer een goedkoop gebruikt setje voorbij komt ofzo 😃 Willem2k op 18 jan. 2014 17:21
    [mention="/profile/1438"][mention=1438]@Willem[/mention][/mention] Mark heeft het goedkope setje voor je neus weggekaapt. Ik had je eigenlijk moeten bellen, maar dit vond ik eerlijker.
    [/post]

No worries, voorlopig vermaak ik me zoals gezegd wel met mijn huidige set-up. 😉
  • kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 20 januari 2014 · 04:51
    Voorlopig dus voor mij nog geen specifieke splitbindingen.

Iemand ervaring met de Burton splits?
    Aan het twijfelen tussen Burton Spliff Family Tree of Freebird en de Jones Hovercraf
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 20 januari 2014 · 07:52
    Nou, ik dus... een beetje. Ik heb vorig jaar lang getwijfeld tussen de spliff en de freebird maar ben uiteindelijk voor de freebird gegaan omdat:

- Dit me een meer allround board leek (en je niet alleen maar poeder tegen komt onderweg)
    - Meer float tov de spliff, ik ben geen zwaargewicht maar als je een beetje aan het toeren gaat heb je toch altijd wat extra kilo's op je lijf.
    - De spliff toch wel écht heel kort is.

De hovercraft rij ik al een paar jaar als solid. Dat zou denk ik ook een goeie split zijn, al zou ik hem als split misschien een maatje groter kopen dan ik normaal zou rijden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro