Welke ski voor allround offpiste / tour gebruik

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 maart 2014 路 13:19
    Deze vraag is misschien vaker gesteld door anderen, maar aangezien de keuze voor een ski heel persoonlijk is stel ik hem toch 馃槂

Voordat ik ter zake kom zal ik eerst beschrijven wat ik nu tot mijn beschikking heb en wat het probleem is.

Omdat ik niet geloof in een one-quiver heb ik 2 paar latten:

Piste: Stockli Stormrider XXL met Fritschi Freeride, vellen, etc
    Offpiste: Salomon Gun Labs met S912

Probleemstelling: Met de Stockli's kan ik touren maar zijn eigenlijk te kort / smal (170cm / 80mm waist) voor het offpiste werk. De Salomons zijn heerlijk offpiste (188cm / 101 waist), maar hebben (vooralsnog) geen touroptie.

De Stockli's behoud ik omdat ik deze als pisteski gebruik. T.a.v. de Salomon kan ik 2 dingen doen:

1. Fritschi's er op laten zetten aangezien ik deze recentelijk heb overgenomen van een wepowderaar
    2. Verkopen en toen kwamen de vragen 馃構

Ik zoek een ski die geschikt is voor de zwaardere skier (98kg) met een waist tussen de 105mm en 115mm en een minimale lengte van 185cm. De volgende latten heb ik op mijn shortlist staan:

1. Stockli Stormrider 107 (is budget-technisch gezien niet het meest voor de hand liggend)
    2. Black Diamond AMPerage (reviews beschrijven deze ski als soft)
    3. Atomic Automatic (alleskunner?)
    4. Salomon Quest 105 of 115 (Ik heb een zwak voor Salomon 馃構)
    5. Whitedot Ranger of Preacher (@Skiester kom er maar in)

Nummer 3 en 5 hebben op WP al de revue gepasseerd, maar de overige niet voor zover ik het kan bepalen.

ZIjn er mensen die ervaring hebben met ofwel nummer 1,2 of 4? Of zijn er misschien merken / modellen die ik over het hoofd heb gezien?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 26 maart 2014 路 20:13
    ik zou de Fritschi's op de guns zetten, behalve als je toe bent aan iets nieuws natuurlijk....
    Toerisski
  • philipc
    Advanced
    philipc op 26 maart 2014 路 20:37
    Heb zelf sinds deze winter de salomon rocker2 115 (is dezelfde ski als de q115). Heb de ski zowel in een mooie laag poeder geskied als op de piste. De ski geeft veel vertrouwen, skied erg makkelijk en heeft veel flowd. De relatief vlakken en stijfe tail laat je goed de bocht uit sturen. Uiteraard mist de ski wat grip op ijzige pistes.

Conclusie: veelzijdige top ski! Misschien wat aan de zware kant als je de ski echt alleen voor toeren gaat gebruiken.

Succes met je keus!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 maart 2014 路 21:07
    ik zou de Fritschi's op de guns zetten, behalve als je toe bent aan iets nieuws natuurlijk.... sanno op 26 mrt. 2014 20:13
    Tjah, iets nieuws.... 馃槂 Het is ook omdat ik eigenlijk niet nog een keer wil boren in een ski uit 2006.

@philipc de Q115 staat wel hoog op mijn favo lijst. Het is meer dat ik niet weet of de ski stijf genoeg is voor iemand met mijn gewicht.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 27 maart 2014 路 17:48
    je hebt een pisteski met tourbinding en een freerideski met pistebinding. . . .

need I state the obvious?

Bindingen wisselen. Boren in een ski van 2006 gaat precies hetzelfde als boren in een ski van 2013 lijkt me. Gewoon van boven.
    Of zoek je een excuus om iets nieuws te kopen? Dan is een ski uit 2006 ook dat 馃槈
  • CorD
    Beginner
    CorD op 27 maart 2014 路 18:14
    Een stockli ski blijft een ski die veel spierkracht vraagt. Zelf ook eerst op Stockli Stormrider geskied ( 7 jaar geleden), maar als je deze ski vergelikt met een Salomon, ZAG of Whitedot, dan draaien deze veel gemakkelijker.
    Think with powder
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 maart 2014 路 18:15
    [mention="/profile/1175"]@bertjebertje[/mention] Sterker nog, ik heb nog een extra setje fritschi's dus wisselen hoeft geen eens 馃槂

Voorop gesteld is iets nieuws kopen is altijd leuk 馃構 ik wil eigenlijk gewoon een iets bredere en meer directioneel georiënteerde ski. Maar goed, ik heb de tijd en het zou zo maar kunnen dat ik uiteindelijk toch die Fritschi's op die Guns schroef.

@pierre mijn Stormriders vind ik fantastische latten vandaar ook de 107 op mijn lijstje.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 27 maart 2014 路 18:50
    Breder en Fritschi's ..? Hoe oud zijn die dingen en welk model precies? Lijkt mij geen super optie..
    Ik zou je aanraden om die Fritschis gewoon op die salomon labs te zetten, wat geld in een spaarpotje doen, te gebruiken tot je echt weet wat je wilt, hoe vaak je gaat touren, wat wil je anders aan de ski, en dan een echt goede set kopen.. Wat vaak ook nog eens een goede deal kan opleveren als je ergens ski + binding koopt..
    Misschien ga je helemaal niet vaak touren en is een duke/guardian jou binding, of je wilt over 2 jaar oid toch over op tech bindingen..
  • skiester
    Advanced
    skiester op 27 maart 2014 路 23:08
    Een stockli ski blijft een ski die veel spierkracht vraagt. Zelf ook eerst op Stockli Stormrider geskied ( 7 jaar geleden), maar als je deze ski vergelikt met een Salomon, ZAG of Whitedot, dan draaien deze veel gemakkelijker. Pierre op 27 mrt. 2014 18:14

Mwoa @Pierre heb je wel eens op een Ragnarok Generation 1 gestaan?? 馃槈 Vergeleken die is elke stockli een kinderskietje... Generation 2 is overigens een ander verhaal kan ik na afgelopen weekend uit eigen ervaring zeggen.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • dick
    Advanced
    dick op 28 maart 2014 路 15:06
    Ik heb Automatics voor de Pow, maar ik zie me daar niet mee touren... way too heavy

Ik zou gaan voor als one quiver: Zag Ubac + Plum Guide S of Yak. Als je stoppers wilt dan de Dynfit binding nemen. Of misschien wel de Ranger carbon om Skiester een plezier te doen
    --
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 maart 2014 路 17:08
    @dick Zag + Plum equals 'a-lot-of-money' 馃槂

Misschien moet ik iets specifieker zijn qua wensen: Ik wil eigenlijk gewoon een offpiste lat met touroptie. Nadruk ligt vooralsnog op de kort / middellange hike en niet zozeer op hele dagen vellen. Techbindingen is misschien iets voor later, want is budgettechnisch nu niet aan mij besteed.
  • evan
    Advanced
    evan op 28 maart 2014 路 17:56
    Ik heb Automatics voor de Pow, maar ik zie me daar niet mee touren... way too heavydick op 28 mrt. 2014 15:06 @dick, de Automatic is toch niet zo zwaar of heb jij de Atomic Automatiek? 馃槈
  • CorD
    Beginner
    CorD op 28 maart 2014 路 19:48
    @skiester; Nee die kan ik ook nog eens proberen. Voorlopig bevallen de Preachers nog prima.
    Think with powder
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 maart 2014 路 21:35
    LOL @evan portemonnee technisch zijn de Atomics het meest gunstig. Die kun je al scoren onder de 300 euries.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 29 maart 2014 路 13:20
    Geen van bovenstaande!

Line Chronics!

Gegarandeerd actie! Spanning! Sensatie! Prestatie! Stoke!
    Skiing is Freedom!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 maart 2014 路 14:23
    @Mitchel. Volgens mij is de Chronic een parkski en daar ben ik niet naar op zoek 馃構
  • dick
    Advanced
    dick op 29 maart 2014 路 15:09
    Ik heb Automatics voor de Pow, maar ik zie me daar niet mee touren... way too heavydick op 28 mrt. 2014 15:06 [mention="/profile/9814"][mention=9814]@dick[/mention][/mention], de Automatic is toch niet zo zwaar of heb jij de Atomic Automatiek? 馃槈 evan op 28 mrt. 2014 17:56
    Atomic Automatics zijn 4400gram voor het 186cm model. Samen met Fritschi bindingen ga je naar de 6600 gram... Zelf voor een uurtje klimmen is dit imho veel te zwaar
    --
  • dick
    Advanced
    dick op 29 maart 2014 路 15:11 --
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 maart 2014 路 16:30
    @dick mooie lat, maar is way over my budget
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 29 maart 2014 路 18:32
    Al eens naar een Armada Invictus gekeken?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 maart 2014 路 19:47
    @crashtestdummy Looks promising. Komt helaas pas volgend seizoen in de shops.
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 29 maart 2014 路 21:11
    Ik heb Automatics voor de Pow, maar ik zie me daar niet mee touren... way too heavydick op 28 mrt. 2014 15:06 [mention="/profile/9814"][mention="/profile/9814"][mention=9814]@dick[/mention][/mention][/mention], de Automatic is toch niet zo zwaar of heb jij de Atomic Automatiek? 馃槈 evan op 28 mrt. 2014 17:56
    Atomic Automatics zijn 4400gram voor het 186cm model. Samen met Fritschi bindingen ga je naar de 6600 gram... Zelf voor een uurtje klimmen is dit imho veel te zwaar dick op 29 mrt. 2014 15:09

hehehe, uiteindelijk gaat het allemaal om de descent toch 馃槈 dusja beetje bikkelen is mijn motto (ragnarok met dukes denk iets van 8 totaal)!

Zelf wil ik voor volgend seizoen heel graag een paar whitedot rangers carbonlite (186cm - 108mm) met dynafit. Lijkt me een heerlijke combinatie voor freeriden en touren.
    FUCK YEAH I AM FREE
  • dick
    Advanced
    dick op 29 maart 2014 路 22:39
    Hi Ernst: ja het gaat om de afdaling, alleen is die afdaling een stuk minder als je al afgepeigerd bent van het klimmen. Ragnorak+Dukes=8kg=te zwaar om te touren.

Spookjuh: even sparen
    --
  • dick
    Advanced
    dick op 15 april 2014 路 21:41
    Net weer terug van 3 dagen tourskien in Val Ferret (Bonatti hut = top btw) en even terugkomend op deze discussie:
    - er bestaat geen one quicker voor pow en touren tenzij je jezelf geen plezier wilt doen 馃槈
    - voor pow wil je breed (maar niet te zwaar), ideale breedte? ik weet het niet
    - voor tourskien wil je licht spul, maar ook niet te breed en niet te lang. 90/95 onder de voet max.. daarboven wordt het al vervelender tijdens het klimmen met de conversies op stijlere stukken. Mijn volgende tourski's, wordt max 90 onder de voet
    --
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 16 april 2014 路 00:03

- er bestaat geen one quicker voor pow en touren tenzij je jezelf geen plezier wilt doen 馃槈
    dick op 15 apr. 2014 21:41

+1
    Een smallere all mountain/tourski lat met tech binding is leuk en een veilige keuze, maar poeder surfen kan een dag nog mooier maken 馃槂 Dat skis steeds lichter worden maar nog wel als een echt fijne lat skiën helpt daar ook bij..
    Komend jaar daarom een bredere tourski erbij voor mij icm tech binding (Moment Exit World + Plum Yak)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 april 2014 路 00:14
    @dick Ik stelde alleen een vraag anderen gingen discussiëren 馃槂

Als ik echt wil touren dan gebruik ik mijn Stockli's wel, maar voor korte hikes naar een poederveld wil ik graag iets langer / breder.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 april 2014 路 10:43
    Bedenk ff hoe lang je wilt toeren, en hoe fit je bent..
    Met tech-bindingen is bijna elke poederbak tevens een prima toerski (muv de allerlompste bakken met gietijzer erin etc). Als je lift-assisted wilt surfen moet je dus gewoon tech-bindingen op je favoriete ski zetten.

Maar als je veel gaat toeren rijdt je niet alleen maar poeder, en in dat geval wil je een skietje dat grip geeft op ijs. In dat geval kom je al snel in de 100-110 range (als je ook nog wat lol in de poeder wilt). Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met kickturns oid, en zie de noodzaak van sub100mm niet echt. In Scandinavie rijdt iedereen brede bakken, in Zwitserland is 85mm al te breed voor een toerski.

Ik ski nu een Q105. Easy, super wendbaar, stabiel genoeg, prima grip, alleskunnertje. Zeker als je een zwak voor salomon hebt zit je goed imho. Hiervoor had ik een TST, die is iets beter in diepe poeder en carven, iets slechter in variabele meuk. Twintip bovendien irritant (maar dat wordt opgelost met de nieuwe KUFO).
    NB: Beide zijn relatief licht (2 kilo en een beetje), dus hebben een snelheidslimiet, zeker met jouw gewicht (ik ben 85kg). Maargoed, wil je werkelijk door de geluidsbariere als je toert, of gewoon genieten van je zuurverdiende bochten?

Als je nog lichter wilt, maar wel 100mm:
    - Whitedot Ranger carbon
    - G3 Zenoxide Carbon
    - Zag UBAC (max 186, eikels...)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 april 2014 路 11:16
    @JaapvR Ik hoef niet perse een superbrede bak. Tussen de 100 en 110mm is prima. Echte dagtours heb ik nog niet voor ogen, maar lift assisted en dan max 1,5 tot 2 uur hiken is geen probleem. Ik hoef ook niet perse een superlichte ski, want daar win ik toch niet zoveel mee (zie topic: http://wepowder.nl/forum/topic/96445 馃構)
  • Gregski13
    Beginner
    Gregski13 op 16 april 2014 路 11:50
    Misschien de Armada TST ? Ook wel een hele fijne!!
    No guts, no glory
  • RP
    Advanced
    RP op 16 april 2014 路 11:54
    @Spookjuh Een superlichte ski doet wel heel veel heb ikzelf gemerkt, ook al ben je zelf zwaar, de ski en binding moet je namelijk omhoog zeulen.... Ook tijdens de afdaling trouwens, sinds ik op Carbonlites sta minder snel vermoeid met 128 onder de voet!

Maar goed, wanneer je lift assisted wilt touren en max 1,5 tot twee uur hiken zou ik gewoon een tourbinding op je favoriete ski zetten. De afdaling is dan duidelijk belangrijker dan de climb en dan zou ik voor het skigenot gaan...

Wanneer je 'echt' wilt gaan touren, zeg 5 uur lopen dan gaat het een ander verhaal worden.

Ik heb geen tourbindingen meer omdat ik als het even kan alleen tijdens poederalerts ga en het liefste naar familiegebiedjes met weinig poederstress. Mijn ervaring is dat ik zo goed als alles dan met de lift kan doen met af en toe een bootpack van 15-30 minuten om een mooi veld te bereiken.

Als ik hetzelfde zou willen als jij (1,5 uur hiken) zou ik gewoon Salomon Guardians op mijn 128 Carbonlites zetten en klaar. Minder voor technische tours en couloirs maar wel top om poeder te rijden.

Wanneer je een ski wilt die alles doet, dan voor 100 a 110 onder de voet gaan en Guardians of Barons - Dukes erop en klaar. Blijft dan nog betaalbaar. Lijstje van @JaapvR is dan een mooie....
    Explore the Outdoor!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro