Freeriden/Touren bij Alpbachtal/Wilchonau

• GilbertS
    Expert
    GilbertS op 18 januari 2014 · 12:53
    Ik ben al heel vaak naar Alpbachtal geweest met mijn ouders. Nu ik freeriden en skitouren heb ondekt in Canada, probeer ik mij in te beelden of dat daar een beetje goed kan. Ik heb simpelweg nog nooit met die ogen naar dat gebiedje gekeken.

Heeft iemand wat meer ervaring in dat dal? Of misschien in Wilschonau, want dat is tegenwoordig verbonden..
    www.instagram.com/gilbertsmink/
  • viking2
    Beginner
    viking2 op 18 januari 2014 · 15:38
    Naar mijn mening is alpbachtal een prima gebied voor freeriden (ik zou zelfs super willen zeggen, maar ivm grotere gebieden die meer (terrein)mogelijkheden bieden, denk ik niet dat iedereen die mening deelt en ik misschien bevooroordeelt ben door mijn eerste poederbochten sentiment). Vooral de omgeving van de nu w5 lift in alpbach bij de wiedersbergerhorn hütte heb je goede mogelijkheden. Als je de rode piste 53 neemt en in de verste hoek naar beneden gaat heb je een leuke helling van zo'n 35 graden en als je de route goed uitzoekt, kun je weer bij de lift komen via een zomerwandelpad.
    Een andere leuke route is naast de wiedersbergerhorn hütte langs travereseren aan de linkerkant (backside) en dan kom je in een grote kom, vanwaar een oude skiweg je terugbrengt naar het middenstation van de W1 gondel, let op: steil terrein (zeker de instap) en als je er niet bekend bent, kun je mogelijk de oude skiweg missen, want die is niet altijd geprepareerd.
    Hier een link voor de route beschrijving van een aantal skitouren: http://www.alpbachtal.at/de/winter/skitouren

Ik betwijfel trouwens het dit jaar een goed idee is om er te gaan toeren of freeriden vanwege het gebrek aan sneeuw. Reken trouwens niet op freeriders waarbij je eventueel zou kunnen aanhaken, want (bijna) iedereen rijdt zonder rugzak..

Sinds het verbonden is met Wildschönau ben ik er niet meer geweest, dus over dat gebied kan ik je vrij weinig vertellen.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 19 januari 2014 · 15:56
    He bedankt voor de reactie! Die link is er handig!

Er ligt inderdaad nog erg weinig sneeuw.

Voor je beschrijvingen moest ik even een nieuwe kaart erbij pakken. Piste 53 was vroeger volgens mij piste 9. De laatste route lijkt me wel interessant, dan moet ik wel even echt goed kijken hoe je daar komt.

Maar idd, weinig sneeuw zeg. Jammer 😞
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 10 maart 2014 · 10:04
    @viking2 Thanks voor de info. Er viel nog wat freshies precies de dag toen we aankwamen. Nog best leuk kunnen rijden bij piste 9/10 (geen idee welk nummer die nu heeft).

De route achter de wiedersbergerhorn hütte (dat zijn trouwens nu containers, want de hut zelf is een tijd terug afgebrand) was fantastisch! Echt hele goede poeder en lekker stijl! Veel mensen traveseerde vrij ver door over de ridge, waardoor wij door meer onder de top in te droppen echt een eigen playground hadden.

Bij Wildschönau zijn volgens mij wel leuke tree-runs aan de zonkant, maar dat heb ik niet meer geprobeerd.

Ik had graag de Galtenberg willen beklimmen, maar ik was de enige met tourspullen, dus dat werd hem niet helaas.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro