Airbags...I get lost

• SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 4 maart 2014 · 12:39
    Hallo, ik wil een airbag gaan aanschaffen maar raak door het grote aanbod het overzicht kwijt. Wat kunnen jullie mij op basis van jullie ervaringen wel en niet aanbevelen? Thanks already!
    Live your passion!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 maart 2014 · 12:55
    Dat een airbag hebben beter is dan geen airbag hebben en dat er onderling niet heel veel verschil is vwb overlevingskans. Neem degene die lekker zit en je als rugzak levert wat je zoekt. (ruimte, strap mogelijkheid etc)

In short:
    ABS: 2 ballonnen, in theorie als er 1 kapot is heb je nog de ander, bij de Vario verschillende opritszakken, trigger moet je elke keer eropzetten en dat kan wel eens lastig zijn als opzet stuk verijst is.

Snowpulse:
    RAS: uitneembaar dus rugzak is ook normaal te gebruiken
    Standaard: geeft ook hoofd nek bescherming. Ballon in de schouderbanden: deze banden zijn dan wat stijf dus duurt het langer voordat hij goed zit. Trigger werkt met staaldraad en zit gewoon vast in de schouderband, kun je gewoon wegklappen achter rits.

BCA:
    Geen ervaring mee.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 4 maart 2014 · 13:04
    BCA:
    - uitneembaar/verwisselbaar tussen modellen rugzakken.

- trigger - ronde balletje met staaldraad op schouderband en is in een vakje weg te ritsen

maar als 'expert' en een klein beetje het forum doorzoeken had je deze info al geweten.
    Toerisski
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 4 maart 2014 · 14:30
    maar als 'expert' en een klein beetje het forum doorzoeken had je deze info al geweten.

@sanno +1 (sorry, kon het niet laten 😋)
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 4 maart 2014 · 14:52
    Bedankt voor de info! Een goed advies is het halve werk 😉
    Live your passion!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 4 maart 2014 · 15:12
    Nieuwe snowpulse (PAS) gaat rond hoofd en nek, EN is verwisselbaar. Best of both worlds dus.

Volgend seizoen komt Pieps / Black Diamond met een nieuw systeem dat een paar marginale voordelen biedt, en, imho, een nogal groot voordeel: de zak loopt na een paar minuten langzaam leeg = airpocket!
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 4 maart 2014 · 15:55
    Thanks Jaap, idd na even speuren op internet zie ik inderdaad veel over nieuwe innovaties:
    - thuis en onderweg opladen
    - weer direct te gebruiken na eerste gebruik (dus leeg laten lopen, opvouwen en ready)
    - leeglopen airpocket
    - opblazen ondanks gat
    Live your passion!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 maart 2014 · 15:59
    Nieuwe snowpulse (PAS) gaat rond hoofd en nek, EN is verwisselbaar. Best of both worlds dus.
    Volgend seizoen komt Pieps / Black Diamond met een nieuw systeem dat een paar marginale voordelen biedt, en, imho, een nogal groot voordeel: de zak loopt na een paar minuten langzaam leeg = airpocket! JaapvR op 4 mrt. 2014 15:12

Volgens mij lopen de zakken van snowpulse altijd al langzaam leeg.... Correct me if I am wrong!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 4 maart 2014 · 16:59
    Los van welk merk je koopt, als je eenmaal je airbag gekocht hebt zijn je zakken leeg (gelopen)...

😉
    White room,Pillow lines,I rule
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 maart 2014 · 17:19
    Los van welk merk je koopt, als je eenmaal je airbag gekocht hebt zijn je zakken leeg (gelopen)...
    😉 telemikey op 4 mrt. 2014 16:59

😉 lol
  • mitely
    Expert
    mitely op 5 maart 2014 · 08:35
    Volgend seizoen komt Pieps / Black Diamond met een nieuw systeem dat een paar marginale voordelen biedt, en, imho, een nogal groot voordeel: de zak loopt na een paar minuten langzaam leeg = airpocket! JaapvR op 4 mrt. 2014 15:12

Volgens mij lopen de zakken van snowpulse altijd al langzaam leeg.... Correct me if I am wrong! skiester op 4 mrt. 2014 15:59

Klopt ! alle zakken verliezen een beetje lucht, maar bij BD en Pieps is het bewust zo gemaakt.
    (om een airpocket te krijgen, zoals eerder geschreven)

Wat de meeste hier schrijven, hoe draagt de rugzak, welke features heeft hij,
    welke groote heb je nodig, enz.

Mijn ervaring is dat veel mensen bij een Hervulbare fles (BCA) toch deze fles omruilen in
    een winkel , omdat ze bijna geen vul stationen vinden kunnen. (en deze BCA fles is niet zo
    makkelijk te krijgen.)

Volgende Winter komen vele nieuwe interessante alternativen, Alpride, Jetforce.

zie ook: http://wepowder.nl/forum/topic/90512
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 5 maart 2014 · 08:43

In short:
    ABS: 2 ballonnen, in theorie als er 1 kapot is heb je nog de ander, [/post]

Dat is zo'n een Reklame van de Firma ABS, maar mijn vraag is dan
    werkt het Paranuss-effekt dan noch ?
    (effekt = dat je naar ''boven blijft drijven'')
    Dit zegt ABS zelf: dat effekt werkt als de balonnen 120Lit of meer hebben.
    Zo een ballon ca 60 Lit. werkt dan toch niet meer..?
    Mitely
  • skiester
    Advanced
    skiester op 5 maart 2014 · 09:50
    Daarom schrijf ik ook "in theorie". Ach 60 liter is meer dan 0 liter... Maar ik heb persoonlijk juist gekozen voor snowpulse vanwege hoofd nek bescherming. Lijkt me niet onnodig als je in de wasmachine zit. En het idee dat de ballon rond het hoofd ook ervoor zorgt dat je hoofd hoog blijft.... Ach iedereen heeft zn eigen persoonlijke voorkeuren.
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 5 maart 2014 · 11:12
    Zelf lijkt mij een airbag met nekprotectie ook het meest prettig (oa jetforce). Maar ik wacht nog even met aanschaf tot volgend seizoen, tot die tijd huur ik wel. Momenteel heeft blue tomato mooie aanbiedingen ook voor lawine rugzakken...zodoende dat ik dit topic ook ben begonnen.
    Live your passion!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 5 maart 2014 · 12:26
    Belangrijkste blijf ik toch vinden hoe een rugzak zit. De snowpulse zat bij mij (wat smaller postuur) niet goed door de relatief stijve schouderbanden.

Vergeet ook het gewicht niet. Iedere keer als ik mijn ABS pak vind ik het bv al een 'zware' rugzak leeg...
    If in doubt, don't go out!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 maart 2014 · 02:03
    Precies. Als ik jou was, zou ik ze eerst allemaal eens lekker passen. Zo kwam ik op de snowpulse uit, en viel de BCA al meteen af omdat dat het zwaarste systeem is van de drie.
    Het feit dat je van rugzak kunt wisselen (BCA en mammut) is wel een heel groot voordeel.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 maart 2014 · 06:41

Mijn ervaring is dat veel mensen bij een Hervulbare fles (BCA) toch deze fles omruilen in
    een winkel , omdat ze bijna geen vul stationen vinden kunnen. (en deze BCA fles is niet zo
    makkelijk te krijgen.)

zie ook: http://wepowder.nl/forum/topic/90512 mitely op 5 mrt. 2014 08:35

Voor 15euro koop je zelf een verloopstuk zodat je bij elke duikshop/paintball shop het kan laten vullen. Of je kan het dan zelf thuis doen als je een luchtilinder hebt althans.
    Toerisski
  • mitely
    Expert
    mitely op 6 maart 2014 · 09:03
    Niet alleen een EU-Adapter (BCA heeft 2 adapters, EU en USA) heb je nodig,
    ook een Refil kit.
    (weet niet hoe het is in Ned, maar bij ons kan je die niet krijgen..)

De Brandweer, kan ook een flessen navullen.
    (zulke navul sationen moeten dan wel zulke Kits hebben, en als je zelf ook geen Kit hebt, dan wordt het navullen toch een lastige opgave. Dus de meeste ruilen toch die flessen)

Ps. een lege 10Lit ''duikfles'' heeft een startpreis van 200,- en meer.
    Mitely
  • waingro
    Advanced
    waingro op 6 maart 2014 · 10:22
    Ben het met sanno eens. Tevens gebruiken snowpulse en bca dezelfde adaptor/verloopstuk. Je kunt dus altijd bij snowpulse station je bca cilinder vullen en omgekeerd.

Standaard zit bij je BCA cilinder alles wat je nodig hebt om je cilinder 5x ofzo te kunnen vullen op de adaptor/verloopstuk na. Als je dus naar een paintbalshop gaat (waar ze die adaptor al hebben) kunnen ze hem daar vullen met lucht (niet met CO2!) Het is dus geen lastige opgave. Je hoeft enkel maar een o-ringetje te vervangen. Check youtube

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 6 maart 2014 · 10:58
    Bever Amsterdam vult gratis je BCA cilinder. Ze hebben er ruime ervaring mee.
    Wat betreft de BCA, koos ik deze 2 jaar geleden omdat je als boarder misschien nog wat zijzicht wilt hebben als je m opgeblazen zou hebben en lawine terrein uit kan boarden. Dat lukt m.i. niet met de nekforce van Snowpulse. En ik vond de BCA beter zitten, ook al ziet ie er minder slick of tailored uit. Nu na veel dragen ook nog. En inderdaad wel wat zwaar.
    Never a last run..
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 maart 2014 · 10:59
    toevallig heb ik een duikcilinder en doe ik het zelf. Dat gaat heel makkelijk zoals bovenstaand filmpje laat zien.

en de refill kit (zakje met o-ringetjes) zat er bij mij bij.
    Toerisski
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 6 maart 2014 · 11:13
    Allemaal bedankt voor de info, ik heb genoeg stof om mij verder in te verdiepen!
    Live your passion!
  • florider
    Advanced
    florider op 7 maart 2014 · 19:03
    Passen is denk ik het beste advies. Vond zelf de Snowpulse totaal niet comfortabel zitten door de dikke en stijve schouderbanden. Persoonlijk vind ik bewegingsvrijheid tijdens het skieen één van de belangrijkste dingen. Dat vond ik bij de ABS.

Daarbij moeten de innovaties die er aankomende winter aankomen zichzelf nog in de praktijk bewijzen wat mij betreft..
  • Crayno
    Beginner
    Crayno op 11 maart 2014 · 12:59
    Ik kijk uit naar de Alpride van Scott
    http://www.scott-sports.com/us/en/news/wintersports/ISPO_award_winner_...
    Zeer licht en een nieuw patroon is iets van 15 Euro als ik het goed heb

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro