Zauchensee Lawine.... :(

• lennart75
    Expert
    lennart75 op 24 maart 2014 · 15:51
    http://www.lawine.salzburg.at/ereignisse/index2.php?id=53...

Kennelijk alleen onderweg en zonder uitrusting...
    Gisteren was hier een dikke 3 als lawinestufe.
  • arthurpuls
    Beginner
    arthurpuls op 24 maart 2014 · 16:48
    Naar verhaal zeg. Er is op de helling zowel voor als na het ongeluk nog veel geskied. Zonder te weten dat er iemand onder de sneeuw lag.

In de safety academy lees ik dat het grootste gevaar van losse sneeuwlawines is dat je uit balans gebracht wordt en daardoor mogelijk van een rots af valt, maar dat je niets zo snel bedolven kan worden onder een losse sneeuwlawine. Is dit dan pech hebben?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 24 maart 2014 · 17:14
    Mijn duits is niet optimaal, maar lees ik goed dat hij in een terrain-trap gegleden is? Hoe dan ook weer een tragisch verhaal waarbij fouten gemaakt zijn die spijtig genoeg redelijk simpel voorkomen hadden kunnen worden met de juiste kennis/materiaal. (lees: geen buddy, erg stijl terrein bij stf 3, geen veiligheids materiaal, veel verse sneeuw (tegen kritische nieuwe sneeuwval aan ook al waaide het niet?). Weer een verschrikkelijk verhaal waar we maar zo veel mogelijk van moeten leren!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 24 maart 2014 · 17:29
    Tussen twee liften in, goed bereikbaar en vielbefahren...wie weet hoeveel er daar zonder drie-eenheid vanaf vliegen op de gemiddelde dag... Hoe dan ook, sterkte aan familie en nabestaanden.
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 24 maart 2014 · 17:37
    Tja tussen 2 liften in zegt ook niet altijd alles...

Gisteren was ik onderweg in Obertauern, was trouwens erg diep 😃 en zo'n beetje de best dag van dit seizoen gehad, maar dan weet je van een zware lawinestufe 3, veel verse sneeuw in korte tijd, slechte hechting met de ijzige onderlaag en toch zie je een flink aantal zonder rugzak met elkaar van redelijk stijle hellingen afgaan.
    Ik heb dan ook de nodige Schneebrettlawinen gezien. Je vraagt je dan af of deze mensen echt niet doorhebben dat dit wellicht gevaarlijk zou kunnen zijn....

Maar dat ter zijde. Ook mijn condoleances aan de nabestaanden...
  • arthurpuls
    Beginner
    arthurpuls op 24 maart 2014 · 21:57
    [mention="/profile/200"]@tim3[/mention] mijn duits is ook niet geweldig, maar op de foto zie ik geen terraintrap. En 20cm neuschnee is nog niet kritisch toch?

@lennart75. Waren er ook schneebrett lawines op vielbefahren hellingen als deze. Ben ik wel benieuwd naar.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 24 maart 2014 · 22:35
    @arthurpuls; even opgezocht, volgens wepowder:
    Vuistregel
    Er is een vuistregel voor de hoeveelheid kritische nieuwe sneeuwval:
    -10 tot 20 centimeter bij onwenselijke condities -20 tot 30 centimeter bij een gemiddelde condities (niet extreem goed, niet extreem slecht)
    -30 tot 50 centimeter bij een goede (of beter gezegd: wenselijke) condities
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 24 maart 2014 · 23:34
    @arthurpuls niet zo vielbefahren als in Zauchensee. Wordt regelmatig geskied maar het probleem was de ijslaag en de daarop relatief grote hoeveelheid verse sneeuw.
  • arthurpuls
    Beginner
    arthurpuls op 24 maart 2014 · 23:40
    Geen wind en vielbefahren zijn gunstig, slecht hechtende laag ongunstig. Zit je dan op gemiddeld?! En dus precies op het randje.

Hoe dan ook een les vielbefahren hellingen en losse sneeuwlawines niet te onderschatten.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 maart 2014 · 10:31
    Wat ik lastig vind aan de berichtgeving is het volgende.
    1. Was er nu sprake van een losse sneeuw lawine of een zogenaamde soft slab (gebonden sneeuw die door de skier wordt losgetrapt)? Ik kan dat niet helder opmaken uit de berichtgeving. Het lijkt alsof ze het zelf ook niet weten. Wel geven ze aan dat de lawine door het slachtoffer zelf is gestart.

Was het een softslab, dan kan de helling gaan zijn bewegen en werd hij naar beneden getrokken. Was het daarentegen een losse sneeuwlawine dan was hij niet snel genoeg en heeft de sluff hem op een zeker moment ingehaald en omver geduwd.
    May the powder be with you.
  • doov
    Advanced
    doov op 25 maart 2014 · 17:11
    Er staat Lockerschneerutsch. Ik neem aan dat er dan een losse sneeuwlawine bedoeld wordt en geen plak. Te meer daar er ook wordt vermeld dat de sneeuw die ochtend los gevallen is en er geen wind stond. Een plak wordt dan nog minder waarschijnlijk.

De krititesche Neuschnee Menge lijkt me in casu niet zo relevant. Stufe 3 en 40-45 graden is een no go , ook al is het vielbefahren.
    Maar goed, daar kopen de nabestaanden natuurlijk allemaal niets voor.
    RIP
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro