[Gear Review] Salomon Rocker2 122 (2014-2015)

• MvdBrink
    Advanced
    MvdBrink op 6 februari 2014 · 02:18
    Algemene beschrijving & specificaties:
    Full woodcore, twin rocker en een honeycomb tip. Radius is 26,0. Sidecut 144/122/132 bij een lengte van 184cm. Zelf heb ik de 192 cm getest. Ski is gemonteerd met de standaard Z12 binding van Salomon, 2cm naar achteren.

Eigen specs:
    Man. 28 jaar. 180 cm. 70 kg.

Ervaring met:
    Atomic ST, Atomic GS, Elan SLR/SLX, K2 Public Enemy, Atomic Snoop, Atomic BentChetler (2011-2012), Salomon Treat (2012-2013), Salomon Rocker2 122 (2012-2013 en 2013-2014).

Eigen freeridepaspoort:
    http://wepowder.nl/profile/194/passport

Situatie waarin je getest hebt:
    Week lang getest in Montafon. Eerste dagen in 40-70 cm verse cold blower champagne powder. Later ook in verspoorde sneeuw en hardpack.

Wat vond je ervan:
    Vanaf de eerste meters voelt de Rocker2 vertrouwd aan. Op de piste laat de ski zich makkelijk over de kanten sturen en blijft hij ook op snelheid stabiel. De eerste meters in de poeder voelen ook goed aan. Veel float en makkelijk te sturen. In eerste instantie was ik een beetje bang voor de lengte (192, ben zelf 180), maar door de twin rocker is de ski erg wendbaar en zijn ook de korte bochten tussen de bomen geen probleem.
    In vergelijking met de Rocker2 van dit seizoen is de grootste verandering de honeycomb tip wat het gewicht in de punt omlaag heeft gebracht en wat voor meer stabiliteit moet zorgen. Is dit nu een verkooppraatje of is dit echt merkbaar? Met de “oude” Rocker2 had ik nog weleens op hoge snelheid dat de punt omlaag wil duiken/happen de poeder in met een crash als gevolg (iets waar ik andere rijders ook over gehoord heb). Met de nieuwe Rocker2 heb ik geen één keer het gevoel gehad dat de punten willen duiken/happen. De lichtere punt is duidelijk merkbaar en geven veel float. Ook vind ik de nieuwe Rocker2 op hoge snelheid op zowel de piste als in de poeder een stuk stabieler geworden.

Wat vind je positief:
    Grote pluspunt is de honeycomb tip die het gewicht in de tip omlaag heeft gebracht. De ski is hierdoor een stuk stabieler geworden. Het eerder genoemde “duiken/happen” van de punten lijkt hiermee opgelost te zijn. De ski is offpiste breed inzetbaar. Van de grote lijnen boven de bomengrens tot het snelle draaiwerk tussen de bomen. Verse poeder of verspoord terrein… Het is geen probleem voor de Rocker2. Ook op de piste is de Rocker 2 goed te skiën, zowel gecarvde als geslipte bochten gaan erg lekker.

Wat vind je negatief:
    Algemeen probleem van dikke poederlatten… Vervoeren in een cabinelift waar de ski’s in de deur moeten blijft een probleem. Zeker als ze bij een windvlaag uit de deur geblazen worden en ziet hoe ze net naast de piste in de poeder ploffen. Gelukkig zag het lift personeel dit gebeuren en haalde de ski’s netjes op.

Conclusie:
    Ideale ski voor de gevorderde freerider! Stabiel op hoge snelheid en erg wendbaar. Grote lijnen, treeruns, pillowlines, pistes… Het is geen probleem. Heerlijk voor de diepe dagen en gaat als een tank door verspoord terrein.

Link:
    Inside a swirling maelstrom of snowflakes, I feel most free
  • MvdBrink
    Advanced
    MvdBrink op 6 februari 2014 · 03:44
  • CPet
    Advanced
    CPet op 6 februari 2014 · 09:08
    Mooie lat inderdaad!
    Let the snow come!
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 6 februari 2014 · 11:41
    mooie review.
    Hoe vergelijk je deze met de bent chetler?
    The red line is not a limit, but should be the goal!
  • MvdBrink
    Advanced
    MvdBrink op 8 februari 2014 · 16:32
    mooie review. Hoe vergelijk je deze met de bent chetler? pilotjoe op 6 feb. 2014 11:41

@pilotjoe Vind de Bent Chetler persoonlijk iets speelser en op hoge snelheid en in verspoord terrein minder stabiel dan de Rocker2.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 8 februari 2014 · 16:46
    mooie review. Hoe vergelijk je deze met de bent chetler? pilotjoe op 6 feb. 2014 11:41
    [mention="/profile/4871"][mention=4871]@pilotjoe[/mention][/mention] Vind de Bent Chetler persoonlijk iets speelser en op hoge snelheid en in verspoord terrein minder stabiel dan de Rocker2. MvdBrink op 8 feb. 2014 16:32

Net bent chetler besteld. Ik vermoedde al zoiets. Speelser en beter in verspoord terrein zijn moeilijk te combineren eigenschappen.
    The red line is not a limit, but should be the goal!
  • simondebauw
    Advanced
    simondebauw op 8 februari 2014 · 20:51
    mooie beelden, coole latjes!! FACESHOTS !! 😀
    SimonDeBauw
  • CorD
    Beginner
    CorD op 9 februari 2014 · 17:23
    Staan de bindingen niet erg veel naar voren geplaatst? Zie laatste foto.
    Think with powder
  • MvdBrink
    Advanced
    MvdBrink op 9 februari 2014 · 17:44
    Staan de bindingen niet erg veel naar voren geplaatst? Zie laatste foto. Pierre op 9 feb. 2014 17:23

@pierre Het is denkik een beetje optisch bedrog op de foto. De bindingen staan 2cm achter core center.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro