Skischoenen toch te klein gekocht? (Aargh)

• Andrea
    Tourist
    Andrea op 5 februari 2014 · 21:06
    Hoi allen,

ik zal me kort voorstellen, want ik lees voornamelijk alleen mee op dit forum. Ik ben een (zeer) beginnende freerider, vrouw,en 31 jaar oud.

Afgelopen weekend een top-weekend gehad in St. Anton, maar toch wat problemen met mijn nieuwe skischoenen (Nordica Hell & Back W) waardoor ik nu met 2 blauwe en pijnlijke grote tenen rondloop...

Ik dacht ze goed gepast te hebben, en tijdens het skiën zitten ze eigenlijk ook prima, alleen tijdens het hiken en stukken lopen worden ze niet heel erg blij..

Ik heb ze bij Bever gekocht, en zou kunnen proberen om ze voor een half maatje groter om te ruilen. Ik heb alleen nog geen idee of dit inderdaad gaat werken en of ik dan bij moet betalen. Anders zou een bootfitter misschien de binnenschoenen ook nog iets ruimer rond de grote tenen kunnen maken? Maar dan ben ik ook wel benieuwd of dit idd mogelijk zou zijn, en hoeveel dit ongeveer zou kosten.

Misschien dat er hier mensen zijn die met iets soortgelijks hebben gezeten. Ik ben benieuwd hoe jullie dit toen hebben aangepakt. Alvast bedankt!
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 5 februari 2014 · 21:14
    is die te krap in de lengte of in de breedte?
  • Andrea
    Tourist
    Andrea op 5 februari 2014 · 21:21
    Oh, dat is eigenlijk een lastige vraag! Eigenlijk zitten ze alleen bij mijn grote tenen iets te krap, dus lengte. Maar ik heb ook het idee dat het dikker worden van mijn voeten aan het einde van de dag iets meehelpt (dat mijn tenen dan ook rondom wat dikker worden ofzo).

Ik heb ze namelijk echt heel uitvoerig zitten passen, er in huis mee rondgelopen, nog een avond mee geskied in zoetermeer, maar de pijn komt dus alleen na uren skiën en hiken, en ik voel dan ook dat de schoenen ook wat strakker komen te zitten (waarschijnlijk omdat ik dan wat vocht vasthoud). Maar de pijn (en blauwe plekken nu dus) zitten dan echt alleen bij mijn grote tenen. Als ik daar iets meer ruimte zou hebben, dan zouden ze denk ik als pantoffeltjes zitten..
  • CPet
    Advanced
    CPet op 5 februari 2014 · 21:33
    Iets meer volume onder het zooltje in de middenvoet brengen. Zo breng je de wreef omhoog zet je de hak wat strakker en krijg je net die mm extra ruimte voor. Soms kan het tevens helpen om iets meer volume onder de tenen te brengen. Kleine bolling net naast en achter de grote teen. Zo geef je de voorvoet extra steen geeft ruimte en geeft de tenen de kans te spreiden. Tevens gebruik ik het liefst de veters vooral bij het hiken. Je binnen schoen zit dan strakker om je voet en wat het schuiven van de voet voorkomt.
    Let the snow come!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 5 februari 2014 · 22:11
    even een toepunch doen. had ik op een gegeven moment ook last van bij mijn oude schoenen, heb ze laten uitblazen voor max ruimte bij de tenen.. is nu weer prima. 4mm erbij is een berg en dat gaat makkelijk.

en je nagels goed kort houden 😃
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • CPet
    Advanced
    CPet op 6 februari 2014 · 09:03
    +1 voor lichamelijke verzorging @jriph
    Let the snow come!
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 6 februari 2014 · 09:48
    Ik heb ook hell&back's heb ze bewust 1/2 maat kleiner gekocht en de voorkant uit laten deuken. Mijn voornaamste reden was dat de buiten schoen van een halve maat groter meer dan een 1,5 cm langer zou zijn en dat was echt te veel.

Daarnaast heb ik de binnenschoen laten verwarmen en zo ook laten aanpassen aan mijn onderbeen/voet, maar dat had ik achteraf niet moeten doen omdat de binnenschoen daardoor op bepaalde plekken iets minder strak is gaan zitten. De schoen zat al goed met alleen uitdeuken...

Als het echt pas aan het eind van de dag is en met een beetje hiken, dan moet ze laten uitdeuken, misschien kan Bever dat zelf ook..
    If the conditions are crap, it's called training!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 6 februari 2014 · 12:19
    afhankelijk van de maat ga je met een halve maat groter niet omhoog in shell maat word het bootboard dikker.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • skiester
    Advanced
    skiester op 6 februari 2014 · 20:43
    Idd uitdeuken, nagels korthouden. En vooral zorgen voor goede zool. Na lange dag gaan je voeten inzakken en dan wordt je voet daardoor groter. Door te zoregn voor goede ondersteuning heb je daar geen last van.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Andrea
    Tourist
    Andrea op 6 februari 2014 · 21:10
    Ah thx voor alle goede tips!! De nagels kort houden deed ik uiteraard al? Dan ga ik dit weekend toch maar gelijk even langs bij een zaak met goede bootfitters in plaats van eerst te proberen of ik nog een halve maat groter kan krijgen.
  • CPet
    Advanced
    CPet op 6 februari 2014 · 21:13
    MK te Bilthoven of skistore Swing te Heereveen.
    Let the snow come!
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 6 februari 2014 · 21:20
    Ik had precies hetzelfde probleem met mn Salomon quest Max 120.
    Na verwarmen en wat bij werken 90% van alle problemen weg.
    Overgebleven probleem is links, en daar komt de pijn onder het voetkussen bij mn kleine tenen vandaan. Bij mij staat mk voor morgenavond al op t programma! Die hebben de 90% al verholpen.
    Als die de laatste 10% ook weg kunnen nemen ben ik helemaal gelukkig!
  • Andrea
    Tourist
    Andrea op 6 februari 2014 · 21:32
    Ah super om te horen Jeffrey! Ik ga ook heel erg opgelucht en gelukkig zijn als het met een toepunch op te lossen is. Ik ga denk ik ook maar eens bij MK kijken. Ben benieuwd.... Ook wel een fijn idee dat ik met geplette teentjes al de berg op ben gekomen, dus dat wordt vanaf nu ook alleen maar makkelijker (toch...? 😀).

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro