[Gear Review] Icelantic Keeper (2012/2013) +even voorstellen

• Svenski
    Advanced
    Svenski op 5 maart 2014 路 21:38
    Allereerst zal ik me even voorstellen; Ik ben Svenski, zo'n 4 jaar terug begonnen met skiën in de poeder en inmiddels zo'n 20 weken ervaring. Zo lang lees ik ook al mee op het forum, dus vond het wel tijd worden om eens wat te delen. Heb begin dit jaar een set Icelantic Keepers uit het seizoen 2012/2013 aangeschaft voor een seizoen in de sneeuw en heb ze aardig kunnen uitproberen. Hieronder volgen mijn bevindingen

Mijn gegevens: Man, 23, 176 cm, 68 kg

Voordat ik begin, deze ski's zijn ook door dr. Gear onder handen genomen: http://wepowder.nl/weblog/5071/Gear-Review-Icelantic-Keeper...

a) Algemene beschrijving & specificaties
    Icelantic is een Amerikaans merk met poederbakken, toerski's en een splitboard in het assortiment. De spullen vallen nogal op door de kunstwerken op de topsheet. Whitetracks is de Nederlandse importeur.

De ski's: Poederbakken met (volgens de fabrikant) traditionele camber onder de voet en een rocker tip. De dimensies zijn 150x119x138. Ik heb de ski's in 181cm (radius is 16 meter) met Marker Griffion bindingen.

b) Situatie waarin ik getest hebt
    Sinds november in Tirol en Osttirol. Sneeuw variërend van diepe poeder (Osttirol), verspoord en ijzige poeder in Tirol. Mijn eigen reeridepaspoort: http://wepowder.nl/profile/25750/passport

c) Wat vond ik ervan?
    De overstap van ski's met 100mm onder de voet naar deze Keepers ging onverwacht makkelijk. De eerste meter op snelheid op de piste voelen gelijk stabiel. Eerlijk gezegd ben ik erg verrast over de prestaties op de piste, de kantenwissel is weliswaar wat langzamer dan bij een set racers en op ijzige stukken vragen ze iets meer inzet, maar over het algemeen heb ik er ook op de piste heerlijk mee kunnen knallen. In de poeder is het verschil met de ski's die ik hiervoor heb gehad (tot 100mm onder de voet) heel groot. In onverspoorde dieper poeder blijven de ski's altijd boven (waarschijnlijk mede door de 150mm tip) en kan je heerlijke bochten draaien. Je komt weliswaar makkelijk weg op deze latten, maar je merkt pas echt wat ze in hun mars hebben als je ze flink op de staart trapt. Dan haal je flink wat snelheid uit je bochten, om door te accelereren in de volgende. Het zijn geen enorm stijve ski's maar toch doen ze het heerlijk op een flinke snelheid. Eenmaal gewend draaien ze makkelijk en dat is heerlijk tussen de bomen. Het meeste verschil in plezier tussen deze ski's en de smallere latten merk ik wanneer de poeder verspoord is. Met de Keepers ros je over verspoorde poeder als een setje carveski's over een strak geprepareerde piste, maar dan met iets meer hobbels natuurlijk馃槈.

d) Wat vind je positief?
    Allround karakter; doet het eigenlijk altijd lekker. Specifieke punten: float, gedrag in verspoorde sneeuw, graphics.

e) Wat vind je negatief?
    Tja, elk voordeel heeft zijn nadeel. Ik ben het wel met de recente dr. gear review eens dat ze niet echt ergens in uitblinken. Uiteraard zijn het ook niet de lichste ski's dus zal er persoonlijk niet zo snel een tourbinding op zetten.

f) Conclusie, aan wie zou je het aanraden?
    Aan diegene die op zoek is naar een allround freeride ski. Ik denk dat veel skiërs met deze apparaten uit de voeten kunnen. Als beginner zal het freeriden je een stuk makkelijker afgaan dan op een set die smaller is, terwijl de vergevorderde rijder pas het volledige potentieel van deze ski's kan benutten. Kortom, iemand die één ski zoekt die in veel (de meeste) omstandigheden uit de voeten kan.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 maart 2014 路 02:04
    Welkom Svenski!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 maart 2014 路 08:59
    Goede review en welkom.
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 7 maart 2014 路 09:50
    Joepie, nog een Icelantic- fan erbij! 馃槂
  • Svenski
    Advanced
    Svenski op 8 maart 2014 路 20:50
    Thanks!馃槂 Waar rijd jij op Anouk?
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 8 maart 2014 路 22:12
    Thanks!馃槂 Waar rijd jij op Anouk? Svenski op 8 mrt. 2014 20:50
    Een aantal jaar geleden een seizoen op Nomads gereden, maar ondertussen helemaal weg van mijn Shamans. Om te in het bos spelen heb ik nog Scouts 馃槂
  • Svenski
    Advanced
    Svenski op 9 maart 2014 路 22:58
    Klinkt goed! Zou er ook nog wel een setje scouts bij willen....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro