Klimaatverandering & het einde van poeder skiën?...

• FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 10 februari 2014 · 11:20
    Zojuist werd bekend dat 2013 de 2e warmste winter had sinds 2007 en dat heel 2013 wederom tot de 10 warmste jaren behoord. Nu hebben we allemaal een idee dat dit kan leiden tot een stijgende zeespiegel, veranderende weerpatronen etc. Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor onze passie. het freeriden?

Porter Fox, een editor achter Powder Magazine, heeft hier onderzoek naar gedaan en een boek geschreven dat klimaatverandering benaderd vanuit de invalshoek van een freerider. ¨Deep, the story of skiing & the future of snow¨. Erg interessant als je hier meer over wilt weten en wilt lezen over de verschillende plekken waar hij voor Powder is geweest.

In de New York Times stond dit weekend ook een artikel van hem en het onderzoek dat hij deed naar de opwarming en wat dat betekent voor freeride skiën en snowboarden. Artikel hier: http://www.nytimes.com/2014/02/08/opinion/sunday/the-end-of-snow.html?...

Normaal ben ik hier niet zoveel mee bezig, maar dit boek heeft mij toch wel een andere kijk op klimaatverandering gegeven.

Interesse in het boek. Op je Mac / Iphone / Ipad te downloaden voor 5 eurotjes of kopen in de boekhandel:

http://www.amazon.com/DEEP-Story-Skiing-Future-Snow-ebook/dp/B00GMY3ZN...
    Life starts at the end of your comfort zone
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 10 februari 2014 · 11:42
    Ach we hebben weer eens een warme winter en het fenomeen steekt de kop weer op. De afgelopen jaren was het opeens stil aan dat front.

Overigens is de algemene opinie dat als het warmer gaat worden het in Europa juist kouder wordt ivm het stoppen of draaien van de straalstroom. Kijk maar eens naar de kaart en vergelijk de afstand van de alpen tot de pool eens met diezelfde afstand in de USA.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 februari 2014 · 11:49
    Gemiddeld warmer, lokaal ook meer extreem weer. Grotere dumps en meer poeder dus. Maar wel minder berekenbaar, en misschien niet altijd meer op de traditionele lokaties... Ik denk dat freeriders een van de laatste groepen zijn die, objectief gezien, moeten zeuren over klimaatverandering.

Sociologisch gezien zijn we daarentegen misschien wel een van de groepen die de verandering zou moeten aanslingeren: de wereld heeft plaatjes nodig van groene pistes en smeltende gletschers. Gegrond wetenschappelijk inzicht heeft zelden genoeg overtuigingskracht in politiek of industrie, een paar balende freeriders en een weggewaaide bushalte in New York heeft gewoon meer impact. Misschien voor sommigen zelfs wel meer impact dan een verzuipend eiland en een paar miljoen hongerige boeren met een mislukte oogst...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 februari 2014 · 11:59
    Zojuist werd bekend dat 2013 de 2e warmste winter had sinds 2007 en dat heel 2013 wederom tot de 10 warmste jaren behoord. FreshPow op 10 feb. 2014 11:20

Wereldwijd? Europa? Nederland? Bron?
    May the powder be with you.
  • jago
    Advanced
    jago op 10 februari 2014 · 11:59
    Kijk eens op www.friendsofscience.org

Hier zeggen ze het tegenovergestelde. We zijn juist onderweg naar een nieuwe ijstijd
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 10 februari 2014 · 12:05
    It's always snowing somewhere..
  • Constant
    Beginner
    Constant op 10 februari 2014 · 12:18
    ging iets mis, bovenstaande tekst is van mij 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 10 februari 2014 · 12:24
  • Constant
    Beginner
    Constant op 10 februari 2014 · 12:29
    Maar stel dat het dit keer wel waar is dat de wereld vergaat.............
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 10 februari 2014 · 12:31
    Zojuist werd bekend dat 2013 de 2e warmste winter had sinds 2007 en dat heel 2013 wederom tot de 10 warmste jaren behoord. FreshPow op 10 feb. 2014 11:20
    Wereldwijd? Europa? Nederland? Bron? meteomorris op 10 feb. 2014 11:59

Het is wereldwijd en de bron is Reinier van den Berg. Ik heb hem via Twitter nog een gevraagd naar het precieze onderzoek om deze uitspraak academisch te kunnen staven 😉 Overigens bedoelde ik de uitspraak om de aandacht te vestigen op het onderwerp en met name dit boek. Lees het artikel ook even wat ik heb bijgevoegd, interessant en met bronvermelding.

Overigens wil ik geen klimaatdiscussie aanzwengelen. Mijn kennis van het klimaat & met name de verandering daarin is te beperkt dat ik daar een hard standpunt in inneem. Vandaar dat ik dit boek aanbeveel omdat het op een voor mij toegankelijkere manier in de materie introduceert.

Het boek wat ik aanbeveel is een boek wat klimaatverandering vanuit het freeriden benaderd en daarbij rapporteert wat bewoners van berggemeenschappen in de US en Europa ervaren. En het haalt verschillende onderzoeken aan over het onderwerp. Ongeacht of de statistische klimaatverandering nu door de mens of juist natuurlijk plaatsvind. Waar ook in het boek verschillende standpunten voorbij kunnen. (Een weerman uit Chamonix heeft hier in het boek ook een interessante visie op) 😃

Dus voor de avondjes zeker interessant leesvoer. 😃 En mijn post is dus een boekaanbeveling, geen discussie rondom het klimaat.
  • 49
    Advanced
    49 op 10 februari 2014 · 12:44
    Hier in de zuid-alpen dumpt het op dit moment tot op 400 meter. Prima te doen voor Europese freeriders dus, zo'n warme winter. Go south when it is hot. Lekker anecdotisch, voor de feel good.

Verder is het klimaat aan constante verandering onderhevig sinds onze aardkloot een dampkring heeft gekregen. Wij aardlingen kunnen het weer amper 3 dagen vooruit met enige waarschijnlijkheid voorspellen. Toch denken we iets te kunnen zeggen over cycli die meerdere generaties overspannen. Hoe is dat te rijmen?
    montagna bianca, ti amo
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 februari 2014 · 14:12
    Hoe is dat te rijmen? 49 op 10 feb. 2014 12:44
    Omdat we niet proberen het weer te voorspellen op één bepaalde dag, op één bepaalde plaats, 150 jaar geleden of in 2100. We proberen slechts iets te zeggen over grootschalige trends ('klimaat') ten opzichte van een langjarig gemiddelde, onafhankelijk van de natuurlijke variatie die voor een groot deel ons 'dagelijkse weer' bepaald.

Ik kan ook niet voorspellen hoeveel mensen er op 10 februari 2068 op Aarde leven, maar kan je wel een redelijke schatting geven voor een niet nader bepaalde dag over ongeveer 50 jaar.
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 10 februari 2014 · 18:05
    Toch denken we iets te kunnen zeggen over cycli die meerdere generaties overspannen. Hoe is dat te rijmen? 49 op 10 feb. 2014 12:44

Grappig is dat deze vraag in het boek ook regelmatig voorkomt. Er zijn zeer vooraanstaande metereologen / geologen die hier dan ook kritische vragen over stellen en ook met hetzelfde punt naar voren komen. Die komen dan ook aan het woord. Dit gaat over de oorzaak. En daar is nog twijfel over. Over de opwarming is geen enkele twijfel, iedereen is het er over eens dat het warmer wordt. Misschien is het voor jou dus een leuk boek om te lezen.

De discussie om de opwarming heen is of het de mens of het de natuur (zon, golfstromen, wolkendek etc.) is wat de opwarming veroorzaakt. En wat het resultaat is van deze opwarming (ijstijd of juist ijsvrije planeet?)

Al met al is het makkelijk om er iets over te roepen. Maar je zelf eerst inlichten voordat je een mening hebt, is beter.

Voor mij geldt eigenlijk persoonlijk, om dat toch even een beetje de discussie in te gaan, dat het beter is dan iets te doen wanneer je denkt eventueel invloed te hebben ook al blijkt dat achteraf niet zo. Dan om achteraf niets gedaan te hebben en er dan achter te komen dat je wel wat had kunnen betekenen.

Poedertripje naar de Alpen is toch wat makkelijker dan naar de Himalaya. 😉
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 10 februari 2014 · 18:11
    http://protectourwinters.org/about#sthash.ZeJqbI1t.dpbs...

Site van Jeremy Jones (POW, Protect our Winters) Wordt ook aangehaald in het boek.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 10 februari 2014 · 18:29
    Bedankt voor tip boek, reviews zien er goed uit ga een poging wagen als ze me maar niet te veel schuldgevoel aanpraten en zakelijk blijven anders haak ik weer af.

Komende dagen hier bijna ieder dag verse sneeuw in de forecast due to http://en.wikipedia.org/wiki/Pineapple_Express, dus ga er maar extra van genieten nu het nog kan. Afgelopen 2 weken trouwens lekker koud hier - in Kootenays Canada BC- nog lekker ingepakt met -28 wat runs gedaan.
    And Also The Trees
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 10 februari 2014 · 18:43
    Er was afgelopen 13-01-2014 als ik het goed heb op het journaal dat het die dag de warmste 13-01 in 112 jaar was want op 13-01-1902 was het iets warmer!
    Vreemd vond ik dit bericht omdat er in die tijd volgens mij alleen nog maar paar en wagen door de "straten" reden en er in vergelijking tot nu haast geen fabrieken en andere zaken waren die veel Co2 produceren . Dus is dit niet iets wat steeds terug komt ( extreme kou/ extreme warmte ) vraag ik mij eigen af?
    Let wel ik heb helemaaaal geen verstand van Aardrijkskunde en het weer en heb mezelf ook helemaal nergens ingelezen of wat dan ook, ik vond het gewoon erg vreemd te horen dat het in een tijd met veeuul minder Co2 uitstoot ook ongekend warme dagen waren in periodes dat dit niet "gebruikelijk " was.
  • 49
    Advanced
    49 op 10 februari 2014 · 19:37
    [mention="/profile/7762"]@FreshPow[/mention]
    [mention="/profile/114"]@JaapvR[/mention]
    Ha, ik vind zulke boeken inderdaad vaak heel aardig. Ik zou zelf niet durven beweren te weten hoe ons klimaat er over 50 jaar voor staat. De Kleine IJstijd die de Vikingen terug hun hok in joeg kwam ook vrij plotseling op. We kunnen nog altijd niet goed verklaren hoe en waarom dat gebeurde. Als we een relatief beperkte klimaatverandering als deze al niet kunnen verklaren, hoe zouden we dan wel stellig kunnen zijn over de ontwikkeling in de komende 50 tot 100 jaar?
    montagna bianca, ti amo
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 10 februari 2014 · 22:30
    Er was afgelopen 13-01-2014 als ik het goed heb op het journaal dat het die dag de warmste 13-01 in 112 jaar was want op 13-01-1902 was het iets warmer!
    Vreemd vond ik dit bericht omdat er in die tijd volgens mij alleen nog maar paar en wagen door de "straten" reden en er in vergelijking tot nu haast geen fabrieken en andere zaken waren die veel Co2 produceren . Dus is dit niet iets wat steeds terug komt ( extreme kou/ extreme warmte ) vraag ik mij eigen af?
    Let wel ik heb helemaaaal geen verstand van Aardrijkskunde en het weer en heb mezelf ook helemaal nergens ingelezen of wat dan ook, ik vond het gewoon erg vreemd te horen dat het in een tijd met veeuul minder Co2 uitstoot ook ongekend warme dagen waren in periodes dat dit niet "gebruikelijk " was. Mikey op 10 feb. 2014 18:43

En ongeveer een jaar geleden hadden we de koudste dag.
    Het lijkt er op dat het wat extremer wordt maar een structurele trend?
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 februari 2014 · 09:38
    Als we een relatief beperkte klimaatverandering als deze al niet kunnen verklaren, hoe zouden we dan wel stellig kunnen zijn over de ontwikkeling in de komende 50 tot 100 jaar?

Gewoon voor de lol van de discussie toch maar ff reageren.. Ik zit ff meer zo lekker in de technische bagage om een bak gegevens en methodes over je uit te storten (voor zover ik dat ooit gezeten heb), maar ga toch een poging doen; hopelijk leer ik er wat van.

Ijstijden zijn vrij heftige verschijnsels op geologische tijdschaal, die we idd niet geheel gebrijpen (veel onvolledige theorien over zonnecycli gekoppeld met feedbacks op aarde geloof ik). Ze kunnen inderdaad binnen enkele decennia opkomen.

De relatief constante opwarming die wij waarnemen vindt plaats in een klimaat dat voor de rest 'stabiel' is; behalve onze uitstoot van broeikasgassen veranderd er weinig. Daarnaast correleert de opwarming best goed met onze uitstoot, en verifieren modellen onze waarnemingen. Er is nog een hoop wat we niet begrijpen, maar de dingen die we wel begrijpen (en meten, verifieren, etc) wijzen in dezelfde richting.
    Als er bovenop onze opwarming toevallig ook een ijstijd komt hebben we mazzel, maar zelf kies ik liever voor de strategie van [mention="/profile/7762"]@FreshPow[/mention]..

Het is een beetje vergelijkbaar met de evolutie-discussie. Het bestaan van natuurlijke selectie / evolutie is ook met geen mogelijkheid te bewijzen, maar om nou het scheppingsverhaal als gelijkwaardige 'waarheid' te presenteren door te appleren aan onzekerheid in beide gaat wat ver...
  • skiester
    Advanced
    skiester op 11 februari 2014 · 10:15
    Let wel ik heb helemaaaal geen verstand van Aardrijkskunde en het weer en heb mezelf ook helemaal nergens ingelezen of wat dan ook, ik vond het gewoon erg vreemd te horen dat het in een tijd met veeuul minder Co2 uitstoot ook ongekend warme dagen waren in periodes dat dit niet "gebruikelijk " was. Mikey op 10 feb. 2014 18:43

Wil niet vervelend zijn maar begin 20e eeuw reden er misschien (bijna) geen auto's, maar de vervuiling was enorm. Iedereen stookte op kolen, petroleum etc. Zonder filters etc. Velden werden in de fik gestoken om ze vruchtbaarder te maken en dat liep ook wel eens uit de hand(veenbranden). De vervuiling toen was enorm en de luchtkwaliteit slecht. Of dat de reden was voor die warme winterdag betwijfel ik, maar het milieu was er toen ook niet goed aan toe!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 februari 2014 · 13:26
    Gelukkig heeft skiester het al gezegd dus eigenlijk hoef ik niets meer te zeggen behalve: kom lekker een maandje naar Beijing. Hier stoken ze nog op kool, net als europa dat vanaf 1860 heeft gedaan. Je krijgt van mij onderdak, eten, en een fiets. Als je heeeeel lief bent krijg je misschien de electrische scooter wel mee.

Maar je krijgt geen mondkapje. Veel plezier.

Niemand weet precies hoe dat zit met de klimaatverandering. Maar waar ik wel erg moe van wordt, is dat het vervolgens te snel als een reden wordt gezien om dus onze vervuiling maar niet aan te pakken. Al komt die klimaatverandering voor 80% door natuurlijke oorzaak, kan me niet bommen. We moeten veranderen.

(Auto's rijden in Beijing overigens ook zonder de filters en met andere motoren dan in europa, en de benzine die ze gebruiken is minder gefilterd. Geloof me, ik ruik het verschil tussen een europese en een chinese auto!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 11 februari 2014 · 13:55
    Vond All.I.Can eerlijk gezegd al best een mooie statement maken..

De hardnekkigheid van het kamp "broeikas-effect is onzin" doet me toch vaak denken aan "ik zie het niet dus het bestaat niet".
    The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 11 februari 2014 · 14:39

http://wattsupwiththat.com/2014/02/10/95-of-climate-models-agree-the-o...

Ik zou zeggen als het je interesseert lees dan regelmatig eens op de website http://wattsupwiththat.com dan veranderd je kijk op het klimaat wel enigszins.
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 11 februari 2014 · 15:00
    Vond All.I.Can eerlijk gezegd al best een mooie statement maken..
    De hardnekkigheid van het kamp "broeikas-effect is onzin" doet me toch vaak denken aan "ik zie het niet dus het bestaat niet". TMOZ op 11 feb. 2014 13:55

Inderdaad een hele goede film. Heb hem zelf afgelopen weekend nog gekeken.

Dat gevoel van ¨ik zie het niet, dus het bestaat niet¨ heb ik ook een beetje. Op zich is kritisch beoordelen van berichtgeving niet verkeerd aangezien er ook een hele industrie gekoppeld is aan de CO2 quota die landen kunnen afkopen die belang hebben bij strenge wetgeving rondom uitstoot quota.

Tegelijkertijd moet je ook kritisch zijn op berichtgeving die de opwarming en menselijke oorzaak in twijfel trekt, aangezien de rijkste industrie ter wereld (olie / kolen industrie) vele miljarden per jaar uitgeeft om mensen van het tegendeel te overtuigen en er een groot belang bij heeft dat we lekker doorgaan met het stoken van kool, olie en gas.

De olie industrie heeft mijnsinzien niet echt laten zien tot nu toe (met het olielek bijvoorbeeld in de golf van Mexico en de opruimactie, olieboringen van Shell op de Noordpool etc.) dat ze het welzijn vd natuur of de lange termijn beschikbaarheid van ernergie boven oliewinsten zetten.

Het IPPC ( Intergovernmental Panel on Climate Change) staat onder grotere druk als tijdens climategate in 2007 om transparant en verifieerbaar onderzoek te doen om misvattingen in hun conclusies en de illusie van partijdigheid te voorkomen en in 2013 was hun conclusie dat de aarde opwarmt (daar zijn vrijwel alle wetenschappers het over eens.) en dat het 95% zeker is dat de mens achter deze opwarming zit. De 5% onzekerheid zit hem erin dat ze nog niet precies weten in hoeverre het wolkendek op aarde nog een invloed heeft op de opwarming / of dat meer waterdamp in de lucht met een grotere reflectie weer zou kunnen leiden tot een afkoeling. Andere factoren zoals de zon en vulkanische activiteit spelen na onderzoek in veel mindere mate een rol.

Deze groep heeft zo´n wetenschappelijke autoriteit dat ik ze daarom, best het voordeel van de twijfel wil geven.Kritische geluiden moet je ook serieus nemen, maar ik heb nog geen geloofwaardige alternatieve reden voor de opwarming gehoord nu is aangetoond dat de zon veel minder een rol speelt dan eerder gedacht.

Dit neemt niet weg dat opwarming en afkoeling inderdaad al vele malen meer is voorgekomen in de laatste 5000 jaar en dat ook zonder invloed van de mens.

Daarom raad ik dan ook dit boek aan. Het informeert over onderzoek, over observaties in de bergen en relateert de gevolgen van de opwarming aan zaken waar wij als freeriders mee te maken hebben: hoger lawinegevaar, sneeuw arme winters, hogere sneeuwgrens, meer extremen tussen kou en warmte, beschikbaarheid van mogelijke skigebieden.

En de beschibaarheid van poeder is denk ik iets war we allemaal mee bezig zijn en willen houden in de toekomst
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 11 februari 2014 · 15:06
    Even terugkomend op de titel van dit topic..

Januari was de warmste maand sinds 150 jaar in Zwitserland, maar januari zorgde ook voor historische hoeveelheden sneeuw in de zuidalpen.

Ergo, we hoeven geen extreem koude winters te hebben om enorme pillows te rijden. En iedereen die de laatste weken door Airolo is gereden snapt wat ik bedoel 😉 @49, kom maar door met een foto van je houten cabin op 1200 meter hoogte.

Laat onverlet dat ik het betoog van @skiester en @Dutchess onderstreep.

Zie ook: http://www.meteosuisse.admin.ch/web/fr/climat/climat_aujourdhui/retros...
    May the powder be with you.
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 11 februari 2014 · 15:30
    [mention="/profile/13403"][mention=13403]@49[/mention][/mention], kom maar door met een foto van je houten cabin op 1200 meter hoogte.
    Laat onverlet dat ik het betoog van [mention="/profile/1097"][mention=1097]@skiester[/mention][/mention] en [mention="/profile/259"][mention=259]@Dutchess[/mention][/mention] onderstreep.
    Zie ook: http://www.meteosuisse.admin.ch/web/fr/climat/climat_aujourdhui/retros... meteomorris op 11 feb. 2014 15:06

+1 Uiteindelijk gaat het hierom ook in dat boek! 😃 Dat maakt het leuk om te lezen!
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 11 februari 2014 · 15:58
    Ja hoor heb je Skister weer, die als eerste reageert op mijn reactie 😉 😃 .
    Zoals ik al aangaf ik heb de ballen verstand van Aardrijkskunde nog het weer en heb mijzelf ook niet verdiept in het veranderen van het klimaat, ik vond het gewoon opvallend dat de vergelijking met 112 jaar geleden werd gemaakt qwa temperatuur terwijl er voor mijn gevoel veel minder Co2 uitgestoten werdt.
    Nu ik zo jullie reactie lees begrijp ik dat het toendertijd dus niet veel beter was als nu qwa luchtvervuiling!
    Kijk zo leer ik weer eens wat, handig dat Wepowder 😉

@ Dutchess, Ik geloof je meteen! maar ik sla je aanbod af, ik heb amper tijd om een tripje naar de Alpen te maken laat staan een reis naar de andere kant van de wereld 😉 😃 .

^^^^^^
    (Bericht even aangepast kreeg het daarnet niet voorelkaar om een bericht te posten via I-Phone hij plaatsten de helft maar van mijn reactie, en dat zou geheid gezeur op geleverd hebben 😞 😉 )
  • skiester
    Advanced
    skiester op 11 februari 2014 · 18:03
    @Mikey zo zie je maar, soms lijkt het zo maar vroegah was niet alles betah!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • 49
    Advanced
    49 op 11 februari 2014 · 18:42
    ...
    montagna bianca, ti amo
  • 49
    Advanced
    49 op 11 februari 2014 · 18:44
    sorry, de wereld staat hier steeds op zijn kop.
    montagna bianca, ti amo

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro