Skiroute Kamikaze, Fiss

• Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 30 januari 2014 · 22:26
    Hoe makkelijk is het rijden zonder kennis, je stelt jezelf geen vragen.. Mijn vraag van vandaag heeft betrekking op de skiroute Kamikaze in Fiss.
    Een lekkere helling die goed te combineren is met een trip door het bos op de Noordhelling wanneer de kids in het skiklasje zitten en tijd derhalve schaars is.

Voor degene die de situatie niet kennen, helling met meerdere gasex installaties met een piste die er onder langs loopt. Indroppen vanaf de graat, over een enorme sneeuwlip. Lawinestufe 3, boven de 1800mtr. Afgelopen dagen, en nacht, heel erg veel wind en dus heel veel kaal gewaaide hellingen en triebschnee.
    Tot vandaag was de route niet vrijgegeven, maar tot mijn vreugd vandaag opengesteld. Eenmaal in de helling bekroop mij de vraag waarom nu opengesteld?

Ik had het logisch gevonden wanneer de route opengesteld zou zijn op dinsdag na de sneeuwval en het afknallen van lawines maandag. Maar niet dan nog dagen dichtlaten en na een nacht met 80kmh wind de helling openen. Heeft iemand wellicht een logische verklaring die ik mis?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 januari 2014 · 10:47
    Vielbefahren wellicht?
  • Gilles
    Beginner
    Gilles op 31 januari 2014 · 11:31
    De sneeuw heeft zo wel tijd gehad om te zetten sinds de sneeuwval. Triebschnee vind je meestal op grotere hoogte. Of kwam je inderdaad triebschnee tegen in de helling? Hoe steil is de helling?
    Gilles is my name!!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 31 januari 2014 · 12:49
    Vraag het voor de grap eens aan een lokale pisteur / veiligheidsman, die kan je waarschijnlijk het meest vertellen.
    Die gasten kijken al jaren naar die helling, en weten dus redelijk goed onder welke omstandigheden hij wel en niet link is, zeker als er een piste onderdoor loopt. Zonder enige local knowledge ga je het echte antwoord waarschijnlijk niet vinden, behalve idd de observatie dat de sneeuw een mooi aantal dagen gehad heeft om te zetten. Afknallen is immers ook geen volledige garantie...
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 januari 2014 · 13:20
    Het is daar vrij stijl. Maximaal tussen 35 en 40 graden (geel is 30 oranje is 35 en rood is 40 graden).

• AvdL
    Beginner
    AvdL op 31 januari 2014 · 14:40
    @cojack welke site is dat? Ziet er heel fijn uit!
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 januari 2014 · 15:18
    @AvdL dit is een screenshot van een (iOS) app die 'Bergtouren' heet.

Je kunt ook op de kaart ook op http://www.outdooractive.com/en/skiresorts bekijken. Je moet dan via de button 'Map contents' de 'Slopes 30, 35, 40' overlay aanzetten.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 31 januari 2014 · 15:30
  • Allart
    Beginner
    Allart op 31 januari 2014 · 15:36
    Skiroutes zijn toch gezekerd? Lijkt me dat dat in dit geval wel gebeurd is dan...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 31 januari 2014 · 16:20
    Ik denk dat ze de heling hebben dicht gehouden door de NW wind die geweest is met de sneeuwval aan het begin van de week. De helling zal inderdaad zijn ingewaaid met waaisneeuw. Vandaar dat de dropin over die dikke corniche is 😃 De overwegende windrichting is NW (normaal gesproken) Triebsnee heeft een paar dagen nodig om te "zetten" voordat het safe is.
    Dat ze de helling open gooien na een nacht met harde wind is te verklaren doordat de wind uit zuidelijke richting kwam, en dus niet is ingewaaid...

althans mijn idee....
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 31 januari 2014 · 16:22
    en inderdaad, is een skiroute dicht, dan is daar een reden voor.

en die noordhelling in het bos (skiers links) zitten ook venijnige (stijle) stukken tussen.
    Het Urgtal is overigens ook een heel mooi dalletje... 😃 wel 15min uit lopen
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 31 januari 2014 · 21:55
    Heel Fiss en Serfaus ligt momenteel vol met Triebschnee (en al het andere is weggewaaid waardoor je weer het gras ziet van voor de sneeuwval), ook op de laag gelegen gebieden.
    Vandaag een poging gedaan om met een bergmeneer te spreken, maar deze had niet voldoende strepen denk ik 😉 morgen nog maar eens proberen.

Nb die app is wel gaaf om te zien!
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 2 februari 2014 · 16:32
    Jeroen macaroni? 😀

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro