Goggles voor slecht zicht: tips en ervaringen?

• Mareeky
    Tourist
    Mareeky op 27 januari 2014 路 21:21
    Afgelopen kerst heb ik twee dagen in mistige sneeuwbui condities geboard en weer gemerkt dat mijn allround oranje sneeuwbril dan niet voldoet. Ik ben al wat langer aan het rondkijken naar een nieuwe bril, maar zie door de bomen het bos niet meer 馃槈.Ik wil voor een sferische lens gaan, maar verder kom ik er niet uit. Heeft het zin om een meekleurende lens te kopen? En is dit nou hetzelfde als polariserend? Twee verschillende brillen voor slecht zicht en kaiserwetter of toch een bril met verwisselbare lenzen? Gele lenzen, heldere lenzen of een andere kleur? Wat zijn jullie ideeën hierover? Met welke goggles (merk en type) heb je goede ervaringen en met welke juist slechte? Ik ben erg benieuwd.
  • johannes
    Beginner
    johannes op 27 januari 2014 路 21:26
    Ik heb zelf een anon hawkeye met twee lensen, voor slecht weer gebruik ik de blue lagoon lens maakt alles een stuk lichter, ideaal voor slecht weer!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 27 januari 2014 路 21:30
    Ski al jaren met Oakley brillen. Had eerst een A-frame model met fire iridium glazen. Erg fijne bril. Ski momenteel met het Crowbar model met Polarized fire iridium glazen. Nog net iets lekkerder dan mn oude. Is in alle condities goed. Bij zon is het een zonnebril en bij diffuus licht is hij juist weer minder donker.
    One step at a time.
  • wesselvanderdonk
    Beginner
    wesselvanderdonk op 27 januari 2014 路 21:43
    Ik heb me daar ooit eens wat in verdiept. Het gaat voornamelijk om het % VLT van de lens. D.w.z. het percentage aan licht wat de lens doorlaat. Daarbij kan een kleurtje (meest geel,roze, licht oranje) contrastverhogend werken. Populaire lenzen voor slecht weer zijn bijvoorbeeld de H.I. (high intensity) Yellow van Oakley of de Sensor van Smith. Ik heb deze en ook andere uitgetest en vond de h.i. yellow het fijnst. Daarbij moet ik zeggen dat ik het verschil met een andere willekeurige lichte lens ook weer niet gigantisch vond. Maar als je flink in de buidel wil tasten dan kan die een optie zijn.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 27 januari 2014 路 21:46
    Ben altijd met 2 Oakley A-frame goggles onderweg; wisselen van lenzen teveel gedoe als het koud is. Black Iridium lens voor mooi weer en een High Intensity yellow lens voor slecht weer. Die laatste maakt echt een enorm verschil in de sneeuwstorm, aanrader (check maar eens wat reviews op bv backcountry.com)

Polarized heeft alleen zin voor anti-glare op zonnige dagen, dus niet voor whiteout condities. Op Oakley.com staat e.e.a. uitgelegd over polarized e.d. en staat ook een lens-vergelijker
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 27 januari 2014 路 21:53
    Ik ski sinds dit seizoen met een Smith IO (thanks to Snowcountry 馃槈 ) en die heeft een geweldige 'slecht' weer lens. Zicht erg goed, ook tijdens veel sneeuw de hele dag zoals tijdens PA11 馃槂
  • evan
    Advanced
    evan op 27 januari 2014 路 21:53
    Ik gebruik sinds dit seizoen een hele grote Von Zipper Fishbowl met een (sferische) Gold Chrome lens voor goed zicht. Ik heb er een gele reservelens bij gekocht voor slecht zicht.
    http://us.shop.vonzipper.com/p/snow-goggles/all/fishbowl-snow-goggles?...
    Over beide lenzen ben ik zeer tevreden. Het is even knoeien met het verwisselen van de lens, maar als je maximaal één keer per dag je lens verwisselt (dus niet op de berg) is dat nauwelijks een obstakel. Ik heb altijd een oude reservegoggle in mijn rugzak, in mijn geval een Oakley A-Frame met een oranje lens (voor gemiddelde omstandigheden dus). Voor die bril heb ik ook nog een kleurloze lens die ik nog moet testen, maar die ga ik denk ik alleen in het (bijna) donker gebruiken.
  • humulus
    Tourist
    humulus op 27 januari 2014 路 22:04
    Ik heb een Adidas ID2 met onder andere een oranje lens. Ben zeer tevreden over het zicht. Heb van maatjes ook andere goggle's op gehad. Maar de Adidas is echt een topper (voor mij dan).
    Poeder is verslavend!
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 27 januari 2014 路 22:08
    Ik heb een Anon van 60euro met twee lenzen. Had verwacht de hoofdprijs te (moeten) gaan betalen dus was enigszins sceptisch. Onterecht blijkt.
    De nuance tussen de twee lenzen lijkt marginaal, maar is in werkelijkheid enorm. Een is voor zon/bewolkt en de ander is perfect voor schaduw en sneeuw. 'rotweer' is geen reden om beneden te blijven, contrast voldoende.
    Het wisselen van lenzen heb ik wel in de gondel/lift gedaan maar is niet mijn favoriete bezigheid. Vaker trek ik toch gewoon even de zonnebril tevoorschijn.
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 27 januari 2014 路 22:45
    Ik heb een anon solace met n blue lagoon en n red solax lens en die doen t wel flex. Alleen zie k nog steeds geen diepte met totaal gebrek aan enig zonlicht alleen weet ik niet of ik nu nog n extra lens moet halen omdat k niet zeker weet of t überhaupt helpt want volgens mij zie je dan gewoon geen diepte.
    Zo ben k btw ooit in n geul van 1.5m op de rand vd piste beland, het was erg bewolkt en ik maakte n bocht te ruim. Fucking hilarisch maar n beetje a-relaxed... Wel blij dat t geen afgrond was
  • Constant
    Beginner
    Constant op 27 januari 2014 路 22:50
    Julbo Zebra. Afgelopen maandag nog probleemloos in slecht zicht mee geskied.

Photochromatische lens, past zich aan, mijn favoriet zowel bij zwaar bewolkt als zeer zonnig. Ik heb sinds 2009 drie goggles en twee zonnebrillen met zebra lenzen gekocht. Mijn inziens de beste uitvinding sinds het gesneden brood.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 27 januari 2014 路 23:41
    Naast een goede bril schijnt 'niet aan de binnenkant van de lens zitten', noch met vingers, noch met poetsdoekje een goede tip te zijn. het schijnt dat er een speciale coating zit die je niet moet beschadigen. Geen idee of het nu echt waar is maar ik raak het iig niet meer aan. Als de binnenkant echt vies is, dan spoel ik eea voorzichtig af en laat het natuurlijk drogen...
    White room,Pillow lines,I rule
  • Doekej
    Advanced
    Doekej op 27 januari 2014 路 23:48
    wat @telemikey zegt over dat "laagje" aan de binnenkant van de bril klopt inderdaad.
    Deze laag kan, als je vaak en harder poetst aan de binnenkant van je bril los komen/eraf gaan.
    Als je bril volledig droog is kan je zachtjes wel poetsen met een doekje, en anders inderdaad onder een kraan en laten drogen.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 28 januari 2014 路 01:34
    Inderdaad, dat laagje aan de binnenkant is belangrijk. Ik heb mijn oude Anon eens aan de binnenkant opgepoetst met brillenschoonmaakspul, dat was meteen het einde van die goggle: hij besloeg vanaf toen al voordat ik m opdeed! Dus daar lekker vanaf blijven.

Wat ook helpt is de goggle meteen als je de lift instapt opdoen, en verder niet meer afdoen tot je gaat lunchen/ophoudt met skieen/boarden.

Sindsdien heb ik een smith I/O en die bevalt me tot nog toe het best van alle goggles die ik heb gehad. Ik heb er zelf wel extra lenzen bijgekocht, een extra gesolariseerde lens voor zonnige dagen, omdat ik lenzen draag en dan altijd al snel last heb van teveel licht.

Ik heb in mijn rugzak altijd een extra goggle bij me, gewoon een tientje-in-de-perry-sport goggle, voor als ik een goede buiteling maak en mijn goggle vol met sneeuw zit.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • wesselvanderdonk
    Beginner
    wesselvanderdonk op 28 januari 2014 路 09:13
    Als iemand trouwens nog een ignitor mirror lens heeft voor de i/o maar niet gebruikt.....laat het me weten!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 januari 2014 路 09:19
    ...Wat ook helpt is de goggle meteen als je de lift instapt opdoen, en verder niet meer afdoen tot je gaat lunchen/ophoudt met skieen/boarden....Dutchess op 28 jan. 2014 01:34

Mooie tips hierboven allemaal.

Ter vervanging van mijn na 10 jaar echt kapotte/tot-reserve-slecht-weer-bril-gelijmde roze-kleurige alpina bril heb ik gekozen voor een model met volledig heldere lenzen. Ik verwachtte in echt bedekte condities de contrastverhogende kleur wel een beetje te gaan missen (of wilde ik de wereld graag door een roze bril zien? 馃槂 ), maar ik ben verrast:

Heb de oude en nieuwe niet direct naast elkaar getest, maar ik heb niet het idee dat ik contrast mis met de volledig heldere 2 laag's lenzen van een niet nader te noemen Zweeds merk. Met een handvol bewolkte/neerslagdagen denk ik eigenlijk net wat meer te zien dan voorheen.

Maar ik blijf me afvragen of de ideale bril bestaat: Ik heb nog nooit een goggle op gehad die niet besloeg als ik even wat had geklommen, gelopen of een stevig stukje had gedaald... Moet hier toch nog eens een paar kilometers Autobahn over nadenken...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 januari 2014 路 10:09
    Helemaal heldere glazen? Daar ben ik al twee seizoenen naar op zoek!
    Maar eens ff op niet nader te noemen zweedse sites zoeken...
  • Supershapert
    Beginner
    Supershapert op 28 januari 2014 路 12:18
    helemaal heldere goggle kan je gewoon kopen bij de motorspeciaalwinkel om de hoek, iedere motorcrosser heeft deze op namelijk
    Champagne powder is a champagne problem
  • Supershapert
    Beginner
    Supershapert op 28 januari 2014 路 12:20
    link: http://www.24mx.nl/motocross-outfit/crossbrillen

ook met allemaal lenzen en filters
    Champagne powder is a champagne problem
  • mitely
    Expert
    mitely op 31 januari 2014 路 14:35
    link: http://www.24mx.nl/motocross-outfit/crossbrillen
    ook met allemaal lenzen en filters Supershapert op 28 jan. 2014 12:20

Moet je geloof ik voorzichtig met zijn...
    Zover ik weet hebben zeer veel Motorcros /Downhill bike brillen schlechts
    een lens. Skibril lensen zijn altijd dubbel. ( Race brillen weer niet)
    Beter voor het niet beslaan van de lens.

Deze bril , Scott LCG, heb ik sinds deze winter, en had een Wow..gevoel....
    bij de eertse keer opzetten.
    scott LCG, kommt met een schlecht - en goed weer lens !!
    En een waanzinnige ''field off vision'', en je kan hem vestellen/annpassen.
    Mitely
  • Eagl
    Beginner
    Eagl op 31 januari 2014 路 15:47 Powder is a dance, and the mountain always leads
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 31 januari 2014 路 21:05
    Thanks, reactie gestuurd! Dikke Oakley voor de prijs van een goedkope motorsportbril...
  • Luns
    Beginner
    Luns op 31 januari 2014 路 21:30
    Ik ski sinds dit seizoen met een Smith IO (thanks to Snowcountry 馃槈 ) en die heeft een geweldige 'slecht' weer lens. Zicht erg goed, ook tijdens veel sneeuw de hele dag zoals tijdens PA11 馃槂 CuttingStorm op 27 jan. 2014 21:53

+1 voor Smith IO. Flat light conditions blijven altijd moeilijk, maar met de juiste lens wordt het leven een stuk gemakkelijker. Smith heeft gewoon erg goede lenzen en met de IO verwissel je ze letterlijk in 5 seconden. Feit dat er wat ruimte tussen de lens en het frame zit maakt dat ie nooit beslaat; althans de afgelopen jaren bij mij niet.

Kortom, erg goede bril. 2 lenzen, waarvan 1 voor flat light en je ben sorted
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 31 januari 2014 路 22:37
    Iets er nog iets tegen het vol sneeuwen van de skibril? De natte sneeuw hier in Val Gardena blokkeerde binnen een paar runs mijn complete zicht. Geen waterdruppels maar ijs en sneeuw op de lens. (Soms maar gewoon ff bril afgezet om wat te zien)
  • evan
    Advanced
    evan op 1 februari 2014 路 12:49
    @Haagje, een helm met een afdakje zou moeten werken.
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 1 februari 2014 路 13:24
    Anon Hawkeye blue lagoon!
  • wesselvanderdonk
    Beginner
    wesselvanderdonk op 1 februari 2014 路 13:27
    Ha David, mijn ervaring is dat je de buitenkant wel voorzichtig kan afvegen met je handschoen. Het eerder besproken kwetsbare laagje zit aan de binnenzijde. Dit is een soort spray wat ze er op spuiten en heeft als doel dat de goggle niet beslaat.
  • evan
    Advanced
    evan op 1 februari 2014 路 13:51
    Ha David, mijn ervaring is dat je de buitenkant wel voorzichtig kan afvegen met je handschoen. Het eerder besproken kwetsbare laagje zit aan de binnenzijde. Dit is een soort spray wat ze er op spuiten en heeft als doel dat de goggle niet beslaat. wesselvanderdonk op 1 feb. 2014 13:27Ja, klopt de buitenkant kan je wel (voorzichtig) schoonvegen. De binnenkant kan je in principe wel droog deppen, maar vegen is inderdaad taboe.

Met mijn opmerking over het afdakje doelde ik op het verschijnsel dat er vaak sneeuw blijft liggen bovenop de ventilatiegaten aan de bovenkant van je bril, waardoor de lens beslaat. Een helm met een afdakje kan dat grotendeels voorkomen.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 2 februari 2014 路 10:00
    Ha David, mijn ervaring is dat je de buitenkant wel voorzichtig kan afvegen met je handschoen. Het eerder besproken kwetsbare laagje zit aan de binnenzijde. Dit is een soort spray wat ze er op spuiten en heeft als doel dat de goggle niet beslaat. wesselvanderdonk op 1 feb. 2014 13:27Ja, klopt de buitenkant kan je wel (voorzichtig) schoonvegen. De binnenkant kan je in principe wel droog deppen, maar vegen is inderdaad taboe.
    Met mijn opmerking over het afdakje doelde ik op het verschijnsel dat er vaak sneeuw blijft liggen bovenop de ventilatiegaten aan de bovenkant van je bril, waardoor de lens beslaat. Een helm met een afdakje kan dat grotendeels voorkomen. evan op 1 feb. 2014 13:51
    het bleef helaas niet bovenop liggen maar het vroor aan op de lens. De sneeuw was echt nat in Wolkenstein

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro