Flirten met de afgrond?

• evan
    Advanced
    evan op 19 januari 2014 · 18:05
    Vanavond in KRO Brandpunt een reportage over freeriden met de tendentieuze titel 'Flirten met de afgrond'.

22:35u, Nederland 2
    http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/seizoen_2014/afleveringen/19-01...

Preview:
    http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/seizoen_2014/afleveringen/19-01...

Ik ben benieuwd naar wat ze te vertellen hebben.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 19 januari 2014 · 18:15
    " over hoe een onschuldig tijdverdrijf steeds meer flirten met de dood geworden is."

Dat belooft alweer veel goeds.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 19 januari 2014 · 18:31
    Nah ja, ze zegt in de preview "... voor sommigen ...". Dat is vast wel waar, als je niet weet wat je doet. Ben benieuwd. Als het het bewustzijn van de gevaren vergroot, hoeft het niet allemaal slecht te zijn. Hoop dat ze ook wat van het moois van freeriden laten zien. Want mooi is het!
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2014 · 18:39
    Nah ja, ze zegt in de preview "... voor sommigen ...". Dat is vast wel waar, als je niet weet wat je doet. Ben benieuwd. Als het het bewustzijn van de gevaren vergroot, hoeft het niet allemaal slecht te zijn. Hoop dat ze ook wat van het moois van freeriden laten zien. Want mooi is het! MTV op 19 jan. 2014 18:31
    Er zijn genoeg mensen die precies weten wat ze doen die juist spelen met de afgrond. Andreas Fransson, Xavier de la Rue, etc... weten echt verdomd goed wat ze doen en toch rijden ze runs die hele hoge consequenties kunnen hebben.
  • evan
    Advanced
    evan op 19 januari 2014 · 19:01
    @R.E.Q.U, als er iemand 'flirt met de afgrond' is het Andreas Fransson wel.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 januari 2014 · 19:10
    Ik heb ze even een tweetje gestuurd. Vraag me af of ze de cijfers wel op orde hebben en of eea op concrete cijfers is gebaseerd. Zie ook dit: http://wepowder.nl/weblog/4929/Lawinesituatie-verbeterd...!

May the powder be with you.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 19 januari 2014 · 19:15
    Ja ik ben erg benieuwd wat het beeld is dat ze gaan schetsen.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 19 januari 2014 · 19:18
    gaat vast alleen over het gevaar, risicos, gevaar, risicos en dat het gevaarlijk is.
    Maar we gaan het zien
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 19 januari 2014 · 19:48
    We zullen het straks zien..

@wePowder @krobrandpunt verkoop ABS en piepers zijn gestegen. Maar neemt risico vr ongeoefende skiër niet weg.— liesbeth staats (@liesbethstaats) 19 januari 2014

Aan de reactie die ze geeft op morris is wel te zien dat ze "verstand" van zaken heeft *kuchkuch*...
    Discover the unknown
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 19 januari 2014 · 19:50
    Daar gaan we..

Benieuwd of ze Hajo de weerman hebben gevraagd 😉

Edit: whoops, PaulJ was me voor.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 januari 2014 · 20:02
    Goeie trailer, daar kunnen onze vlaamse vrienden nog wat van leren 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 19 januari 2014 · 21:57
    Bert Romani en Migo Hermeler, die ik in de trailer langs zie komen, zijn mensen die wel weten waar ze het over hebben hoor! Met zulke bronnen ben ik nog niet zo sceptisch.
    Dat ze het over een "nieuw" gevaar heeft is wel weer een beetje gek hahaha, ze bedoelt misschien in haar ogen. Ben benieuwd!
  • evan
    Advanced
    evan op 19 januari 2014 · 22:30
    Bert Romani en Migo Hermeler, die ik in de trailer langs zie komen, zijn mensen die wel weten waar ze het over hebben hoor! Met zulke bronnen ben ik nog niet zo sceptisch.
    Dat ze het over een "nieuw" gevaar heeft is wel weer een beetje gek hahaha, ze bedoelt misschien in haar ogen. Ben benieuwd! Manoni op 19 jan. 2014 21:57
    Aha, bekende gezichten en namen inderdaad. Ik kon ze alleen niet matchen. We gaan het zien. Dat Liesbeth Staats het over nieuw gevaar heeft spreekt niet voor haar deskundigheid.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 19 januari 2014 · 22:42
    Tot nu toe is het best goed....
    One step at a time.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 januari 2014 · 22:45
    Ja, valt goed mee tot nu toe... oh wacht, dat was het al
  • skiester
    Advanced
    skiester op 19 januari 2014 · 22:47
    Best prima. Niet tendentieus en volgens mij gericht op de werkelijke gevaren en risico's.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 19 januari 2014 · 22:47
    Geen woord van gelogen toch?
    Prima reportage vind ik.
    Mag ook wel eens! 😋
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 19 januari 2014 · 22:49
    Beetje jammer dat die Migo geen helm droeg op de beelden. Is het enige puntje
    One step at a time.
  • evan
    Advanced
    evan op 19 januari 2014 · 22:51
    Niet veel mis mee. Ik vind wel dat Migo Hermeler wat luchtig sprak over zijn ongeval en je hoeft heus niet een beetje gek te zijn om na zo'n ongeluk weer off-piste te gaan skiën als je zoals hij over voldoende kennis en ervaring beschikt.
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 19 januari 2014 · 23:05
    Maar naast mensen alleen waarschuwen is het ook goed om aan te geven hoe je wel verantwoord off-piste kan gaan skiën: doe kennis op, huur een gids enz. Dat miste ik wel een beetje. Voor de rest prima reportage.

Inderdaad wel jammer dat Migo én Liesbeth Staats zonder helm gaan skiën.
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • RuBeL
    Beginner
    RuBeL op 19 januari 2014 · 23:06
    Moet toch zeggen dat ik de laatste tip om veilig te skiën wat raar vind.
    De belangrijkste tip is dus een goede reisverzekering?
    Het lijkt mij natuurlijk heel handig als er echt iets gebeurt, maar lijkt me niet het belangrijkste, want dat is je gezondheid en niet je portemonnee. Ook zijn laatste zin: "zij gaan je redden op het moment dat het misgaat". Nou, het lijkt me niet dat de verzekeringsmensen je zelf uit een lawine trekken, maar goed.

Terug te kijken op: http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/seizoen_2014/afleveringen/19-01...
  • evan
    Advanced
    evan op 20 januari 2014 · 00:14
    Maar naast mensen alleen waarschuwen is het ook goed om aan te geven hoe je wel verantwoord off-piste kan gaan skiën: doe kennis op, huur een gids enz. Dat miste ik wel een beetje. Voor de rest prima reportage.
    Inderdaad wel jammer dat Migo én Liesbeth Staats zonder helm gaan skiën. MarkieMark op 19 jan. 2014 23:05
    Vreemd eigenlijk dat er een veiligheidsprobleem wordt geconstateerd zonder dat de oplossing wordt aangedragen. Bert Romani onderkent wel het belang van kennis en de juiste uitrusting, maar vergeet te vertellen hoe je die kennis opdoet en je veiligheidsuitrusting leert gebruiken. Ook wekt hij eerst de indruk dat je veiliger off-piste onderweg bent als je meer dan een week per jaar op wintersport gaat. Dat Migo en Liesbeth geen helm dragen is des te opvallender nadat die Engelse arts die kapotte helm had laten zien. Hmmm ... misschien was het toch niet zo'n goede reportage. 😃 Er wordt tenminste geen onzin verkondigd, al klopt het genoemde jaarlijkse aantal lawinedoden in de Alpen (38) niet.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 januari 2014 · 06:11
    het probleem van televisie interviews. Je weet niet precies wat er allemaal gezegd is, maar je weet wel zeker dat er in is gesneden. Dus het kan zijn dat bepaalde dingen nog onduidelijk zijn, of verkeerd geinterpreteerd kunnen worden, maar je weet niet of het aan de geinterviewde ligt.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 20 januari 2014 · 09:30
    Ik zag net dat de NOS het onderdeel over verzekering van Brandpunt heeft overgenomen. Jammer dat op de website van Brandpunt niet vermeld wordt welke verzekeringen wel een goede dekking bieden.
    het probleem van televisie interviews. Je weet niet precies wat er allemaal gezegd is, maar je weet wel zeker dat er in is gesneden. Dus het kan zijn dat bepaalde dingen nog onduidelijk zijn, of verkeerd geinterpreteerd kunnen worden, maar je weet niet of het aan de geinterviewde ligt. sanno op 20 jan. 2014 06:11Dat is waar, maar Bert Romani heeft meer dan voldoende ervaring met de media om te weten dat dat een risico is, dus hij had vooraf om inzage in de uiteindelijke reportage kunnen vragen alvorens toestemming te verlenen. Ik denk dat hij het gewoon vergeten is. Spijtig, zeker gezien de banden van NSkiV met het SSC. Brandpunt had overigens ook moeten vragen waar je de vereiste kennis opdoet en op z'n minst links naar SSC (en wePowder) moeten opnemen op z'n website.
    De keuze voor de titel 'Flirten met de afgrond' is me ook niet helemaal duidelijk. Dat had betrekking kunnen hebben op dat stukje over speedriden dat er zomaar ergens tussen is geflanst. 'Flirten met Migo' was een betere titel geweest. 😉
  • evan
    Advanced
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 20 januari 2014 · 09:32
    Moet toch zeggen dat ik de laatste tip om veilig te skiën wat raar vind.
    De belangrijkste tip is dus een goede reisverzekering?
    Het lijkt mij natuurlijk heel handig als er echt iets gebeurt, maar lijkt me niet het belangrijkste, want dat is je gezondheid en niet je portemonnee. Ook zijn laatste zin: "zij gaan je redden op het moment dat het misgaat". Nou, het lijkt me niet dat de verzekeringsmensen je zelf uit een lawine trekken, maar goed.
    Terug te kijken op: http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/seizoen_2014/afleveringen/19-01... Poederzoeker op 19 jan. 2014 23:06

Wel goed dat dit punt onder de aandacht gebracht wordt trouwens, want je ziet hier op het forum ook dat er veel onduidelijkheid bestaat over wat er wel/niet gedekt wordt.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 20 januari 2014 · 10:28
    De keuze voor de titel 'Flirten met de afgrond' is me ook niet helemaal duidelijk. Dat had betrekking kunnen hebben op dat stukje over speedriden dat er zomaar ergens tussen is geflanst. 'Flirten met Migo' was een betere titel geweest. 😉 evan op 20 jan. 2014 09:30
    De titel en preview zijn ongetwijfeld tendentieus gemaakt om een groter publiek te trekken (de sensatiezoekers en vingerwijzers).
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Mm
    Beginner
    Mm op 20 januari 2014 · 19:06
    Opzich een prima rapportage, mis nog wel wat meer praktische aanbevelingen i.p.v alleen over verzekering en materiaal te hebben. Het lijkt me voor het grote publiek dat ze aansprekken wel van toepassing en voor mezelf trouwens ook..

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro