Airbag cilinder ingenomen op Zurich. Toevallig reizend naar?

• Rene
    Beginner
    Rene op 2 februari 2014 · 13:52
    Helaas, zag ik gister avond bij aankomst op Schiphol dat mijn tas was opengemaakt voor controle. Bij het open maken van mijn koffer zag ik direct dat de cilinder (Mammut Carbon Cilinder) eruit was gehaald.

Behoorlijk jammer, gezien ik hem met opzet al niet mee had genomen in handbagage om problemen te voorkomen en in de koffer had ik de IATA papieren + die van de Mammut toegevoegd. Leek me een behoorlijk duidelijk verhaal, maar daar dachten ze in Zurich toch anders over:

Wat voor mij de meest idiote reden ooit is.

Ik heb ze direct gemaild en zojuist aan de telefoon gehad, maar ze weigeren de cilinder op te sturen en deze kan alleen opgehaald worden in Zurich. En laat ik daar nu net totaal niet meer in de buurt komen.

Is er toevallig iemand die naar of van Zurich gaat vliegen de komende tijd? Ze houden de cilinder nog vast tot eind maart en daarna wordt deze vernietigd. Behoorlijk zuur en duur grapje van € 200,- wat ik graag wil voorkomen.

Andere tips hoe dit probleem op te lossen zijn uiteraard ook zeer welkom!

Update 4 februari
    De fles wordt opgehaald door Nemmie, top! Heb bij rechtsbijstand geïnformeerd of ze de zaak op wilden nemen, maar gezien het bedrag te klein is, willen ze hier niets mee doen. Voorlopig zal ik zonder cilinder gaan vliegen in ieder geval...
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 2 februari 2014 · 15:19
    Helaas kan je niet helpen, maar wat enorm zuur! Ik blijf me er toch over verwonderen dat er schijnbaar per luchthaven andere regels gelden.. Ik vloog laatst met Transavia en moest de cartridge in mijn ruimbagage doen, los dus van de backpack die ik bij me had als handbagage. Hoop dat er een oplossing voor je kan komen
  • Nemmie
    Advanced
    Nemmie op 3 februari 2014 · 12:45
    Ikzelf (anders een collega van mij) reist volgende week nog naar Zurich voor werk. Misschien is er wat te regelen. Is het eenvoudig op te halen op het vliegveld? En hoe krijg je ze vervolgens mee in het vliegtuig?

Wel matige actie trouwens, ik ben zelf meermaals met de cylinders in mijn ruimbagage tussen de ski's vanaf Zurich terug naar Amsterdam gevlogen...
  • Rene
    Beginner
    Rene op 3 februari 2014 · 13:13
    @Nemmie , dat zou echt tegek zijn! We PM'en wel even verder hoe en wat en dan kun je altijd kijken of het haalbaar is ja of nee.
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 3 februari 2014 · 13:32
    Goed balen..
    Ik ben benieuwd wat andere fabrikanten gaan doen nu Alpride (Scott rugzakken en more to come) een systeem heeft wat je zo mee mag nemen in het vliegtuig..
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 3 februari 2014 · 13:39
    Ik woon in ch. mss is afleveren bij mij ook een optie als ermee terugvliegen niet kan/wil....
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 februari 2014 · 14:32
    als iemand anders het wel in het vliegtuig zonder rugzak erbij mee kan nemen dat zou pas echt gek zijn en strekt naar willekeur.
    Ik vind het niet vreemd dat ze rugzak en fles bij elkaar willen zien als de bagage gecheckt wordt. Anders is het een willekeurige drukfles die mogelijk gevuld is met een heel ander gas. Nu kan de drukfles met een rugzak nog steeds met andere dingen gevuld zijn, maar dan zie je als controleur tenminste het hele systeem en niet alleen de schakel.
    Wat wel vreemd is is dat er kennelijk nog steeds geen eenduidige richtlijn is voor luchttransport.
    Toerisski
  • Rene
    Beginner
    Rene op 3 februari 2014 · 14:42
    [mention="/profile/4051"]@sanno[/mention] ik snap je punt, maar feit is gewoon dat de flessen voldoen aan de IATA richtlijnen en mogen dus ook mee, met of zonder rugzak. De inhoud kunnen ze inderdaad niet controleren. Maar de fles had, als je alles strikt neemt, gewoon niet verwijdert mogen worden. De richtlijnen zijn er wel, maar het probleem is dat ze dus niet opgevolgd worden...
  • Allart
    Beginner
    Allart op 3 februari 2014 · 15:23
    Het probleem blijft dat de flessen wel aan de IATA richtlijnen voldoen maar de mensen die ze moeten naleven niet... Waarschijnlijk iets met goedkope arbeidskrachten...
    Je zou nog kunnen proberen of ze hem op kosten ontvanger willen opsturen...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 februari 2014 · 15:23
    @rene In de IATA richtlijnen staat specifiek 'avalanche rescue backpack' en onderdeel daarvan is de fles. Eigenlijk staat er heel weinig over de fles in, maar vooral over de rugzak.

Er staat verderop in de richtlijnen iets over 'small non-flamable gas cylinders'. Hier wordt een max van 50ml inhoud gegeven. Volgens mij zijn alle plofzak cilinders groter dan 50ml.

Ik ken niet de hele IATA dangerous goods regeling maar op basis van deze korte scan geef ik de Zwitsers toch gelijk. Een losse cilinder mag niet groter zijn dan 50ml. Een cilinder icm met specifieke rugzak mag groter zijn. Dus geen rugzak dan heb je mogelijk een probleem en zoals jouw geval beschrijft merk je dat pas als je thuis bent.

Misschien handig om op het formulier je telefoonnummer te zetten. Mochten er problemen zijn, wie weet proberen ze je te bellen.
    Toerisski
  • Rene
    Beginner
    Rene op 3 februari 2014 · 16:02
    Er staat verderop in de richtlijnen iets over 'small non-flamable gas cylinders'. Hier wordt een max van 50ml inhoud gegeven. Volgens mij zijn alle plofzak cilinders groter dan 50mlsanno op 3 feb. 2014 15:23

Ik citeer uit de IATA regels:
    "containing less than 200 mg net of Division 1.4S and less than 250 mL of
    compressed gas in Division 2.2."

Als ik de datasheet van de fles er op na sla ( http://www.mammut.ch/medias/sys_master/8812871778334.pdf... ) staat er:
    "Content 249 ml (Div 2.2)"

Dus ik kan er toch wel vanuit gaan dat ik dus de 249ml fles mee mag nemen. Naar mijn mening ook los, gezien verdere omschrijving ook op de fles vermeld staat.

Je zou nog kunnen proberen of ze hem op kosten ontvanger willen opsturen... Allart op 3 feb. 2014 15:23
    Dat heb ik direct gevraagd, maar ze mogen/willen absoluut niets verzenden, betaald of niet.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 februari 2014 · 17:46
    [mention="/profile/5751"]@rene[/mention] ik heb een iets andere tekst zonder inhoudsomschrijving (zie hieronder), maar het staat onder 'Avalanche rescue backpack'. Dat is iets anders dan een losse gas filled cylinder, en zonder rugzak is het te interpreteren als een losse gas filled cylinder.

tekst 55th edition IATA DGR - 1 jan 2014
    "Avalanche rescue backpack
    , one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in
    Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves"

Geen meldingen over inhoudlimiet in ml!

Natuurlijk is het heel frustrerend als dit soort dingen gebeuren en je handelt te goeder trouw. Misschien wel iets om direct bij Mammut aan te kaarten kunnen zij eens steggelen met wat andere Zwitsers hierover.

Hoe dan ook dit is precies het probleem. Het is voor meerdere interpretatie vatbaar kennelijk. De een ziet het als een duidelijk onderdeel van een plofzak, waarvan deel 1 op je rug zit en deel 2 in het ruim, een ander ziet het als een losse cilinder, met een brief die ergens naar refereert maar op dat moment niet te controleren is of het werkelijk onderdeel is van een plofzak systeem.

Ook interessant is dat je zoals ik het nu lees max. 1 plofzak met 1 cilinder mee mag nemen per persoon. Is wel logisch maar had ik nog niet eerder aan gedacht.
    Toerisski
  • CPet
    Advanced
    CPet op 3 februari 2014 · 18:29
    Probleem bestaat dat het bagage ruim in het vliegtuig niet totaal luchtdruk gecompenseerd wordt. Inhoud van de compressie in air cilinder heeft hier ook toepassing op. Los cilinder wordt inderdaad anders beoordeeld dan een gemonteerd cilinder deel uitmakende van.... Ze hebben recent in het luchtvaart lab diverse testen gedaan op basis van diverse cilinders en daar kwamen bij drukverschillen nogal vreemde uitslagen uit. In het verleden veel gedoken (cave diving) in het buitenland en altijd gezeur gehad over de bestaande en toegepaste regels. In het duikwereldje wordt hier ook zwaar over gesproken. Hebben we het daar niet alleen over flessen maar ook over lamp accu canister's met verschillende type accu's. Bij mijn een canister in beslag genomen door KLM weg 1200,- Kon praten wat ik wilde maar kreeg het eigendom niet meer terug. Was in Mexico in beslag genomen. Je betaald extra voor je gear mee te nemen en dan nemen ze het nog af ook ;-( Knap waardeloos hoor. Succes met het verloop want het blijft zonde geld!
    Let the snow come!
  • brt
    Advanced
    brt op 4 februari 2014 · 07:59
    @Rene: je hebt gelijk dat het is opgenomen in de IATA richtlijnen, maar de crux zit hem in dat laatste woord: richtlijnen. Maatschappijen mogen van deze richtlijnen afwijken en blijkbaar doen ze dit dus ook. Je kunt je dus niet beroepen op "ze hadden het niet mogen doen", want uiteindelijk heeft de maatschappij de bevoegdheid om dangerous goods naar eigen inzicht te weigeren.

Had je de cylinder wel in de originele verpakking zitten?
  • Rene
    Beginner
    Rene op 4 februari 2014 · 22:29
    Update!
    [mention="/profile/3725"]@Nemmie[/mention] gaat hem komend weekend / volgende week voor me ophalen. Mijn dank is enorm groot! Ook dank aan iedereen die me PM's heeft gestuurd en een aanbod heeft gedaan hem op te halen! Zo zie je maar weer; wePowder!

Verder had ik m'n rechtsbijstand al ingeschakeld om te kijken wat er mogelijk is, maar gezien het bedrag voor hun te klein is, willen ze de zaak niet aannemen. Ook weer goed om te weten dus. Voor mij is de voorlopige oplossing simpelweg niet meer te vliegen met een cilinder...
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 5 februari 2014 · 09:52
    Vlieg zelf ook op Zurich in maart. Dacht, check het nog even bij Swiss. Kreeg deze reactie binnen via de email:

Thank you for writing to us.

Please note that you can put your backpack and pyrotechnic trigger mechanism in the checked in luggage. The pyrotechnic trigger mechanism need to be in a carriage box and you don't have to install the Cartridge with the trigger removed.

Should you have any question, we always available to assist.

Sincerely yours

Vusi Mnisi
    E-Mail Service Center Team R1C

Swiss International Air Lines Ltd.
    SWISS.COM
    Life starts at the end of your comfort zone

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro