Toerskischoenen in alpiene bindingen, of andersom?

• Diede
    Beginner
    Diede op 20 januari 2014 路 18:26
    Hoi!

Ik ga dit jaar voor het eerst m'n eigen materiaal aanschaffen, en heb nu met een hele mooie deal een paar toerskischoenen gekocht. Dit jaar zal ik echter nog niet gaan toerskiën, dat wordt volgend jaar op z'n vroegst.

Eind deze week wil ik ski's gaan kopen, en het liefst wil ik dan natuurlijk bindingen waar mijn nieuwe schoenen in passen. Nu merkte ik al wel dat deze schoenen aan de slappe kant zijn (nogal logsich voor toerskischoenen). Daarom vraag ik me nu af: zijn er bepaalde bindingen waar zowel toer- als alpiene schoenen in passen? Dan zou ik bijvoorbeeld nog een paar schoenen kunnen huren als ik deze toch niet stijf genoeg vind.

Ik hoor het graag! 馃槂
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 januari 2014 路 18:35
    dit is mogelijk wel wat voor je
    http://wepowder.nl/forum/topic/91569
    Hoewel de prijs aan de hoge kant is imo.
    Toerisski
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 20 januari 2014 路 18:36
    Alle toerbindingen behalve dynafit en plum kunnen gewone alpiene schoenen aan. Dit gezegd zijnde zijn de beste toerbindingen wel net het systeem van dynafit (en plum). Daarvoor moeten je schoenen uitgerust zijn met inserts in tip en hiel.
  • Diede
    Beginner
    Diede op 20 januari 2014 路 18:39
    Sanno: bedankt voor de tip, had ze ook al gezien, maar 184 is bij mijn lengte (175cm) toch nét iets te lang 馃槈

DirkH: bedankt voor de tip! Dat is fijn, en ook wel jammer. Maar iig goed om te weten.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 20 januari 2014 路 19:18
    En als je voor alpiene bindingen gaat dan zijn de Marker Lords het beste om met je toerzolen in te stappen.

Als je fijn wilt freeriden maar later toch met je set wilt kunnen touren zou ik voor de tyrolia Adrenaline gaan.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 20 januari 2014 路 19:27
    Sorry voor het hijacken van het topic... maar weet iemand of het mogelijk is om met touring schoenen in Marker Griffon?

Thanks!!
    Dennis
  • mitely
    Expert
    mitely op 20 januari 2014 路 22:12
    @dennisvl, Diede

een Alpine schoen past in alle Ramen-touren bindingen.
    Bv Marker Tour, baron,Duke, Salomon Gardian,Adreanline, Fritschie Freeride,Eagle
    Maar niet in een Tech-bining ( Dynafit, Plum, Atk Vipec, G3..)
    Dat komt door de Genormte schoenzool. en ontbreken van Tech-inserts

De Touren-schoen past in alle touren bindingen met Tech-insert dan ook in Tech-binding
    Maar past niet in een Alpine-binding.
    Als de teen automaat verstelbaar is in de hoogte, dan kan je een Lord (wat skiester ook zegt) of een Salomon WTR binding nemen.
    een Griffon kan je een beetje verstellen , maar niet voldoende om voor een Touren schoen
    De schoen ''kan'' voor Alpine gebruik een beetje te veel flex hebben.
    ( en de rubber zool heeft te veel friction bij evt. releasen van de binding)
    Mitely
  • Anon
    Tourist
    Anon op 20 januari 2014 路 22:28
    @mitely, heeft de combi tourschoenen + Alpine binding niet ook te maken met kromming van de tourschoenen? Ik heb namelijk rubberen zolen onder mijn full Tilts zitten en dat zijn echt alpine schoenen.
  • mitely
    Expert
    mitely op 20 januari 2014 路 22:38
    Ja prezies, een apline zool is ''lager'' (heeft geen kromming) een touren schoen heeft een kromming. Als je beide schoen met de tenen tegen elkaar zet zie je de hoogte verschil.
    (dat is wat ik bedoelde met een genormte alpine zool)
    (een touren schoen heeft een ''vibram'' zool die bijna het zelfde is met een berg/wandel schoen)
    Mitely
  • Anon
    Tourist
    Anon op 20 januari 2014 路 22:52
    ja ok, dan begrijp ik het goed. Ik was even in de war door de laatste zin "( en de rubber zool heeft te veel friction bij evt. releasen van de binding)"
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 21 januari 2014 路 06:19
    Iemand ervaring met een Salamon Quest in een tourbinding (begreep dat er vroeger wat problemen waren met Dynafit ivm te slappe stalen insert in de Salamon zolen)
  • mitely
    Expert
    mitely op 21 januari 2014 路 13:28
    @Flachlander
    Der Quest wordt uitgeleverd met een Alpine zolen. Deze past dan in een
    Tour-binding : Fritschi, marker Tour,
    Freeride binding: Duke, Baron Adrenaline, Gardian

De Touren zole, die ook Tech-inserts heeft is zeer moeilijk te krijgen, maar als je die krijgen kan, past die naturrlijk ook in een Tech-binding.
    Salomon zegt dat die nu echt goed funktioneren
    (heb zelf geen ervaring , omdat die zolen nog niet te verkrijgen zijn.)

Bij zo'n Set-up moet je misschien een kompromis maken in de walk-modus,
    (Omdat de schoen natuurlijk een kleine bewegingsvrijheid heeft)
    Mitely
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 21 januari 2014 路 21:45
    @mitely

Begreep dat Salomon na dit probleem geen Tech insert voor dynafit meer leverde:

http://www.wildsnow.com/2888/salomon-quest-tech-fittings-failure/...
  • mitely
    Expert
    mitely op 22 januari 2014 路 14:03
    @flachlander,
    dat was voor 2 jaar geleden, Salom zegt dat ze geen problemen meer hebben.

Die zolen zijn nog niet te verkrijgen bij de Firma. (wij wachten sinds Nov. 2013...)
    zo als je deze WTR&tech-zolen in combi hebben wil met een Tech binding, moet je zeer lang wachten waarschijnlijk.
    Mitely
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 22 januari 2014 路 15:05
  • Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 22 januari 2014 路 16:53
    Tecnica doet het zelfde met de Tecnica Cochise; ik gebruik die schoen met dynafit zolen. Ik was in het begin als de dood omdat ik veel verhalen had gehoord over het spontaan uit gaan (lekker als je op 40 deg + bezig bent), maar ik heb er super goede ervaringen mee, niet te onderscheiden van 'echte' dynafit boots.
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 22 januari 2014 路 18:41
    @Dennisvl welke dynafit binding gebruik je?
  • Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 23 januari 2014 路 10:07
    TLT radical ST
  • evan
    Advanced
    evan op 23 januari 2014 路 10:44
    @Dennisvl, heb jij de Tecnica Cochise Pro Light of 120? Ik heb de 120 en heb ze qua toeren alleen een paar keer gebruikt i.c.m. Salomon Guardian bindingen om maximaal een paar honderd hoogtemeters te overbruggen. Ik vraag me af hoe ze bevallen bij het echte toerwerk.

@yannickdb, ik zag in jullie mooie filmpje dat jullie in ieder geval dezelfde schoenen hebben als ik en dat jullie er behoorlijke wandelingen mee hebben gemaakt. Zou je dat anderen aanraden?
  • Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 23 januari 2014 路 11:37
    @evan
    Ik heb de 110 van vorig jaar. Ik heb er geen haute route mee gelopen, hoewel het me geen drama zou lijken. Ik ben op het algemeen heel erg te spreken over de schoen - ik heb er een foam liner in laten zetten dus de schoenen zitten super strak om mn voet.
  • yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 23 januari 2014 路 13:19
    @evan Ik ski nu al een jaar of 2 erg intensief met de eerste versie van de Technica Cochise.
    Had vooral een goede combi down + up nodig voor een skitrip naar Japan waar ik geen 2 paar boots wou meesleuren.

Sindsdien vind ik het nog steeds de beste schoenen die ik ooit gehad heb! Tour er vaak tot 1500 hm mee, nog nooit problemen gehad. Ze zijn wel iets zwaarder, maar dat is een persoonlijke keuze. Ik heb graag een stabiele boot in de afdaling (want geef toe, daar doen we het toch voor 馃槈
    Ook met crampons ed. nog nooit problemen mee gehad.
    Ik bespaar liever gewicht in de binding (heb dynafit binding), dan in mijn boot.

Succes met je keuze!
    Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • evan
    Advanced
    evan op 23 januari 2014 路 13:44
    @Dennisvl, @yannickdb dank voor jullie reacties. Ik heb deze schoenen gekocht omdat ik naar een stevige freerideschoen op zoek was, tevreden was met mijn vorige Tecnica-schoenen en eventueel de stap naar een techbinding wilde kunnen maken. Fijn dat jullie er positieve ervaringen mee hebben, dat maakt de stap naar Dynafit/Plum etc. wat makkelijker.

Ik ben ook erg tevreden met de schoenen (op één kleine drukplek na). Ik heb het model van vorig seizoen. Ten opzichte van het model van '11/'12 is volgens mij alleen de binnenschoen verbeterd. Dit seizoen hebben ze de schoen vervangen en zit er niet standaard een zool met tech-inserts onder.
    Ze zijn inderdaad vrij zwaar, maar ik verwachtte dat deze schoen mij beter zou passen dan de Pro Light-versie die @robbie heeft (http://wepowder.nl/forum/topic/91486). Bovendien was Blister ook niet zo enthousiast over die binnenschoen. Ik heb dus voor het comfort gekozen boven een lager gewicht.
    http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-tecnica-cochise-pr...
    http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-tecnica-cochise-alpin...
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 16 mei 2014 路 10:25
    Iemand ervaring met de combinatie salomon quest en dynafit tourbinding, zag dat inserts weer te koop waren

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail-shopinshop/pid_7/__/sh...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro