Welke slijptool te kiezen?

• piethein
    Tourist
    piethein op 18 februari 2014 · 11:22
    Hallo allemaal,

Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van de afhandelingssnelheid van de onderhoudsman, wil ik het slijpen van mijn ski's graag zelf onder de knie krijgen. Er zijn op youtube en hier op het forum diverse filmpjes en tips hoe ik dit zelf kan doen, maar nu heb ik een vraag over de tool die ik hierbij het beste kan gebruiken.

Er zijn namelijk diverse slijptools waaruit ik kan kiezen; vaste plaatjes, pocket tools en slijpers met wieltjes. Ik wil mijn kanten gewoon op 89 graden kunnen slijpen zonder al te veel poespas en ik wil er geen godsvermogen aan uitgeven, kan ik dan af met een pocket tool, of komt er echt meer bij kijken?

En verder vraag ik me af of er echt kwaliteitveschil zit tussen de verschillende merken; Swix/Toko/Holmenkol

Hierbij een aantal links van verschillende tools:

Toko express tuner kit
    http://sportgigant.at/shop/product.php?id_product=9568...

Toko Side Edge Tuning Angle Pro 89°
    http://sportgigant.at/shop/product.php?id_product=11556...

Swix Pocket Edger 2x2
    http://sportgigant.at/shop/product.php?id_product=972...

Swix Carving-Set I TA3001 Diamant Schleifer Bindungshalter
    http://sportgigant.at/shop/product.php?id_product=944...

Swix Kantenwinkel mit Zwinge und Kugellagern 89°
    http://sportgigant.at/shop/product.php?id_product=11539...

Alvast bedankt!

Mvg.

Piet Hein
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 18 februari 2014 · 11:43
    Hoi Piet Hein,

Het enige wat je nodig heb is dit:
    Je bent toch geen racer... dus alles andere is een beetje overkill

http://www.vdhtools.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=3002...

Gewoon uit het handje

BAM

instructie video:
    Atomic
  • MDA
    Advanced
    MDA op 18 februari 2014 · 12:03
    Het probleem met 'uit het losse handje' is dat je het eerst jaaaaaaaren met een tool moet hebben gedaan voordat je het uit de losse pols kan.... Dus das niet echt een goed advies voor een beginner die zijn skis wil leren slijpen...

Ik zou die nemen: http://sportgigant.at/shop/product.php?id_product=944...

Die diamanvijl in je rugzak gooien, dan kun je alijd onderweg de ergste bramen er af halen. De rest lekker thuis laten, en op je gemak je kanten goed houden. Dat gaat prima met een pocket tool.

Wax: Inderdaad, je bent geen racer. Zijn allemaal prima...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 februari 2014 · 12:17
    Als je een zgn carrosserie vijl gaat gebruiken, elke keer als je je kanten weer scherp wil krijgen, dan kun je in ieder geval snel weer een aan een nieuw paar ski's. Elk nadeel heb ze voordeel. 😉
    Wat ik weer zou doen als ik m'n eerste onderhoudsmateriaal aan zou gaan schaffen: Koop een kantenhoek en klem met je gewenste aantal graden, een zoetvijl 'fijn', een diamantvijltje 400 en als je het goed wil afwerken nog een diamantvijltje 1000 of 1200.
    Die zoetvijl gebruik je om de juiste hoek er in te zetten als de fabrikant of shop dat nog niet gedaan heeft en voor het sporadische grove onderhoud. Het diamantvijltje gebruik je voor het regelmatige onderhoud, eerst de 400 en dan afwerken met de fijne 1000 of 1200.
    Zo hou je langer je kanten (goed).
    Zelf heb ik ook nog een diamantvijltje 100 aangeschaft voor het grovere slijpen, omdat ik dat toch prettiger vind werken dan een vijl.
    Uiteindelijk wil je ook de onderkant van je staalkant wel eens bijwerken, dus op mijn lijstje zou ook een tooltje staan waar ik die onderkant mee zou kunnen bewerken door mijn vijltjes daar in te klemmen en dat ik dan ook nog de slijphoek kan instellen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 februari 2014 · 12:54
    Uit de hand met de carosserievijl - waarom ook niet? 😉

Gewoon tooltje met de door jou gewenste hoek (89 graden) met klem en een grove en fijne metalen vijl en een grove diamant. Oh ja en wat slijpvloeistof voor de diamant: half water, half spiritus. In noodgevallen werkt spuug ook... Dat is wat ik standaard gebruik.

Evt. nog een tooltje om je (ABS) sidewall te tunen voordat je gaat slijpen, anders loopt je vijl daarin te vijlen als je een scherpere hoek in je kant gaat zetten. Dit zou met een mes anders ook wel moeten lukken.

En check of je echt de onderkant van de zijkant van je staalkant aan het slijpen bent. Gewoon met een edding je kant zwart kleuren - je ziet daarna bij het slijpen wat er geslepen wordt.

Succes
  • svenk
    Advanced
    svenk op 18 februari 2014 · 13:44
    Evt. nog een tooltje om je (ABS) sidewall te tunen voordat je gaat slijpen, anders loopt je vijl daarin te vijlen als je een scherpere hoek in je kant gaat zetten. Dit zou met een mes anders ook wel moeten lukken.Erwin op 18 feb. 2014 12:54\
    Hoe vaak doe je dit, je ABS sidewall bijsnijden? En hoe werkt dit bij een kap-constructie?
    If in doubt, don't go out!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 18 februari 2014 · 13:46
    Wat ik nog mis in t lijstje is iets om je ski goed in vast te zetten. Werkt wel zo prettig.
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 18 februari 2014 · 15:10
    Evt. nog een tooltje om je (ABS) sidewall te tunen voordat je gaat slijpen, anders loopt je vijl daarin te vijlen als je een scherpere hoek in je kant gaat zetten. Dit zou met een mes anders ook wel moeten lukken.Erwin op 18 feb. 2014 12:54\
    Hoe vaak doe je dit, je ABS sidewall bijsnijden? En hoe werkt dit bij een kap-constructie? SVENK op 18 feb. 2014 13:44

Wanneer je merkt dat er plastic in je vijl gaat zitten.. je slijpt je kant dan niet meer. Dat probleem heb je met een carrosserie vijl minder 😉

hihi
    Atomic
  • svenk
    Advanced
    svenk op 18 februari 2014 · 15:20
    lol

Is een kap-constructie ook bij te snijden? Lees eigenlijk altijd alleen over ABS sidewalls...
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 18 februari 2014 · 21:05
    Wat ik nog mis in t lijstje is iets om je ski goed in vast te zetten. Werkt wel zo prettig. SVENK op 18 feb. 2014 13:46
    Wat ik gebruik om mijn ski's de te waxen en te slijpen is een soort mal die dezelfde vorm heeft als de voor- en achterkant van een skischoen. Deze mal maak ik met een lijmklem vast aan de werkbank en ik kan mijn ski er zo in klikken als je normaal je ski in een schoen klikt. Ik kan mijn ski niet draaien maar het slijpen wil ook wel als de ski vlak ligt. De mail is zo gemaakt dat ik de voorkant en achterkant verder uit elkaar kan zetten zodat ik voor elke schoenmaat de mal kan aanpassen. Ik heb dit afgekeken van een duitser die een filmpje op internet had gezet en het werkt goed.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 19 februari 2014 · 08:02
    Gewoon in de workmate klemmen. Gaat prima. Met een tooltje kun je zelfs uit de hand slijpen als het moet.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro