Dumpert Snowpulse in lawine

• JeroenvG
    Beginner
    JeroenvG op 13 februari 2014 · 19:24
    Vers van de Dumpert, zoals ik kan horen een italiaan die zijn half bedolven vriend uit graaft:

http://www.dumpert.nl/mediabase/6585039/d798a2d3/lawine_rescue.html...

Ik denk niet dat ie helemaal begraven had kunnen worden, maar toch is het resultaat goed te zien.
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 13 februari 2014 · 21:22
    Sow, apart filmpje! De lawine ligt al op het vlakke deel en hij is nog boven in de afdaling.. Het resultaat is inderdaad goed te zien en ook hoe bizar je vast zit in zo'n lawine!
    Life is short, ride a board!
  • CPet
    Advanced
    CPet op 15 februari 2014 · 10:06
    Ook leuk om te zien dat hij hulp krijgt met scheppen! Plastic schep en ze staan elkaar in de weg! Wel een beste lawine hoor!
    Let the snow come!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 februari 2014 · 11:32
    ja het is duidelijk dat als je ski nog vast zit je echt geen kans hebt om eruit te komen zonder hulp. Die redder kon trekken wat ie wilde aan dat been: geen beweging. Pas toen de ski los was kon ie gaan zitten.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 17 februari 2014 · 13:11
    NB de flinke bult sneeuw achter de airbag; stuwdammetje...
  • MDA
    Advanced
    MDA op 17 februari 2014 · 16:21
    Ik denk niet dat ie helemaal begraven had kunnen worden, maar toch is het resultaat goed te zien. JeroenvG op 13 feb. 2014 19:24

Ik denk dat ie zeker wel helemaal begraven was geweest zonder airbag. Als je de bult sneeuw die achterop zijn nek ligt ziet, dan denk ik eigenlijk dat ie bijna zeker 100% onder was geweest. Niet diep, maar wel onder.

Ook leuk om te zien dat hij hulp krijgt met scheppen! Plastic schep en ze staan elkaar in de weg! Wel een beste lawine hoor! CPet op 15 feb. 2014 10:06

Ik wil niet de hele discussie plastic vs metaal hier oprakelen, maar ik vind het een beetje raar dat je dat hier aanhaalt: De schep lijkt het prima te doen in deze lawinesneeuw. Toch?Beetje vreemd dat je dat als een negatief punt hier aanhaalt...

Wat me meer zorgen baart is de 'overhaastheid' waarmee de eerste redder aan het scheppen gaat. Zo krijgt ie zijn schep niet in elkaar met zijn handschoenen aan, en vergeet ze dan weer aan te trekken voor ie begint met scheppen. Het is nu mooi weer lijkt het dus weinig aan de hand; maar met wat wind en losse sneeuw heb je zo een paar handschoenen helemaal vol sneeuw en twee compleet verkleumde handen.
    En ik hoor niet hoe hij communiceert met het slachtoffer omdat het versneld is afgespeeld, maar ik zie hem eigenlijk op geen moment met het slachtoffer checken wat er met hem aan de hand is. Zijn hoofd is boven de sneeuw (en hij ademt), maar misschien is er iets anders mis onder de sneeuw en moet je pronto de heli laten komen.

Ach. Het is altijd makkelijker analyseren vanachter de laptop. Maar ik vind het er wat overhaast uitzien. En dat is nog wel met een slachtoffer met zijn hoofd nog boven de sneeuw. Je kunt je de haast en adrenaline wel voorstellen als dat hoofd er niet bovenuit steekt... Om het motto van een brandweerman die ik laatst sprak maar aan te halen: "rustig blijven daar waar er haast geboden is".
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • DrRoetker
    Beginner
    DrRoetker op 18 februari 2014 · 13:52
    Dit filmpje bewijst wel het nut van die Snowpulse en Mammut airbags, weet niet of zijn hoofd ook zo mooi boven de sneeuw had gezeten met een ABS

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro