Tooltje voor toerbingen

• CPet
    Advanced
    CPet op 23 januari 2014 路 10:49
    Wat voor tooltje gebruiken de Dynafit cq Plum gebruikers om de puntjes in de schoenen schoon te maken als er ijs in zit! Geen aansteker he 馃槈 En gebruiken jullie nog iets van materiaal in de nokjes. Ik kan mij voorstellen dat als je bijvoorbeeld een beetje teflonolie (abs levert dit mee bij airbag) op de gaatjes doet het minder aankleeft.
    Let the snow come!
  • Nemmie
    Advanced
    Nemmie op 23 januari 2014 路 12:04
    Is dat echt nodig? Bij mijn dynafits zit er een klein groefje in die pinnetjes om het ijs eruit te schrapen. Werkt tijdens het instappen. Wanneer je je schoen er voor ingeklikt hebt en dan je schoen een paar keer kantelt voor je je hak erin klikt, dan schraap je het ijs eruit .

Werd mij bij een dynafit test center ooit zo aangeleerd.
  • CPet
    Advanced
    CPet op 23 januari 2014 路 14:47
    @nemmie, toch begrijp ik dat het wel eens voorkomt dat het echt vast zit. Misschien een letherman tool meenemen?
    Let the snow come!
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 23 januari 2014 路 15:18
    Dat is wel een heel flink ding, maargoed die kan je dan ook wel voor van alles gebruiken, denk echter niet dat je die in je broek of jas zak gaat doen?
    Heb zelf in mn rugzak ook altijd van alles zitten maar daar kan je niet snel bij voor dit probleem.
    Voor de gaatjes zou je iets kleins aan je ski stok kunnen maken.. Een soort dikke naald/spijker waarmee je even kan peuteren als het nodig is..
    Je kan controleren of je er goed inzit door ze even te locken.. Als dat niet gaat dan zit je er niet goed in..
  • TimV
    Advanced
    TimV op 23 januari 2014 路 15:24
    Goed er in stappen, als ze echt ijzig zijn er terug uit en in, eens locken, ... eigenlijk nog nooit problemen/tool nodig gehad hoor...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 januari 2014 路 15:56
    Wat Tim zegt. Instappen, ski flink naar voor/achter schuiven (zodat gaatje schoongeveegd wordt), hak vasttrappen. Nooit problemen.
    Als een dikke veer met een scherp puntje het ijs er niet uitslaat wens ik je veel succes met een sateprikker...
  • coen
    Advanced
    coen op 23 januari 2014 路 16:09
    Wat hierboven staat. Sneeuw of ijs onder de veer is denk ik een belangrijker punt van aandacht!
    Earn your turns...
  • CPet
    Advanced
    CPet op 23 januari 2014 路 16:30
    @coen, kan jij mij dat uitleggen en wat dan te doen.
    Let the snow come!
  • coen
    Advanced
    coen op 23 januari 2014 路 16:38
    @CPet http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit_faq1.html#icegap...

M.a.w. er zit ruimte onder de veer in de toe-piece. Let er bij omschakelen ff op of er niet hard ijs of sneeuw onder zit waardoor 'ie misschien niet goed dichtgaat.
    Earn your turns...
  • CPet
    Advanced
    CPet op 23 januari 2014 路 16:45
    @coen, thanks zo leert men weer wat!
    Let the snow come!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 23 januari 2014 路 18:13
    beetje vaseline spray er onder wil ook wel eens werken
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • sanno
    Tourist
    sanno op 24 januari 2014 路 08:41
    nog geen problemen mee gehad, maar zou je het niet kunnen afdekken met een siliconen/rubber plaatje zodat er geen sneeuw bijkomt.
    Toerisski
  • coenyo
    Advanced
    coenyo op 24 januari 2014 路 13:20
    Heb je er echt al problemen mee gehad? Toen ik begon met Dynafit bindingen dacht ik dat het nodig was (putjes schoonmaken), maar ik heb in alle jaren dat ik ze nu gebruik nog nooit een probleem gehad met sneeuw/ijs in de putjes. De voorbinding gaat zo hard dicht dat alles eruit gedrukt wordt.
    Als je je ski's buiten de hut laat staan 's nachts wel even de voorbinding dicht doen, anders kan er vastgevroren sneeuw onder komen en moet je er 's ochtends eerst overheen pissen voor ze dicht kunnen.
    Mocht je toch iets achter de hand willen hebben is de Petl Spatha een handige; http://www.petzlshop.nl/Accessoires/S92-Spatha.html?keyword=mes...
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 24 januari 2014 路 13:46
    Heb ook vaker last van ijs onder de veer. Telkens neem ik me voor er iets voor in mijn tas te doen, wat ik dan weer vergeet tot het weer een een keer gebeurt. Tot nu toe telkens opgelost door de peuteren met het kaart-aanwijs-dingetje aan mijn kompas, maar dat is niet echt handig.
  • CPet
    Advanced
    CPet op 24 januari 2014 路 14:25
    @manoni, voor jou is de oplossing die @coenyo op geeft weer een stuk lastiger 馃槈 Dat mes heb ik ook @coenyo het weegt alleen bijna net zo zwaar als the leatherman tool en dan heb ik meer gereedschap. Ik vraag mij trouwens ook af nemen jullie zoiets als een tool ala leatherman mee in je rugzak? Dat mes heb ik wel altijd mee en dat zit ook op de leatherman.

http://www.leatherman-multitools.nl/index.php/multitools/freestyle/fre...#
    Let the snow come!
  • CPet
    Advanced
    CPet op 24 januari 2014 路 14:29 Let the snow come!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 januari 2014 路 15:01
    Heb ook een of andere kleine leatherman-kloon (met de handtekening van Bear Grills erop 馃構). Weegt niet veel, en heeft alles wat ik nodig denk te hebben: mes, tang, schroevendraaiers..
  • CPet
    Advanced
    CPet op 24 januari 2014 路 15:22 Let the snow come!
  • mitely
    Expert
    mitely op 30 januari 2014 路 10:03
    Is dat echt nodig? Bij mijn dynafits zit er een klein groefje in die pinnetjes om het ijs eruit te schrapen. Werkt tijdens het instappen. Wanneer je je schoen er voor ingeklikt hebt en dan je schoen een paar keer kantelt voor je je hak erin klikt, dan schraap je het ijs eruit .
    Werd mij bij een dynafit test center ooit zo aangeleerd. Nemmie op 23 jan. 2014 12:04

Precies !!
    Je hebt daar echt geen Tool voor nodig..
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 30 januari 2014 路 10:08
    Heb ook vaker last van ijs onder de veer. Telkens neem ik me voor er iets voor in mijn tas te doen, wat ik dan weer vergeet tot het weer een een keer gebeurt. Tot nu toe telkens opgelost door de peuteren met het kaart-aanwijs-dingetje aan mijn kompas, maar dat is niet echt handig. Manoni op 24 jan. 2014 13:46

Probeer dit eens.. de Teen-automaat dicht klappen, als je de ski wegstelt/skidepot.
    zo is er geen opening tussen veer en ski en kan niets bevriezen. (bij mij werkt het..)
    Mitely

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro