Telemark: Open klappende Freedom

• Anton
    Tourist
    Anton op 1 april 2014 · 16:29
    Agelopen maanden heb ik een paar keer gehad dat een van mijn bindingen (Rottefella Freedom) open klapte op toerstand. Dit gebeurde bij beide bindingen (ski's gemerkt) en in wisselende omstandigheden; bij lichte tot zware belasting.

Afgelopen weekend in Cham was ik er na een close-call, zware snelle en diepe bocht, waarbij mijn hele binding open sprong erg klaar mee en heb ik een paar andere ski's (Black Crowes: Like!) gehuurd.

Vraag; heeft een van jullie een dergelijk verhaal eerder gehoord/ervaren?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 april 2014 · 17:07
    Geen ervaring mee, ook niet met de binding.
    Maar zat er sneeuw tussen (voor of achter) toen je 'm dicht deed?
    En wat voor binding hadden de black crowes? freeride's?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 1 april 2014 · 23:50
    Een zeer bekend fenomeen. Afgelopen weekend tijdens de Epique hike&ride hetzelfde gehad. Wordt veroorzaakt door sneeuw onder de tweede klep. De klep met de lip (loopstand) moet echt goed naar beneden gedrukt worden. Als alles echt goed schoon is lukt dat met de achterkant van een skistok, anders gebruik ik mijn schoen of mijn ski, met de hand kun je niet genoeg kracht zetten. Dat betekent na een hike dus sneeuw wegbikken onder de klep waar je schoen op staat en de voorste twee kleppen sneeuwvrij maken. Als er nog sneeuw onder het schoen gedeelte zit gaat de binding ook vaak niet goed dicht. De sneeuw onder de klep voel je overigens door spanning onder je voetzool.

Ik heb inmiddels NTN freeride, NTN freedom en een heel peleton aan 75mm bindingen. De freeride is inmiddels ter ziele (voorbak afgebroken) en de freedom is inderdaad tricky met aantrekken.

Met mijn 51 jaar heb ik helaas te maken met de 20+ regel (10 jaar te oud en 10 kilo te zwaar). Als ik daar geen last van zou hebben zou ik zo weer terug gaan naar de 75mm.
    tijd om te gaan
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 2 april 2014 · 10:02
    Ook ik heb hier regelmatig last van. Bij het sluiten van de binding beweeg ik vaak het toer-beugeltje een aantal keer op en neer om wat extra ruimte vrij te maken. Dit werkt goed als je niet aan het toeren bent omdat er dan tijdens het skien geen vrije ruimte is om ijs op te bouwen.
    Ik ski zowel Freeride als Freedom en heb toch een lichte voorkeur voor de Freedom omdat ik bij de Freeride de weerstand bij het inveren te ongelijkmatig vind opbouwen (ik heb de zware rode cartridges). Je komt een soort muurtje tegen. Freeride heeft niet / nauwelijks bovenstaand probleem.
    Ik val weliswaar nog net niet in de 20+regel, maar zou nooit meer terug willen naar 75mm. Met NTN heb je volgens mij veel meer contact met je ski's en beleef ik meer plezier!

@kikkerindekou: waar is je jaloersmakend mooie avatar gebleven?
  • Anton
    Tourist
    Anton op 2 april 2014 · 14:56
    Ah; ik ben niet de enige. Dat stelt me gerust en aan de andere kant ook zwaar zorgelijk. Ik heb in Valtho seizoensopening een hele rare val gemaakt en mijn knieband ingescheurd en wijt dat aan een openspringende toerstand.

@EmileHendrix De BC's hadden ook Freedoms. En na een pauze in de sneeuw schoot ook daar 1 van de bindingen op toerstand. Die had ik maar even onder het kopje 'puur toeval' geplaatst.

Ik doe de bindingen altijd dicht met schoen/ski en druk daarna toerbeugeltje aan met de achterkant van mijn stok.

@Ingmar Ik herken het weerstand verschil. Ik heb mijn ski's met Freedom naast exact dezelfde ski's met Freeride bindingen (Dynastar Legends van @Teleaddict) gereden en de Freerides geleide veel meer.

Ik ga een borsteltje mee de sneeuw in nemen 😉
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 2 april 2014 · 18:32
    @Ingmar Avatar is in de oude website in de sneeuw blijven liggen

en dan de rode zware cartridges... die geven zoveel weerstand dat ze schoenen uit elkaar trokken. Worldcup skiers laten deze links liggen omdat ze te weinig gevoel geven.
    tijd om te gaan
  • Anton
    Tourist
    Anton op 6 mei 2014 · 16:09
    Een paar weken geleden heb ik de bindingen over laten zetten op een paar andere ski's. Vervolgens is tijdens een volle carve bocht (hard) de binding uit elkaar geklapt.

Het is overigens een bijzonder defect; lijkt wel alsof er 2 onderdelen uit de binding zijn gesprongen. De consequentie is dat de binding op toerstand staat zonder dat de binding open is of het toerstandbindinglipjedingetje omhoog getrokken is.

De binding inmiddels ingeleverd en wordt bekeken.

En voor de komende tijd mezelf maar op een mooi alternatief getrakteerd. Mooi spul 😃
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 mei 2014 · 21:02
    @Anton
    Ik heb zelf nog even gekeken, en in een normaal werkende bindingen maken die twee stukken het verschil tussen toer- en niet toer stand. Als ze naar voren zitten wordt het roteren van de bodemplaat verhinderd. Wanneer ze (in toerstand) naar achter worden weggeschoven, kunnen de tenen omlaag komen en de voet vrij roteren.

Als die twee stukken er niet zitten, is het dus niet gek dat de binding in toerstand wil: de skistand kan niet worden ingeschakeld/ingeschoven/vastgezet.

Gek dat de stukken ontbreken...
  • Anton
    Tourist
    Anton op 7 mei 2014 · 15:27
    @EmileHendrix

Thnx! Ik kwam ongeveer 10 meter lager tot stilstand nadat de druk was weg gevallen. Daarna terug naar boven gekluund en heb daar 1 stukje onder de sneeuw gevonden wat niet echt lijkt op iets wat uit de binding komt. Verwarrend spul dat sneeuw 😉
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 7 mei 2014 · 16:15
    Dat kan je wel zeggen ja 😀

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro