2 Nederlanders in Kaprun nemen verkeerde afdaling

• Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 10 februari 2014 · 12:03
    Snowboarder mussten Nacht am Berg verbringen, Niederländer verirrten sich bei der Abfahrt - Bergung mit Hubschrauber.

http://www.oe24.at/oesterreich/chronik/salzburg/Snowboarder-mussten-Na...

Iemand meer nieuws? Hopelijk gaat het goed met ze.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 februari 2014 · 13:28
    http://www.nu.nl/buitenland/3697897/nederlandse-snowboarders-gered-nac...

Nauwelijks meer nieuws. áls de berichtgeving klopt (ik houd altijd een slag om de arm voor wat de media rapporteert....) dan is dit wel weer een kleine facepalm waard...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Powah
    Tourist
    Powah op 10 februari 2014 · 13:31
    Op 1200M gered? Maiskogel?
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 10 februari 2014 · 13:53
    Ze zijn gered. Om 2.30 werden ze gevonden door een team van 11 reddingswerkers. Vijf daarvan zijn bij hen gebleven. De ochtend erop zijn ze gered.

Meer informatie en beelden: http://www.bergrettung-salzburg.at/News-Detail.256.0.html?&cHash=f...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Powah
    Tourist
    Powah op 10 februari 2014 · 14:11
    Ziet eruit als uitloop Kitz?
  • peaz
    Beginner
    peaz op 10 februari 2014 · 14:20
    Ik was dit weekend ook daar, en ik snap niet zo goed dat die 2 dat geprobeerd hebben, het was heel de zondag aan het sneeuwen en visibility was maar matig op zn best, bovendien kom je toch ook met de gondel er langs omhoog? wij zijn lekker tussen de bomen in Zell gebleven.
  • Powah
    Tourist
    Powah op 10 februari 2014 · 14:20
    Je voelt je trouwens knap lullig dan...
  • Powah
    Tourist
    Powah op 10 februari 2014 · 14:21
    Dit is niet direct onder de gondel, dit is volgens mij een uitloper ervan.
  • peaz
    Beginner
    peaz op 10 februari 2014 · 14:22
    Ok maar als ej de weg niet (zeker) weet naar de maiskogel ga je het toch niet proberen?

Misschien stonden er al sporen 😃
  • Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 10 februari 2014 · 14:31

Ziet er erg tricky uit. Niet voor niets dat de Kitzsteinhorn geen dalafdaling heeft. 30 jaar geleden als kind met m'n vader daar ook verdwaald. Toen uiteindelijk het treintje (dat toen nog reed) vanaf een soort werkstation halverwege kunnen vinden en naar het dal gereden. Treintje is niet meer, reden kennen we allemaal...
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 10 februari 2014 · 17:24
    zal toch niet te maken hebben met:

http://wepowder.nl/forum/topic/90105
    may the pow be with you
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 februari 2014 · 10:31
    zal toch niet te maken hebben met:
    http://wepowder.nl/forum/topic/90105 Ogre/Robbert op 10 feb. 2014 17:24

@Ogre/Robbert Waarom vraag je je dat af?
    Zijn wij, als dat inderdaad daarmee te maken heeft, dan verantwoordelijk voor hun actie?

Feit is: er zijn een paar heel aantrekkelijke (poeder-)velden waar je zonder kennis en zonder de juiste gear heel erg in de problemen kan komen. Dit is in het verleden al vaker gebeurd en mijns inziens ben je helemaal zelf verantwoordelijk voor dit soort acties.
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 11 februari 2014 · 19:07
    @Erwin

Helemaal mee eens! Ik vraag me alleen af of er een relatie is tussen het één en het ander?

En zoja waar is er een fout gemaakt
    (Kaart niet goed begrepen / route verkeerd ingeschat / etc ) kunnen andere beginners hier van leren?
    may the pow be with you
  • Boogerd
    Beginner
    Boogerd op 11 februari 2014 · 20:03
    Ik hoop dat ze goed verzekerd zijn, een heel bergteam, incl 5 reddingswerker en een heli de hele dag/nacht in touw. Da kost duur 😉
  • Sterre
    Beginner
    Sterre op 11 februari 2014 · 20:18
    Zou het nog gezellig zijn geweest die nacht met 5 reddingswerkers op die berg bij het kampvuur?
    wooptiedoo
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 februari 2014 · 20:25
    Poehee, niet echt een sprookjesbos..
    splitfest.nl
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 11 februari 2014 · 20:31
    Denk dat ze een slecht nachtje gehad hebben.
    Dat is niet bepaald een flank waar je uit wilt komen.
    Eerste weekend van februari nog 2 dagen op de kitz geweest maar toen waren de omstandigheden zeker niet aanwezig om überhaupt een route richting dal te doen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 februari 2014 · 07:48
    @Ogre/Robbert

Als je als beginner wat wilt leren - route plannen, orientatie, risico inschatten, etc. - dan zou je eens een cursus van het Snow Safety Center kunnen doen. Daar komen al deze dingen aan bod, en je doet dat onder begeleiding van een gids en instructeur. Of huur een gids die jou het gebied laat zien met evt. een afdaling naar het dal als o.a. de omstandigheden het toelaten.

Ik weet niet of je van de actie van deze twee jongens leren kan. Mensen rijden zich helaas wel vaker vast op de Kitzsteinhorn. Je zou dan hun verhaal moeten kennen en niet gaan lopen gissen. Er kan van alles aan ten grondslag liggen.

Ik hoop dat de twee jongens er goed vanaf gekomen zijn, zo'n nacht zal je niet in de koude kleren gaan zitten.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 12 februari 2014 · 11:59
    Ik hoop dat ze goed verzekerd zijn, een heel bergteam, incl 5 reddingswerker en een heli de hele dag/nacht in touw. Da kost duur 😉 Boogerd op 11 feb. 2014 20:03Ik neem aan dat ze het zelf mogen betalen. Gelukkig kunnen ze de kosten in tweeën delen, dat is dan weer een meevaller 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 12 februari 2014 · 12:56
    Ik neem aan dat ze het zelf mogen betalen. Gelukkig kunnen ze de kosten in tweeën delen, dat is dan weer een meevaller 😃 Constant op 12 feb. 2014 11:59
    Ligt er maar net aan hoe je verzekerd bent, als je bij de NKBV zit is dit gewoon gedekt, zelfs als ze een helikopter hadden laten komen op het moment dat ze het idee hadden dat ze voor het donker niet meer thuis zouden kunnen komen of dat ze een helling niet vertrouwde volgens welk onderbuik gevoel dan ook zou dit worden vergoed.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 12 februari 2014 · 13:01
    Ik ben sinds een paar weken bij de NKBV verzekerd, dus hun ruime dekking is goed nieuws 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 februari 2014 · 14:13
    Ik ben sinds een paar weken bij de NKBV verzekerd, dus hun ruime dekking is goed nieuws 😃 Constant op 12 feb. 2014 13:01

Daar gaat de lage premie 😞

;D
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 12 februari 2014 · 16:11
    Denk dat opzet en aan opzet grenzende nalatigheid wel is uitgesloten 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 februari 2014 · 19:47
    @all, we weten verdomd weinig van dit voorval. Het waarschuwt ons nog eens voor de gevaren buiten de pistes en we weten dat ze gered zijn. Verder weten we niets.

Geen idee of en hoe goed ze voorbereid waren. Laten we daarom oppassen met oordelen. Iedereen maakt wel eens fouten.
    May the powder be with you.
  • CPet
    Advanced
    CPet op 12 februari 2014 · 19:51
    Lastig voor deze jongens. Het heeft natuurlijk ook wel weer te maken met factoren. Blijft een lastige afdaling op navigatie voor een hoop. Ik heb zelf ook graag mensen mee die ook weten waar ze heen willen en weten wat ze doen. Zullen geen plezierige uren zijn geweest!
    Let the snow come!
  • peaz
    Beginner
    peaz op 13 februari 2014 · 09:20
    @meteomorris akkoord, is moeilijk om het te beoordelen. Maar goed voorbereid of niet, het lijkt mij toch geen afdaling die je gaat doen in flinke sneeuwval en slecht zicht, wat het ook de hele dag al was. Misschien dat ze verdwaald zijn geraakt op een van de freeride routes en zo verkeerd uitkwamen ipv bewust voor een dalafdaling kiezen.
  • jago
    Advanced
    jago op 13 februari 2014 · 09:27
    Hopelijk lezen ze dit topic en kunnen ze hun verhaal vertellen. En kunnen we er allemaal van leren. We maken tenslotte allemaal wel eens fouten.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 14 februari 2014 · 09:17
    @all, we weten verdomd weinig van dit voorval. Het waarschuwt ons nog eens voor de gevaren buiten de pistes en we weten dat ze gered zijn. Verder weten we niets.
    Geen idee of en hoe goed ze voorbereid waren. Laten we daarom oppassen met oordelen. Iedereen maakt wel eens fouten. meteomorris op 12 feb. 2014 19:47

+1
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro