Split options - voor een eerste splitboard ?

• Yves
    Advanced
    Yves op 25 maart 2014 · 21:17
    Ik rijd momenteel al een paar jaar met een Jones Hovercraft (1ste productierun) 156, maar begin stilaan te denken aan een split-optie.

Ik geef er de voorkeur aan om bij Jones te blijven, omdat ik enerzijds de Hovercraft bijzonder wist te smaken, maar ook omdat ik de combinatie Jones/Karakoram overal in de hemel geprezen zag. De meerkost van de Karakoram bindingen neem ik er dan maar bij.

Nu zijn er heel wat verschillende opties,

bij de Hovercraft blijven en daar de split versie in nemen, terug naar de 156 (die kortere lengte skint ook nog makkelijker naar het schijnt)

Maar ook de Solution split sprak me enorm aan. Iemand ervaring met deze laatste? Ik overweeg de 161 optie en ben zelf 1m89 met ongeveer 85 kg.

Andere opties waarvoor ik momenteel blindsided ben? Iemand specifieke ervaring met deze boards?

En dan zijn er nog de skins... hier en daar zijn er pakketten te koop, dus ik ga ervan uit dat de skins die meekomen geschikt zijn. Maar stel dat ik die apart moet kopen, iets speciaals waar ik op moet letten?
  • Niels
    Advanced
    Niels op 25 maart 2014 · 22:54
    Gebruik even de zoekfunctie, dan vind je veel info, over het kopen van een eerste split, de Solution en de Hovercraft.

Hovercraft zal speelser en wendbaarder zijn, solution stijver en stabieler. Wil je grotere lijnen, is de Solution je board. Wil je poeder touren tussen de bomen, is de Hovercraft je plank. De rest is persoonlijke voorkeur.

Ik rijdt de solution, zelfde lengte als je suggereert, zie ook hier: http://wepowder.nl/weblog/3576/Splitboarden-door-een-beginner...

Qua vellen, is je tailclip aan de achterkant belangrijk, die moet passen bij je board/ski. Lengte is ook belangrijk, breedte kun je zelf op maat snijden, is erg eenvoudig. Bv G3 heeft splitboardvellen, ben ik erg tevreden over. Andere merken kan ik niets over zeggen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 maart 2014 · 06:53
    De combinatie Jones / Karakoram is niet echt anders dan ieder ander merk met Karakoram. Maar als je heel tevreden bent over de Hovercraft , kan je daar natuurlijk gewoon de split van kopen. Maar ik zou dan eerder iets langer nemen dan 156 voor een split.

Maar er zijn meer opties die er op lijken hoor:
    Aplid Morning split (iets langer en veelzijdiger)
    Chimera Unicorn Chaser
    Unity The Whale
    splitfest.nl
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 26 maart 2014 · 07:24
    Jones komt volgend jaar ook met een nieuw spiltboard "The Explorer", schijnbaar iets goedkoper dan het gemiddelde splitboard.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 26 maart 2014 · 09:42
    Hi Yves,

Hoezo schrijf je terug naar 156 als je al een 156 Hovercraft rijdt? FYI: de Hovercraft split is er tegenwoordig trouwens ook in 160, de Ultracraft alleen in 156.

Hovercraft of Solution is een kwestie van smaak. Solution is meer high-end controle, maar ook op de Hovercraft kun je technische lijnen aan - heb dit seizoen al genoeg goeie technische actie op Hovercrafts gezien. Op zijn tail trappen om de boel te redden gaat bij Solution wel veel beter.

[mention="/profile/799"]@niels[/mention] tailclip bij vellen is m.i. niet persé nodig. Ik rijd zowel de Solution als Hovercraft split met vellen zonder tailclip.

[mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] waarom zou je een split juist langer rijden dan je normale board? Volgens mij heb je dat eerder ook al eens geopperd.

Voor het spitzenkehren maakt lengte m.i. weinig uit; als je de juiste techniek toepast gaat het ook met een langer board prima.

Ik rijd zowel alles op de 168 Solution en heb daarnaast de 156 Hovercraft split. Meet zelf 1m95 en 80 kg. Al zou ik die Hovercraft nu het liefst vervangen door een 160.

Wel zo eerlijk om erbij te zetten dat ik rijd voor Jones, al doe ik mijn best onpartijdig advies te geven. Hier nog mijn eigen review van de Solution: http://www.frozenlines.com/blog/review-jones-solution/...
  • Yves
    Advanced
    Yves op 26 maart 2014 · 10:26
    @erwin bedankt voor de reply.

Als ik de reviews en de info op de site vergelijk lijkt het er sterk op dat de Solution eigenlijk een zeer gelijkaardig flex profiel heeft in vergelijking met de Hovercraft, maar dat er een stuk tail is toegevoegd (of omgekeerd, aangezien die solution er eerst was)?

Jij rijdt met een beperkter gewicht (maar grotere schoenmaat 😉 blijkbaar toch de 168, terwijl ik met die Hovercraft eindelijk verknocht werd aan een korter board. Snelheid is niet van belang, maar float en beweeglijkheid (ook bij lagere snelheden) wel, dus ik hoop dat die 161 voldoende is.

In mijn ervaring zijn de meeste treeruns vaak makkelijker bereikbaar zonder skinnen, en hike ik net om technischer lijnen (op gletsjergebied, couloirs,...) te scoren. In dat opzicht misschien interessant om mijn hover te houden voor de non-hike days en de solution voor het hogere werk? Of doet de Solution het tussen de bomen en in iets vlakker terrein net zo goed?
  • robbert
    Advanced
    robbert op 26 maart 2014 · 13:17
    hallo @Yves, naar mijn mening doet de Solution het overal prima. Twee jaar 168W gereden en vanaf dit jaar de carbon versie, ik meet 176cm en 76kg. Gewoon een goed gesplit freeride board. Ik rijd voornamelijk op mijn splitboard en niet meer op andere boards.
    Karakoram koop ik denk niet meer. Vanaf dit jaar karakoram bindingen en niet helemaal wat ik er van verwacht had. Grootste nadeel vind ik dat je de binding minder goed kan positioneren vergeleken met de Spark en ik blijf een soort van doodpunt houden wanneer ik naar mijn frontside ga.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 26 maart 2014 · 14:03
    [mention="/profile/566"]@robbert[/mention] positioneren als in toeside-heelside, bindingshoeken, of montage van het hele Karakoram systeem op het board? Mijn ervaring is juist dat je ze erg eenvoudig zonder mal op je board monteert. Voor de beste (fijn-)afstelling ben je vervolgens even flink aan het schroeven. Ik heb die van mij namelijk compleet omgeschroefd. Dood punt: heb je de lengte van de binding zo ingesteld dat de schroef op de zijkant van de binding precies achter de metalen lip valt die op je board zit? Zo wordt het hele systeem namelijk naar elkaar toe getrokken.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 1 april 2014 · 15:32

[mention="/profile/3414"][mention=3414]@ieism[/mention][/mention] waarom zou je een split juist langer rijden dan je normale board? Volgens mij heb je dat eerder ook al eens geopperd.

Ik heb ook wel eens voorbij zien komen dat men aanraadt om voor split langer te gaan omdat dit zou compenseren voor het feit dat een splitboard slapper is, @Erwin wat is jouw mening hier over?

Ik zie en hoor steeds meer "lichtere" rijders op langere boards rijden, nu vraag ik me af wat is jullie rede hiervoor? Toch nog teveel back leg burn? Welke afweging zou je moeten maken om voor de 168 ipv 163 te kiezen?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 april 2014 · 16:50
    Even rechtzetten: In dit specifieke geval zou ik langer dan 156 gaan, omdat dat met 85kg makkelijk kan en je een splitboard niet alleen tussen de bomen gaat gebruiken maar in veel meer verschillend terrein. Het is niet zo dat ik ongeacht het soort rijder en plank altijd langer als split zou kiezen of aanraden ofzo.

Ik heb nu een 167, 164 en 162 split. Ik weeg rond de 75kg. Persoonlijk pak ik meestal de langste. De afweging is dan was voor soort condities en afdalingen ik denk te gaan tegenkomen. Maar als ik de 167 nooit had geprobeerd had ik ook nog gedacht dat dat veel te lang was. Het ene board is het andere niet, een stijf camber board van 167 zou waarschijnlijk veel te lang voor mij zijn.

Dus, het hangt er vanaf.
    splitfest.nl
  • costijn
    Expert
    costijn op 2 april 2014 · 23:11
    Lang? pak eens een 2m tanker...😉
  • TacoSpriensma
    Advanced
    TacoSpriensma op 3 april 2014 · 14:32
    Hai, heb een Jones Solution 2014 164cm te koop. Mocht je interesse hebben check marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m795674516

Gezien gewicht en lengte lijkt me 164cm me sowieso een betere keuze dan 161cm
  • robbert
    Advanced
    robbert op 6 april 2014 · 18:14
    @erwin positioneren in toeside-heelside. Achterste been staat net iets meer richtig heelside, krijg het maar niet goed gecentreerd. In de shop krijgen ze het ook niet voorelkaar, misschien heb jij de gouden tip? Met dood punt bedoel ik dat als ik van heelside-naar toeside ga er een moment is dat er geen beweging naar het board wordt overgebracht. Binding zit wel muurvast op de base plate. Misschien komt het doordat de binding niet lekker in het midden staat. Denk dat het wel goed zou zijn om iets van een hoger randje (gas-paddels) bij je tenen te hebben.
    Mijn verwachting was heel hoog van de karakoram binding mbt directe overbrenging naar het board. Maar eigenlijk doet een spark burner in dat opzicht niet voor een karakoram carbon sl onder. Misschien moet ik er nog een beetje aan wennen.....
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 april 2014 · 19:46
    @robbert Dat heb ik wel vaker gehoord, er zijn meer mensen die hun schoen niet lekker in het midden krijgen. Maar het is toch een kwestie van afstellen, alleen anders dan je zou denken. Maak even een paar foto's en stuur een mailtje naar de broertjes Kloster, dan hebben ze het zo opgelost.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro