"Plan B" bestemmingen op dagtrip afstand La Grave?

• AlexL
    Beginner
    AlexL op 31 januari 2014 · 20:33
    Weekendje La Grave incl. gids is geboekt. Nu maar hopen op goede condities, aangezien ik niet de skills of zin heb om de steeps in hardpack status te berijden.

Dus just in case: wie kan er zijn favoriete "plan B" bestemming adviseren voor dagen dat La Grave te hairy of gesloten is? (Dus op redelijke rij afstand).. Les 2 Alpes, Serre Chevalier,... Etc?

Alvast bedankt!
  • brt
    Advanced
    brt op 31 januari 2014 · 20:57
    Goh, er liggen legio leuke gebieden in de buurt van LG. Gewoon richting Briancon rijden en je kunt alle kanten op: Puy, Pelvoux, Serre, Montgenevre, Sestriere. Allemaal op maximaal 1.5 uur rijden.

Maar zou je niet te snel tegen laten houden door gebrek aan verse sneeuw. Gebied is hoog, noord georiënteerd, dus de sneeuw blijft lang goed. Weet niet wanneer je gaat?
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 31 januari 2014 · 20:58
    Ald d'Huez, Serre Che. Dan heb je meer dan genoeg voor een weekendje
  • evan
    Advanced
    evan op 1 februari 2014 · 12:54
    @AlexL, je gids zal wel raad weten met die vraag. Het zit er dik in dat hij voorstelt om naar één van de gebieden te gaan die @brt en @JaapvR noemden.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 1 februari 2014 · 17:50
    Dank, Brt, Evan en JaapvR. Mooi plan B: met Franse mountain man achterin de huurClio naar een ander resort knallen. Ik laat nog wel weten wat er uiteindelijk gebeurt!
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 13 februari 2014 · 20:57
    Oh jee... bel net mijn buddies die er al zijn. Een en al sipheid: volgens bureau des guides is La Grave de hele week al dicht (wind) en is de kans groot dat het de komende dagen of dicht, of vrijwel oberijdbaar wordt....

Dus de gouden tips voor een plan B nat misschien minder verwaaid zal zijn blijven welkom 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 februari 2014 · 21:19
    @AlexL toen wij er zondag waren, was het onderste deel open. Maandag en dinsdag waren ze ook open. Vandaag zijn ze eerder gesloten.

Plan B = http://wepowder.nl/playgrounds/region/6
    klikken maar voor leuke bestemmingen.
    Ik hoop wel dat je huur clio winterbanden heeft (@evan @Karst kom er maar in 😉)
    May the powder be with you.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 13 februari 2014 · 21:24
    Dank je Morris!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 13 februari 2014 · 23:05
    [mention="/profile/2915"]@alexL[/mention]
    Ff checken of je huurclio zomerbanden heeft, en dan vooral niet oefenen met kettingen om leggen.
    Daar heb je toch de gelegenheid voor: Je hebt nl je hotel in la grave zal daarom elke dag via 36 ingewaaide cols mogen rijden.

Maar geen zorg, er komt vast een Landcruiser voorbij waarvan de chauffeur wel eens in canada heeft gereden. Hij zal je niet alleen in de kou laten staan ('wist je dat ze in canada altijd stoppen?, nee dat wist ik niet. Maar nu wel.). voor een ruitenkrabber zullen zijn passagiers elke auto uitgraven..Of, met een beetje geluk komt een chasse-neige voorbij, en hoef je je kettingen helmaal niet zelf aan te raken. Wat een service, op de kosten van Mr Hollande.

Binnen 50 minuten kun je de dikste pillows van puy scoren, of na 4uur sta je in serre che (en heb je gratis Gap kunnen bewonderen).

[mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] [mention="/profile/16669"]@evan[/mention] ik zie jullie op de champs elysee.
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 14 februari 2014 · 00:06
    @Karst, heeft hij jou ook al gebeld?

Ik hoor dat er op de quatorze juilliet mensen geridderd gaan worden 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 14 februari 2014 · 07:17
    @Karst, Dank je, fijn. Dat is precies wat ik voor ogen had toen ik bedacht dat dit een goed idee was.

Ik ga voor de zekerheid nog even de kanten van mijn snowboard verwijderen voor extra plezier als de couloir in een ijswaterval overgaat en ik laat mijn board handschoenen gewoon thuis.

Oh en ik heb de Clio voor een fiets omgeruild. Wordt een mooi tochtje van Geneve vanavond.

Wish me luck, thanks allemaal!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 februari 2014 · 07:27
    @AlexL, ah.. gelukkig. Geneve.... daar voorzien ze alle huurauto's van winterbanden. Een zegen.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 14 februari 2014 · 09:12
    Maar als je in het zwitserse deel huurt, niet van een vignet! En die heb je wel nodig voor de laatste 5 km!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 14 februari 2014 · 09:53
    Ha Skiester, mag ik op de valreep nog een paar white dots van je lenen voor Jasper? Oh en als je JP tegenkomt: die landcruiser zou ook wel handig zijn! 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 februari 2014 · 09:58
    Maar als je in het zwitserse deel huurt, niet van een vignet! En die heb je wel nodig voor de laatste 5 km! skiester op 14 feb. 2014 09:12

Nog nooit een huurwagen zonder vignet gekregen in Geneve en ik kom er toch zeker een keer of 5 per jaar.
  • evan
    Advanced
    evan op 14 februari 2014 · 10:20
    [mention="/profile/234"][mention=234]@Karst[/mention][/mention], heeft hij jou ook al gebeld?

Ik hoor dat er op de quatorze juilliet mensen geridderd gaan worden 😃 EmileHendrix op 14 feb. 2014 00:06
    Ik verwacht vandaag in ieder geval geen telefoontje meer van François. Hij zal op 14/2 meer dan ooit drukbezet zijn.

@AlexL, mochten de winterbanden niet voldoen en je komt toch stil te staan op de Col du Lautaret, zorg er tenminste voor dat je goed voor de dag komt. De Engelsman die ik daar sprak terwijl de bestuurder van de sneeuwschuiver zijn kettingen omlegde ("bordel, c'est tout en mêlée"😉 kan je van harte dit pak aanraden.
    Een fijn winddicht pak (kan daar geen kwaad) en geheel volgens de laatste mode. Bovendien kleurt het mooi bij het gele pak van Mr. Chasse-Neige.
    Succes!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 14 februari 2014 · 13:19
    haha ja. wat een malloot ja. wel eerst de in canada opgeleide verkeersregelaars van de col afrijden...
  • Karst
    Advanced
    Karst op 14 februari 2014 · 13:21
    [/'je had erbij moeten zijn' topic] klaar...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 14 februari 2014 · 18:40
    [mention="/profile/2915"][mention=2915]@alexL[/mention][/mention]
    Ff checken of je huurclio zomerbanden heeft, en dan vooral niet oefenen met kettingen om leggen.
    Daar heb je toch de gelegenheid voor: Je hebt nl je hotel in la grave zal daarom elke dag via 36 ingewaaide cols mogen rijden.
    Karst op 13 feb. 2014 23:05

doe het dan ook vooral midden op de weg zodat je ruimte hebt en al heel snel volgers hebt die het ook gaan doen. En begin op tijd bij voorkeur op een nog schone droge weg.

Mocht je wel over de col geraken op je zomerbandjes dan kan je natuurlijk ook kettingen omleggen voor de rit naar beneden.

Trouwens met autohuur. Ik heb weleens in Oostenrijk een auto zonder vignet mee gekregen, maar kreeg daarvoor geld mee om het zelf te kopen???? In Zwitserland zit het er bij mij altijd op. Laatste keer was wel na 3 dagen de ruitenwisservloeistof of. Die hadden ze dan zeker niet bij gevuld. Je moet ergens op bezuinigen.
    Toerisski
  • GervanRijsbergen
    Beginner
    GervanRijsbergen op 14 februari 2014 · 19:31
    Jongens, jongens wat heb ik zitten lachen als outsider/insider van deze topic. De napret is op deze manier nog beter. @evan @karsten @meteomorris
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 februari 2014 · 19:37
    @GervanRijsbergen het wordt nog leuker als die Engelsen met die Clio er in komen... Waarschijnlijk hadden ze gehoopt dat onderstaande dame op ze stond te wachten. Dan was het aangezicht van @evan en @Karst een nogal koude douche. Laat staan onze lokale sneeuwruimer...

• AlexL
    Beginner
    AlexL op 15 februari 2014 · 15:49
    Automotieve update:

Blijkt dat je bij Geneve zowel in de Franse als Zwitserse sector een koekblik kan huren.

Aan de franse kant krijg je voor weinig geld een DS3 met pdc, navi, bluetooth Maar GEEN winterbanden en GEEN vignette.

Aan de zwitserse Kant krijg je voor veel geld iets dat gewoon normaal geregeld is.

Quote van de Franse Budget dame: bel ons van tevoren en we regelen een vette bak met winterbanden voor je voor de prijs van een koekblik aan de zwitserse kant.

Ra ra waar ik in Ben beland.
  • Dennisvl
    Advanced
    Dennisvl op 15 februari 2014 · 16:11
    @AlexL
    Ik boek meestal gewoon online via 121carhire.co.uk - ik kom op een of andere manier dan altijd aan de Zwitserse kant... koekblik (VW Up) met vignet en winterbanden voor een half redelijke prijs. Wat voor bak heb je gekregen aan de franse kant?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 februari 2014 · 16:12
    Soortgelijke taferelen op het Splitfest:

S'avonds laat, één van de late aanhakers belt omdat hij het niet kan vinden:
    "Waar is het dan, sta hier in een soort sneeuwbui.."
    "Gewoon doorrijden todat je een Volvo met Nederlands kenteken ziet, het ligt echt aan de hoofdweg"
    Half uur later:
    "Jezus man, ik moest gewoon kettingen leggen. Ik zie helemaal niets. En er is hier ook helemaal niets."
    "Kettingen, ik dacht dat jij een halve Zwitser was. Wie gaat er nou kettingen leggen man, er ligt toch haast geen sneeuw?"
    "Ja, maar de weg houdt hier zo'n beetje op. Er ligt alleen een soort hoge berg sneeuw op de weg"
    "Ik kom wel ff naar beneden. Misschien hebben ze de weg alleen tot Avers schoongemaakt, dan pik ik je daar wel op aan onze kant van de sneeuwhoop"
    Na enig heen en weer rijden zonder iets te vinden, moeten bij mij ook de kettingen erom, om weer terug te komen. Ik parkeer mijn auto langs de kant en moet vervolgens 10 minuten zoeken naar de kettingen die ik uit de auto geflikkerd heb maar in een witte doos volledig onvindbaar zijn in de sneeuw. Dan 10 minuten graven om bij het voorwiel te komen omdat ik niet de hele weg wil blokkeren en de auto in de sneeuwwal heb geparkeerd. Er komt een Zwitser met een X-drive aan die ook de helling niet haalt en voor mij blijft staan. Het kettingen leggen gaat bij mij vlotter, is ook al de 4de keer dit jaar.

Onderweg kom ik de verdwaalde ziel tegen. Hij had was een zijweg ingeslagen die alleen naar een stuwdam gaat en niet echt bedoelt is om met een auto op te rijden. Eerst maar eens een drankje doen. Of twee. 😃
    splitfest.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 februari 2014 · 16:49
    Ha Skiester, mag ik op de valreep nog een paar white dots van je lenen voor Jasper? Oh en als je JP tegenkomt: die landcruiser zou ook wel handig zijn! 😃 AlexL op 14 feb. 2014 09:53

@AlexL, dan moet je me wel ff taggen dat ik het ook zie (of mailen).... want nu is het te laat! Had waarschijnlijk wel geregeld kunnen worden! Enne. JP? Das onze oud premier toch? wist niet dat ie ook een Landcruiser had! 😉 En hoe had je die Landcruiser dan mee willen nemen in het vliegtuig? Als ruim of als handbagage?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 15 februari 2014 · 17:21
    Automotieve update:
    Blijkt dat je bij Geneve zowel in de Franse als Zwitserse sector een koekblik kan huren.
    Aan de franse kant krijg je voor weinig geld een DS3 met pdc, navi, bluetooth Maar GEEN winterbanden en GEEN vignette.
    Aan de zwitserse Kant krijg je voor veel geld iets dat gewoon normaal geregeld is.
    Quote van de Franse Budget dame: bel ons van tevoren en we regelen een vette bak met winterbanden voor je voor de prijs van een koekblik aan de zwitserse kant.
    Ra ra waar ik in Ben beland. AlexL op 15 feb. 2014 15:49

ik had eerst ook een Franse auto gehuurd, maar in de kleine lettertjes bleek er een verplichte ter plekke te betalen toeslag te zitten op de winterbanden. Uiteindelijk was het net wat duurder aan de Franse kant.
    Daarnaast ga je toch bewust op zoek naar sneeuw, misschien moet je je daar dan ook een beetje op prepareren (en niet alleen met de White dots van Skiester.
    Toerisski
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 februari 2014 · 09:54
    Maar als je in het zwitserse deel huurt, niet van een vignet! En die heb je wel nodig voor de laatste 5 km! skiester op 14 feb. 2014 09:12
    Nog nooit een huurwagen zonder vignet gekregen in Geneve en ik kom er toch zeker een keer of 5 per jaar. meteomorris op 14 feb. 2014 09:58

Dan zou het ook kunnen zijn dat dat geldt voor de franse huurauto's. en dat je via Zwitserland terugmoet. In ieder geval heb ik dit verhaal al een paar keer gehoord, dat men op de terugweg bij de grensovergang nog zo'n ding moesten kopen voor die laatste 5 km!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro