alternatieve lawine airbag

• Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:13
    Nadat ik de poedersnorkel zag blijkt dat er
    geen taboe meer kan zijn..

Zou een maritiem reddingsvest (zie foto) een optie zijn om als lawine airbag te kunnen gebruiken. Heb zelf al een paar pro en contra's maar wil hier eens peilen.

zab
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 21 januari 2014 路 22:15
    Eerste wat in me opkomt is het beperkte volume van zo'n vest, tov bijvoorbeeld een ABS.
    Waar het wit is, is een weg.
  • evan
    Advanced
    evan op 21 januari 2014 路 22:19
    Nog een nadeel: het ziet er bespottelijk uit op een berg. 馃槂
  • Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:24
    heb al een mooie hoes voorzien om een flop' fashion te voorkomen.
    zab
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 21 januari 2014 路 22:26
    Minder volume, en het behoorlijk veel slechter dan de rugzak die je toch al omhebt. Trigger bovendien minder goed bereikbaar met handschoenen, en ook minder goed weg te stoppen in de lift.

Hoogstens de moeite waard voor onderdelen, als je zelf een rugzak gaat ombouwen...
  • Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:26
    Volume is idd minder. maar hoeveel is er precies nodig?
    zab
  • Maurice1976
    Tourist
    Maurice1976 op 21 januari 2014 路 22:28
    Wat dacht je van je nek.... banden zitten om je lijf.... door de kracht van de lawine word het luchtventrikel omhoog geduwd.... en krak.... gaat je nek.... reddingsvest wordt ook pas geactiveerd na te water gaan.... en niet voordat je het schip verlaat.... om dezelfde reden....
    Keep on riding in a free world!!!!
  • Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:39
    Ik vind deze airbag vergelijkbaar, duidelijk is het volumeverschil, het hoofd is meer geborgen. Maar wanneer deze zich opent krijgt je nek ook een schok neem ik aan.

zab
  • Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:41
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik ga er nog eens over peinzen
    zab
  • Maurice1976
    Tourist
    Maurice1976 op 21 januari 2014 路 22:44
    zeer zeker een verschil.... zoek de verschillen in de opgeblazen stand.... believe me.... met een reddingsvest opgeblazen (zoals de 1ste foto....) is een nekbreker.... bij de 2 foto zitten de kamers ter hoogte van je oren, je krijgt er gratis warme oren bij, maar zal nooit je nek kunne liften....
  • poling
    Beginner
    poling op 21 januari 2014 路 22:45
    die snowpulse is juist designed zodat het je hoofd beschermt. de zak zit aan de rugzak. de snowpulse zou juist mij keuze zijn voor een airbag
  • Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:49
    @Maurice je hebt een goed punt, twee punten vanwege die warme oren
    zab
  • Zab
    Tourist
    Zab op 21 januari 2014 路 22:52
    Verder geen pro's opgemerkt, maar buiten kans op een nek te breken is het beter iets als niets?
    zab
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 21 januari 2014 路 22:58
    Volume is idd minder. maar hoeveel is er precies nodig? Zab op 21 jan. 2014 22:26

... Als je 'n groot spelletje speelt is meer beter. En minder zinloos...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Maurice1976
    Tourist
    Maurice1976 op 21 januari 2014 路 23:01
    Doorsparen voor een goede airbag bovenop je goed gevulde rugzak? Geen pro's helaas....
    Keep up riding!!!!
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 22 januari 2014 路 06:46
    Bij reddingsvest moet je checken of het ontworpen is om boven zeeniveau te gebruiken, gezien lagere luchtdruk op de berg. Knalt het uit elkaar als je het activeert op 3000m, of drukt het je fijn? Of is het geen probleem?
    鈥楨n quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilit茅鈥
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 22 januari 2014 路 07:34
    Ik vind deze airbag vergelijkbaar, duidelijk is het volumeverschil, het hoofd is meer geborgen. Maar wanneer deze zich opent krijgt je nek ook een schok neem ik aan.
    Zab op 21 jan. 2014 22:39

Je nek krijgt geen noemenswaardige schok
    White room,Pillow lines,I rule
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 januari 2014 路 07:52
    Wel een noemenswaardige klap in je nek door dat dikke stuk rubber dat naar voren klapt als je de Snowpulse triggered. 馃槥
    Ik neem aan dat je dat niet op merkt als je in een lawine zit, zeker niet als je gekraagde kleding draagt. Maar hem testen zal ik niet nog eens in enkel een t-shirtje doen 馃槂
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 22 januari 2014 路 09:04
    @emmer: niets van dat rubberen stukje gemerkt bij de eerste test van m'n snowpulse? Idem in weinig kleren (niets spannend verder). Ga hem over twee weken ook skiënd laten klappen om te checken hoe dat voelt/skiet.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 januari 2014 路 09:08
    Doe een stap terug en stel je zelf de vraag: Wil ik die Hollander zijn die met een zwemvest aan uit een lawine getrokken moest worden?

Ik bedoel, zelfs als er geen foto's van op het web verschijnen is dat wel een verhaal wat tot in het einde ter tijden gaat blijven hangen in de apres ski bars. 馃槂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Zab
    Tourist
    Zab op 22 januari 2014 路 09:42
    Beslissing is gemaakt, vertrekken met basisuitrusting en sparen.
    Bedankt allemaal voor de informatie te delen!
    zab
  • Maurice1976
    Tourist
    Maurice1976 op 22 januari 2014 路 10:40
    @ZAB.... Dacht je er serieus over na om de backcountry in te duiken met een reddingsvest om je schouders?
  • waingro
    Advanced
    waingro op 22 januari 2014 路 11:46
    Als je onderzoek doet naar lawine rugzaken dan moet je ook het princiepe begrijpen. De dichtheid van sneeuw en water zijn erg verschillend en om te blijven "drijven" in een lawine moet je een groter opervlakte hebben. (zoals een vaak aangehaald voorbeeld de kleine cornflakesdeeltjes/gruis blijven onderin de zak en de grote drijven bovenop) Als vuist regel moet je in een lawine dan ook minimaal 1.5 x je gewicht in liters hebben. als je 80 kg weegt moet je dus minimaal 120 liter lucht/volume extra hebben om te drijven. Maar hoe meer hoe beter, dus zijn de meeste lawinerugzakken rond de 150/170 liter. In het water heeft een volwassene slecht 15 liter nodig om te blijven drijven. Dat is een factor 10! m.a.w. je zou dus 10 van die zwemvesten aan elkaar moeten knopen wat natuurlijk gekkenwerk is.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 22 januari 2014 路 12:32
    Volume is idd minder. maar hoeveel is er precies nodig? Zab op 21 jan. 2014 22:26

Zoveel mogelijk.
    Rex Monte - Amor Nix
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 22 januari 2014 路 12:47
    Wel een noemenswaardige klap in je nek door dat dikke stuk rubber dat naar voren klapt als je de Snowpulse triggered. 馃槥
    Ik neem aan dat je dat niet op merkt als je in een lawine zit, zeker niet als je gekraagde kleding draagt. Maar hem testen zal ik niet nog eens in enkel een t-shirtje doen 馃槂 Emmer op 22 jan. 2014 07:52

Heb mn Snowpulse tijdens het pieperfest getrokken. Ik had (denk ik) een jas aan maar kan me niet herinneren dat ik een klap in mn nek kreeg. En nee, dat is niet omdat ik k.o. ben gegaan 馃槈
    White room,Pillow lines,I rule
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 22 januari 2014 路 12:50
    Snowpulse heeft veel meer ruimte rondom je nek en zit vast aan je rugzak, zo'n zwemvest hangt echt om je nek en blaast dan op..
  • Zab
    Tourist
    Zab op 22 januari 2014 路 21:13
    [mention="/profile/771"]@Maurice[/mention]
    Nee zeker niet, ben niet zwaar actief ofzo. Mn status liegt er niet om. Basisgerief heb ik op zak maar het reddingsvest heb ik thuis liggen. Het leek me eventueel een extra, dat is al..

Je hebt goeie tips gegeven en ik heb de conclusie getrokken.
    zab
  • Zab
    Tourist
    Zab op 22 januari 2014 路 21:16
    Als je onderzoek doet naar lawine rugzaken dan moet je ook het princiepe begrijpen. De dichtheid van sneeuw en water zijn erg verschillend en om te blijven "drijven" in een lawine moet je een groter opervlakte hebben. (zoals een vaak aangehaald voorbeeld de kleine cornflakesdeeltjes/gruis blijven onderin de zak en de grote drijven bovenop) Als vuist regel moet je in een lawine dan ook minimaal 1.5 x je gewicht in liters hebben. als je 80 kg weegt moet je dus minimaal 120 liter lucht/volume extra hebben om te drijven. Maar hoe meer hoe beter, dus zijn de meeste lawinerugzakken rond de 150/170 liter. In het water heeft een volwassene slecht 15 liter nodig om te blijven drijven. Dat is een factor 10! m.a.w. je zou dus 10 van die zwemvesten aan elkaar moeten knopen wat natuurlijk gekkenwerk is. waingro op 22 jan. 2014 11:46

Dit is wat ik exact wilde horen, bedankt waingro!
    zab

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro