losgekomen staalkant, reparatie-advies gevraagd

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 maart 2014 路 20:20

Gisteren is bij een val een staalkant deels losgekomen. Hoe zou ik dat het beste kunnen repareren?
    Klein gaatjes langs de kant door het belag boren, epoxy langs de zijkant er in smeren, zo goed en zo kwaad als het gaat, staalkant vastschroeven en na drogen de gaatjes in het belag opvullen met ptex lijkt mij het simpelst. En daarna de kant afvlakken. Maar geen idee of dat gaat werken of dat vocht misschien tot de kern door gaat dringen als hij niet goed dicht gelijmd is.
    Eerst belag wegsnijden, gaatjes boren, lijm smeren, staalkant vastschroeven en dan een nieuw plakje ptex erop, en kant en belag afvlakken is ook een mogelijkheid.
    Of moet er een nieuw, recht stukje staalkant in?

Alvast mijn dank voor jullie reacties. 馃槂
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 maart 2014 路 20:30
    Moeilijk te zien op de foto, maar volgens mij staat de staalkant echt bol. Staat er spanning op omdat de abs zijkant vervormd of beschadigd is, of kan je 'm makkelijk mooi recht drukken?

De staalkant schroeven zou kunnen, maar ik zou 'm eerst over een centimeter of 30 inklemmen zodat het geheel weer recht staat tijdens het lijmen. Een nieuw stuk staalkant zou altijd nog kunnen, als de base onbeschadigd is zou ik eerst proberen met alleen klemmen en epoxy.

Laat maar weten of je een paar lijmtangen wil lenen, of het bij ons in de werkplaats wil doen.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 maart 2014 路 20:46
    @ieism Dank je.

De ABS kant is licht vervormd en moet een beetje bijgewerkt worden om de staalkant er weer plat op te leggen, maar hij is niet heel erg naar binnen gedrukt. Ik zal het morgen even bijwerken, en dan met lijmklemmen de staalkant en het belag er plat op proberen te drukken. Hoe krijg je epoxy goed verdeeld in zo'n smalle spleet?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 maart 2014 路 21:02
    Je wil dunne epoxy, er bestaat epoxy speciaal voor vacuum infusie die wat dunner is. Maar zorgen dat je epoxy goed warm is en blijft helpt ook het wat beter te laten vloeien. Kachels aan dus, en eventueel fohn erop.
    Verder zou ik het er gewoon in spuiten met een injectiespuit en een beetje wrikken met een bot mes om de spleet een beetje open te houden en de epoxy er diep in te krijgen.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 maart 2014 路 21:14
    Ok. Ik heb voor dat soort dingen een oestermesje liggen. Even kijken of ik nog een spuit met naald heb liggen. Dank je.
  • Smeltski
    Beginner
    Smeltski op 31 maart 2014 路 11:32
    Zoals ieism zegt doen. Voor je gaat lijmen kun je de uitstulping abs wegsnijden met een afbreekmesje. Tevens de lijmresten zo goed en zo kwaad als het gaat weg schrapen tussen staalkant, belag en kern van de ski. schoon blazen met perslucht. Epoxy aanbrengen en het afbreekmesje als spatel gebruiken. Tijdens lijmen ski op de kant houden. Zoveel Epoxy aanbrengen zodat de epoxy er tijdens het aanklemmen uit loopt. Overtollige epoxy wegvegen. Gebruik voor het aanklemmen vlakke stukjes hout op het belag, zo voorkom je deuken in het belag van de lijmklemmen. Doe tussen het hout en het belag papier, dan is het hout na uitdrogen van de epoxy makkelijker te verwijderen.

Succes
    Ski SMELT
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 31 maart 2014 路 11:40
    Ga ik ook maar eens klussen:
  • Smeltski
    Beginner
    Smeltski op 31 maart 2014 路 11:48
    Ook succes
    Ski SMELT
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 31 maart 2014 路 11:53
    Dank voor de tips ook @Smeltski. Heb nog een beetje schroom om er aan te beginnen.
  • Smeltski
    Beginner
    Smeltski op 31 maart 2014 路 18:20
    @emmer,

Gewoon doen. Kom je er niet uit kun je op me terug vallen.
    Ski SMELT
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 25 januari 2017 路 09:52
    Kickje!

Tijdens PA6 is de staalkant van mijn geliefde Dynafit Huascaran ski's helaas ook losgekomen. De schade is enigzins vergelijkbaar met de foto van @Aryen (wellicht iets erger nog). Volgens diverse winkels is reparatie niet mogelijk 馃槥.

Weet iemand of ik de ski's tijdens mooie poederdagen toch nog eens gebruiken, of is dit onverstandig?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 25 januari 2017 路 10:07
    In de poeder boeit het allemaal wat minder. Als het daartoe beperkt blijft zou ik net als in het verhaal hierboven vullen met epoxy, goed klemmen, waar nodig afvlakken en gaan. Is het niks, kan weggooien altijd nog. Maak eerst even foto's voor evt verzekering, mocht je later alsnog iets willen melden bij ze.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 25 januari 2017 路 11:35
    Tukker(ik)
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 25 januari 2017 路 11:38

Na bewerking ziet het er zo uit. Beter geen belag of polyethyleen over de epoxy waardoor de sterkte negatief be茂nvloed wordt.
    Tukker(ik)
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 25 januari 2017 路 11:42

Deze foto is wat scherper
    Tukker(ik)
  • seppe
    Advanced
    seppe op 25 januari 2017 路 11:47
    Proper, Tukker!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 25 januari 2017 路 12:17
    Kickje!

Tijdens PA6 is de staalkant van mijn geliefde Dynafit Huascaran ski's helaas ook losgekomen. De schade is enigzins vergelijkbaar met de1 foto van @Aryen (wellicht iets erger nog). Volgens diverse winkels is reparatie niet mogelijk 馃槥.

Weet iemand of ik de ski's tijdens mooie poederdagen toch nog eens gebruiken, of is dit onverstandig? RuudvW op 25 jan 2017 09:52

Ik ski nu alweer een paar winters zonder problemen met deze ski's. Dus schoonmaken, epoxy ertussen en klemmen werkt(e) prima.
    Gewoon proberen @RuudvW

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro