De toekomst van La Grave

• Ghini
    Advanced
  • MDA
    Advanced
    MDA op 5 maart 2014 · 23:05
    Als dit geen optie voor een crowd-funding project is dan weet ik het niet meer hoor...

ik steek echt wat centen in het levend houden van La Grave EXACT zoals het nu is. En dat dat niet rendeert is mij een worst.

Om het even heel bot te zeggen: skien is een dure hobby, en de meeste freeriders gedragen zich graag als ski bums, maar hebben echt wel wat centjes over voor hun sport. Dus ik zal echt niet de enige zijn die hier zo over denkt.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 maart 2014 · 06:57
    lijkt mij ook, hoewel ze misschien nog meer terug naar de kern moeten in een nieuwe setting.
    Toerisski
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 maart 2014 · 13:31
    Hadden wij het met zijn allen niet al eens eerder over samen een lift opkopen en beheren? Dit lijkt me nou toch echt de ultieme freeride berg om een wepowderberg te zijn!

Maar effe serieus, de freeride community van Europa moet hier toch aan kunnen bijdragen?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 6 maart 2014 · 13:54
    Nou dan, starten die crowd funding!!
  • misteriks
    Beginner
    misteriks op 6 maart 2014 · 16:07
    I'm in!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 6 maart 2014 · 16:57
    Bij crowdfunding wordt er volgens mij vaak een tegenprestatie verwacht, wat in dit geval opzich wel kan (denk La Grave merchandise oid). Wat opzich ook zou kunnen is dat er lokaal een stichting wordt opgericht die een deel van de kosten opzich neemt, door middel van donaties van freeriders wereldwijd.

Hoe dan ook, ik hoop echt dat er een vervolg plan komt. Zelfs als dat modernisering betekend.. "the lesser of two evils". Persoonlijk denk ik dat er een reële kans bestaat dat Compagnie des Alpes het koopt en ofwel houdt zoals het is, of een paar verandering doorvoert.

Rex Monte - Amor Nix
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 maart 2014 · 17:11
    In dat artikel staat dat de huidige operatie gewoon 2 ton winst per jaar maakt. Benieuwd hoe 'netto' dat bedrag is...

Denk dat de problemen pas echt beginnen tegen de tijd dat de lift wordt afgekeurd of groot onderhoud nodig heeft; tot die tijd moet het wel lukken om 'm op een of andere manier draaiend te houden... Ik ga ze over een week of twee iig maar weer wat sponsoren!
  • evan
    Advanced
    evan op 6 maart 2014 · 17:25
    Met de huidige populariteit van het freeriden is het toch vreemd dat TGM zich amper weet te redden?
    Als iedereen gewoon vaker naar La Grave gaat zal de huidige exploitant het contract vast wel willen verlengen en anders meldt zich dan toch wel een andere partij? 😉

Wat mij is opgevallen is dat de capaciteit van de gondel nogal te wensen overlaat. Zeker als het bovenste traject niet open is sta je vooral voor het traject tussen 1800m en 2400m lang in de rij, terwijl het op de berg dan nog verre van druk is. Dus als er meer mensen naar La Grave gaan, zullen de wachttijden verder toenemen en als dat voortduurt blijven de nieuwkomers vanzelf wel weer weg.

Blijkbaar zijn de kosten van die oude gondel (want zo veel andere kosten heeft TGM volgens mij niet) zo hoog dat de hoge bezettingsgraad en de aanzienlijke prijs van een dagpas (€45 voor één lift) die kosten niet kunnen compenseren.
    Als dit geen optie voor een crowd-funding project is dan weet ik het niet meer hoor...
    ik steek echt wat centen in het levend houden van La Grave EXACT zoals het nu is. En dat dat niet rendeert is mij een worst.MDA op 5 mrt. 2014 23:05

La Grave exact houden zoals het nu is lijkt me niet realistisch. Een nieuwe gondel of anders een extra lift tussen 1800m en 2400m (het tracé van die oude stoeltjeslift verlengen?) lijkt me onafwendbaar als je La Grave enigszins wilt houden zoals het nu is.

Als er geen enkele grote investeerder het aandurft om te investeren in nieuw materieel zonder er een heel ander gebied van te maken, dan zou crowd funding of een coöperatie misschien een oplossing kunnen bieden. Laten we het hopen.

@sanno, nóg meer terug naar de kern? Bedoel je La Grave zoals het nu is, maar dan zonder lift? 😉
  • Karst
    Advanced
    Karst op 6 maart 2014 · 19:30
    Wat getallen (indicatief):
    http://www.societe.com/cgi-bin/bilan?bil=341897338201210311&mode=p...

Op eerste blik lijkt het geen ongezonde onderneming! 10% net marge, voldoende eigen vermogen, redelijk wat cash, niet onderwater. Dus 0.2mln bottom line tov 2mln omzet is financieel best OK (geen vetpot), lift is bijna afgeschreven. *
    Een koopje voor een bedrijf zoals La Compagnie, met hun kennis en kunden zouden ze deze oude installatie makkelijk kunnen onderhouden.
    Issue is dus, zoals powdermag dat goed beschrijft, 'a liability issue' voor een 100% freeride berg waar ze waarschijnlijk hun fingers niet aan willen branden... Wie wel?

* disclaimer: uit deze turbo 5-minuten 'due dilligence' kunnen geen rechten worden ontleend. Maar heb opeens wel zin hier serieus naar te kijken. 😉
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 maart 2014 · 20:02
    @evan inderdaad zoiets, maar niet helemaal. sleeplift dicht voor de standaard afdaling heeft het geen meerwaarde. als je couloirs etc wilt rijden dan loop je dat stukje extra ook wel en scheelt weer een het aantal mensen die je potentieel gaan aanklagen.

@karst toch denk ik dat de 'liability issue' eigenlijk zeer beperkt is. Het is geen VS, of misschien ben ik van de oude traditionele gedachte die goed verwoord werd door Scot Schmidt "People suing ski areas should be shot". Letterlijke uitvoering hieraan geven levert waarschijnlijk een nog grotere 'liability issue' op. 😉
    Ik denk dat de investering in een nieuwe lift ergens in de komende 5-10 jaar vrijwel onoverkomelijk is en dat dat het vrijwel niet meer rendabel zal maken om op de huidige manier door te gaan. Behalve in een coop structuur.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 6 maart 2014 · 20:45
    [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention] inderdaad zoiets, maar niet helemaal. sleeplift dicht voor de standaard afdaling heeft het geen meerwaarde. als je couloirs etc wilt rijden dan loop je dat stukje extra ook wel en scheelt weer een het aantal mensen die je potentieel gaan aanklagen. @sanno, zou dat zo'n grote besparing opleveren? Geen sleeplift betekent ook geen verbinding met Les 2 Alpes, dus het opgeven van de sleeplift zou naast een besparing ook een inkomstenderving betekenen. Ik kan niet goed inschatten wat die sleeplift toevoegt aan de mogelijkheden van La Grave omdat we amper aan die kant van de berg zijn geweest. Maar ik vind die 400 hoogtemeters extra best wel veel.

Goed werk, @Karst!
    * disclaimer: uit deze turbo 5-minuten 'due dilligence' kunnen geen rechten worden ontleend. Maar heb opeens wel zin hier serieus naar te kijken. 😉 Karst op 6 mrt. 2014 19:30Ga je een bod doen op de concessie of TGM overnemen? 😉

Wat 'liability' betreft: bij de commentaren op het artikel van Powder staat een reactie van de sales manager van TGM. Volgens hem is bij wet de gemeente en niet de exploitant verantwoordelijk voor ongevallen op de gemeentegrond.

Zoals je terecht opmerkt is het op het eerste oog een gezonde onderneming. Dat TGM geen concrete interesse toont in het verlengen van de concessie duidt er mogelijk op dat TGM verwacht dat de technische levensduur van de gondel er bijna op zit. Ze laten hun beslissing er in dat geval waarschijnlijk van afhangen of de eigenaar (de gemeente) investeringen belooft. Die sales manager geeft namelijk aan dat TGM de burgemeestersverkiezingen van volgende maand afwacht ...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 maart 2014 · 06:50
    @evan
    ok liability issue lijkt uit de lucht. Nu tijd voor de business case en voorbereiding van het bod 😃
    geen idee wat de sleepliften precies kosten of opleveren. afhankelijk of ze op de gletsjer staan of in de rots zal een groot verschil maken qua onderhoudskosten. Het aanzetten van de sleeplift zal niet veel kosten met zich meebrengen, onderhoud liften, pistes en salaris personeel zullen hoger zijn. De 10 a 20 mensen die vanuit L2Alpes komen maken ook het verschil niet, maar misschien is het wel een lucratieve deal, maar ik denk dat je mogelijk een andere oplossing kan bedenken die minder kosten met zich meebrengt (Maak er een snowcat operatie van?!)

Volgens de berichten is La Grave erg armlastig, maar zonder winterseizoen zal het 's winters een soort spookdorp zijn, want van Chazelet moet je het niet hebben. Maar wie gaat de investering dan doen. wordt in het volgende contract de lift eigendom van de exploitant die dan zelf de investering moet doen, of gaat la Grave het zelf doen en wordt er een prijsafspraak gemaakt over gebruik en onderhoud.
    Hoe meer ik er over denk hoe meer vragen er komen, maar ik denk dat La Grave een initiatief voor crowdfunding moet nemen zodat ze goedkoper de nieuwe lift kunnen financieren. Ze zouden iets moeten doen met donateurs die jaarlijks een bedrag storten.
    Toerisski
  • robbert
    Advanced
    robbert op 7 maart 2014 · 09:52
    Het zou jammer zijn als de lift sluit, maar absoluut verschrikkelijk als een groot bedrijf het koopt en er een resort van maakt.
    Growdfunding voor een nieuwe lift lijkt mij een prima optie om het te houden zoals het is. Als dat niet lukt dan heb ik liever helemaal geen liften en een paar mooie hutten boven. www.lekkerlanglopennaarextreemhang.nl
    Earn your turns
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 maart 2014 · 10:16
    Ben er nog niet geweest, maar als je er vanuit L2A kan komen is het toch niet zo'n drama als de lift zou sluiten voor freeriders? Pendelbusje tussen de twee gebieden is wellicht goedkoper dan een aantal verouderde liften laten draaien.
    En omhoog lopen in een gesloten gebied is inderdaad ook geen straf.
    splitfest.nl
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 7 maart 2014 · 10:42
    Crowdfunding is leuk voor een design studie oid , maar gaat voor een serieuze renovatie niet genoeg geld opleveren.

Volgens mij is hier sprake van het volgende:
    TGM staat op het punt behoorlijk wat geld uit te geven voor een nieuwe lift en wil dat de gemeente mee investeert; speelt een spelletje waarbij dramatisch gedreigd wordt de zaak te sluiten bla bla ba, drama voor La Grave etc....

Resultaat:
    De gemeente springt bij, de préfecture helpt met wat subsidies, eind goed al goed.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 maart 2014 · 11:32
    Wat mij is opgevallen is dat de capaciteit van de gondel nogal te wensen overlaat. Zeker als het bovenste traject niet open is sta je vooral voor het traject tussen 1800m en 2400m lang in de rij, terwijl het op de berg dan nog verre van druk is. Dus als er meer mensen naar La Grave gaan, zullen de wachttijden verder toenemen en als dat voortduurt blijven de nieuwkomers vanzelf wel weer weg.
    Blijkbaar zijn de kosten van die oude gondel (want zo veel andere kosten heeft TGM volgens mij niet) zo hoog dat de hoge bezettingsgraad en de aanzienlijke prijs van een dagpas (€45 voor één lift) die kosten niet kunnen compenseren.
    ik steek echt wat centen in het levend houden van La Grave EXACT zoals het nu is. En dat dat niet rendeert is mij een worst.MDA op 5 mrt. 2014 23:05

La Grave exact houden zoals het nu is lijkt me niet realistisch. Een nieuwe gondel of anders een extra lift tussen 1800m en 2400m (het tracé van die oude stoeltjeslift verlengen?) lijkt me onafwendbaar als je La Grave enigszins wilt houden zoals het nu is.
    Als er geen enkele grote investeerder het aandurft om te investeren in nieuw materieel zonder er een heel ander gebied van te maken, dan zou crowd funding of een coöperatie misschien een oplossing kunnen bieden. Laten we het hopen.
    [mention="/profile/4051"][mention=4051]@sanno[/mention][/mention], nóg meer terug naar de kern? Bedoel je La Grave zoals het nu is, maar dan zonder lift? 😉 evan op 6 mrt. 2014 17:25

Nou, dat is juist wat ik wil: Ik heb in Grenoble gewoond, en ging in het begin vaak op en neer naar Cham voor de weekenden. Maar ik had op een gegeven moment het probleem dat er bij de Grand Montet om 08.30 al een rij stond van meer dan 1.5 uur, en tegen de tijd dat je boven was ALLES al uitgespoord was. Dus de lol ging er een beetje af. En toen kwam La Grave. Juist omdat het niet erg toegankelijk is, en juist omdat de lift uber traag is en weinig mensen omhoog kan brengen wordt het nooit druk op de berg, en kun je om 11.00 uur nog bijna overal verse sporen zetten. Ik wil juist geen betere lift. 😃

Het feit dat het duur is voor 1 enkele lift. Het feit dat het traag. Het feit dat je effe moet lopen om bij een lijn te komen. Allemaal zo houden. Daar heb ik graag wat geld voor over.

En dat is volgens mij hetgeen dat juist met crowdfunding kan, en met een bedrijf niet. Een eigenaar van een bedrijf moet winst maximaliseren. Dus die zal juist een betere, snellere lift neerzetten. En meer liften. En dan is het voor een deel gedaan zijn met La Grave zoals het nu is...

Vandaar.

Dus vandaar dat crowdfunding mij een goed idee lijkt. Ik hoef namelijk helemaal geen serieuze rennovatie. Als hun huidige omzet 2.000.000, en met netto 10% over onder de streep, dan hebben we zeg 1000 Freeriders nodig die elk 180 euro willen lappen en in ruil een seizoenspas krijgen. Dan zijn we rond, en hebben we geen enkele andere betalende klant meer nodig... Dat moet toch te doen zijn?
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 7 maart 2014 · 15:23
    Een seizoenspas voor 180 € is meer crowdpleasing dan crowdfunding.

Onderstreept wel waarom crowdfunding niet gaat werken 😉
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 maart 2014 · 15:33
    Sorry... ik snap je antwoord niet? Als je 1000 freeriders vind die dat bedrag neer willen tellen, dan ben je er toch? Dat gaat dan toch juist wel werken?
  • skiester
    Advanced
    skiester op 7 maart 2014 · 15:42
    Sorry... ik snap je antwoord niet? Als je 1000 freeriders vind die dat bedrag neer willen tellen, dan ben je er toch? Dat gaat dan toch juist wel werken? MDA op 7 mrt. 2014 15:33

180.000 euro is not gonna do the trick....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 maart 2014 · 16:04
    ah... you are correct. Ik mis een 0... 😀

Dan wordt het iets lastiger...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 7 maart 2014 · 16:12
    @MDA wil graag weten waarom niet.

Met mijn kleine denkraam zal ik het dan maar proberen uit te leggen, hoewel ik van financiën niet echt verstand heb 😃
    De omzet is zo'n 2 miljoen. Inkomsten zijn 2 miljoen, liftpassen, sponsoring, subsidie van gemeente e.d.. De uitgaven zijn 1,8 miljoen, personele kosten, liftonderhoud, pistebullie in bedrijf houden e.d.. Dan hou je twee ton winst over.
    Met 180.000 uit crowdfunding hou je het bedrijf dus niet draaiende, zeker niet als je naast die 1000 seizoenskaarthouders niet veel/genoeg andere freeriders krijgt om die 2 miljoen op te hoesten.
    Maar misschien heb ik het niet goed bedacht. Dan gaarne toch wat meer input van onze financiële experts 😉
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 7 maart 2014 · 16:14
    Ow ..., je had je gewoon verrekend 😃
  • evan
    Advanced
    evan op 7 maart 2014 · 16:15
    @MDA, zeker vanuit Grenoble had je natuurlijk meteen naar La Grave moeten gaan en niet naar Chamonix. 😉

Ik vind het ook wel een charmant idee om La Grave zo te houden als het is. Het spijkerbed dat La Grave is (in tegenstelling tot het gespreide bed dat veel moderne skigebieden zijn) zorgt ervoor dat alleen de mensen er komen skiën die dat heel graag willen en dat zorgt voor veel ruimte op de berg en de bijzondere sfeer. Ik heb het, getergd voor de kassa wachtend op het verlossende woord van de 'commission', vergeleken met het deurbeleid van sommige nachtclubs. Zolang de exploitant een gezonde winst maakt is er niks aan de hand. Maar als de lift afgekeurd wordt (de volgende keuring is in september: http://www.la-grave.com/pdf/TGM_ISO9011-2008.pdf), wat over niet al te lange tijd wel een keer zal gebeuren, dan zullen de inkomsten moeten toenemen om een nieuwe lift te kunnen bekostigen en dat betekent dat er meer bezoekers getrokken moeten worden. Hopelijk zingen ze het op deze manier nog een tijdje uit.
    Sorry... ik snap je antwoord niet? Als je 1000 freeriders vind die dat bedrag neer willen tellen, dan ben je er toch? Dat gaat dan toch juist wel werken? MDA op 7 mrt. 2014 15:33
    180.000 euro is not gonna do the trick.... skiester op 7 mrt. 2014 15:42
    Goed rekenwerk. 😀

Om een indruk te geven van hoe weinig mensen La Grave dagelijks bezoeken:
    Bij een jaarlijkse omzet van €2.000.000 en aannemende dat het gebied tussen eind december en eind april ongeveer 100 dagen open is en de inkomsten €40 per persoon per dag bedragen is het gemiddelde aantal bezoekers per dag slechts 500. Laat dat het dubbele zijn op drukke dagen, maar 1000 bezoekers per dag vind ik nog steeds heel weinig.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 maart 2014 · 03:47
    @evan La Grave heeft haar liften ook in de zomermaanden geopend voor het publiek. Ook dan wordt er omzet gedraaid,
    May the powder be with you.
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 8 maart 2014 · 12:58
    [mention="/profile/16669"][mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention][/mention] Ze (TGM) laten hun beslissing er in dat geval waarschijnlijk van afhangen of de eigenaar (de gemeente) investeringen belooft. Die sales manager geeft namelijk aan dat TGM de burgemeestersverkiezingen van volgende maand afwacht ... evan op 6 mrt. 2014 20:45

Ha, en die burgemeester blijft 7 jaar en heeft niet alleen veel in de pap te brokkelen, die beheerd de pap zo'n beetje. Dus gaat iedereen zitten wachten op het moment dat de verkiezingen voorbij zijn, zodat we weten hoe de wind staat.... Op zn frans en daar kun je als calculerende Nederlander niet altijd tegen op....
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 8 maart 2014 · 12:59
    Blijft dat een beetje Nederlands calculeren de franse politiek niet verkeerd zou staan... maar das een persoonlijke opvatting 😀
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 maart 2014 · 14:17
    [mention="/profile/26394"][mention="/profile/26394"]@MDA[/mention][/mention]Zolang de exploitant een gezonde winst maakt is er niks aan de hand. Maar als de lift afgekeurd wordt (de volgende keuring is in september: http://www.la-grave.com/pdf/TGM_ISO9011-2008.pdf), wat over niet al te lange tijd wel een keer zal gebeuren, dan zullen de inkomsten moeten toenemen om een nieuwe lift te kunnen bekostigen en dat betekent dat er meer bezoekers getrokken moeten worden. Hopelijk zingen ze het op deze manier nog een tijdje uit.evan op 7 mrt. 2014 16:15

Een lift heeft waarschijnlijk, net als andere zware machinerie, jaarlijks 'klein' onderhoud nodig, en elke paar jaar groter onderhoud waarbij je ook wat 'zwaarder werk' aanpakt. Als je dat netjes doet zegt een cerificatiemaatschappij als BV: 'Oke, 't is in orde'. En dan zegt de verzekeringsmaatschappij: 'Je bent verzekerbaar'. En dan kan je de lift laten draaien...

Na enkele tientallen jaren komt er (naar mijn verachting), dan een punt waarop dat zware werk dusdanig kostbaar wordt dat een bedrijf dat jarenlang netjes heeft afgeschreven kan zeggen: we kopen een nieuwe lift wat minder onderhoudskosten heeft en nog meer voordelen heeft...

Nou vraag ik me toch af wat in la Grave precies het probleem is:
    - Geen reserve voor nieuwe lift (Crowdfunding alleen lost dit misschien niet op, maar kan volgens mij wel een verschil maken).
    - Nog geen nieuwe lift nodig maar hoge onderhoudskosten drukken de minimale winst (Crowdfunding ten bate van 'onderhoudsfonds het onderhoudsfonds /"help la Grave een paar jaar vooruit", zou een wezenlijk verschil kunnen maken.)

In de verschillende hoekjes van 't internet kom ik verhalen tegen van mensen die la Grave niet kwijt of anders willen. Oftewel, die crowd funding kan wat opleveren. Why not?

Als la Grave (voor of na burgemeestersverkiezingen) haar eigen broek niet meer op denkt te kunnen houden zie ik een simpel stappenplan:

1. "la Grave" formuleert probleem en oplossing helder en goed afgebakend (bijv. 'geld nodig voor liftonderhoud' of 'geld nodig voor nieuwe lift') en
    2. Crowdfunding. Niet alleen omdat 't (wat) geld op kan leveren, maar ook als symbool richting andere investeerders.

Ben benieuwd hoe men er in la Grave tegen aan kijkt en hoe dit sprookje af loopt 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 8 maart 2014 · 15:03
    @emileHendrix
    Wat schat je dat laGrave jaarlijks als giften binnen zou krijgen zonder tegenprestatie, (want een seizoenskaart weggeven is geen crowdfunding )?
    Wat zou je zelf bereid zijn aan laGrave te doneren?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 maart 2014 · 15:22
    @mhilberts
    Het weggeven van seizoenspassen en dagkaarten lijkt me geen best idee omdat je die euro's hard nodig hebt. La Grave onderscheid zich van andere gebieden door ook (naast geweldige mogelijkheden tot afdalen) een gevoel te verkopen. (Dat moeten andere mensen op dit platform beter kunnen beschrijven dan ik ...)

En daar zou ik iets mee doen als ik la Grave was.
    Zou jij 't vet vinden om skien in la Grave mogelijk te maken met een noemenswaardige donatie, en dan een liftbak naar je vernoemd te zien of je naam op een liftgebouw of ander belangrijk onderdeel? En dan misschien een lekkere huisgemaakte traktatie in 't restaurant als je 'n keer langs gaat? De mannen bij Helvetic Backcountry hebben achter in hun tourenatlas (zie http://helveticbackcountry.ch/) letterlijk crowdfunders bergtoppen zonder naam laten benoemen. Oftewel een haalbaar idee.

Dan de vraag hoe veel. Bij helvetic backcountry's boek ging het geloof ik om vier nullen. Ik denk dat het ski-gebied la Grave, als het het serieus aanpakt de vijf nullen kan halen.

Hoeveel ik zelf over zou maken? Die vraag speelt al even door mijn hoofd, maar ik heb nog geen knoop doorgehakt. Het antwoord op deze persoonlijke vraag moet ik je nog even schuldig blijven, zeker als er uberhaupt niks gecrowdfund gaat worden 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro