Lijnen zetten in Groenland

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 10 februari 2014 · 15:36
    Beste andere poederliefhebbers,

Ook al is het nog ver weg, ik kan het niet laten om vast te beginnen met orienteren. Als het een beetje mee zit vertrek ik in september/oktober voor een aantal maanden naar Groenland voor een afstudeeronderzoek voor mijn master gezondheidswetenschappen en ben reuze benieuwd of iemand ervaring heeft met (toer)skien of uberhaubt reizen/zijn in dit bijzondere land? Naast goede adresjes moet ik mij ook orienteren in een toersetup aanschaffen (meenemen of daar aanschaffen/huren), evt gidsen en bureaus (die lokaal reizen organiseren) en goede tips om aldaar dingen te doen of juist in de voorbereidingen (overweeg ervaring op te doen in klimmen)...
    Dus, mocht iemand eens in deze uithoek geweest zijn (met of zonder skis) dan hoor ik graag je ervaringen! Aangezien ik niet altijd de kans zal krijgen om in dit soort gebieden te skien wil ik alles er uit halen.

Groet, Tim
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 februari 2014 · 15:48
    Goed bezig!

Zelf geen ervaring in Groenland. Hoe lang zit je er, en waar precies (hoe noordelijk?). Mijn ervaring op dit soort breedtegraden leert dat je prima kan skien zodra er sneeuw ligt (koplamp mee), maar het wordt pas echt schitterend in het voorjaar (maar-april hier op 69 graden N). Meer sneeuw, meer zon. Zorg dus dat je er lang genoeg bent!

Verder zal je wel te maken krijgen met grote afstanden, zeker als je alles er uit wilt halen.
    Regel lokaal een (maat met een) sneeuwscooter (of een roedel honden, haha). En een flinke auto. En zorg dat je wat verstand hebt van ehbo en andere outback-achtige dingen.. Het skien zelf zal het probleem niet worden, eerder de logistiek, planning, zorgen dat er genoeg gasten klaarstaan die mee willen als het moment is aangebroken, slecht weer, etc..

Anyway, goed dat je op tijd begonnen bent, en hou ons op de hoogte. Als het tzt zo uitkomt ben ik er niet vies van een vliegtuig die kant op te pakken!
  • semmel
    Expert
    semmel op 10 februari 2014 · 17:02 Respect the Mountains..!
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 10 februari 2014 · 17:41
    Georganiseerde reizen zijn niet goedkoop in Groenland, niks is er eigenlijk goedkoop. Maar enigszins betaalbaar (nogmaals, het is relatief!) is de volgende reis:

http://www.greenlandtours.com/Location/EastGreenland/EastGreenlandSkiB...

Groenland staat ook erg hoog op mijn lijst, dus ook ik ben er niet vies van om die kant op te vliegen mits het tzt allemaal mogelijk is. Veel succes met de voorbereidingen!
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 10 februari 2014 · 22:50
    Ken iemand (Belg) die voor zijn afsluitende stage als Zweedse outdoorgids toerskitochten is gaan uittekenen met plaatselijke eskimo in Groenland. Misschien kan je hem eens mailen met je vragen. Via brechtdemeulenaer@gmail.com
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 februari 2014 · 23:17
    Ik heb het geluk gehad er een weekje te mogen skien... je skiet er in de fjorden (het binnenland is een grote relatief platte gletsjer). Het skiseizoen is daar april-mei, omdat je eigenlijk alleen dan de combinatie hebt van sneeuw totaan het strand (dus hoogetmeters) en toch zonlicht. Ik was er rond 5 mei, en wij hadden licht tot ver na middernacht.
    Let wel op: er is bijna geen traditionele infrastructuur in Groenland. Ieder dorp heeft een weggetje die langs de meeste huizen in het dorp loopt, maar er loopt geen weg naar het volgende dorp. 's winters kunnen locals wel met sneeuwscooters en dergelijken wat het binnenland in, en 's zomers met vissersboten naar het volgende dorp, maar bijna al het vervoer gaat met vliegtuigjes (en ze komen 's winters eigenlijk hun dorp niet uit...). Het skien gebeurt dus vaak vanaf een boot. Opstappen met gids en andere deelnemers in een dorp, varend de fjord in, slapen aan boord, en met een dingy aan land gaan om de toertocht te beginnen. Einde van de dag weer afdalen naar de oever, met de dingy weer aan boord van de boot, en dat herhalen 😃

Ik was zelf in maniitsoq, en ik had het geluk dat er iedere dag een heli klaar stond. Maar diezelfde week was er ook een boot met toerende skiers in de buurt.

Neem trouwens wat visspullen mee: gewoon een haak en een lijntje, geen hengel nodig. Je kan de vissen echt zonder enige moeite aan boord trekken. Leuk verzetje aan het einde van de skidag op de boot, en verser kan je de vis niet krijgen.

Veel plezier! En eet wat verse krab!
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • TimV
    Advanced
    TimV op 11 februari 2014 · 02:25
    heeeeerlijk plan!

als je toch in de buurt bent, check deze maar eens ....

ultieme droom !!! 😉
  • Ellen3
    Advanced
    Ellen3 op 11 februari 2014 · 11:09
    Zalig!! Goeie keuze van scriptie locatie zou ik zeggen! Ben zelf met 3 vrienden in Groenland gaan trekken in 2011. Maat van mij heeft hier een verslag over gemaakt http://www.sidetracked.com/edition-05/eastgreenland.php...

Neem gerust contact op met hem als je meer info zou willen (twitter gegevens staan in het artikel). Let wel: info zal meer trekking / lightweight packing / local contacts etc zijn dan skitour related!

Succes met de voorbereidingen!
    GirlPowder
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 februari 2014 · 12:09
    Amaj Amaj wat veel info en inspiratie in deze draad! Hier gaat sowieso iets moois uitkomen, en geeft mij ook weer zin om dingen te gaan plannen... Geinige website hebben Morris en Arjen en Bart opgezet!

Hoe ver naar het zuiden trekken die ijsberen eigenlijk op groenland?
  • Ellen3
    Advanced
    Ellen3 op 11 februari 2014 · 14:26
    Hoe ver naar het zuiden trekken die ijsberen eigenlijk op groenland? JaapvR op 11 feb. 2014 12:09

2 dagen na onze tocht (mid juli 2011) was er een ijsbeer iets noordelijker dan Tasiilaq gespot (http://goo.gl/maps/lUrJU)
    GirlPowder
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 februari 2014 · 23:22
    Bedankt voor jullie reacties! Gaaf om te horen dat er mensen zijn met ervaring in Groenland en anderen er ook enthousiast over zijn!

@JaapvR: Ik zal hoogst waarschijnlijk vooral in Nuuk zitten (64 gr NB) maar zal voor mijn onderzoek waarschijnlijk ook verder richting het noorden trekken. Zit er vanaf september/oktober tot december/januari, langer gaat niet lukken ivm het nu toch echt wel af te moeten studeren, maar zal dus wat zon betreft er niet in de optimale maanden zijn. Al dacht ik dat ter hoogte van Nuuk de korste dag alsnog 4/5 uur is eind december, dus geen totale duisternis. Ik heb op een blog gelezen dat iemand zonder al te veel problemen weekend trips maakt vanuit Nuuk richting Kobbefjord met bootjes, mogelijk dat er dus lokaal dingen te regelen valt en met name vervoer (sneeuwscooters, hondesleden en bootjes). Snel vrienden maken is dus prioriteit nummer 1!
    @Polhovsky: bedankt voor de tip! Ga de georganiseerde reizen rustig uitpluizen, maar wat je zegt klopt als een bus.. die prijzen nekken mijn studentenbudget. Het zal dan toch vooral lokaal via via regelen worden, moet een stuk fijner te regelen zijn (en flexibeler) dan er simpelweg een emmer geld tegenaan te kiepen, wie weet. Ik zal in ieder geval geen kans voorbij laten gaan als ik er toch ben.
    @DirkH: onwijs bedankt voor je contact, zal zeker een keer contact op nemen!
    @MDA: wat gaaf om je ervaring te lezen. Wat betreft de infrastructuur daar ben ik al bekend mee, mijn onderzoek gaat over het brengen van medische zorg in afgelegen gebieden, dus verwacht precies in die gebieden te zitten waar je zonder vliegtuig/hondeslee niet uit komt! En ik zal een klein vislijntje meenemen 😉.
    @TimV: indrukwekkend filmpje, kippenvel! Kan na zulke beelden helemaal niet meer wachten om plannen in elkaar te knutselen!
    @Ellen3: Dat dacht ik ook, zo komen mooi een paar van mijn passies (werk/natuur/skien) bij elkaar in een bijzondere lokatie! Ik zal ook te voet tochten willen gaan maken. Hoor graag meer over jullie ervaringen en bedankt voor het contact. Zal eerst eens het verslag doorpluizen. Verder wat ijsberen betreft geloof ik dat ik weinig alleen op pad zal gaan, haha, ook al is dat gezien het land an sich al niet zo'n best idee.

Bedankt voor jullie reacties en het enthousiasme! Ik zal de stappen in dit topic gaandeweg bijhouden en sparren met jullie over ideeen en trips!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 12 februari 2014 · 00:55
    trailertje met een paar skibeelden uit groenland... de boot in stopmotion en alle skibeelden (niet het speedriden) is groenland.

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 12 februari 2014 · 12:34
    Awesome, fijne beelden! Toevallig draait Pathé (Arena) vanavond om 21:00 ook een docu van Nuit de la Glisse: Imagine - Life spent on the edge. Als t me lukt is het geen straf om de beelden even op een groot scherm te zien, goed voor de stoke-o-meter!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 17 februari 2014 · 12:35
    @Tim3: Ook als de zon niet 'op' is volgens de astronomische definities heb je nog wel een paar uur goeie schemering waarmee je iets kunt, zeker bij helder weer.

Voor alle uren die daarbuiten vallen (en als backup): neem je persoonlijke zon mee! Google ff op MagicShine bikelight, ik heb die van 1600 Lumen en dat is echt bangelijk veel licht; geen verassingen tijdens het skien. oa op http://sportledverlichting.nl/
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 17 februari 2014 · 21:36
    Brecht's blog uit 2012 met verslag uit groenland.

http://japatta.wordpress.com/page/2/

en wat toeristische info

http://www.eastgreenland.com/database.asp?lang=eng&num=853...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 februari 2014 · 23:02
    [mention="/profile/114"]@JaapvR[/mention]; dank voor de tip! Kan me goed voorstellen dat een stevige bak licht op je hoofd een must is!
    [mention="/profile/4421"]@DirkH[/mention]; heerlijke blog en schitterende foto's, dank!

Ik heb een materiaal-vraag waar ik wat advies over zou kunnen gebruiken! Dat ski's mee moeten lijkt mij duidelijk en ik bezit liever goed materiaal dan dat ik daar iets probeer te lenen/huren/scoren.
    Kortom, ik mag van mezelf kijken naar wat ik op het gebied van tourski's nodig heb om bijvoorbeeld meerdere weekenden (met name single-day-trips) te kunnen tourskien. Nu is geld wel een issue (heb 200-250 max te besteden, aangezien er ook nieuwe boots moeten komen), heb ik 0 ervaring moet toersetups en heb de volgende opties:
    1. proberen een zo goedkoop mogelijk tourskisetje 2ehands aan te schaffen, ski/binding/vellen (hiermee lever ik in op kwaliteit voor afdalingen maar zal wel een 'licht' setje hebben)
    2. tourbindingen op mijn Atomic Bent Chetlers zetten (zwaar, maar dan heb ik wel mn bakken voor de afdaling én kan investeren in goede tourbindingen die ik later weer over kan zetten op smallere ski's aangezien er nog een x een 100mm moet komen om tussen mn huidige ski's iets te hebben).

Nu is mijn vraag denk ik vooral; is optie 2 gekkenwerk om hier mee te touren (gewicht, aangezien t budget ook geen lichte sjieke binding ter compensatie toelaat)? Als er verder tips hierover zijn, hoor ik ze graag.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 26 februari 2014 · 23:26
    Wat bedoel jij met een tourbinding? Tech of AT?
    Als je aan een tech binding kan komen voor niet te veel, heb je daar dan de juiste schoenen voor of past dat binnen budget?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 februari 2014 · 23:34
    Oef lastig. Ik heb AT bindingen in gedachte (met name Salomon Guardian, Atomic Tracker of Marker Duke/Baron) omdat ik wel fan ben van solide en stevig materiaal en dus ook alpine boots (omdat ik vooral downhill gericht blijf), maar wie weet is een tech compatible alpine boot mogelijk (om met 'goedkope' tech bindingen te gebruiken en mn hudige Marker Jesters)?
  • evan
    Advanced
    evan op 26 februari 2014 · 23:37
    Wat dacht je van deze tip van [mention="/profile/1144"]@coen[/mention]? Dan heb je solide techbindingen. Weliswaar boven je budget, maar dan moet je ter compensatie gewoon een paar weken spaghetti zonder saus eten.
    Was een beetje aan het browsen en vond de Dynafit Beast met 50% korting (€ 409) hier:
    http://www.bergzeit.de/dynafit-beast-16-freeridebindung-120mm/...
    Misschien interessant voor sommige mensen!
    ps. je kan er gelijk een Hoji voor 349 bij doen (http://www.bergzeit.de/4frnt-hoji-freerideski-187cm/...) coen op 26 feb. 2014 11:02
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 27 februari 2014 · 00:19
    @evan; heb het gezien maar moet bekennen dat ik mn spaghetti saus al op gegeven heb met mn budget van 200-250 + nieuwe schoenen. Ben momenteel maar een arme student met een dure reis voor de boeg, haha.
  • philipc
    Advanced
    philipc op 27 februari 2014 · 08:20
    Als je toch nieuwe boots wilt kopen, kijk eens bij sport conrad, hebben ze goede aanbiedingen, bv tecnica, hier kan je ook tech zolen onder zetten en zou je voor je toer setup voor tech bindingen kunnen gaan.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 februari 2014 · 10:44
    Als je veel top-to-bottom gaat touren zou ik zeker voor tech gaan. Heb zelf nooit stevigheids/soliditeitsproblemen; ze skien heel wat lijpere dingen op Dynafit dan ik ooit zou durven.

Ski maakt niet zoveel uit (als budget een rol speelt). Zelfs de BC met dynafit is lichter dan een smallere ski met Dukes/Guardian. De vraag is of je genoeg pof gaat vinden om lol te hebben van die BC; als je op zoek gaat, scoor dan een skietje rond de 100mm met een tikje neusrocker. Wat doet bv een coomback met dynafit op conrad? Of een overjarige TST?
  • evan
    Advanced
    evan op 27 februari 2014 · 13:35
    [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention]; heb het gezien maar moet bekennen dat ik mn spaghetti saus al op gegeven heb met mn budget van 200-250 + nieuwe schoenen. Ben momenteel maar een arme student met een dure reis voor de boeg, haha. Tim3 op 27 feb. 2014 00:19Laat dit de Belgen niet lezen. Wat @EmileHendrix met zijn blog zorgvuldig heeft opgebouwd aan het culinaire imago van Nederlandse freeriders is al genoeg afgebroken door @wittelijnen.com met z'n dubbele Whoppers.

Misschien moet je nog een baantje zoeken (of aankloppen bij DUO 😉 ), want als je naar zo'n liftarme maar sneeuwrijke bestemming als Groenland gaat zul je waarschijnlijk veel plezier beleven aan een lichte toerset.
    Een andere mogelijkheid is het zoeken van sponsors. Er zijn veel Nederlandse bedrijven actief in het Noordpoolgebied, wat publicitair nogal gevoelig ligt. Een student die bereid is wat aardige woorden over hun toko te schrijven in een reisverslag is dan zeer welkom. Het is wat makkelijker om raakvlakken te vinden als je iets technisch studeert, maar je kunt het altijd proberen.
    Wat waarschijnlijk kansrijker is, is het benaderen van fabrikanten/importeurs/detailhandel van toerski-uitrusting met de vraag of zij jou met een setje toerski's/bindingen/schoenen willen steunen. Ik weet wel zeker dat Groenland bij die mensen tot de verbeelding spreekt. Als je een blog wilt bijhouden voor wePowder willen @meteomorris en/of @Arjen je misschien wel bij iemand aanbevelen.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 februari 2014 · 13:40
    [mention="/profile/16669"][mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention][/mention]; heb het gezien maar moet bekennen dat ik mn spaghetti saus al op gegeven heb met mn budget van 200-250 + nieuwe schoenen. Ben momenteel maar een arme student met een dure reis voor de boeg, haha. Tim3 op 27 feb. 2014 00:19Laat dit de Belgen niet lezen. Wat [mention="/profile/2958"][mention=2958]@EmileHendrix[/mention][/mention] met zijn blog zorgvuldig heeft opgebouwd aan het culinaire imago van Nederlandse freeriders is al genoeg afgebroken door @wittelijnen.com met z'n dubbele Whoppers. evan op 27 feb. 2014 13:35

Bedoel je misschien @ErnstHendrikSprenger in http://wepowder.nl/weblog/4894/How-to-be-a-Ski-bum%3F... in plaats van @EmileHendrix?
  • evan
    Advanced
    evan op 27 februari 2014 · 13:46
    Ik begrijp de verwarring, want het gaat wel heel vaak over eten de laatste tijd, maar ik bedoel dit blog van Emile (http://wepowder.nl/weblog/5101/Freeride-culinaire) en dit van Koen Bakkers (http://wepowder.nl/weblog/5109/Hapklaar-sneeuwvoer). @ErnstHendrikSprenger heeft met zijn blog niks opgebouwd. Integendeel, hij heeft geheel naar zijn stijl een verwoesting aangericht. 😉
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 februari 2014 · 14:13
    http://wepowder.nl/weblog/5101/Freeride-culinaire

Die had ik inderdaad nog niet gezien. 😀
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 februari 2014 · 16:16
    Leuke thread.
    En een mooie instelling @Tim3 😃
    Daar kan je ver mee komen. Ben benieuwd wat voor lekkere dingen je er in Groenland mee tegen komt.

@Evan, je hebt hamburgers en hamburgers. Die van Koen Bakker zien er [understatement] heerlijk [/understatement] uit.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • evan
    Advanced
    evan op 27 februari 2014 · 18:10
    @EmileHendrix, die hamburgers gaan er bij mij ook wel in, ondanks de stiekeme toevoeging van Belgisch trekpaardenvlees. Maar dan is er altijd wel één of andere snobistische zuiderbuur die beweert dat hamburgers voor culinaire barbaren als Amerikanen en Nederlanders zijn of dat het frietkot op de hoek of 'ons bomma' betere hamburgers bakt ...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 februari 2014 · 18:45
    😉 I get it @Evan, maar als je 't goed doet (zoals Koen Bakkers 't op latten erg mooi lijkt te doen...), dan verras je niet alleen jezelf, maar ook je buren 😀

En weer on-topic: Ik ben ondertussen wel benieuwd naar Groenlands nationale gerecht 'suaasat' (soep met zeehond). Waar zou dat naar smaken? Varken misschien?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 27 februari 2014 · 20:53
    Haha, wat een wending krijgt dit topic. Ondertussen een culinaire rollercoaster waar ik straks vast wat maffe maaltijden aan toe kan voegen. Aangezien een paprika me al een vermogen kost heb ik gehoord, stort ik mij zonder probleem op de walrus, of narwal, ofzoiets.

Tav materiaal zijn hier een paar goede tips gekomen! Sponsoring incluis,.. wie weet kan ik als ik het handig neer zet wel een toerset huren/lenen voor een goede prijs of anders korting op bindingen in elkaar knutselen in ruil voor beeldmateriaal van bijzondere plekken en blog-posts. Dank hiervoor! Verder een ingewikkelde keuze om te blijven vasthouden aan mijn BC's of ze achter te laten en zorgen dat ik iets handzamers heb,.. Wat een keuzes.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro